Een barst in de hoeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperone
Berichten: 57
Geregistreerd: 12-07-14

Een barst in de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 09:13

Haiii,

Onze e-pony van 20 jaar heeft een bast in zijn voor hoef.
Wat kunnen wij daar aan doen?
en wat is de oorzaak?
Alvast bedankt _/-\o_

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Een barst in de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:14

Dat kunnen wij zo niet zien. Ik denk dat het verstandig is te overleggen met je hoefsmid.

MissCharlie

Berichten: 1438
Geregistreerd: 11-05-06

Re: Een barst in de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:40

Scheurtjes worden vaak veroorzaakt door een schimmel. Ik zou even een foto sturen naar je hoefsmid.

Anoniem

Re: Een barst in de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:47

Mijn oudste ruin loopt al heel zijn leven barsten in zijn hoeven. Zijn voeten groeien nogal in de breedte uit en als hij dan op een steentje trapt, heb ik prijs. In zijn geval is het geen schimmel, gewoon de manier waarop zijn voeten groeien.

Mijn shet had nog nooit een barst gelopen, tot ik even een vervang hoefsmid liet komen 3 weken geleden. Nu hij anders bekapt is, heeft hij plots wel fijne barstjes. De hoefsmid die ik liet komen, heeft meer van zijn teen gehaald als degene die normaal komt.

Ik merk ook dat bij droogte mijn paard sneller barsten loopt, er iets aan smeren helpt niet. Het enige wat zou helpen, is je paard met zijn voeten een kwartier per dag in water zetten. Heb dat zelf nog niet getest, dus geen idee of die tip echt wel nuttig is.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Een barst in de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:17

Foto?

BoydS
Berichten: 229
Geregistreerd: 25-01-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 15:00

Veel de hoeven afspuiten (als het erg droog is) en invetten. Daarnaast hoefsmid bellen om te vragen wat er we verder aan kan doen. De hoefsmid kan ook komen kijken of het schimmel is.