Stamcel injectie of PRP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 13:20

janderegelaa schreef:
Een 40% ruptuur is echt een hele zware blessure.

Laat jouw paard maar laseren door Pauline. Als het niet helpt betaal ik de rekening. Als het wel helpt mogen we hier een fotoverslag doen ok?


Ik vind het echt een lastige keus. Wat is juist, dat weet niemand natuurlijk. Ik heb al wel contact gehad met Pauline (uit Leusden, de dierfysio). Fotoverslag mag altijd, geen probleem. Maar u ervoor laten betalen vind ik toch wel echt teveel gevraagd! :oo

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Stamcel injectie of PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:21

Ik zou het aanbod met twee handen aannemen hoor :D

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 13:24

Ibbel schreef:
Ik zou het aanbod met twee handen aannemen hoor :D


haha ja een belachelijk mooi aanbod natuurlijk!

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:26

Ik heb het bewijs op stal dat PRP goed werkt en alhoewel ik snap dat jullie je product moeten aanprijzen vind ik de manier waarop vrij agressief. Ik kies ervoor naar mijn veearts te luisteren in plaats van naar willekeurige mensen op Bokt. Maar succes met je laser verder!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:27

Die 40% ruptuur komt -als ik het goed begrepen heb- niet van het paard van TS.

Als ik erg grof ben: wat nu precies wijsheid is, welke behandeling echt het beste is - dat is niet alleen een kwestie van een goede diagnose (waar het helaas een tijd aan ontbroken heeft) - maar ook altijd een beetje een gok.

PRP schijnt 250 euro te zijn. Is even een uitgave maar geen fortuin.

Maar mij als lezer lijkt mij dit een prachtig voorstel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:40

Gulpje schreef:
Ik heb het bewijs op stal dat PRP goed werkt en alhoewel ik snap dat jullie je product moeten aanprijzen vind ik de manier waarop vrij agressief. Ik kies ervoor naar mijn veearts te luisteren in plaats van naar willekeurige mensen op Bokt. Maar succes met je laser verder!

Ik vind 6 maanden voor een kogelbandblessure vrij lang eigenlijk.

Ik vind het niet agressief als ik aanbied om het te betalen als het niet werkt. Juist niet.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Stamcel injectie of PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:47

...je zou het ook kunnen zien als (wetenschappelijk, tussen haken) onderzoek.
Waarbij TS uiteraard gratis haar dier ter beschikking stelt.

N=1 (onderzoek op grotere groepen geeft een duidelijker beeld)
Niet dubbel blind.
De "fabrikant" betaalt - er valt dus wel iets/ veel op de objectiviteit af te dingen.
Daar tegenover - heel bokt voor de mal houden lukt denk ik niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:56

Janneke2 schreef:
...je zou het ook kunnen zien als (wetenschappelijk, tussen haken) onderzoek.
Waarbij TS uiteraard gratis haar dier ter beschikking stelt.

N=1 (onderzoek op grotere groepen geeft een duidelijker beeld)
Niet dubbel blind.
De "fabrikant" betaalt - er valt dus wel iets/ veel op de objectiviteit af te dingen.
Daar tegenover - heel bokt voor de mal houden lukt denk ik niet.

Er is net een groot onderzoek gepubliceerd met 150 paarden met zeer positieve uitkomsten.

Evergreen17
Berichten: 9
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:58

Shauniraquel schreef:
Ibbel schreef:
Ik zou het aanbod met twee handen aannemen hoor :D


haha ja een belachelijk mooi aanbod natuurlijk!



