Paard met zeer dunne hoefzool

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 09:31

Anderhalf jaar geleden heb ik mijn paard gekocht. Hij was toen 21 en had al een jaar of 15 daarvoor altijd oo ijzers gestaan. Aangezien mijn gebruik van het paard heeft hij eigenlijk geen ijzers nodig. Daarbij komt dat hij erg gleed met ijzers onder als hij uit de stal kwam en zichzelf daarbij eigenlijk niet corrigeerde. Ik was bang dat hij een keer helemaal zou doorglijden (lees Bambi op het ijs) heb ik met mijn smid overlegd dat ik eigenlijk de ijzers afwilde en hij zag geen problemen. Dus gewoon proberen.

In het begin ging het geweldig. Niet gevoelig en geen pas kreupel geweest. Hij was zekerder op zijn benen en voelde zich goed. Na een half jaar/jaar was hij erg gevoelig na het bekappen en de hersteltijd daarvan duurde steeds langer. Op het laatst werd het zo erg dat ik de smid maar ging overslaan of veel te lang ging wachten, want na bekappen was hij gewoon bijna 10 weken heel erg gevoelig.

Na lang twijfelen, veel informatie inwinnen en blijven lezen en zoeken is een paar weken geleden een nieuwe smid bij mijn paard geweest. Hij heeft gekeken wat hij ervan vond en hij gaf aan dat de zolen van mijn paard verschrikkelijk dun zijn. Waarschijnlijk heeft mijn vorige smid altijd te veel van de zool afgehaald. En dat terwijl ik er altijd al bei vermeldde dat hij niet zo kort mocht bekappen ivm gevoeligheid. Enkel het aanleggen van de visiteertang was genoeg om behoorlijk reactie te geven. Heel zielig vind ik het....

Verder heeft hij wat flare wat gecorrigeerd moet worden. Hij heeft een kleine correctie gedaan en aangegeven dat het wel weer goed komt maar dat dat wel een half jaar nodig heeft en dan met elke 6 weken smid.


Maar nu.. Kan ik iets doen om hem te helpen of minder gevoelig te laten zijn? Ik snap dat het tijd kost maar dat hij zo voorzichtig loopt is niet goed voor zijn lijf. Zijn oude spieren hebben er nogal last van dat ze zo hard moeten werken.wat zich uit in stijf worden en voorzichtig bewegen.

Iemand een tip/idee?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training


_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:39

Ik heb ook een paard staan met dit probleem.
Is alleen 7 jaar.
Liep op eieren, echt verschrikkelijk.

Wij hebben hem een ijzer onder gegooid en was direct een wereld van verschil.

Misschien is hoefschoenen ook een optie voor jou?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:40

Ik zou in elk geval zijn rantsoen even onder de loep nemen. Hoe is hij nu ? Mager, dik, juist goed op gewicht ? Vaak komen problemen zoals te dunne zool en gevoeligheid in de hoeven door stofwisselingsproblemen.
In tussentijd zou ik in elk geval zeker overwegen om er weer een ijzer onder te zetten...een dunne zool kneust heel makkelijk en dan blijf je in het cirkeltje draaien, zeker met deze droogte en daar wordt het peerdje zeker niet beter van :\

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:48

Ik ben zelf ook hoefsmid, en twijfel of het echt veel zal beteren.
Om één of andere redenen is de aangroei van het nieuwe hoorn minimaal en de kwaliteit is zeker ook niet van de beste.
Paard is niet echt jong meer en je kan dan moeilijk gaan verwachten dat het zich helemaal gaat herstellen.
Je kan alvast voedingssupplementen geven (gelatine- biotine- of iets dergelijks) zou kunnen deels beetje helpen.
Persoonlijk zou ik zelf kiezen om er weer opnieuw een ijzer onder te zetten, is vaak bij zo een probleem ineens een dag en nacht verschil, paard loopt dan niet meer gevoelig.
In sommige gevallen is enkel voorijzers ook al een flinke oplossing , de voorvoeten hebben het vaak moeilijker dan de achtervoeten.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:53

Een ijzer en tijdelijk een pad? Misschien is dat een optie.

