Hoefschoenen: Renegade Vipers of Scoot Boots?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoefschoenen: Renegade Vipers of Scoot Boots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 21:25

Dat er schoenen komen ben ik over uit, zeker nu de (veld)wegen hier na die regenval van de laatste tijd er echt dramatisch bijliggen. Maar welke schoenen vind ik een moeilijke ... Heb al pogingen ondernomen om een passervice-persoon op stal te krijgen, maar ik blijk maar weer eens op een onbereikbare plaats te zitten (Belgisch Limburg, vlak tegen de Nederlandse grens) :+

Dus ik zit nu te denken om het gewoon "op goed geluk" zelf te doen, maar twijfel welke schoenen de beste keuze is. Mijn gevoel zegt 1 van die 2, dus Renegade Vipers of Scoot Boots. Maar welke kan ik echt geen beslissing over maken. Welke zijn jullie voor gegaan en wat zijn jullie ervaringen?

We rijden recreatief maar de bedoeling is wel serieuzer te gaan rijden, dus langere ritten en/of meer tempo. Echter zullen we nooit endurance-prestaties gaan doen. Pony is ondertussen 20 jaar dus zou fijn zijn als de schoenen de rest van zijn carrière kunnen meegaan ;)

Mijn eigen lijstje:

*Vipers:
+ gekend in de endurance-wereld
- dat (aan)passen en die kabellengte ed heb ik schrik van .. dit kan je in theorie wel laten doen voor de eerste keer, maar dan moet je wel iemand aan huis krijgen...
- klitteband

*Boots:
+ simpel & geen kabels/klittenband ed
- doordat ze zo simpel zijn misschien niet zo stevig? Gaan ze zolang mee als Vipers?

Beetje de grootste punten.
Mijn allergrootste punt is het terrein .. hoe enorm slijten ze als je over kiezelwegen rijdt? En wat gebeurd er met modder & water? En dan vooral bij dingen als dit:


Iets wat pony dolgraag doet, maar ook iets waar ik geen in zin heb om achteraf een schoen in te gaan zoeken :P

Dus mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen? Is de simpele Scoot Boot meer dan voldoende voor ons? Of is het toch beter om meteen naar de super Renegade Viper te gaan?

Ik ben benieuwd :)

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Hoefschoenen: Renegade Vipers of Scoot Boots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 23:23

scootboots zijn slijtvast en hebben weinig losse onderdelen, behalve bandjes en knopjes van de sluiting, en die zijn goedkoop om te vervangen. Als de scootboot goed past dan kan hij niet uitgaan. Sommige paarden kunnen plekjes krijgen in de kootholte bij de hoefballen, dat is als de hoefvorm of stand en dus de pasvorm niet helemaal o.k. is, of als ze erg gevoelige huid hebben. De zool is vrij dun, maar voor paarden met gezonde hoeven is de bescherming voldoende. Op mijn Facebookpagina Hoefschoenmaatje staat een testverslag van onze vakantie in de eifel vorig jaar, met een moddertest :-)


De viper is duurder, kabels kunnen breken door slijtage en zijn vrij door, en de pasvormmoet goed zijn, hielen niet te hoog. Inlopen hoeft niet, de schoen is zo zacht en goed afgewerkt dat je paard er zo op wegloopt. Soms draait de viper wel eens, dat hangt af van de manier van bewegen van je paard, en je kan hem verliezen als het paard er bijvoorbeeld met zijn achterbenen in stapt, maar als de pasvorm goed is dan hoeft dat niet te gebeuren. Het is een goed ontwikkelde schoen.

Heb je foto=s en de maten van de hoeven? Evt heb ik wel testschoenen in een aantal maten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:45

Zo weinig ervaringen? :( Of zijn die mensen allemaal zo blij dat ze niks anders doen dan buiten rijden? :Y) :))

Dank je Delphi2 voor de info.
Ik ga vanmiddag op stal foto's maken .. Ik heb wel opgemeten maar twijfel of ik wel het juiste gedeelte van de hoef heb zeg maar, dus ga straks even foto's maken met het meetlint erbij ;) Zal ze dan hier ook even neerzetten :)

Via een site werd gezegd dat Cavallo's ook wat konden zijn (de Trek). Zijn hier nog ervaringen mee? Dat lijkt me zoveel schoen ... wordt dat niet zwaar/log bij veel modder? En die klitteband.. als dat loslaat..

