Blessure aan het collaterale hoefbandje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 22:47

Hallo bokkers,

Ik moet het toch even van me afschrijven. Ik had al eerder een topic geplaatst dat mijn paard licht kreupel was. In de loop van de tijd toch maar langs een kliniek gegaan, omdat ik het niet vertrouwde. De uitslag van het kreupelheidsonderzoek was een minimale verdikking aan haar collaterale hoefbandje. Dit was bijna niet te zien op de echo. Er was een heel klein verschil te zien zei de da. Het gaat om het binnenste hoefbandje. De smid heeft op de kliniek een aanpassing gemaakt aan het ijzer om het bandje te ontlasten. Als revalidatie mag ik 15 a 20 minuten stappen en 5 minuten draven. Ook mag ze in de stapmolen. Alleen op het land en de paddock mag ze niet komen. Maar toch zit het me niet helemaal lekker. Ik heb topics opgezocht met soortgelijke gevallen. De meeste paarden met zo'n blessure worden minstens twee maanden op rust gezet met alleen stappen aan de hand. Ik ben bang dat de manier waarop ik het nu aanpak eigenlijk meer schade toebrengt aan haar hoefbandje. Ik draaf sowieso al bijna helemaal niet. Ik zie tot nu toe wel een kleine verbetering, maar het is nog niet weg. Over drie weken moet ik weer terugkomen naar de kliniek om te kijken of er vooruitgang in zit. Buiten dat ik vind dat het te snel gaat wordt het ook nog eens een tikkende tijdbom. Het is geen pretje om er op of er naast te lopen. Ik word gek van de onzekerheid, heb er nog net geen slapeloze nachten van :'). Hoe zouden jullie dit aanpakken in mijn situatie?

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:12

Mag ik vragen naar welke kliniek je geweest bent? Ik zit momenteel namelijk met precies hetzelfde als jou! Pony ook rad maar onder het zadel kreupel. Bij de kliniek waren foto's goed en echo was minimaal iets op te zien bij collaterale bandje. Nu al 4 maand verder. Op advies van de kliniek staat mijn (enorme druktemaker op stal) heerlijk van 8-22 uur op het land. Advies was om haar gewoon een tijd met rust te laten en in de herfst weer even te kijken. Niet naar kijken en gewoon even paard laten zijn. Als ik haar soms in het land zie rennen/galopperen dan loopt ze prachtig. Frustrerend maar ik laat haar wel staan.

Maar laat nu een kennis van mij bij een vage kreupelheid précies hetzelfde te horen hebben gekregen. Kwam bijna nooit voor zeiden ze. Jaja :P

Edit: Oja en speciaal beslag met wigjes + aan de hand rustig stappen etc. heeft hier niets geholpen.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 23:24

Ja, echt zo moeilijk om ze te laten staan. Ik denk dat als het na die drie weken nog niet goed is ik gewoon hetzelfde doe. Op het land zetten en na een paar maanden maar weer eens kijken. Ik ben naar de kliniek in Bears geweest. En inderdaad het komt bijna nooit voor zeggen ze, maar daar heb ik mijn bedenkingen ook wel een beetje over :P

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:36

Laat mij nu ook in Friesland wonen :P en dezelfde diagnose... beetje toevallig haha. Als het in de herfst nog niet beter is ga ik voor een second opinion. Gelukkig komt het mooie weer er weer aan :) dan vind ik haar laten staan wat minder moeilijk. Zelf lijkt ze helemaal happy gelukkig.

Maliboe
Berichten: 456
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Vierhuizen (groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:40

Mijn merrie heeft dit ook/gehad , ik heb haar ook lekker een tijd op het land gezet en niet meer 'naar gekeken' en s'avonds op stal, paard is een echte druktemaker en op stal was geen optie.

Paard staat niet op speciaal beslag ook nooit gehad en is inmiddels weer goed maar geniet uit voorzorg nog even van de rust en lekker buiten een rondje om stappen.

Overigens zei mijn DA dat dit een vrij veel voorkomende blessure is.

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:42

Hoe lang heb jij je paard gewoon paard laten zijn maajjke?

