Andalusier merrie 13jaar chronisch HBV wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Andalusier merrie 13jaar chronisch HBV wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:25


Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:39


anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:53

Kismetje schreef:
Dank je Angela
Bedankt voor de reacties!
Wortels ben ik inmiddels achter dus dat dat de acute hbv wellicht kan hebben veroorzaakt..de eerste keer waren het vermoedelijk snoepjes en appels..maar ja als je niet weet dat je een hbv paard hebt staan dan hou je er geen rekening mee. Dus zover zijn we..plus ik had de ijzers er meteen af laten halen bij ons opstal toen ik haar net had..ik reed er toch niet mee vanwege het slechte weer etc. Echt heel sneu eigenlijk om te denken dat ik en mijn zoon de veroorzaker waren...2x zelfs... Maar goed dat weten we nu en gebeurd niet meer. Verder ben ik dus eigenlijk tegen speciaal beslag...waarom? Mijn vorige paard kwpner had HKO 4 er werd op advies van dierenarts ook speciaal ijzer onder gezet...ik heb een paard nog nooit zo vreselijk op naaldhakken zien lopen...ik voelde zijn pijn, dus heb ze er direct af laten halen, en het zonder ijzers en speciaal bekappen laten doen...overigens nooit meer helemaal goed gekomen...dus goede en slechte dagen...ik ben huiverig voor de ijzers...de een zegt wel ijzers, de ander geen....waarom? En op Paard natuurlijk, geven Ze aan dat het met juiste bekapping verholpen kan worden. Ik wil de ijzers een kans geven, en daarbij de Cushing test afwachten, als deze positief is, laat ik haar gaan, dit is voor mij de grens, hierna zal ik me ook wenden tot de vorige eigenaar, dat zal Dan geen verrassing zijn, aangezien hij nu op de hoogte is. Ik wil voor haar vechten, Ze is met een reden op mijn pad gekomen, en ik ga haar helpen, zover ik kan..dus meer informatie inwinnen over hbv en ervaringen, en de manier van bekappen etc alles wat van Belang kan zijn is welkom!

Als je nog iets terug wilt van de vorige eigenaar dan kun je het paard niet "laten gaan".Dan is er niets meer te bewijzen en nergens meer over te onderhandelen.Je zit wel in een rotsituatie,ik heb met jullie te doen.

Kismetje

Berichten: 342
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 10:11

UPDATE: ANDERHALF JAAR LATER!!
Ondanks alle adviezen heb ik bo dus niet terug gegeven aan de vorige eigenaar ..we hebben enorm veel meegemaakt leuke en niet leuke dingen..
Na alle diagnoses welke ik in de tussentijd heb gehad van dierenartsen, heb ik nu onderhand de uitslag van het dna onderzoek naar bo haar ziekte beeld. Ze heeft dus pssm2 en het is niet mild..het is slecht zelfs...P4/P4 en PX.
Na 2 jaar arm voeren is ze ingestort zon 4 weken geleden. Ze is gaan liggen en kon niet meer staan...weer accuut hbv zei mijn dierenarts...hoe kan dat ? Al 2 jaar zelfde voerbeleid niks geks te eten gehad...ik twijfelde toch aan de diagnose..het was net als de vorige 2 x niet het typische hbv beeld.. Dus ik kwam via een forum op fb terecht op pssm forum en heb meteen haar manen verzonden naar het testlab in duitsland..238 euro armer maar ik heb nu de diagnose op papier staan. .geen twijfels meer maar keihard pssm ..ze heeft veel schade opgelopen inmiddels door het verkeerde voerbeleid..nu sinds 1 week begonnen met eiwit en proteïnen aanvullen en herstellen van haar lichaam na 2 jaar van chronisch tekorten aan alles wat ze zo hard nodig had..ik hoop dat we over een tijd zover zijn dat ze weer kan genieten van haar leven..ik ben blij dat ze bij mij was en niet terug bij de vorige eigenaar...dan was deze prachtmerrie er inmiddels niet meer geweest...dus als je twijfelt aan de diagnose van je dierenarts ga zelf op onderzoek uit het is nooit voor niks...in elk geval voor ons niet..

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Andalusier merrie 13jaar chronisch HBV wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 08:58

jeetje, wat ontzettend sneu. Hou je ons op de hoogte van het verdere verloop? Veel sterkte.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 09:08

Oeff...ook niet meteen waar je op hoopte.
Ik duim heel hard mee dat ze herstelt en nog vele goede jaren bij jullie mag hebben.
Gelukkig heeft ze bij jou het gouden huisje gevonden :j

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Andalusier merrie 13jaar chronisch HBV wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 09:13

Natuurlijk geen goed nieuws, maar wel duidelijkheid.... en dat moet een beter gevoel geven. Bovendien pleit het voor je eigen onderbuikgevoel.
Mijn ervaring is ook dat het loont soms zelf verder te zoeken/ kijken/ denken. Artsen zijn niet perse 'niet capabel', maar een goede diagnose stellen bij een dier valt nog niet mee.
Een prognose moeten ze zich sowieso niet aan wagen.... Gewoon geloven in een goede uitkomst, dat is het beste dat je kunt doen :-)
Succes!

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 09:44

Pfoe, wat een lastige combinatie PSSM en een gekanteld hoefbeen :=
Ik vind het echt prachtig dat je haar gehouden hebt en dat je er alles aan doet om haar beter te make, petje af!

Nu je de oorzaak weet en je haar anders gaat voeren, hou dan wel nog altijd rekening met haar gevoeligheid voor suikers. Zodat ze niet terug hoefbevangen wordt (maar ik neem aan dat je vooral meer eiwitten gaat voeren)

Heel veel succes en bedankt voor deze interessante update :)

Kismetje

Berichten: 342
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Leende

Re: Andalusier merrie 13jaar chronisch HBV wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 10:04

Dank je wel voor de reacties. Ik voer haar vnl eiwitten bij...suiker en zetmeel blijft laag uiteraard..hbv kunnen we hier echt niet meer gebruiken zeg maar...1 ziekte is genoeg .