Waarom rubber onder hoefijzer? (Geen zooltje)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Waarom rubber onder hoefijzer? (Geen zooltje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:26

Dag allemaal,

Ik heb een paardje gekocht dat een rubbertje onder zijn voorijzers heeft. (Echt alleen onder het ijzer en precies in de vorm van het ijzer). De vorige eigenaar zegt dat het was om wat te dempen omdat hij heel veel buiten op de weg liep. Ik weet dat sommige paarden dat fijner vinden als ze alleen op hele harde bodems lopen en het klonk mij ook sympatiek in de oren. Nu heb ik hem opnieuw laten beslaan zonder rubber omdat nooit over de weg draaf en verder alleen maar in het bos rijd. Heel af en toe denk ik iets te voelen dat hij 2 passen onregelmatig loopt... Maar dan echt heeeeel iets en dat is daarna meteen weer over. Afgelopen week lange ritten (20-30km) in het bos gereden, vooral in stap, en dat ging prima.

Bij de klinische keuring had de dierenarts het ook gezien maar hij is verder helemaal goed gekeurd.

Paard staat trouwens prachtig op zijn voorvoeten...

Maar toch knaagt het aan me... Wordt rubber gebruikt om schokken te dempen als een paard verder helemaal gezond is? Of is het wel echt iets aan de hand dat achtergehouden wordt en door de klinische keuring kan zijn geglipt? (HKO oid?)

Wat denken jullie?

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Waarom rubber onder hoefijzer? (Geen zooltje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:32

Meestal zit zoiets er wel met een reden onder. HKO is niet klinisch te constateren. Je hebt hem niet röntgenologisch laten keuren?

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:37

Vala schreef:
Meestal zit zoiets er wel met een reden onder. HKO is niet klinisch te constateren. Je hebt hem niet röntgenologisch laten keuren?


Nee niet röntgenlogisch...

Is het niet vreemd dat bij de dierenarts geen belletje gaat rinkelen dan? Al maakt het de DA natuurlijk niks uit want dat is op dat moment niet zijn opdracht.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Waarom rubber onder hoefijzer? (Geen zooltje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:39

zo op het eerste idee denk ik aan sneeuwringen die er nog onder zitten. lijkt het daarop?

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:41

PBA_ schreef:
zo op het eerste idee denk ik aan sneeuwringen die er nog onder zitten. lijkt het daarop?


Sneeuwringen zitten meer aan de binnenkant van het ijzer toch? Dit zag je als je de voet optilde helemaal nergens uitseken. Het was precies op de maat van het ijzer gesneden en ertussen genageld.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Waarom rubber onder hoefijzer? (Geen zooltje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:42

Dat is dus zeker geen sneeuwring.

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:43

Rubber is juist helemaal niet fijn. Van nature "glijd" een hoef iets over de ondergrond als het paard beweegt. Door gebruik van rubber kan dit niet en krijgt het paard dus een grote klap in zijn been te verwerken.
Daarom zijn de rubbere ijzers ook nooit door gebroken.
Maar ik heb geen idee wat het wel kan zijn, sorry.
Anders je hoefsmid even bellen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waarom rubber onder hoefijzer? (Geen zooltje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:46

Wat zei de smid die hem opnieuw beslagen heeft dan over het rubber?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:49

Evony schreef:
Rubber is juist helemaal niet fijn. Van nature "glijd" een hoef iets over de ondergrond als het paard beweegt. Door gebruik van rubber kan dit niet en krijgt het paard dus een grote klap in zijn been te verwerken.
Daarom zijn de rubbere ijzers ook nooit door gebroken.
Maar ik heb geen idee wat het wel kan zijn, sorry.
Anders je hoefsmid even bellen?


kunstof beslag word anders heel veel gebruikt in de endurance,............en die maken kilometers.
Maar volgens mij word hier bedoelt rubber tussen hoef en ijzer.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:49

Evony schreef:
Rubber is juist helemaal niet fijn. Van nature "glijd" een hoef iets over de ondergrond als het paard beweegt. Door gebruik van rubber kan dit niet en krijgt het paard dus een grote klap in zijn been te verwerken.
Daarom zijn de rubbere ijzers ook nooit door gebroken.
Maar ik heb geen idee wat het wel kan zijn, sorry.
Anders je hoefsmid even bellen?