Ik geloof ondertussen dat het ook wel vaker voorkomt dan gezegd wordt :P Stelt me ook wel weer wat gerust.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 23:44

@ lisaapee: Dat is zeker toevallig haha. Dus jij mocht ook nog gewoon rijden? Is inderdaad verstandig om dan nog bij een andere kliniek te laten checken. Ik vind ze er eigenlijk, maar wat luchtig over doen. Als ze niet verbeterd moet ik ook weer stapje terug doen zeiden ze, maar ik heb zoiets van waarom niet gelijk rustig en dan pas opbouwen. Straks breng ik alleen maar meer schade toe oo deze manier. En inderdaad gelukkig komt het mooie weer er weer aan, al is dat nu ver te zoeken op dit moment :P

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 23:47

@maajjkee: Met rust kom je heel ver met deze blessure heb ik dus in de gaten. Ik zal gaan kijken of er bij mij op stal straks ook een optie is om lang op het land te laten staan. Eerst nog even afwachten wat de kliniek gaat zeggen over een paar weken. Ik ben bang dat er niet veel verandering in gaat zitten.

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 23:59

Laat je niet afschrikken door ons hoor ;) ieder paard en iedere blessure is weer anders. Maar je kunt nooit té voorzichtig zijn als ze kreupel zijn denk ik.

Maliboe
Berichten: 456
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Vierhuizen (groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:24

Lisaapee schreef:
Hoe lang heb jij je paard gewoon paard laten zijn maajjke?

Ik geloof ondertussen dat het ook wel vaker voorkomt dan gezegd wordt :P Stelt me ook wel weer wat gerust.


Ze heeft het in juli gekregen vorig jaar en was afgelopen februari eigenlijk weer helemaal oke.

Maliboe
Berichten: 456
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Vierhuizen (groningen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 07:27

armyhorse schreef:
@maajjkee: Met rust kom je heel ver met deze blessure heb ik dus in de gaten. Ik zal gaan kijken of er bij mij op stal straks ook een optie is om lang op het land te laten staan. Eerst nog even afwachten wat de kliniek gaat zeggen over een paar weken. Ik ben bang dat er niet veel verandering in gaat zitten.


Ieder paard is natuurlijk anders maar gun het echt veel rust! Mijn merrie heeft in het zelfde been een peesblessure gehad (tis een pechvogel) en ook dat is met rust en aangepaste beweging weer helemaal goed gekomen. Ik mocht toen alleen stappen op het harde en dat heb ik nu ook gedaan.

Soms kan het stukken heel langzaam gaan kwa verbetering maar laat dat je niet tegen houden!

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 09:56

Ja, klopt iedere blessure is weer anders natuurlijk. Maar over het algemeen zie ik wel dat het lang duurt met collaterale banden. En ik vind eigenlijk dat dit al snel gaat, maar misschien ben ik zelf wel te voorzichtig. De kliniek zal het wel weten :P. Ik wacht eerst nog af en anders zet ik haar in het land en stap ik gewoon aan de hand. Vind het eigenlijk ook niet leuk om op haar te zitten aangezien ze een bommetje is. Ik hoop dat ik snel wat zekerheid heb.

Easy_Rider
Berichten: 170
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:46

Dit is een vervelende blessure. Kun je je paard niet op een andere stal zetten waar hij meer rust heeft?

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:52

Mijn merrie heeft dezelfde blessure gehad. Zij heeft toen idd ook speciaal beslag gekregen. Ik mocht 2x 20minuten per dag stappen, daar begonnen wij mee. Zij had ook geen enorme beschadigingen. Augustus is ze kreupel geworden, september is het geconstateerd, november ging ik weer erop opbouwen met paar minuten draf.

Ik heb mijn paard nooit op rust gehad. In die zin dat ze gewoon 24/7 buiten heeft gelopen. eerst in het land, daarna in de paddock. Paar keer is ze enorm over de flip gegaan vanwege groot verkeer achter haar paddock (grmbl) vol slidings en ijsberen in volle draf, en dacht ik dat wij terug bij af zouden zijn. Dat is gelukkig niet gebeurd en de controle liet verbetering zien.

Ik zou zelf niet snel er voor kiezen mijn paard op stalrust te zetten. Nu doet die van mij ook niet heel gek buiten gelukkig - behalve als ze met groot verkeer bij haar paddock staan :+

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 11:06

Helaas heeft mijn paard dezelfde blessure. Waarschijnlijk loopt ze er al een hele tijd mee maar ik dacht altijd dat ze gewoon zo liep :o
In stap is er niks te zien en in draf alleen op het harde wat onregelmatig.
Op de echo was er trouwens een gat te zien in haar bandje. Nu heeft ze speciaal beslag met brede tak.
Verder moet ze 6 weken rust dus ze staat op een klein stukje land.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:36

Geven jullie trouwens nog supplementen ter ondersteuning?