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:55

Ik heb sinds kort Renegade Vipers voor mijn IJslander. Ik ben er zeer tevreden over, zij het wel dat de rechter voorschoen wel eens een beetje durft te draaien, maar mijn pony heeft ook een beetje een Franse stand, dus daar kan het wel mee te maken hebben. Voor de rest blijven ze goed zitten, ook in modder, kiezels, water, bergop en bergaf, stap, draf, tolt, galop en zwijnepas :o
Het aanpassen van de kabels kun je eenvoudig zelf, de video is te downloaden op youtube.
Pasvorm luistert wel nauw. Goed meten is de boodschap.

Anoniem

Re: Hoefschoenen: Renegade Vipers of Scoot Boots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 12:33

Dank je :) Heb je daarvoor andere schoenen gehad of gewoon meteen deze?
Wat maakte voor jou dat je voor deze hebt gekozen? En ben je niet bang voor het breken van die kabels ed als je veel door de modder gaat?

crazy_funky

Berichten: 6184
Geregistreerd: 25-12-03

Re: Hoefschoenen: Renegade Vipers of Scoot Boots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:01

ik kan je kwa ervaring niet helpen maar ik heb sinds een paar dagen hoefschoenen van Cavallo, simpleboot.
Hier op stal/omgeving veel paden met steentjes en paard lief loopt daar nog erg gevoelig op.
Heb ze nu voor en ze loopt nu veel makkelijker over de steentjes.

Kwa aandoen vind ik ze best makkelijk, het is wel met klitteband.
Heb al een test door de modder gedaan en dan blijven ze mooi zitten.
het overige materiaal is leer.

Ook ik heb het zelf gedaan, gemeten en aangekocht. Wel foto gemaakt met meetlat erbij en dat op een fb groep van hoefschoenen laten zien en die vertelde mij de juiste afmetingen.
Wel opletten dat elk merk zijn eigen maten heeft.

Anoniem

Re: Hoefschoenen: Renegade Vipers of Scoot Boots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:09

Onze pony loopt met de Renegades, en die bevallen goed.

Blijven goed zitten (ook in het mullen duin zand) en geven geen schuurplekjes. Pony liep er zo mee weg terwijl hij erg gevoelige voeten heeft. Wij zijn er enthousiast over :)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:29

Woop, kan ik eens even enthousiast zijn over die van mij :) Ik heb vorige week Floating boots meegekregen op test (zuiders merk, blijkbaar ook gekend bij de endurance) en ik ga ze gewoon aankopen. Je krijgt er een beschermingsbandage bij om eventueel schuren tegen te gaan, maar mijn smid heeft me geholpen met de juiste pasvorm en soort - met een haflinger met veel behang hoefde zo'n bandage dus niet echt.

Wij hebben eerder easyboot gloves uitgeprobeerd en equine fusions maar de fusion slofte enorm (en ze zou ze uitgetrokken hebben volgens mij, heeft de neiging zich aan te tikken) en de easyboots waren voor mij heel moeilijk om aan te krijgen. Wij hebben denk ik wel een nieuwere versie van de floating boots, sport. Je hebt ook het endurance-type, die hebben minder diepe groeven.

Ze liep als een droom over kasseien en trok haar koets alsof het niets was. Ze zijn ook grondig gedoopt geweest (zoals de foto's tonen) maar waren ook heel snel terug schoon. Soms blijft er eens een irritant steentje zitten in een gat, maar met iets scherps pruts je dat daar wel vlug uit. Stap, draf, galop, de schoentjes blijven mooi aan ondanks dat ze zichzelf vaak eens durft aantikken langs achter. Ook geen beschadiging op de schoenen zelf - de rubber springt gewoon terug.

Afbeelding
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoefschoenen: Renegade Vipers of Scoot Boots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:38

Hier twee paarden vierkant op de cavallo sport. Perfect. Het hangt denken ik een beetje van de vorm van de hoef af wat werkt.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:51

[***] schreef:
Dank je :) Heb je daarvoor andere schoenen gehad of gewoon meteen deze?
Wat maakte voor jou dat je voor deze hebt gekozen? En ben je niet bang voor het breken van die kabels ed als je veel door de modder gaat?