Wat heb je te verliezen? Als de laser niet helpt kost het je niets en kun je altijd nog voor de andere behandeling gaan.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Stamcel injectie of PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:04

Ik volg hier even, heb zelf ook een merrie met een peesblessure.
En ben geïnteresseerd geraakt door de lasertherapie, maar wacht zelf eerst de reguliere behandeling en de driemaandenecho af

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:05

Ik vind dat er hier wel heel korte periodes worden weergegeven voor herstel bij peesblessure. Ik hoop dat daar voor jullie dan alvast nog niet de revalidatie bij in is opgenomen. Na 6 weken weer volledig aan het werk met een paard dat een scheur in de pees had? Dat geloof ik gewoon niet dat dat kan. Zelfs met PRP, stamcellen of laser heeft een pees tijd nodig om te herstellen. Ik reken altijd op minimaal 6 maand herstel + revalidatie en dat is echt minimaal naar mijn ervaring. Ik heb zelf PRP en laser gebruikt, ben daar zelf erg tevreden van wat betreft de resultaten maar zoals ik al zei, heeft het wel zijn tijd nodig gehad. In jouw plaats zou ik daarentegen het aanbod van janderegelaa wel aanpakken en proberen, het kost je alleen iets als het werkt. Moest ik zo telkens er vanaf komen bij mijn dierenarts of fysio, was ik erg gelukkig :-D

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:05

Je zou er voor kunnen kiezen de laser voor bijv een maand te proberen, dan kijken of er vooruitgang inzit.
Zo ja, verder met de laser, zo nee, stamcel of prp.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Stamcel injectie of PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:06

Stamcel of PRP werken effectiever bij een 'verse' blessure. Mijn dierenarts geeft aan dat je dat beter meteen gebruikt ofwel kiest om moeder natuur haar werk te laten doen (al dan niet met behulp van laser).

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:07

ingvdh schreef:
Je zou er voor kunnen kiezen de laser voor bijv een maand te proberen, dan kijken of er vooruitgang inzit.
Zo ja, verder met de laser, zo nee, stamcel of prp.

Nee, 8 weken met de laser, daarna echo. Niet half werken.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 14:14

Izzy19 schreef:
Stamcel of PRP werken effectiever bij een 'verse' blessure. Mijn dierenarts geeft aan dat je dat beter meteen gebruikt ofwel kiest om moeder natuur haar werk te laten doen (al dan niet met behulp van laser).

Omdat het de blessure zo ernstig is, is dit nog steeds een acute peesblessure. Daarom raadt de dierenarts ook stamcel aan. Omdat zij hier waarschijnlijk de meeste baat bij heeft en het beste aanslaat.

janderegelaa schreef:
Nee, 8 weken met de laser, daarna echo. Niet half werken.

Ik heb inderdaad al informatie van de week opgevraagd bij Pauline, en dit is in het begin 3 tot 4 weken, 2 laserbehandelingen per week. Vervolgens 1 keer per week.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:19

Izzy19 schreef:
Ik vind dat er hier wel heel korte periodes worden weergegeven voor herstel bij peesblessure. Ik hoop dat daar voor jullie dan alvast nog niet de revalidatie bij in is opgenomen. Na 6 weken weer volledig aan het werk met een paard dat een scheur in de pees had? Dat geloof ik gewoon niet dat dat kan. Zelfs met PRP, stamcellen of laser heeft een pees tijd nodig om te herstellen. Ik reken altijd op minimaal 6 maand herstel + revalidatie en dat is echt minimaal naar mijn ervaring. Ik heb zelf PRP en laser gebruikt, ben daar zelf erg tevreden van wat betreft de resultaten maar zoals ik al zei, heeft het wel zijn tijd nodig gehad. In jouw plaats zou ik daarentegen het aanbod van janderegelaa wel aanpakken en proberen, het kost je alleen iets als het werkt. Moest ik zo telkens er vanaf komen bij mijn dierenarts of fysio, was ik erg gelukkig :-D

De nieuwste inzichten geven aan dat zodra de ontstekingsfase/pijnfase over is er direct met het paard in mul zand gestapt moet worden, iedere dag.

