Paard met zeer dunne hoefzool

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:56

Mona81 schreef:
Wat betreft de steunsels, mijn hoefsmid zegt juist: het heet niet voor niets STEUNSELS. Soms weet je toch niet meer wat je moet geloven vind ik.

In het Engels heten de steunsels 'bars', dat geeft het al een andere lading.

Het paard moet niet op de steunsels steunen, maar heeft de steunsels wel nodig om te zorgen dat de hoef zijn vorm behoudt, maar toch flexibel kan zijn.
Zonder steunsels zou de hoef een 'C' vorm hebben, dat is niet echt vormvast.
Door op de uiteinden van die C nog een haaks hoekje door te laten lopen naar binnen toe, is de hoef veel vormvaster.

Een misverstand over natuurlijk bekappen is dat deze bekappers de steunsels weg zouden halen.
Maar weghalen kan eigenlijk niet, dan moet je tot het kraakbeen in de hoef blijven graven en stuit je op levend (en bloedend) weefsel.
Een natuurlijk bekapper zorgt wel dat de steunsels gelijk zijn met de zool, zodat de steunsels geen gewicht gaan dragen.

Want steunsels die gewicht dragen voelen als ingegroeide nagels waar je steeds tegen aan stoot.
Ze kunnen kneuzingen, ontstekingen en zelfs hoefkatrol veroorzaken.
Of ze vouwen om, verpesten de zool en de vorm van de hoef.

Mijn paarden hebben ook lang met te lange steunsels gelopen, ik bekap nu ruim een half jaar zelf, maar blijf nog steeds op oude kneuzingen stuiten.
M'n ruin durft sinds een maandje eindelijk op z'n hielen te landen, dat was eerst te pijnlijk door te hoge steunsels, hielen en een zieke geknepen straal.

'Als het regent in mei, is april voorbij'


Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:07

LBLGypsyCobs schreef:
Een natuurlijk bekapper zorgt wel dat de steunsels gelijk zijn met de zool

Dat geldt ongetwijfeld voor sommige stromingen maar zoals jij het nu poneert lijkt het haast een generalisatie. Kijk uit dat je niet te kort door de bocht gaat ;)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 00:17

Koper schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Een natuurlijk bekapper zorgt wel dat de steunsels gelijk zijn met de zool

Dat geldt ongetwijfeld voor sommige stromingen maar zoals jij het nu poneert lijkt het haast een generalisatie. Kijk uit dat je niet te kort door de bocht gaat ;)


Je hebt gelijk, er zijn zoveel stromingen, met allemaal hun eigen kijk en nuances op hoe welk deel van de hoef te bekappen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 08:42

pluisje88 schreef:
Helaas kan ik aan de binnenkant niks veranderen nu. De zool is nu eenmaal zo dun, omdat ik helaas zelf niet beter wist. Ik geef toe dat ik er geen verstand van heb maar daarom schakel je een hoefsmid in. Je gaat er dan ook vanuit dat hij zijn werk goed doet. Als ik dit had geweten had ik natuurlijk veel eerder actie ondernomen.

Mijn smid heeft aangegeven dat hij eigenlijk een dubbele straal heeft en dat dat stuk er eigenlijk af zou moeten maar als hij dat doet is de stimulans weg omdat dan de straal de grond niet meer raakt.. Wat is wijsheid? Ik weet het in ieder geval niet...


De stralen stinken totaal niet.


Die flap gaat straks vanzelf loslaten.
Ik ben 3 maanden geleden van stal verhuisd en dat kon ik een week of 6 later goed zien. De hoeven waren enorm aan het veranderen. Zo ook de straal, die zag er net zo uit als bij die van jou.
Ik heb behandelt tegen rotstraal en de wand goed afgerond. Dat is wat men hier bedoelt met de wand is te lang. Je hebt van die rider rasp's waarmee je heel eenvoudig zelf de wand wat ronder kan maken.
Dan brokkelt het ook niet meer.

Intussen ben ik ook overgestapt op andere hoefschoenen(van equine's naar marquis) en uiteindelijk liet de de gehele bovenkant van de straal los. Ik heb net zolang gewacht tot hij nog maar minimaal vast zat omdat ik ook bang was voor zere voeten. Niet alleen de straal vernieuwde maar ik was verrast dat daarna ook de hele zool vernieuwde.

Mischien heb ik er overheen gelezen maar hoe zit het met voeding van je paard.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-15 12:39

Bedankt voor jullie ervaringen!
Mochten jullie nog meer hebben dan graag! Vind het altijd erg leerzaam!