Het rubber zit tussen het ijzer en de hoef en heeft dus geen contact met de grond. Het glijdende effect van het ijzer is er dus nog wel. Maar inderdaad, als het rubber contact zou maken met de bodem is dat meestal niet zo lekker voor ze ;)

Mijn smid vroeg aan mij waarom het eronder zat, dus ik vertelde wat de vorige eigenaar zei. Toen zei hij dat het ook wel eens gebruikt werd bij paarden met HKO. Vandaar dat ik ineens heel erg op zijn lopen ging letten... en natuurlijk van alles opmerkte ineens. :(

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:51

Als je met HKO hoefkatrol bedoelt, mijn bijrijdpaard had ook rubber tussen het ijzer, maar dit zat over de hele zool. En daartussen werd siliconen gespoten. En zij had dus hoefkatrol.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Waarom rubber onder hoefijzer? (Geen zooltje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:52

Mijn verzorgpony heeft dat ook, alleen heeft zij geen rubber maar leer. Is precies hetzelfde als wat jij zegt, tussen de hoef en het ijzer in de vorm van het ijzer :) Mijn verzorgpony heeft artrose. Het leer dempt de schokken, waardoor ze er minder last van heeft

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:54

koetjeboe schreef:
Evony schreef:
Rubber is juist helemaal niet fijn. Van nature "glijd" een hoef iets over de ondergrond als het paard beweegt. Door gebruik van rubber kan dit niet en krijgt het paard dus een grote klap in zijn been te verwerken.
Daarom zijn de rubbere ijzers ook nooit door gebroken.
Maar ik heb geen idee wat het wel kan zijn, sorry.
Anders je hoefsmid even bellen?


kunstof beslag word anders heel veel gebruikt in de endurance,............en die maken kilometers.
Maar volgens mij word hier bedoelt rubber tussen hoef en ijzer.


Er is een verschil tussen kunstof en rubber......

En ik zie nu dat ik verkeerd had gelezen. Had niet door dat het tussen het ijzer en de hoef zit.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:54

Bij HKO zijn verschillende soorten van speciaal beslag bekend. Dicht rubberen zool, open rubberen zool, leren zool, al dan niet in combinatie met siliconen en een balk, breakover beslag.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Re: Waarom rubber onder hoefijzer? (Geen zooltje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:01

Maar bij een normaal gezond paard dat toevallig veel op de weg loopt (bijv. aangespannen) komt zo een dergelijk rubber laagje dus niet voor? :')

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:05

Het wordt inderdaad veel gebruikt voor paarden met hko/artrose enz.
het dempt de schokken idd.

Om het zeker te weten kun je een foto laten maken, dat kost niet heel veel en heb je iig zekerheid.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:06

Waarom haal je het ijzer er niet af als je toch alleen in het bos rijdt?

En als je het zeker wilt weten kun je altijd even een setje foto's van de ondervoet laten maken. Beter nu te weten komen en er naar kunnen handelen, dan af zitten wachten tot hij misschien kreupel wordt. Vind trouwens voor HKO/artrose toch aardiger voor het paard om er echt een zooltje onder te slaan en op te vullen, als je er dan toch een ijzer onder doet...

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Waarom rubber onder hoefijzer? (Geen zooltje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:09

Ik heb er ( gelukkig ) geen verstand van. Ik hoop dat het paard geen geborgen gebrek geeft. Ik vind het dan zo naar dat mensen er om kunnen liegen.

Zo ken ik ook iemand die ooit een haflinger kocht....ook gevraagd naar het beslag....bleek het paard een sincker te hebben ( ook niet verteld door vorige eigenaar ).