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:54

De leeftijd zal hier idd wel meespelen... een test op cushing is misschien ook niet verkeerd in dit geval.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 09:59

Ijzer met een zooltje.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:03

Wat vervelend dat de vorige smid in de zolen gesneden heeft. De zool moet je eigenlijk gewoon met rust laten. Ik zou eens kijken naar een goed paar hoefschoenen eventueel met inlage als dat nodig zou zijn.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:04

Als hij echt zo verschrikkelijk gevoelig is zou ik er idd ook even een ijzer onder zetten.

Hoefaangroei heeft tijd nodig.

Mijn merrie is ook zo'n geval flinterdunne zolen en die zet amper 2 passen zonder ijzers, achterhoeven wil idd nog net lukken.

Smeer het met vanalles in en het helpt wel een beetje maar haar hoeven gaan niet miraculeus veranderen.
Laurierolie op de kroonrand werkt wel en ben nu keratex aan het proberen om haar hoeven harder te krijgen.
Goed en veel gras werkt bij haar nog het beste.

06tess04

Berichten: 53
Geregistreerd: 04-08-13
Woonplaats: dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:04

wij hebben een paard die hoefbevang is, en dus gevoelig loopt (op harde ondergrond).
met hoefschoenen heeft hij helemaal geen last van gevoelige voetjes!
misschien een idee?

Horses first. The rest later.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:09

Ijzers terug eronder. Dit is zo pijnlijk voor een paard dat mag je eigenlijk niet gaan uittesten. Of laat de zooltjes dikker worden met ijzers eronder (als dat al lukt). Mijn paard heeft ook hele dunne zolen, heb de foto's ervan gezien. Maar ik kreeg een nieuwe hoefsmid die zei het meteen al. Met ijzers eronder liep ze zoveel beter, liep ineens ook op ondergronden die we normaal vermeden.

.........

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:19

Als je paard telkens gevoelig liep na het bezoek van de smid heeft je smid waarschijnlijk in de zool gesneden en de steunsels zijn waarschijnlijk te lang gebleven, daar gaat een paard ook gevoelig van lopen. SOmmige hoefsmeden bekappen een voet alsof er een ijzer onder komt, maar deze manier van bekappen is niet geschikt om je paard zonder ijzers te laten lopen.

Heb je foto's van de onderkant van de hoeven van je paard?

Laat anders een natuurlijk bekapper bij je paard komen. Natuurlijk bekappen is er op gericht om een paard zonder ijzers goed te laten lopen.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/comparisons.html

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 14:31

Zou geen ijzers kiezen dan zitten er ook weer gaten in de wand en kom je daar weer mee in de problemen als je de ijzers er weer afhaalt.

Als het paard alleen op het harde zo gevoelig loopt zou ik hoefschoenen proberen. In de wei ook gevoelig dan misschien een rondje plakbeslag of van die plak schoenen.
Ik heb eventueel een setje equine fusion's te koop (maat 14 eerste model).

Verder is de test op ppid ook een goede misschien is er wel meer aan de hand dan alleen dunne zolen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 17:20

Bedankt voor jullie reacties. Hij is getest op ppid en hij heeft het niet gelukkig. Hoefbevangen is hij ook niet. Hij is redelijk mooi op gewicht. Iets aan de dunne kant maar het is een paard op leeftijd dus die zijn gewoon wat bottiger. Hij is met name voor gevoelig. Achter is er niks aan de hand. Biotine krijgt hij al een jaar bij ongeveer...

De nieuwe smid werkt op basis van de Natural balance methode. We hebben het wel even over op ijzer zetten gehad maar hij vond dat nog niet perse noodzaak. Hij wilde het eerst zo proberen

Foto's heb ik nu niet maar als ik eraan denk zal ik ze morgen even maken.