Daarvoor had ik hoefijzers :D . Maar we zijn in het voorjaar vier dagen in de Eifel gaan rijden met vrienden, en een vriendin had de renegades omdat haar paard geen ijzers kan ophouden (nagelgaten scheuren steeds uit), en na vier dagen pittig rijden, geen enkel probleem gehad met de schoenen. Zij heeft de hare al drie jaar (renegade classics). Ze zei dat ze nog nooit problemen gehad heeft met de kabels. Kabels zouden trouwens eenvoudig te vervangen moeten zijn.
Bij het meten van de hoeven van mijn pony bleek dat de vipers voor hem beter zouden passen dan de classics.

noontje84

Berichten: 84
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: Twente

Re: Hoefschoenen: Renegade Vipers of Scoot Boots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:15

Ik heb een half jaar met Cavallo simple gereden, het is een paar maanden goed gegaan maar daarna kreeg hij telkens wondjes. Oa omdat als je door een plas gegaan bent, dde voeten niet droog kunnen worden. Daarnaast ko je er niet mee draven als het iets nat was, want dan ging paardlief glijden en ook vond ik ze vrij lomp. Maar er zijn genoeg mensen super tevreden over.

Sinds een tijdje heb ik Scootboots ervoor in de plaats. Makkelijk aandoen, gaan zelfs bij klei ondergrond in zuigende plassen niet uit, goede grip, lichte schoen en ff afspoelen en ze zijn weer schoon. Ik heb er al veel ritten, ook van 30-40km mee gereden, nooit problemen. Echter pas na een ritje van 15km had hij ineens wondjes, rit erna ingesmeerd met vaseline, maar toen was het ook weer open gegaan. De gaiters van Scootboot ben ik niet tevreden over (de onderkant hangt los, kruipt op en zorgt daardoor weer voor schuurplekken) dus nu ga ik het proberen met een andere gaiter.

De Scootboots zijn voor ronde hoeven en aangezien mijn paard achter ovale hoeven heeft, passen ze daar niet en heb ik voor achter Renegades. Mooie schoenen, zacht, ik kan me niet voorstellen dat hij ooit wondjes krijgt. Echter zijn ze in de modder al eens uitgegaan en als we wat harder galopperen gaan ze ook altijd uit (waarschijnlijk landt mijn paard dan iets te ver op de tenen). Kun je daarna weer een half uur klieren met kabels vastzetten, die kabels vind ik echt een nadeel van deze schoenen...

Al met al vind ik de Scootboot ongecompliceerder (er kan bijna niets aan kapot) en betrouwbaarder qua blijven zitten, echter die wondjes in de kootholte.... Ik heb trouwens het 2015model, met rubber om de achterkant. Twee mensen die ik ken hadden het 2016 model zonder rubber, beiden binnen 10km al wondjes...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:53

Ik gebruik zelf inderdaad wel de wraps anders komt het niet goed nee.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Hoefschoenen: Renegade Vipers of Scoot Boots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:41

Ik heb de vipers gehad. Ik kon er niks mee. Om de haverklap uitgeschopt,kabel die knapte. Maakte ze elke x schoon na het rijden, afspoelen en weer drogen. Maar nog bleef er zand tussen de kabels zitten. Ook in het verstel gaatje komt zand waardoor zelf afstellen of vervangen lastig is.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Hoefschoenen: Renegade Vipers of Scoot Boots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:37

Ik volg dit topic even mee.

Ik ben ook druk opzoek naar hoefschoenen. En was ook aan het kijken voor de scootboot of voor renegades. Echter heb ik passchoenen voor de scootboots, en helaas passen ze niet mooi (denk ik). En de achterhoeven zijn te klein helaas.
Binnenkort wil ik ook een passer laten komen maar om direct 4 renegades aan te schaffen vind ik nog al wat...