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 10:55

De hoefsmid komt waarschijnlijk as maandag middag

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-15 14:59

Vanmorgen voor het eerst weer gereden na zijn pauze. Daarna een rondje uitgestapt over het harde en hij liep zowaar goed! Nu begin ik weer te twijfelen of ik de smid wel moet laten komen of niet..

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 23:13

Waarom twijfel je, denk je centen te kunnen besparen dan.
Een paar keer extra controle en even weer correct zetten maakt het allemaal veel beter toch.
nooit denken probleem is er niet meer dan is het niet zo erg meer nodig.

pluisje88 schreef:
Vanmorgen voor het eerst weer gereden na zijn pauze. Daarna een rondje uitgestapt over het harde en hij liep zowaar goed! Nu begin ik weer te twijfelen of ik de smid wel moet laten komen of niet..

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

pluisje88

Berichten: 8047
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-15 00:12

Ja tuurlijk joh. Ik ga een traject aan waarbij hij een half jaar tot een jaar elke paar weken (lees 4) naar de hoefsmid moet met de nodige kosten die daarbij komen. Daar kies ik zelf voor en als ik dan aan het twijfelen kom is het om het geld? Denk ik ook ja....

Eraan plakken kan een smid niet, eraf halen wel. Hij is gevoelig omdat de zolen te dun zijn en alles wat kort is waardoor het in het leven zit. Ik weet niet hoe jouw logica is maar ik denk dat mijn twijfel niet perse heel raar te noemen is...

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:16

Als te lange steunsels voor HKO zouden zorgen dan hebben waarschijnlijk alle wilde paarden in natte gebieden HKO....
Ik wil wel eens een echt bewijs zien voor die bewering.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 08:21

Lange steunsels kunnen voor HKO zorgen, samen met hoge hielen.
Het is heel simpel, plaatjes zat van te vinden op internet, kijk maar waar de steunsels zitten en waar ze naar binnen drukken wanneer ze te lang worden.
Er blijft maar weinig ruimte over voor de inwendige structuren en dat gaat problemen geven.
Ik heb al verschillende dwarsdoorsneden gezien van hoeven, waar echt nog maar weinig ruimte was voor de diepe buiger, heel interessant om te zien, maar tegelijk ook heel triest.

Andersom is het ook al meerdere keren gebeurd dat HKO paarden opknapten toen ze van de ijzers kwamen en de steunsels juist werden bijgehouden.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:16

Maar bij paarden op ijzers worden de steunsels doorgaans zo ongeveer geamputeerd dus dat is niet logisch.
De natuur is dan ook wel een beetje dom om steunsels zo hard te laten worden op rotsig terrein. Slijten doen die dingen echt niet op natuurlijke wijze namelijk, ze worden juist harder op rotsen.

Er bestaat ook een theorie dat als je de steunsels teveel weg neemt dat de voet meer energie stopt in het hervormen van de steunsels dan in migratie van de zool (zelfde bron van oorsprong). Daardoor wordt de zool dan juist te dun.

Mijn paarden lopen op hard terrein met stenen. Als ik veel steunsel weg neem krijgen ze juist kneuzingen en
gaan ze nog meer overcompenseren.
Sinds ik er meer vanaf blijf heb ik geen kneuzing meer gezien, ook al zitten de scherpe stenen soms heel vast in de voet gelopen.

Paard natuurlijk neemt maar 1 specifiek voorbeeld van wilde paarden, maar er zijn ook foto's van wilde paarden die juist enorme steunsels hebben.
Een echte 'waarheid' bestaat op dat gebied nog niet.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:13

Ik heb op de cursus voeten van geslachte Konikpaarden gedaan, die op zachte ondergrond leefden.
Zoals te verwachten weinig slijtage, dus ook veel hiel en steunsel.
Dus veel materiaal wat bij veel druk problemen kan geven.
Nu is diezelfde zachte ondergrond redelijk vergeeflijk qua druk, zou je die paarden ineens op grof grind laten lopen is het wel anders.
En ondanks die zachte grond lopen die paarden wel veel over heel de dag, dus de hoeven blijven bewegen en goed doorbloed.

Ik heb dan wel een track op m'n weitje maar die van mij maken natuurlijk lang niet zoveel km's en dan zijn er nog paarden die alleen een paddock of stal hebben, maar wel een uur per dag flink moeten werken.
Dan is de belasting ook weer anders en zullen beklemmingen in de hoef veel eerder een HKO beeld geven.