Hoefschoenen heb ik ooit al eens gedacht maar geen ervaring mee.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 17:33

Hier ook een merrietje. Gekocht met scheve voeten die gecorrigeerd moesten. Smid erbij gehaald, maar die durfde er niks aan te doen omdat ze zulke gruwelijk dunne zolen had. Topic op bokt gemaakt, en daar werd door velen de conclusie getrokken dat ik haar maar beter kon laten inslapen met hoe zij liep.
Achteraf bleek ze ook een gebroken kruisbeen te hebben, wat deels ook haar rare loopje verklaarde. Want waar ze ook liep, ze liep altijd alsof ze last had. Minder in het gras, dat wel. Maar altijd aanwezig.
Ze staat nu een jaar bij mij en sinds een paar maanden heb ik hoefschoenen. Men, ik wilde dat ik dat eerder had gedaan. Die pony loopt fantastisch! Nu wordt ze ook goed bijgehouden qua bekappen, heeft ze veel meer bespiering en voelt ze haar achterhand beter. Maar de dunne zolen zijn er nog steeds, maar met hoefschoenen is dat heel goed op te vangen. Ik merk dat ze nu ook zonder hoefschoenen toch beter loopt :) laat die zooltjes maar fijn groeien :D

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 18:16

Heb mijn smid een mailtje gestuurd met de vraag of het een idee is om tijdelijk ijzers of hoefschoenen te doen. Meer reacties van jullie zijn altijd welkom! Ben niet bekend met dit probleem namelijk

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 18:23

De dunne zool komt ook door al die jaren op ijzers, de zool heeft er al die tijd een beetje voor spek en bonen gezeten, niet meegedragen, niet gestimuleerd tot groeien of stevigheid.

De flare kan er ook nog eens voor zorgen dat de zool eigenlijk een groter oppervlak moet afdekken dan eigenlijk bedoeld is en rekt op. Dat maakt het ook dunner en dus gevoeliger.

Een ijzer er onder slaan gaat de gevoeligheid zeker weghalen, maar je lost daarmee niet op dat die zool zo dun is.

Goed en zeer regelmatig bekappen, zodat de hoef het formaat en functie krijgt zoals bedoeld.
De gevoeligheid kan opgevangen worden door met hoefschoenen te werken.

En veel bewegingsruimte geven, liefst heel de dag buiten, zodat de hoef bij elke pas goed doorbloed wordt en zichzelf kan trainen.

De leeftijd van je paard hoeft zeker geen belemmering te zijn om toch goede zolen te groeien, voeding onder de loep nemen kan nooit kwaad :)

'Als het regent in mei, is april voorbij'

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-15 18:34

Voeding is volledig onder controle ;) ben een zeemzeiker ;) hij loopt bij redelijk mooi weer dag en nacht buiten. Anders overdag in de wei en s'nachts op stal.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:12

Heb je foto's van de hoeven? Vooraanzicht, zij aanzicht en onderkant. :-)

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:17

Soulmate 2G bijvoeren en keratex hoof hardener smeren. Na een paar maanden zie en merk je echt verschil.

En geen zooltjes onder ijzers doen, gewoon ijzers met een goede draagrand als het echt niet anders kan.

    S p o t.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:18

Ik zou wat foto's plaatsen voor arabesk, die kan je echt wel goede tips geven.

Mijn idee als je zegt na bekappen slecht en steeds slechter. Mja, geen goede hoefsmid geweest. Paard hoort echt niet gevoeliger te lopen na bekapbeurt. maar moet wel zeggen, heb er zelf nu ook 1 met een echt te dunne zool, waar nog nooit in zijn leven iets van de zool is afgehaald. Soms wil het gewoon niet, maar die van mij doet het prima zolang ik hem met rust laat, alleen buitenritten etc niet. Dus voor mij zijn hoefschoenen een uitkomst. Maar om die nou 24/7 aan te houden om hem te verlichten weet ik ook niet of dat handig is. Dan liever op zachte bodem zetten, goed bekappen (als dat het punt is) en dan komt het vanzelf wel weer goed.

