Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Welke paddock?

Huidige paddock houden
14 (77%)
Betonnen paddock kiezen
4 (22%)

Totaal aantal stemmen: 18


Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 16:08

Ik ga toch voor de andere. Ik ben veel te bang dat hij uitglijd door de modder en dat hij losse ijzers krijgt.
Het scheelt wel in ruimte. Maar als mijn paard straks uitgegleden is en box rust moet heeft hij nog minder ruimte. Als hij geen ijzers had gemoeten is de keuze makkelijk. Maar hij heeft zware artrose en geen ijzers is geen optie.het modder gedeelte in mijn huidige paddo k is ook klei modder. Geen zand modder.


keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:39

Als jou dat beste lijkt is dat toch prima keuze. En dat hij ijzers moet voor zware atrose,is ook niet iedereen het mee eens.ik zelf zou dan juist niet voor een ijzer gaan.maar daar gaat het hier niet om succes en hoop dat het je goed gaat bevallen

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 08:52

Beton kan wel glad worden in combinatie met water en blub, hou hier wel rekening mee, zeker in combinatie met ijzers.

Bij ons op stal is een betonnen pad annex spuitplaats en deze is vaak spekglad. Mijn paard is hier een keer flink onderuit gegaan en heel vaak glijd hij met een hoef uit maar kan hij op tijd zijn evenwicht herstellen.

Op stenen heeft hij hier geen moeite mee.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 09:43

keona schreef:
Als jou dat beste lijkt is dat toch prima keuze. En dat hij ijzers moet voor zware atrose,is ook niet iedereen het mee eens.ik zelf zou dan juist niet voor een ijzer gaan.maar daar gaat het hier niet om succes en hoop dat het je goed gaat bevallen



Het is een beetje lastig verhaal. Mijn paard heeft Artrose waardoor hij struikelt. En hij struikelt omdat hij niet kan afrollen. Daardoor krijgt hij nu speciale ijzers zodat hij kan afrollen. Dat afrollen heeft weer met zijn hoeven te maken.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:29

Jouw verhaal klopt niet helemaal hoor "kermis".
ijzers of geen ijzers, heeft niet echt iets vandoen met het moeilijk kunnen afrollen.
heeft eigenlijk helemaal niets te maken met de hoeven op zich.
Artrose heb je in heel veel schakeringen, een beetje of iets verder gevorderd of vrij ernstig, ....
Een echt goede behandeling is er niet voor, en beter zal het nooit worden, het kan enkel erger worden, maar toch zijn er wel mogelijke behandelingen zoals het inspuiten van het gewricht uiteraard door een dierenarts, dit heeft ook nadelen maar kan toch ervoor zorgen dat het paard weer een paar jaar verder kan en dit dan bijna pijnloos, het paard zal dan ook bijna niet meer struikelen en is dan toch mobieler, het paard kan na zo'n inspuiting weer terug afrollen, uiteraard tijdelijk.

Kermis schreef:
keona schreef:
Als jou dat beste lijkt is dat toch prima keuze. En dat hij ijzers moet voor zware atrose,is ook niet iedereen het mee eens.ik zelf zou dan juist niet voor een ijzer gaan.maar daar gaat het hier niet om succes en hoop dat het je goed gaat bevallen



Het is een beetje lastig verhaal. Mijn paard heeft Artrose waardoor hij struikelt. En hij struikelt omdat hij niet kan afrollen. Daardoor krijgt hij nu speciale ijzers zodat hij kan afrollen. Dat afrollen heeft weer met zijn hoeven te maken.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-15 22:34

Uiteraard klopt mijn verhaal niet helemaal omdat ik het in een paar zinnen heb geprobeerd uit te leggen :) als ik dat uit moet gaan typen kan ik net zo goed een boek schrijven hihi.
Het gaat mij erom dat ik de beste keus maak voor mijn dier. En ik ga voor de stenen paddock. Vandaag rondje in gedaan en hij kan wel liggen. Er ligt een fijne strook zand wat dus geen klei modder word.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 00:18

ok fijne keuze hoor.
mssn kan je ook zandkastelen maken

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 10:30

Bedankt, ik zal een foto plaatsen van mijn kunstwerk. :Y) :\


Fijne reactie weer.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:19

Gisteren was ik op een pensionstal waar de paarden in de winter buiten op stenen/tegels en beton staan. Er stonden ook paarden met rondom ijzers op, kennelijk gaat dat goed, het zou mijn feestje niet zijn maar oke.

Voor wat betreft het afrolpunt verbeteren, kan ik daar dit aan toevoegen. Met een juiste bekapping kun je het afrolpunt naar achteren leggen de grote pijlen. (De kleine pijlen geven aan dat het hielcontactpunt ook beter is geworden, dit paard had ondergeschoven hielen)

Afbeelding

IJzers hebben als nadeel dat ze de schokdemping om zeep helpen, wat nóg meer artrose veroorzaakt....


Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 17:57

Bedankt voor de info Arabesk.
Mijn paard heeft plat voeten en er valt elke keer weinig te bekappen omdat zijn hoef amper groeit. Vandaar dat we het niet op de normale manier kunnen proberen. Dat hebben we al gedaan. We proberen nu een andere manier om te kunnen corrigeren. Wand nu word het alleen maar erger. Daarbij komt dat mijn paard maar 5 jaar oud is. Stel dat we hem nu goed kunnen zetten kan straks de ijzers er vanaf

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Met ijzers op betonnen paddock mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 18:02

Ik kan je als je het interessant vind wel wat foto's sturen van zijn hoeven Arabesk. Achter is gewoon oké. Maar voor is hartstikke plat. Dan begrijp je misschien wat ik bedoel.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 07:36

Bij ons staan ze jaar rond op beton. Mijn paard zonder ijzers, de anderen met. Wel hebben ze een stuk zand en schuilplaats (24/7 buiten)
Gaat bij de anderen prima met de ijzers :)

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

VanHuisUit

Berichten: 6675
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:09

Hier ook paddock (10x8meter) met beton en uitloop daaraan vast (10x30 m) met grond. Doordat ze ook grond op het beton meelopen is het beton nooit glad. Staan er 24/7 jaarrond op. Een pony staat op ijzers, rest zonder. Gaat bij allemaal prima.
Als je bang bent dat de ijzers te snel slijten kun je er widea puntjes in laten zetten.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: supervon78 en 37 bezoekers