Ook kijk ik voor Dallmer hoefschoenen. Dit lijken mij ook wel comfi.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:59

Ik heb renegade gehad en gebruikte die voor onder andere het zwemmen. In het stukje waar ik te water kon lag ook nog wel eens wat rommel dus vandaar. Ging altijd super.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoefschoenen: Renegade Vipers of Scoot Boots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 18:58

Ik heb ervaringen met easyboots en renegades, redelijk tevreden, maar ik zou floating boots ook weleens willen proberen

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Hoefschoenen: Renegade Vipers of Scoot Boots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:21

Ik heb voor mijn paarden de Simple Boots (zowel oudere type als de nieuwere) Bij mijn ene paard geen problemen dat er steentjes inkomen,terwijl bij mijn andere paard dat wel het geval is.
Die heb ik achter op easyboots en dat werkt eigenlijk voor hem veel beter.
Ik heb ze ook veelvuldig gebruikt tijdens de winter hier omdat het anders te glad was om buiten te komen en dat hebben ze goed doorstaan. Nooit geen problemen dat ze los gingen vanwege de sneeuw.
Ben heel tevreden over deze schoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:11

Het wordt er uiteraard alleen maar simpeler op .... :')
Maar bedankt voor jullie ervaringen ;) Ik ga het even allemaal rustig doornemen :)

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 09:38

Arabesk schreef:
Ik heb ervaringen met easyboots en renegades, redelijk tevreden, maar ik zou floating boots ook weleens willen proberen


floatingboots zijn voor de paarden super schoenen, ze lopen er makkelijk op. Aantrekken bij een strak aangemeten schoen is voor sommige mensen wat lastig en dat neopreen sokje wil nog wel wat schuiven, dat kan je met extra klitteband wel makkelijk oplossen. Ik heb testschoenen in twee maten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 15:16

Zo, de kogel is door de kerk, de bestelling is gedaan ..
Het zijn noch de Renegades, noch de Scoot Boots geworden maar na een super goed (en snel!) contact met hoofwear ben ik voor de Easyboot Back Country's gegaan. Deze zouden aan de hand van mijn foto's het beste uit de bus komen. Uiteraard moet dit getest worden maar in principe komen ze morgen aan dus over een paar dagen weet ik meer te zeggen :Y)

Moesten ze niet passen kunnen ze gewoon terug, en moest het wel passen maar qua rijden echt niet gaan (en ik breek ze niet af :+ ) dan kunnen ze, met het laten vallen van een bedrag als gebruikskosten, binnen 14 dagen ook terug ... Dus ideaal. Ben echt blij met de reacties/service van hoofwear, en nu hopelijk ook nog met de schoenen .. maar dat is vooral voor pony, die moet daar blij mee zijn 8-)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 22:51

ik heb FloatingBoots voor en Cavallo achter

Afbeelding

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Hoefschoenen: Renegade Vipers of Scoot Boots?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:09

Oh, Mirgino, mag ik vragen waarom je twee soorten hebt?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-16 23:18

Skyefate schreef:
Oh, Mirgino, mag ik vragen waarom je twee soorten hebt?


omdat mijn paard smalle voeten heeft passen de Cavallo`s niet voor dan gaan ze draaien , de Floating Boots zijn op maat gemaakt
ze heeft ze warm gemaakt en toen om zijn voeten gevormd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 12:08

@ mirgino : ben jij meteen rondom begonnen (waarom?) of heb je eerst voor geprobeerd en dan achterschoenen erbij gehaald? (en waarom dat dan? :+ ).

Ze zeggen dat het met enkel vooraan schoenen doorgaans voldoende is, en geeft ook hier zeker verbetering. Hij loopt zekerder, duikt niet meer de kanten in, kan gewoon draven/galopperen op kiezels en steenpuin zonder te haperen en je merkt geen verschil meer bij de overgang asfalt/kiezel (dan blijft hij in hetzelfde tempo waar hij anders eerst een pas of 2 moest zoeken zeg maar).

Enige waar ik nog geen verschil merk is het tempo. Hij blijft laag in tempo lopen en vraag me af of dit niet beter zou kunnen bij ook achteraan schoenen ... Misschien ook niet, misschien is dat gewoon waar ik het mee moet doen. Maar ik vraag het mij wel af.

De schoenen op zich bevallen trouwens meer dan prima. Gewoon aantrekken en gaan, pony loopt er zo op weg en heeft nergens last van. Heb nog niet zoveel gereden (nu 16.5 km op 3 dagen) maar wel zowat enkel op kiezels/stenen.. en hij gaat best goed :)

Wat beeldmateriaal:

Afbeelding

Afbeelding


mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 13:46

ben idd begonnen met alleen voor schoenen ,maar hij liep achter ook gevoelig
en nu liep hij er super mee
we zijn nu trouwens aan het afbouwen heb al paar x zonder schoenen gereden