model hoefstandaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

model hoefstandaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 00:13

Ik heb trekpaarden. De ene geeft geen hoeven maar kan ondertussen door ouderdom niet meer in de hoefstal ( ze houdt haar gewicht niet meer en kan haar achterbenen niet meer strekken naar achter).De jongste geeft prima haar voeten.
Echter is het voor mij een behoorlijke aanslag op mijn lijf om hoeven te krabben, laat staan ze wat bij te raspen...
Ik overweeg een hoefstandaard. Maar wat werkt er handig?

Kramer heeft deze
https://m.kramer.be/hoefsmidbok.htm?web ... &ci=257199

simpel. niet duur. prima om te beginnen. Deze lijkt me prima voor het simpele raspwerk, maar kan dus enkel met de voeten naar voor gegeven gebruikt worden.


ze hebben ook deze
https://m.kramer.be/hoefsmidbok-Ecoflex ... &ci=257199
Daar zit een hangnetje in. Deze lijkt me interessant voor het werk aan de zolen, maar dat doen ik niet zelf. Maar het is misschien wel handig om uit te krabben en algemene verzorging ( proper maken. product indoen)? Heeft het hangnetje echt een toegevoegde waarde? of is het weggegooid geld?

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: model hoefstandaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:24

Lange steunen (dwz groot oppervlak op de grond) heb ik erg vervelend gevonden. Nu hoofjack omdat die mij niet in de weg zit qua waar ik mijn voeten neer kan zetten.

Ik weet niet of dat lukt qua gewicht, maar hoofjack heeft ook een extra lage versie voor zowel mini's als oude paarden die stijf en stram zijn (staat nog ergens achter op de verlanglijst, nu gewone maat). Ze zijn een stuk duurder dan jouw voorbeeld, maar het werkt hier wel zo fijn. Hangmatje is zeker makkelijk met zoveel gewicht omhoog houden, want het ontlast jouw lijf meer dan je denkt.

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Re: model hoefstandaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 00:31

Ik wil er momenteel niet teveel geld aan uitgeven. Van de oudste weet ik niet of ik het haar nog kan aanleren. En de jongste is een beetje een bulldozer. Ik test liever met een goedkoper model uit of het lukt en werkbaar is, en kijk even dat paard die niet direct molt :D.

Maar hangnetje is dus wel aan te raden?

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Re: model hoefstandaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 00:35


MiReRe
Berichten: 1237
Geregistreerd: 23-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:36

Ik ga gewoon op een krukje zitten en laat m'n paard met z'n hoef op m'n been steunen als ik wat bij wil vijlen. Maar ja, dat is een IJslander. Laat maar.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:37

Voor die prijs zou ik de gok wel durven wagen.

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 00:56

MiReRe schreef:
Ik ga gewoon op een krukje zitten en laat m'n paard met z'n hoef op m'n been steunen als ik wat bij wil vijlen. Maar ja, dat is een IJslander. Laat maar.

Haha. , Bij mijn 1000 kilo paarden, waarvan een met losse voetjes, durf ik dat niet zo. De voorvoeten.van de jongste ga ik idd op 1 knie gaan zitten en laat de voet steunen. Maar met de achtervoeten durf ik niet :D

Van mijn ebaylink. Ik ken geen letter duits... id dit een volledige steun of enkel dat zwart opzetstukje?

Edit: enkel het opzetstukje dus...

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: model hoefstandaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:11

Voor elke karwij is het belangrijk het goede materiaal te hebben. Bezuinigen is bijna altijd een verkeerde manier om het juiste materiaal te gaan aanschaffen.
Het werken met zware koudbloeden is een heel ander verhaal dan het werken met pony's of fijne warmbloedjes. Een zware koudbloed uit de hand bewerken met of zonder hoefsteun is gewoon vragen om moeilijkheden, om met zware koudbloeden te werken daar is een hoefstal/Travaille echt geen overbodige luxe, eigenlijk is het de enige manier die doenbaar is.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: model hoefstandaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:15

ik heb de bovenste van Kramer (zonder hangding) en ik vind de lange poot juiste erg handig: daar kan je zelf op staan staan met 1 voet, dan valt het geheel niet zo snel om.

Ik heb ook een hoefstandaard van PN, met een hangstukje, maar die gebruik ik eigenlijk nooit. Mijn hoefsmid (wegens lichamelijke klachten laat ik mijn paard eens in de 3 maanden bekappen) werkt echter wel met een hangdingetje voor de achterbenen, Morrie is bijna 18 jaar en heeft wat moeite om 1 achterbeen lang omhoog te houden
Ik heb overigens ook een zwaar paard, die verder gewoon uit de hand bekapt wordt, komt geen hoefstal aan te pas.

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 00:36

aeolusnr1 schreef:
Voor elke karwij is het belangrijk het goede materiaal te hebben. Bezuinigen is bijna altijd een verkeerde manier om het juiste materiaal te gaan aanschaffen.
Het werken met zware koudbloeden is een heel ander verhaal dan het werken met pony's of fijne warmbloedjes. Een zware koudbloed uit de hand bewerken met of zonder hoefsteun is gewoon vragen om moeilijkheden, om met zware koudbloeden te werken daar is een hoefstal/Travaille echt geen overbodige luxe, eigenlijk is het de enige manier die doenbaar is.

Een travaille kost even 1200 euro en kan ik niet neerzetten. Dus dat is helaas geen optie. Jongste paard is voldoende opgevoed om netjes voeten te geven. Oudste is een ander vethaal maar met beleid zal dat ook ooit wel lukken. Ik doe ook geen grote werken hoor. ( uitkrabben, uitwassen. eventueel even wat ronder vijlen...). Feit is. in een hoefstal krijg ik alleen hun benen niet opgebonden op de juiste positie... Zodra ze daarin staan is iedere vorm van medewerking verleden tijd blijkbaar ( En mijn oudste kan het niet meer in de hoefstal. Die laat zich vallen)

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 01:11


Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Re: model hoefstandaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 01:20

Dat had ik inderdaad ook uitgevogeld dankzij google translate... Was te mooi om waar te zijn. Ik bestel die verstelbare bij kramer denk ik. Met de sale dit weekend valt het niet van hoog als ze het mollen, en ik kan vast wel enkele keren proberen in tussentijd. En indien het ding heel blijft, zoveel te beter :D