Vierkante voetjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Vierkante voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 00:31

Mijn 3 jarige krijgt vierkante voetjes...

We hebben hier veel sneeuw en ijs (Zweden) en ondanks ze onbeperkt hooi hebben, wil ze graag de grassprietjes onder de sneeuw hebben. Om daar te komen moet je uiteraard graven, maarrr daardoor krijgt ze wat "vierkante voetjes". Ze doet t wel symmetrisch, beide voeten dus.

Op stal of iets, graaft of schraapt ze helemaal niet, het is echt alleen op de wei op zoek naar gras onder de sneeuw. Hoe voorkom ik dat ze straks helemaal geen voorvoeten meer heeft? Behalve ijzers er onder slaan (liever voorlopig nog niet namelijk, voor volgende winter gaat ze waarschijnlijk wel op ijzers vanwege sneeuwbeslag en spikes, zodat we haar ook rustig in het werk kunnen houden, maar ze zal pas van de zomer beleerd gaan worden en is nu dus nog groen), echter is het ook geen doen om de hele dag er naast te gaan staan en zeggen dat ze niet mag graven in haar zoektocht naar grassprietjes...

Ik kan haar voeten wel netjes bij vijlen dat ze rond blijven, maar ben bang dat ze sneller slijten zo dan dat ze aangroeien.

Hoefschoenen zie ik ook niet zo zitten de hele dag met de sneeuw. Alhoewel daar wel spikes onder zouden kunnen, het is nu een onbehouwen baby die overal heen schaatst naar en van de wei. Wel braaf, lief en goed bij je, maar waar ze haar voeten zet vind ze gewoon niet zo interessant. :+

Oh en binnen houden is géén optie, ze gaan gewoon elke dag voor zonsopgang naar buiten (rond half 9, half 10/10 uur komt de zon pas op) en na zonsondergang weer naar binnen (rond half 5/5 uur, 3 uur/half 4 is de zon alweer onder).

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:42

Als je voeten regelmatig bijhoudt of bij vijlt groeien ze naar mijn ervaring harder. Ik vijl de hoeven van onze 4 pony's iedere 2 tot 3 weken bij en dan is er al weer een randje gegroeid.
je zou als hoefschoenen de equine fusion kunnen nemen. Die zijn zeer geschikt om een hele dag aan te doen.
dan blijven de hoeven goed en je kunt er uiteraard ook mee rijden indien gewenst.

elinefoto
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Vierkante voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:31

hier heeft mijn paard ook last van, bij het buitenzijden over een harde grond krijg hij het heel snel, daarom rijd ik altijd in de berm, en de hoefsmid moet gwn regelmatig komen!

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Vierkante voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 13:33

Dat breekt op een begeven moment gewoon af, geen zorgen over maken.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Vierkante voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:38

Blote voeten functioneren prima in de sneeuw. Daar hoeft echt geen beslag onder.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 17:14

Hoefsmid kont regelmatig, bijvijlen zou kunnen. Echter is er gewoon geen ruimte, ze graaft ze echt helemaal kort en voorkant helemaal plat. Waardoor ze dus vierkant worden.

Er is dus ook helemaal niets om af te breken...

Voetjes zijn verder kei hard, maar toch krijgt ze ze kort gegraven. Hooi enzovoorts is geen oplossing, ze blijft graven naar gras ongeacht hoeveel hooi er ligt.

Blote voeten functioneren inderdaad prima in de sneeuw, nu gaat er ook geen ijzer onder (tenzij ze nog korter worden door haar graven naar gras). Echter als ze aan t werk blijft de winter, gaat er wel degelijk een ijzer onder met spikes. sneeuw gaat prima, maar ijs is wat anders...
En in t bos of op de weg ga ik geen risico lopen dat ze gaan glijden. Als ik nu al zie hoe ze het ijs over gaat, daar wil ik niet op zitten dan hoor. :=

Anoniem

Re: Vierkante voetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 17:30

Grappig, mijn paard krijgt ook vierkante voorhoeven als je hem zijn gang laat gaan: de voorkant van de hoefwand slijt hij recht af en aan de zijkanten blijft het gewoon groeien, met als resultaat vierkante voorhoeven. Bij hem komt het trouwens niet door schrapen maar doordat hij als halve Andalusier de voorbenen wat naar buiten zwaait en voordat hij de hoef optilt dus al wat draait op de toon(voorrand hoef). Die slijt dus harder dan de rest. Als je hem zijn gang laat gaan dan heeft hij na 3 weken vierkante hoeven voor. Wat ik dus vooral doe is zorgen dat de rest van de hoefwand ook mooi rond&kortgevijld blijft.
Als jouw paard verder geen afwijkend stappatroon heeft (bij [***] is het bijvoorbeeld zo dat hoe vierkanter hij zijn hoeven maakt, hoe meer hij begint uit te zwaaien met de voorbenen) dan zal hij er waarschijnlijk weinig last van ondervinden en groeit de hoefwand als hij stopt met schrapen gewoon weer aan de voorkant aan.

Hoefschoenen kunnen inderdaad ook een optie zijn. Toen mijn paard een schouderblessure had heeft hij 12 tot 24/7 hoefschoenen om de voorhoeven gehad (gaven de schouder wat schokdemping). Dat ging prima, ook in de zware kleiweides en er is er nooit een losgeraakt. Je moet wel even goed kijken welk model je gebruikt en hoe je paard gekoot is. Vooral als je paard lange/weke/doorzakkende koten heeft (zoals [***]) dan moet je bijvoorbeeld geen hoefschoenen nemen die in de kootholte gespjes/riemen/klittenband hebben. Maar dat lijkt me sowieso het handigst om schuurplekken te voorkomen als je de schoenen meerdere uren per dag wilt gebruiken.