Er zijn heel wat smeden die de steunsels juist laten staan, zodat het ijzer makkelijker te leggen is, dan gaan ze al snel meedragen en druk krijgen.
Als dan de hielen ook nog eens hoog zijn en de hoef niet zo kan bewegen als bedoeld, dan gaat de boel van binnen klemmen. Of de steunsels klappen om, de kwartieren gaan flaren en de hielen schuiven onder.

Mijn pony loopt fijn als ik de steunsels gelijk hou met de zool, iets langer kan ook nog, maar dan zie ik sneller kneuzingen. Over de tijd dat zijn steunsels tot voor de punt van zijn straal meedroegen ga ik het maar niet meer hebben :(:)
Er zijn inderdaad paarden die juist meer steunsel gaan produceren als je te veel weg haalt, het is inderdaad niet zwart wit allemaal.

Maar het lijkt mij wel duidelijk dat wanneer een voet geknepen raakt of de boel gaat klemmen, dit niet bevorderlijk is voor het inwendige van de hoef en problemen gaat geven.
Wat voor bekapping een paard precies nodig heeft is per paard verschillend.
Heeft met het type paard te maken, maar ook het gebruik en de manier van houden.
Belangrijk is dat je weet hoe de hoef in elkaar zit en functioneert, je weet hoe je moet bekappen en vooral weet je wat je paard nodig heeft.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:20

Dat klinkt ineens een stuk genuanceerder :)

Je moet natuurlijk ook realistische doelen hebben. Als een paard altijd op zachte ondergrond loopt en dan ineens flink op harde ondergrond moet bewegen dan kun je problemen verwachten omdat de hoef zich geschikt heeft naar zijn zachte uitgangssituatie.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:51

Tuurlijk, wat je met zelf wekelijks bijhouden doet is eigenlijk het nabootsen van slijtage van een harde ondergrond, iets dat de klei en het zand wat we in Nederland veel zien nauwelijks doen.

Ik weet niet hoe het in Zwitserland is, maar in Nederland komen we eigenlijk wat rotsachtige steppes tekort die voor zodanige slijtage zorgen, dat we niets meer aan de hoeven moeten doen.

Ik zie de wilde mustanghoef wel als een ideaal beeld, ik zie zeker het nut van kwartierboogjes, steunsels gelijk houden aan de zool, meedragende zool, straal en een mustangrol.
Maar dat wil zeker niet zeggen, dat ik alles maar blind naar dat model bekap.
De hoef gaat niet in een lijstje aan de muur, het paard moet er goed op kunnen lopen.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:08

Ik moet nog steeds veel aan de hoeven doen omdat de teen wel slijt maar de hielen lang worden (torentjes). Echter kom ik niet te veel aan delen die echt heel hard zijn omdat ik er van overtuigt ben dat het paard daar een reden voor heeft. Steunsel dat zich makkelijk laat snijden zie ik als overtollig. Vaak laat dat ook zelf al los.
Bij blessures zie je soms ook extra steunsel in het andere been. Ik ben dan ook voorstander om dat zo te laten tot de blessure over is. Ik geloof echt dat een paard op die manier kan compenseren tegen dreigende overbelasting.

Ik heb ooit een paard gekocht met 4 benen ernstige rotstraal (ondanks 24/7 buiten), vooral door slecht onderhoud van overtollig zacht weefsel. Paard sloeg van pijn om zich heen.
Ik heb de hoeven kort gehouden en de straal klein gesneden voor betere behandel toegang tot de infectie.
De steunsels heb ik laten staan, zelfs toen ze haast rondom de straal stonden.
Toen na enige (lange) tijd de infecties verdwenen waren, groeide de straal mooi terug en werden de steunsels vanzelf zachter en makkelijk weg te halen.
Ik ben nog steeds overtuigt dat ze de steunsels gebruikte als noodzakelijke compensatie.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:19

Mijn ruin sleet de teen ook veel en de hiel niet, kwam ook steeds steiler te staan.
Dat kwam omdat hij op z'n tenen landde ipv op de hiel.
Hiellanden was voor hem te pijnlijk door lange steunsels, hoge hielen, geknepen straal vol rot.
Sinds anderhalve maand is ie gaan hiellanden.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

fransje23

Berichten: 15338
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:24

Ik vraag mij weleens af waarom een hoef gemaakt voor relatief droge rotsige en zanderige omgeving een ideaal beeld moet zijn voor paarden die leven op natte zompige weiden.
Waarom niet op zoek naar een meer hollands poldermodel?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:30

