Dik been: scan of foto?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Dik been: scan of foto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 11:31

Situatie: paard staat met een kleine verdikking buitenkant pijpbeen net iets boven de kogel, niet gevoelig bij stevige palpatie, verder rad. Maar gezien de verdikking zal er toch wel iets aan de hand zijn.
Wat zou het advies van een DA dan (kunnen) zijn om een goede diagnose te kunnen stellen? Stappen, rusten, koelen achterwege gelaten (wel gedaan maar geen verbetering). Een foto of een scan of eventueel iets anders?

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Dik been: scan of foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:43

Ligt er aan hoe dik het is of een scan zin heeft, foto moet over het algemeen geen probleem zijn, nadeel is alleen van een foto dat je de weke delen niet mee pakt en daar is een scan weer handig voor.

Rubio

Berichten: 1000
Geregistreerd: 22-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:43

Mijn paard had begin augustus een verdikking aan de binnenkant van het pijpbeen net iets boven de kogel. Ook niet gevoelig en geen pas kreupel. Eerst een week rust, maar de bult werd niet groter of kleiner, dus hem rustig in beweging gehouden. Ik vertrouwde het toch niet helemaal dus de dierenarts is langsgeweest. Dat was zo'n 4 weken nadat ik het ontdekte.
Eerst foto's gemaakt om een breuk van het griffelbeen uit te sluiten. De foto's waren in orde. Vervolgens 10 dagen later het been gescand. Die 10 dagen er tussen waren nodig om hem op rust te zetten. Paard was gewoon (rustig) in het werk gebleven en anders zou het beeld op de scan kunnen vertekenen.
De scan was helaas minder positief. Hij bleek een tussenpees blessure te hebben ter hoogte van de binnenste schenkel. Blessure zat er al langere tijd. Veel langer dan de 6 weken die tussen de ontdekking van de bult en de scan zaten. De bult was littekenweefsel. De beschadiging was inmiddels al zo goed als ingevuld. We zijn met een opbouwschema van de dierenarts heel rustig aan de slag gegaan. Per 3 weken mochten we 1 minuut langer draven. Dat ging allemaal heel voorspoedig. De 2 controlescans waren ook goed. Tot begin januari... Toen zat er weer een nieuwe beschadiging, net iets boven de oude. Wij zijn dus nog even zoet ;)

Zeker na laten kijken als je twijfelt. Ik ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd. Het was dus al langer aan de gang zonder dat hij iets heeft laten merken.
Laatst bijgewerkt door Rubio op 08-02-20 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 11:58

Is al lang geleden naar gekeken, maar niets aan de hand, ben inmiddels al aan het opbouwen (minuutje draven dus), maar er is in eerste instantie alleen een fotootje gemaakt en daarop was niets te zien dus: rijden maar. Dat heeft mij toen hogelijk verbaasd, maar je hoort dat het goed is dus....
Been bleef iets verdikt, dus toch voor (toevallige) second opinion gegaan en deze DA voelde het reeds bij palpatie: er zit iets niet goed. Gescand en jawel: de interosseus. Niet heel zwaar gelukkig, zodat we - na zes weken gestapt te hebben - inmiddels mogen opbouwen met een minuut per week. Eind goed, al goed (hoop ik althans).
Maar dat er alleen een foto is gemaakt, dat snap ik nog steeds niet. -O-

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 12:00

meggiemeg schreef:
Ligt er aan hoe dik het is of een scan zin heeft, foto moet over het algemeen geen probleem zijn, nadeel is alleen van een foto dat je de weke delen niet mee pakt en daar is een scan weer handig voor.

Dat bedoel ik dus. Als de foto niets laat zien, dan ga je toch verder kijken als DA?

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 12:09

Als het paard gewoon rad loopt/geen beweging beperking heeft en het met palpatie niet pijnlijk is is het niet iets waar voorlopig wat aan gedaan moet worden. Verder onderzoek kan je doen om exact te verduidelijken wat het is, maar hoeveel nut heeft het als er los van dat het verdikt is er voor het paard geen probleem is?
Ik snap de gedachtengang iig wel.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 12:14

dorothea schreef:
meggiemeg schreef:
Ligt er aan hoe dik het is of een scan zin heeft, foto moet over het algemeen geen probleem zijn, nadeel is alleen van een foto dat je de weke delen niet mee pakt en daar is een scan weer handig voor.

Dat bedoel ik dus. Als de foto niets laat zien, dan ga je toch verder kijken als DA?

Daar hebben jullie ter plekke niet over gesproken na uitkomst van de foto?

Ik begrijp dat dit topic bedoelt is om de onkunde van de eerste da aan te geven?

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 16:04

In zoverre dat het om beenproblemen gaat eigenlijk wel ja, voor alle andere behandelingen ben ik er uitermate tevreden over. En ja, als je paard uiteindelijk de diagnose peesblessure krijgt moet je wel even slikken ja. En ja, dan vraag je je af of jij de verkeerde gedachtengang volgt en de DA het juiste heeft gedaan, of dat de DA in gebreke is gebleven. Dus: had er niet beter eerst gescand in plaats van een foto? Is er een bepaald protocol dat er gevolgd zou moeten worden?

Ter aanvulling: na de foto’s is mij gezegd dat er niets aan de hand is, gewoon lekker verder rijden.