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re: Paard met zeer dunne hoefzool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:31

Wil ook graag even inhaken.
Vanaf donderdag loopt mijn oudere merrie ook op eieren.
Nu heeft ze het verleden al op ijzers gestaan met zooltje ivm dunne hoefzolen. Dit was wonderbaarlijk zo goed.
Maar door het vele aftrappen van de ijzers hebben we voor 5 jaar terug besloten om de ijzer er af te laten. Ze deed het werk niet meer en eigenlijk hoefde ze nergens meer heen.

Nu zitten we een beetje in de molen met haar en heeft ze voor 3 weken terug een injectie gehad tegen een allergische reactie. Ze heeft niet de normale hoeveelheid gekregen omdat ze ooit eens hoefbevangen heeft gestaan.
Dit was allemaal met een sisser afgelopen en we hebben haar de afgelopen weken goed in de gaten gehouden. Iets minder eten en het ging vooruit.
Nu kwam ze afgelopen donderdag behoorlijk stijf uit haar box. Wilde totaal niet lopen op het harde en op het zandpad en op het land niks aan de hand.
We hebben het even afgewacht.
Nu is het vreemde dat als ze even op het land heeft gestaan dat ze beter loopt op het harde dan wanneer ze net haar box uit komt. Ik noemde dit opstart problemen.
Ben me zaterdagavond eigenlijk rot geschrokken en heb de staleigenaar ( tevens hoefsmid) gevraagd of hij even wilde kijken of er eventueel een hoefzweer of kneuzing inzat. Deze man is niet mijn eigen hoefsmid. Maar dit was dus niet het geval.

Ik laat morgen mijn eigen hoefsmid komen en wil graag zijn mening horen, en eventueel gaat ze weer op ijzers met zooltje.
Omdat ik weet dat het bij haar nooit problemen opgeleverd heeft met broeien bij de straal dus ik ga er wel voor.
Ik moet dan alleen even kijken naar een goede oplossing ivm aftrappen van haar ijzers

niks, noppes, nada

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 22:35

Arabesk schreef:
Heb je foto's van de hoeven? Vooraanzicht, zij aanzicht en onderkant. :-)


oliebol _-:( _-:( _-:(
Morgen een nieuwe kans :o

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:45

Ik moet altijd zo lachen om al die smeden die er van die prachtige namen bij verzinnen 8)7

Laat je toch niks wijs maken, zeker niet kwa prijs.

Een goede smid bekapt je paard netjes zodat hij beter loopt als daarvoor.

Loopt je paard slechter nadat je smid geweest is, is het een slechte smid.
paarden die om de haverklap hun ijzers verliezen hebben een slechte smid.

Een goede smid zal alleen ijzers gebruiken als dat echt noodzakelijk is, vanwege sport of gebruik of om te voorkomen dat een foute stand verslechterd.
Soms kan het helpen om een ijzertje te gebruiken als de hoef te kort gesleten is.
Mensen vergissen zich er wel eens in hoeveel een hoef kan slijten op verharde paddocks, in stallen of verharde uitlopen.
Of omdat er buiten zoveel op het harde gereden is en de hoef niet de kans krijgt bij te groeien.

Helaas is het wel zo dat er met fokken weinig gelet wordt op de kwaliteit van de hoeven van de ouderdieren en er dus dieren rond lopen met slechte kwaliteit hoeven waar je heel weinig aan kan doen.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:47

Dunne zolen zijn zeer zelden de oorzaak van gevoelig lopen, lange steunsels, niet meedragende (rottende) straal, en of een zwakke verbinding tussen hoefwand en hoefbeen, zijn de grootste en meest voorkomende oorzaken. Helaas zijn al die problemen niet op te lossen met een ijzer, sterker nog, ijzers maken de genoemde problemen nóg groter.

IJzers slaan onder een gevoelige voet is hetzelfde als zelf pijnstillers slikken en verkeerd blijven tillen, je merkt de pijn niet meer, maar ondertussen gaat er van alles van binnen kapot. Tenslotte blijf je met een waarschuwingslichtje op het dashboard van je auto ook niet doorrijden en je zou woest zijn als je merkte dat de garage het lampje eruit heeft gedraaid, maar het probleem ondertussen níet opgelost is.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 28 bezoekers