Plotseling kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Plotseling kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 22:59

Vanmiddag haalden we onze pony's uit de wei en bleek de kleine (Kerry Bog) pony ineens kreupel te zijn. En niet een beetje... Pff. Terwijl ze maandag en dinsdag nog gereden heeft, niets aan de hand. Gisteren is ze wel bekapt door de hoefsmid.
Omdat ze nog maar 3 weken bij ons is en nu 24/7 per dag buiten staat, dus ook misschien meer op gras staat dan ze ooit gewend was, was ik toch wel bang voor evt hoefbevangenheid. Onze vorige pony was daar gevoelig voor, vandaar de angst.
Ik heb gelijk de dierenarts gebeld en is langs gekomen. Hoefbevangenheid was het volgens hem gelukkig niet. Maar er is blijkbaar wel iets gebeurd. En omdat ze haar achterbeen op zo'n rare manier neerzette en dan weer wel erop steunde en dan weer niet, zat hij ook te denken aan een neurologische oorzaak. Wat zou hij daarmee bedoelen? Hoefzweer was het volgens hem niet, ook geen verdikkingen, warmte te voelen, hoef was wel gevoelig, misschien door bekappen, maar zo ernstig kreupel loopt ze daar niet van. Draven kon ze niet eens.
De wei waarin ze gisteren stonden is door de regenval een modderpoel geworden en ook is het wat hobbelachtig/steken er takjes uit de grond. Ik vroeg aan de dierenarts of dat de oorzaak kan zijn geweest. Maar hij zei dat een blessure op zoveel manieren kan ontstaan. Ze kan uitgegleden zijn, achteraan gezeten zijn door onze andere pony, verstapt in schuilstal (daar zit een richel).
De dierenarts heeft een pijnstiller gegeven, elke dag 1 shotje. Dan over 4 dagen kijken hoe het zich ontwikkeld. Gaat het beter dan is het waarschijnlijk een verzwikking o.i.d. geweest. Verslechtert het, dan adviseert hij een uitgebreid kreupelheidsonderzoek.
Ze staan nu niet meer in die slechte wei, ze staan nu in de zandpaddock met hooi. Het gekke is dat ze nu in het zand niet kreupel meer loopt. Ze loopt nog iets langzaam en voorzichtig, maar zet haar voet niet meer zo raar neer. Zou dat de werking van de pijnstiller zijn...?
Wie herkent dit en zou er sprake zijn van blijvende schade? Wat houdt een kreupelheidsonderzoek in en wat gaat dit kosten? Zomaar wat vragen die nu bij me opkomen...

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Plotseling kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 14:56

Het zou zo maar toch van het bekappen kunnen komen dat er te veel is weg gehaald. Zeker als je zegt dat het op het zachte bijna niet zichtbaar is. Voor de kosten van het onderzoek zal het er van af hangen wat ze precies gaan doen en of er foto's of een echo worden gemaakt of dat ze gaan uit verdoven.

Sterkte er mee in ieder geval!

Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Re: Plotseling kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 21:41

Dank je!
Nu voor de 2e dag pijnstillers gehad en in de paddock loopt ze weer normaal.
Hopelijk is het idd van bekappen en trekt het snel weer bij. Net was ze even geschrokken van het schrikdraad en toen zag ik weer een paar kreupele pasjes, maar verder valt het niet echt op. Hoop echt dat het snel over is!

Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Re: Plotseling kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 14:29

Ik moest de dierenarts vandaag terugbellen over hoe het met haar ging.
Met pijnstillers is er eigenlijk niks meer te zien, ook niet op harde grond. Maar de dierenarts had er blijkbaar over nagedacht en zei dat hij ook moest denken aan een neurologische oorzaak, misschien getriggerd door de hoefsmid. Omdat ze haar voet zo overdreven hoog optilde en raar neerzette (donderdag, toen ze kreupel liep). Omdat we nog 2 mnd omruilgarantie hebben raadde hij aan haar alsnog te laten keuren. Pfff, we willen haar eigenlijk helemaal niet 'omruilen', maar straks niet op haar kunnen rijden is ook niet echt de bedoeling.
Wat ik wel raar vindt is dat ze de voorgaande 3 weken nooit iets vreemds liet zien aan haar been en na de hoefsmid 1 dag kreupel liep en daarna ook niet meer...

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Plotseling kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:38

Denk toch te kort bekapt, vraag de volgende keer de hoefsmid er minder af te halen.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Plotseling kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:49

Tja, zou me houden aan wat je dierenarts zegt. Die heeft je paard kunnen bekijken, dat kunnen wij hier niet + hij heeft er ook voor doorgeleerd. Zou haar zeker laten keuren!

Demyana
Berichten: 58
Geregistreerd: 01-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 15:08

nicolanca schreef:
Tja, zou me houden aan wat je dierenarts zegt. Die heeft je paard kunnen bekijken, dat kunnen wij hier niet + hij heeft er ook voor doorgeleerd. Zou haar zeker laten keuren!


Ja, mijn verstand zegt dat ook :o , alleen ik denk dat er een drama ontstaat als ze afgekeurd zou worden... |(
De dierenarts vond het wel positief dat ze na die bewuste donderdag het niet meer heeft gehad. De kans is gelukkig ook groot dat het een verstuiking is geweest, alleen vond hij dat de pony tijdens het kreupel zijn haar been zo raar neerzette. Dat deed hem denken aan iets neurologisch.
Ik snap dat hij dingen moeten noemen om evt. uit te sluiten, maar ben ook een beetje huiverig om alles uit de kast te halen... Het is gewoon een bixie ponytje, beetje stappen, drafje, geen hoge eisen. Als ze maar geen pijn heeft of iets progressiefs is, is het voor ons eigenlijk wel goed. Maar de dierenarts kon die garantie ook niet geven. We hebben nu afgesproken om tot woensdag de pijnstillers te geven en in het weekend weer rustig te gaan rijden. Kijken hoe het gaat.
Ik vroeg me af of iemand dit misschien herkent?

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Plotseling kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 15:19

Neurologisch kan heel klein zijn waarbij een paard alleen wat vreemd wegstapt en verder nooit ergens last van heeft, maar kan ook grote evenwichtsproblemen geven tot omvallen aan toe. Is dat een risico dat je met een kinderpony (of beter gezegd met je kind) wil lopen?

Verder is het echt te vroeg om al aan rijden te denken imo, eerst kijken of de pony 100% goed is als de pijnstillers zijn uitgewerkt. Ook een beetje onregelmatig of af en toe niet zuiver is gewoon pijn. En ik vind persoonlijk nou niet dat omdat hij toch niet zo hard werkt hij dat best wel met wat pijn kan/mag doen.