Je hebt gelijk als je zegt dat na 6/8 weken het paard niet volledig belastbaar is. De bedoeling is dat het in die periode qua weefsel helemaal herstelt en dat je daarna de training weer opbouwt. De gemiddelde fase van begin van behandeling tot volledig herstel is ongeveer 1/3 van de tijd die er normaal voor staat.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:29

janderegelaa schreef:
De nieuwste inzichten geven aan dat zodra de ontstekingsfase/pijnfase over is er direct met het paard in mul zand gestapt moet worden, iedere dag.

Zo, dat is zware belasting!
Als gezegd: mijn ervaring gaat over de oude aanpak en pleitte voor langdurig stappen op harde bodem (= weinig vervorming dus weinig trekkracht).
Hoe wordt 'ontstekingsfase' gedefinieerd...? (Scan?)

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:32

janderegelaa schreef:
Gulpje schreef:
Ik heb het bewijs op stal dat PRP goed werkt en alhoewel ik snap dat jullie je product moeten aanprijzen vind ik de manier waarop vrij agressief. Ik kies ervoor naar mijn veearts te luisteren in plaats van naar willekeurige mensen op Bokt. Maar succes met je laser verder!

Ik vind 6 maanden voor een kogelbandblessure vrij lang eigenlijk.

.


Dit antwoord geeft wat mij betreft aan dat je niet weet waar je het over hebt. 6 maanden láng? :')

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:33

Janneke2 schreef:
janderegelaa schreef:
De nieuwste inzichten geven aan dat zodra de ontstekingsfase/pijnfase over is er direct met het paard in mul zand gestapt moet worden, iedere dag.

Zo, dat is zware belasting!
Als gezegd: mijn ervaring gaat over de oude aanpak en pleitte voor langdurig stappen op harde bodem (= weinig vervorming dus weinig trekkracht).
Hoe wordt 'ontstekingsfase' gedefinieerd...? (Scan?)

Ik zou het even na moeten zoeken maar ik dacht dat ze het aan pijn relateren.

In de oude aanpak had je ook eerst een tijd boxrust voordat er met behandelen begonnen werd. Met laser kun je direct beginnen. Desnoods 1 minuut nadat het gebeurd is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:37

Gulpje schreef:
janderegelaa schreef:

Ik vind 6 maanden voor een kogelbandblessure vrij lang eigenlijk.

.


Dit antwoord geeft wat mij betreft aan dat je niet weet waar je het over hebt. 6 maanden láng? :')

Met de laser doen we een collaterale hoefband in 6 tot 8 weken. Dus ja, 6 maanden vind ik lang. Maar doe vooral stamcel of PRP. Je moet doen waar je je goed bij voelt.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:38

Ibbel schreef:
Voor mensen is er helemaal geen bewijs dat stamceltherapie (bij welke aandoening dan ook) of PRP werkt. Ook nooit ook maar enige aanwijzing in die richting geweest.



Voor zowel stamcel áls PRP is inmiddels bij paarden wel wetenschappelijk bewijs, m.n. bij PRP. Echter blijkt uit die onderzoeken niet dat stamcel betere resultaten geeft dan PRP, en daarom is de (véél) hogere prijs moeilijk te beargumenteren op t gebied van prestatie.

Vergeet niet dat de ene PRP de ander niet is. Uiteindelijk is het aantal bloedplaatjes sterk bepalend voor het resultaat en dat heeft te maken met de bereiden, en betere PRP kost daardoor helaas meer geld. Eventueel kan PRP gecombineerd worden met shockwave voor een betere werking, máár hier is nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, alleen praktijkervaring. Frans van Toor en Franklin Lashley van Sporthorse Medical Centre en De Raaphorst weten daar veel vanaf.

Ben wel benieuwd naar publicaties over Highpower Laser. Als het echt zo goed werkt als het anekdotisch bewijs dan zou dat toch zeker zeer interessant zijn. Mn omdat het ook kostentechnisch voordelig is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:41

Focussed schreef:
Ibbel schreef:
Voor mensen is er helemaal geen bewijs dat stamceltherapie (bij welke aandoening dan ook) of PRP werkt. Ook nooit ook maar enige aanwijzing in die richting geweest.