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:10

koetjeboe schreef:
Evony schreef:
Rubber is juist helemaal niet fijn. Van nature "glijd" een hoef iets over de ondergrond als het paard beweegt. Door gebruik van rubber kan dit niet en krijgt het paard dus een grote klap in zijn been te verwerken.
Daarom zijn de rubbere ijzers ook nooit door gebroken.
Maar ik heb geen idee wat het wel kan zijn, sorry.
Anders je hoefsmid even bellen?


kunstof beslag word anders heel veel gebruikt in de endurance,............en die maken kilometers.
Maar volgens mij word hier bedoelt rubber tussen hoef en ijzer.


Er is een verschil tussen kunstof en rubber......

En ik zie nu dat ik verkeerd had gelezen. Had niet door dat het tussen het ijzer en de hoef zit.[/quote]

Dat is ook rubber, het ijzers is van kunstof met in gelegd rubber wat de grond raakt

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:11

Opvullen met siliconen is niet altijd wenselijk, ivm weke zool/rotstraal wat je dan niet kunt behandelen.
Een leertje is fijner dan rubber, omdat dat beter veert, naar de voet vormt en beter schokdempend is.
Heb ooit een 4 jarige op leer+ijzer gehad, paard had toen al artrose, werkte heel fijn.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:13

Jasmijn159 schreef:
Waarom haal je het ijzer er niet af als je toch alleen in het bos rijdt?

En als je het zeker wilt weten kun je altijd even een setje foto's van de ondervoet laten maken. Beter nu te weten komen en er naar kunnen handelen, dan af zitten wachten tot hij misschien kreupel wordt. Vind trouwens voor HKO/artrose toch aardiger voor het paard om er echt een zooltje onder te slaan en op te vullen, als je er dan toch een ijzer onder doet...


Omdat hoeven in het bos ook afslijten, vooral als je lange ritten maakt (wat dus met de achtervoeten gebeurde die geen ijzers hadden, vandaar dat ik hem weer opnieuw liet beslaan), en ook omdat het bos vol ligt met stenen en grind waarop paarden erg gevoelig lopen. Daarnaast rijd ik ook op het asfalt maar alleen in stap.

Mocht het paard inderdaad HKO of artrose hebben dan wist de eigenaar er dus van want een dergelijk zooltje hebben ze er vast niet voor niets onder gedaan (blijkt oa uit deze reacties). Gezien alle reacties denk ik toch dat het inderdaad een goed plan is wat foto's te maken... |(

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:15

Idd even een foto laten maken en het verhaal bij je dierenarts neer leggen. Wat deed zij ermee?
Foto's kosten hier €65 voor de eerste en dan €30 dacht ik voor de foto's daarna, kunt ook uitverdoven.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:15

In zo'n geval zou ik gewoon gelijk even de voeten op de foto doen. Kost niet de wereld maar je slaapt een stuk beter zonder rinkelende alarmbellen in je hoofd.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:16

Cinnepin schreef:
Ik heb er ( gelukkig ) geen verstand van. Ik hoop dat het paard geen geborgen gebrek geeft. Ik vind het dan zo naar dat mensen er om kunnen liegen.

Zo ken ik ook iemand die ooit een haflinger kocht....ook gevraagd naar het beslag....bleek het paard een sincker te hebben ( ook niet verteld door vorige eigenaar ).


Ja gatver wat vervelend. Heb uiteraard al even onderzoek naar mijn rechten gedaan. Als het inderdaad een verborgen gebrek is moeten ze het paard terugnemen... (Als ik kan aantonen dat hij dit gebrek al had ten tijden van de aankoop, wat 2 weken geleden is dus dat moet lukken mocht HKO het geval zijn ;( ).

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Re: Waarom rubber onder hoefijzer? (Geen zooltje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:17

Bedankt allemaal voor de reacties en het meedenken! Morgen bel ik de dierenarts om foto's te maken :)