Cheese

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-09-13
Woonplaats: Leusden

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 08:48

Ja, ik geef msm bij :)
Geen idee of het ook echt wat doet maar kwaad kan het nooit bij een peesblessure.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 09:52

@Easy_Rider: De stal waar we nu staan is heel rustig. Het paard is van zichzelf druk.

@Trancreda4: Ik ben er zelf ook geen fan van om een paard volledig op boxrust te zetten. Stappen aan de hand doe ik nu elke dag ook 20 minuten. En ik zal met de staleigenaren overleggen of ze op een klein stukje land of paddock kan staan, zodat ze niet te veel gaat vliegen.

@Evy: Ik geef glucosamine + msm, altijd goed ter ondersteuning van pezen en banden :)

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:56

Mijnes heeft het ook. Maar helaas accuut en stok en stok kreupel en een gat in het bandje. Hij heeft nu 4 weken boxrust en maandag terug voor controle. Ik heb er helaas een beetje een hard hoofd in. Fikse beschadiging en het is een lastige blessure om te genezen. Het enige andere geval wat ik ken is nooit goed gekomen.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:05

Spekkie01 schreef:
Mijnes heeft het ook. Maar helaas accuut en stok en stok kreupel en een gat in het bandje. Hij heeft nu 4 weken boxrust en maandag terug voor controle. Ik heb er helaas een beetje een hard hoofd in. Fikse beschadiging en het is een lastige blessure om te genezen. Het enige andere geval wat ik ken is nooit goed gekomen.


Ik heb wel ervaringen van anderen gelezen over fikse beschadigingen. Veel lieten ze inspuiten met IRAP. En stonden minstens een jaar op rust, maar konden daarna wel weer opbouwen.

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:14

Ik gaf ook msm. En had een goedje dat ik erop moest smeren. En koelen. Hier staan ze heel jaar 24/7 in de paddock. Gek deed ze gelukkig niet. We wandelde llekker op de weg.

Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:59

Die van mij had het ook accuut, zo erg dat ze niet meer op dat been wilde staan en lopen gewoon niet ging. Nu bijna 3 weken terug IRAP behandeling gehad waar armyhorse het ook over heeft en lijkt aan te slaan. Ze staat er weer op en mogen nu 5 minuten stappen adh. Super stijf omdat ze al 6 weken op box staat, maar op geen enkele manier meer kreupel en bandjes voelen weer stevig en recht. Over 2 weken terug voor de echo, maar is zeker iets om naar te vragen spekkie01!

En wellicht hangt de revalidatie ook af van de mate van beschadiging aan de bandjes. Die van mij mocht de eerste weken geen stap buiten d'r stal zetten, maar nu het aan het genezen is mogen we stappen. Rust roest zeggen ze. Dus kan er wel inkomen dat je met een lichte blessure gelijk meer mag stappen dan anderen mogen

Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 13:26

Ik heb die van mij eerst 2 weken behandeld als zijnde hoefzweer. Ook op 3 benen.... maar de scan gaf uiteindelijk matige blessure aan. Maar de eerste paar dagen zelfs met pijnstillers op 3 benen zo sneu.... Misschien was t ook een combi maar pus of iets voor een hoefzweer hebben we nooit gezien.

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 14:21

@Trancreda: Waar diende dat goedje precies voor? Ook om te koelen?

Het zou kunnen dat het een combi was, maar meestal met een hoefzweer komt het er op een gegeven moment uit toch?

@Nicksel: Wat fijn dat het aanslaat! En inderdaad de revalidatie zal altijd wel verschillen per paard, ik kan me goed voorstellen dat bij een fikse blessure zo min mogelijk bewegen op dat moment beter is. IRAP is denk ik wel vrij prijzig?

QueenBeeBee

Berichten: 2317
Geregistreerd: 17-02-04

Re: Blessure aan het collaterale hoefbandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:37

Ik meld me ook met mijn merrie, helaas.

Gister diagnose gehad: collaterale band aan de binnenzijde van het hoefgewricht (lv)

Zoveel mogelijk boxrust maar mag wel stappen aan de hand met haar.

Ik wil idd ook zwavel gaan voeren.

Heb nog gekeken naar de back on track springschoenen. Iemand ervaring mee?

En lasertherapie?