Voor zowel stamcel áls PRP is inmiddels bij paarden wel wetenschappelijk bewijs, m.n. bij PRP. Echter blijkt uit die onderzoeken niet dat stamcel betere resultaten geeft dan PRP, en daarom is de (véél) hogere prijs moeilijk te beargumenteren op t gebied van prestatie.

Vergeet niet dat de ene PRP de ander niet is. Uiteindelijk is het aantal bloedplaatjes sterk bepalend voor het resultaat en dat heeft te maken met de bereiden, en betere PRP kost daardoor helaas meer geld. Eventueel kan PRP gecombineerd worden met shockwave voor een betere werking, máár hier is nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, alleen praktijkervaring. Frans van Toor en Franklin Lashley van Sporthorse Medical Centre en De Raaphorst weten daar veel vanaf.

Ben wel benieuwd naar publicaties over Highpower Laser. Als het echt zo goed werkt als het anekdotisch bewijs dan zou dat toch zeker zeer interessant zijn. Mn omdat het ook kostentechnisch voordelig is.

Frans van Toor werkt zelf sinds kort ook met een High Power Laser voor peesblessures.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:44

Citaat:
In de oude aanpak had je ook eerst een tijd boxrust voordat er met behandelen begonnen werd. Met laser kun je direct beginnen. Desnoods 1 minuut nadat het gebeurd is.


...sterker nog: ik begon met een heftig kreupel paard en de DA heeft eerst een week gewacht (plus pijnstillers/ vochtafdrijvers) voordat hij op de scan de diagnose peesblessures kon vaststellen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:45

Janneke2 schreef:
Citaat:
In de oude aanpak had je ook eerst een tijd boxrust voordat er met behandelen begonnen werd. Met laser kun je direct beginnen. Desnoods 1 minuut nadat het gebeurd is.


...sterker nog: ik begon met een heftig kreupel paard en de DA heeft eerst een week gewacht (plus pijnstillers/ vochtafdrijvers) voordat hij op de scan de diagnose peesblessures kon vaststellen.

Laser mag er echt direct op. Liefst juist.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:49

Focussed schreef:
Ibbel schreef:
Voor mensen is er helemaal geen bewijs dat stamceltherapie (bij welke aandoening dan ook) of PRP werkt. Ook nooit ook maar enige aanwijzing in die richting geweest.



Voor zowel stamcel áls PRP is inmiddels bij paarden wel wetenschappelijk bewijs, m.n. bij PRP. Echter blijkt uit die onderzoeken niet dat stamcel betere resultaten geeft dan PRP, en daarom is de (véél) hogere prijs moeilijk te beargumenteren op t gebied van prestatie.

Vergeet niet dat de ene PRP de ander niet is. Uiteindelijk is het aantal bloedplaatjes sterk bepalend voor het resultaat en dat heeft te maken met de bereiden, en betere PRP kost daardoor helaas meer geld. Eventueel kan PRP gecombineerd worden met shockwave voor een betere werking, máár hier is nog geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, alleen praktijkervaring. Frans van Toor en Franklin Lashley van Sporthorse Medical Centre en De Raaphorst weten daar veel vanaf.

Ben wel benieuwd naar publicaties over Highpower Laser. Als het echt zo goed werkt als het anekdotisch bewijs dan zou dat toch zeker zeer interessant zijn. Mn omdat het ook kostentechnisch voordelig is.

Het probleem is dat je eigenlijk nooit een degelijk randomized en dubbelblind onderzoek uit kunt voeren omdat geen blessure hetzelfde is. Heb je een linkje?

Op de Universiteit van Gent is nu een onderzoek bezig waar ik niet achter sta maar wat wel heel mooi is voor laser. Daar maken ze een behoorlijk aantal paarden aan 4 benen kreupel (dus allemaal dezelfde blessure) en dan gaan ze kijken wel behandeling het beste werkt.