Ik lees al eventjes mee. Maar uit ander onderzoek naar dieren die op meer natte ondergronden lopen, blijkt juist dat zij langere tenen hebben, geen mustangrol, langere steunsels en langere hielen, omdat dit meer houvast geeft in natte gebieden. Ik moet eens terugzoeken of ik dat artikel nog kan vinden. Vond het wel opvallend.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:32

Ik heb twee hiellanders zonder twijfel.
Het enige wat mijn oudste merrie heel grappig doet is stijl klimmen met de teen.
Die boort ze dan als het ware in de grond om grip te krijgen.
Maar heuvel af denderen ze met maximaal voorbeen gebruik in grote stappen met groot schouder gebruik naar beneden en dat kan echt niet op de teen :+

Ze lopen en draven beide mooi over de rug met grote passen rustig op grof en scherp rollend kiezel.
Idem voor dat eerdere paard met rotstraal verleden. Die kon uren over kiezel zonder een pas kreupel of gevoelig te gaan.

Fransje: dat snap ik ook niet inderdaad.
Ik heb ook een keer een stuk gelezen dat paarden die altijd op zachte bodem staan juist gebaad kunnen zijn bij steunsels die eigenlijk te lang zijn omdat er dan kracht op gezet wordt waardoor ze harder worden en dit er voor zorgt dat de voet dan niet steeds wijder wordt. De typisch grote platte voeten die he in NL veel ziet, zijn hier vrijwel onbekend.
Toen mijn platvoetje verhuisde liep ze 3 maanden kreupel op ieder steentje in de wei. Nu heeft ze inmiddels kleinere voeten en hardere steunsels gekregen en is totaal niet meer gevoelig. Kan ook veel ruimer bewegen nu.

Ik denk dat de kennis over zolen en steunsels nog laaaaaaang niet compleet is.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:33


LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:34

Een soort zwemvlies?

Een paard is een steppe dier, met hoeven gemaakt voor die ondergrond.
Haal je die dieren naar andere ondergronden krijg je problemen omdat de hoef niet op zo'n ondergrond is berekend.
Te weinig slijtage, dus de hoeven worden te lang, krijgen barsten en brokkels, de hoefwand vouwt naar buiten en is niet meer mooi aangehecht aan het hoefbeen.
Dat maakt de voet zwakker.
Door alle flares en stukken hoefwand die te lang zijn kunnen de hoeven niet mooi afwikkelen, de gangen raken verstoord en de gewrichten zijn daar niet op berekend.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:36

En hoe zit dat dan met wilde Camarques die in een moerasgebied leven? Vergeet niet dat de Mustangs door de Spanjaarden zijn ontstaan, die in Amerika hun paarden achterlieten. De Noord-Amerikaanse steppen is geenzins een "natuurlijke" omgeving voor het oerpaard.

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:43

Ik vind het juist in de opfok mooi om te zien dat als paarden de hele zomer niet bekapt worden (en dus ook niet aan de steunsels gerotzooid wordt) ze welliswaar steeds te lang worden maar vervolgens zelf perfect afbreken.
Ik heb een theorie dat in die gevalken juist de (te?) lange steunsels zorgen voor stabiliteit zodat de hoefwand keurig afknapt ipv gaat scheuren en andere ellende.

Ik gebruik dit principe ook als ik een tijdje lui geweest ben en mijn paarden te lang staan. Ik ga dan bewust flink lang voorwaarts op steen en kiezel draven. Als ik dan weer thuis ben is alle overtollige wand al eraf geslagen en zie je precies waar het overtollige straal en steunsel weefsel gaten en flapjes heeft.
Op dat moment is het bijwerken zo gebeurd.

Dat kan natuurlijk niet met een paard die dat niet gewend is en zul je meer op theorie moeten berusten.

Anous_Bjorn
Berichten: 114
Geregistreerd: 27-10-08
Woonplaats: Aalten, Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:48

Lieverd, komt goed met Kamulet! Je weet mijn kast te vinden mocht er rotstraal in het spel zijn, al denk ik van niet. Je bent het stukje losse wand vergeten in je verhaal!;) De foto's vertekenen behoorlijk, zo erg is het gelukkig niet als op de foto.

Nothing runs like a fjord!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers