Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Compartido
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-15

Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 20:04

Kort het verhaal van mijn paard.

Afgelopen september is mijn paard gestruikeld en hierdoor heeft hij een acute peesblessure opgelopen (gat van 7 cm. in de oppervlakkige buigpees).

Vorige maand is op een woensdag de hoefsmid geweest en 's avonds wilde ik gaan rijden liep hij ineens kreupel (maandag gereden niks aan de hand en dinsdag rustdag gehad). Toevallig had ik die donderdag een afspraak staan voor het scannen van zijn pees. Uit de scan kwam dat zijn pees volledig genezen was en dat ik verder mocht met opbouwen van de galop. Volgens de veearts zou de kreupelheid waarsschijnlijk komen door te kort bekappen (ivm vakantie en geen tijd van de hoefsmid zat er 11 weken tussen ipv 8 en waren ze vrij kort). Dit zou na een week over zijn, was niet het geval. Ivm droes op stal kon ik niet voor verder onderzoek naar de veearts. Na 2 weken viel het mij op dat hij onwijs ongelijk stond (een stijle en een platte hoef, dit is normaal niet zo en het viel zelfs andere mensen op). Ik heb toen mijn vorige smid laten komen, omdat ik bij hem nooit problemen had en alleen was overgestapt naar een andere smid omdat hij "gespeciliseerd" zou zijn in peesblessures. Mijn oude smid vertelde mij dat hij veelste kort bekapt is, te krappe ijzers en onwijs ongelijk gezet. Hij kan er nu niks aan veranderen omdat de hoeven eerst moeten groeien (zo kort zijn ze) en als hij wel wat gaat doen, geeft dat mijn paard meer pijn.

Nu is het zo dat hij op het harde redelijk loopt, maar in de bak loopt hij echt slecht. De hoefsmid zei dat dit wel kan komen doordat de bak teveel veert en het zand tussen de ijzers gaat zitten wat het dus verergerd.

Ik vraag mij af of er iemand is die ook zoiets heeft meegemaakt. Ik maak me erg zorgen om zijn pees. Die is nu eindelijk goed en ik ben bang dat het hierdoor weer slechter kan worden. Heeft iemand ervaring hiermee?

(Excuus voor het hele lange verhaal, maar ik dacht dat het, het handigste is om alles te vertellen om een goed beeld te krijgen van de situatie)

Groetjes Wendy


Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:13

Heb je foto's van hoe hij er eerst op stond, en hoe hij nu staat?
En loopt hij kreupel met hetzelfde been?
Heb je hier een filmpje van?

Compartido
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 20:22

Ja hij loopt voornamelijk kreupel aan dat been (andere been zie je het minder). Ik heb niet echt een goeie foto van hoe hij normaal stond, de andere fotos van alleen de hoeven heb ik pas gemaakt. En ik heb alleen een filmpje van op het harde. (Achter loopt tie ook niet helemaal lekker, maar dat komt doordat hij bij zijn bekken vast zit, hiervoor heeft hij nu fysio)

(Even kijken hoe de foto's en filmpje bij mijn bericht krijg, ben nieuw hier dus nog even zoeken)

Compartido
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 20:31

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 20:41

Jeetje, dat ziet er beroerd uit. Waren die hoeven altijd zo ongelijk?

Ik zou een weekje of 2 rustig aan doen en dan jou eigen smid het probleem op laten lossen. Volegns mij zit het hem voornamelijk on de ongelijkheid. Ook vind ik de opzet maar minimaal, zou toch veel meer mogen, zeker met zo'n blessure. En een beetje meer garnituur kan hij best hebben

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Compartido
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 20:49

Ja klopt het is echt beroerd. Hij heeft van zichzelf niet zulke hoeven, nooit gehad pas sinds de laatste keer dat die smid is geweest

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:04

Nooit meer die smid laten komen hoor.. :n

Maar voor nu zou ik hem gewoon even ontzien.. totdat je andere smid er weer wat fatsoenlijks van kan maken.
Weet niet of de foto's recent zijn, maar persoonlijk vind ik hem hier juist te lang staan..
En doordat de teen te lang is wordt lopen moeilijk/pijnlijk en worden de pezen teveel belast.
Maar goed.. dat zegt ik dus van achter mijn laptop, aan de hand van de foto's.. :o

Ben wel benieuwd naar de foto's als hij weer gedaan is..

Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 21:14

Casarell ik zie precies het zelfde hoor. Platte hoef, lange teen geen opzet in het ijzer (wat echt funest Is voor de pezen, maakt er niks makkelijker op.). Wat je ook opvalt Is de groeiringen en ongelijke kroonrand op een van de hoeven.

Jammer, wat een pruts werk...

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Compartido
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 21:17

Ja ik stap nu alleen aan de hand en voor de zekerheid koelen. En verder staat hij in een paddock, kan die zelf bepalen wat tie doet. Maar deze smid komt sowieso nooit meer aan mijn paard. Maak me alleen zorgen om zijn pees die is nu eindelijk volledig herstelt en dan nu dit :(

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:10

Hee,

Ik heb het zelfde gehad. Ik was wel korter in mijn opbouwfase maar ook een smid die hem veels te kort en te krappe ijzers had gegeven. Andere plek een orritatie op zijn pees. Maar dat was toen ook duidelijk te zien aan het been zelf. Dat werd weer warmer en dikker. Dus toen gelijk weer stappen en koelen. Na een week de dierenarts erbij(had die afspraak al gepland staan) en hem toen door meerdere omstandigheden samen het land op gedaan.

Het enige wat je kan doen is wachten tot zijn voeten aangroeien zodat je oude smid er wat mee kan. Ondertussen iedere dag in de nattigheid zetten of zijn voeten koelen. Dit is verkoelend en pijn verlichtend voor zijn hoeven en stimuleerd het groeien van de voet.
Mag ik vragen welke smid dit veroorzaakt heeft? Via pb!

Toran Z (Toronto V X Democraat)

Compartido
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-15

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 22:17

Ik stuur je een pb

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:25

kun je de ijzers er niet af laten halen, paardje lekker 2 maanden op rust en dan zijn hoeven eerst weer even in normale stand laten zetten, denk dat dat voor paardje het best is? Nu met deze stand gaan doorpakken met rijden is idd niet goed voor de pezen. Sneu dat het nu precies is als je weer o pkunt stappen maar zou hem lekker op het land zetten even..

Bovenstaand bericht wordt beschermd door intellectuele eigendomsrechten en is mijn exclusieve eigendom. Ieder gebruik of wijziging van de Content in bovenstaand bericht zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van mij, is bij deze toegestaan.

Compartido
Berichten: 25
Geregistreerd: 02-07-15

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-15 23:01

Dat heb ik ook gevraagd of de ijzers eraf kunnen, maar hij denkt dat tie daar meer last van krijg omdat zijn hoeven nu best gevoelig zijn en hij altijd op ijzers heeft gestaan. Hij komt over 3 weken kijken of het dan evt wel kan.Helaas hebben wij geen beschikking over een weiland, alleen paddocks. Dus hij staat nu daarin en dan stappen (aan de hand) en koelen. Ik baal echt enorm. Het einde was in zicht en nu dit weer.

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 10:31

Ja, het is zeker balen als onze dieren wat mankeren :-(.

Bovenstaand bericht wordt beschermd door intellectuele eigendomsrechten en is mijn exclusieve eigendom. Ieder gebruik of wijziging van de Content in bovenstaand bericht zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van mij, is bij deze toegestaan.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:37

Wat een vreselijke hoeven. Laat de ijzers verwijderen, laat een bekapper komen en zet m op de wei.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:47

Arabesk schreef:
Wat een vreselijke hoeven. Laat de ijzers verwijderen, laat een bekapper komen en zet m op de wei.


Ga hier in mee hoeven zien er niet uit ijzers zijn zoiezo funest voor pees problemen, daarmee word t vaak verergert.

Peelie

Berichten: 13394
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 04:00

Ijzers kunnen prima ondersteunen, maar niet op deze manier.

Ts, wat zegt jou onderbuikgevoel? Dat Is toch wel je beste instrument in deze ;)

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 05:47

Waauw, wat een prutswerk zeg!

Zou ook lekker die ijzers er onderuit halen, daar doe je nu niks dan slecht mee :o

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

mystery1980
Berichten: 4202
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 06:29

Heb dit helaas ook meegemaakt maar elke plotselinge verandering is nu belastend voor de pees. Laat je eigen hoefsmid weer komen en laat hem langzaam stukje bij beetje dit herstellen. Geef je paard tegelijk gecontroleerde rustige beweging bouw op in de tijd die je stapt en stel draven en galopperen even uit. Bij mij is het zo goedgekomen.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Lougino

Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 07:07

Zou deze ijzers er ook af laten halen, hier wordt hij niet beter van. Ben wel benieuwd welke smid dit geweest is, woon in dezelfde regio namelijk. Sterkte en beterschap voor je paard!

~Lougino~Danko~

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 07:14

Ik heb zelf een pees probleem pony gehad, en kan wel zeker zeggen dat ijzers op deze manier voor de pees funest is en dat t enkel zo verergerd.

Ijzers er af en zorgen dat hij goed op zijn voeten komt te staan.

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 07:35

Ijzers eraf en een goeie bekapper zoeken, deze hoeven zijn te lang te groot en hij heeft ondergeschoven hielen.
Een smid die zegt dat een paard ijzers nodig heeft is ook niet echt heel eerlijk, maar doet het dus blijkbaar voor het geld,
Ik weet niet waar je woont?

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 07:51

midgie schreef:
Ijzers eraf en een goeie bekapper zoeken, deze hoeven zijn te lang te groot en hij heeft ondergeschoven hielen.
Een smid die zegt dat een paard ijzers nodig heeft is ook niet echt heel eerlijk, maar doet het dus blijkbaar voor het geld,
Ik weet niet waar je woont?


Een smid die zegt dat het onverstandig is om de ijzers eraf te halen omdat het paard altijd op ijzers heeft gestaan is niet uit op geld, deze is eerlijk. De hoef is dit niet gewend en het paard zal er gevoelig op zijn. Heeft niks met geldklopperij te maken.
Vind het heel oneerlijk dat je zoiets zegt om een traditionele smid in een kwaad daglicht te zetten, puur en alleen om dat Nb weer te promoten. Vind dat op deze manier echt heel storend.
Daarnaast is dit paard te kort gezet en loopt het daardoor gevoelig. Knap dat jij zo eventjes, zonder opleiding oid, vanachter je beeldscherm zulke conclusies kunt trekken ;) kom op zeg.

Nu weer ontopic.
Ik denk dat je hier moet kiezen tussen 2 kwade. Een ijzer is niet heel best met een peesblessure, mede door de verminderde demping. Maar wat levert het op als ze eronder uit gaan? Juist, een paard wat nog gevoeliger loopt.
Pff ik zou goed overleg plegen met je hoefsmid en/of dierenarts wat verstandig is.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 08:16

Wauw... wat een prutser !

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Peesblessure, maar nu kreupel na smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 11:13

Een smid die zegt dat als een paard altijd op ijzers heeft gestaan en beter af is met ijzers is ook niet juist bezig, elk paard kan zonder ijzers,
Ik heb ook een paard nu op blote voeten die altijd op ijzers heeft gestaan , waar ook de smid zei dat ze niet zonder kon, ik val de traditionele smid niet af als hij zijn werk goed en eerlijk doet.

En promoot ook geen NB want daar slaan ze soms ook door, ik promoot een bekapper NB of traditioneel die juist bekapt,
Een smid die een paard zo op de ijzers zet is niet goed bezig .
Maar ook de eigenaar is verantwoordelijk voor de hoeven,
Je hoeft het niet zelf te doen, maar weet wel wat een hoef is en hoe belangrijk die zijn, heel veel paarden met rug problemen hebben vaak verkeerd bekapte hoeven.
Als je als eigenaar weet hoe een hoef werkt dan kun je in elk geval je smid zeggen hoe je het niet wil


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 6 bezoekers