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Dik been: scan of foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 16:14

Nouja, mijn paard had ook een dik been. Eerst niks op uitgedaan om te kijken of 't verminderde, maar daarna naar de kliniek. Daar gaven ze zelf aan dat scannen verstandig was ivm vermoedelijk pees probleem.
Als zij een foto hadden willen maken en daar was niks uit gekomen, had ik zelf doorgevraagd op vervolgonderzoek. Als er een bult zit, is er toch iets niet goed? Maarja wat is iets verdikt. Geen zinnig woord over te zeggen via internet dus..

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Dik been: scan of foto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 16:30

Maar ik zou toch niet moeten/hoeven doorvragen om een vervolgonderzoek? Daarom haal ik er nou juist een DA bij.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Dik been: scan of foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 16:41

Tja.. In dit geval: foto heeft de dikte niet verklaard, dus dan ga je imo kijken naar wat dan de dikte veroorzaakt. Scan dan dus.

Dus imo had de dierenarts je moeten vertellen wat de vervolg optie was nádat de foto niets had laten zien, en jou de vraag moeten stellen of je dat al dan niet wilde.

Maar eerlijk gezegd had ik me óók niet weg laten sturen met "op de foto is niets te zien, dus er is niets"
Want er was wél wat: de verdikking.

Wat me vooral puzzelt is dat er niet direct aan een peesblessure is gedacht. Is toch het eerste waar je aan denkt lijkt me, bij een weke verdikking op een paardenbeen

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 16:42

dorothea schreef:
meggiemeg schreef:
Ligt er aan hoe dik het is of een scan zin heeft, foto moet over het algemeen geen probleem zijn, nadeel is alleen van een foto dat je de weke delen niet mee pakt en daar is een scan weer handig voor.

Dat bedoel ik dus. Als de foto niets laat zien, dan ga je toch verder kijken als DA?


Hoeft niet persé, als een paard verder niets laat zien waar moet je dan gaan zoeken? Dat is iets om op dat moment verder te overleggen met de dierenarts en eigenaar van het paard. Wil je verder onderzoeken of wacht je af?

Onze fries was vorig jaar licht kreupel van de wei af gekomen, niet ernstig, weekje rust en gekoeld, werd niet beter en ook niet slechter. Dierenarts gebeld, afspraak gemaakt voor verder onderzoek op de praktijk. Eerst een onderzoek met buigtesten e.d. toen been uitverdoven en weer buigtesten e.d. Kwam niet echt een goede uitslag uit, foto's gemaakt was niets op te zien. De fries heeft in het verleden zoveel mok gehad dat de huid zo dik is geworden dat er geen echo kon worden gemaakt. Dan wordt het een beetje gokwerk om het zo maar te zeggen. Waarschijnlijk de weke delen, wellicht een tik gehad van het andere paard op de wei wie zal het zeggen. Verder doorgaan met rust en koelen en metacam erbij. Na een aantal weken niets meer te zien.
Soms kan je nog zoveel willen maar kan het gewoon niet. Ik vertrouw blind op mijn dierenarts, gewoon omdat hij netjes overlegd en met een duidelijk verhaal aan komt zetten, is eerlijk in zijn prognoses en eventueel een vervolg. Als hij tegen mij zegt we kunnen geen echo doen geloof ik dat.

Als jij geen goed gevoel hebt bij een dierenarts of zijn behandeling moet je een keuze maken.
Als je ten tijde van een behandeling vragen hebt kan je die gewoon stellen, ook als je wel wat wilt of juist niet kan je dat altijd aangeven.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 17:36

meggiemeg schreef:
Ik vertrouw blind op mijn dierenarts, gewoon omdat hij netjes overlegd en met een duidelijk verhaal aan komt zetten, is eerlijk in zijn prognoses en eventueel een vervolg. Als hij tegen mij zegt we kunnen geen echo doen geloof ik dat.

Als jij geen goed gevoel hebt bij een dierenarts of zijn behandeling moet je een keuze maken.
Als je ten tijde van een behandeling vragen hebt kan je die gewoon stellen, ook als je wel wat wilt of juist niet kan je dat altijd aangeven.

Ik vertrouwde ook blind op de mijne. Als je hoort dat er op de foto niets te zien, en het dus goed is, dan vertrouw je daarop.
Een peesblessure is niet te zien op en foto, dat weet ik, vandaar dat ik me afvraag of er juist onderzocht is. Moet je bij een kleine verdikking niet juist beginnen met een scan omdat de kans dat het een botprobleem is kleiner is dan een peesprobleem? Daarom mijn vraag of deze volgorde wel de juiste is geweest en of dit vaker gebeurt.
Ik heb een fijne dierenarts, die altijd open staat voor overleg, maar volgens mij moet ik niet degene zijn die moet komen met de vraag of er misschien beter nog gescand kan worden.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Dik been: scan of foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:01

Foto's zijn ook maar moment opnames en het ligt er maar aan hoe je de foto's maakt of er iets te zien is..
Afgelopen zomer heb ik 3x foto's laten maken van hetzelfde been ivm kreupelheid en we vonden maar niks, na de tweede keer toch maar een scan en daar kwam ook niks uit. Pas bij de derde keer was er een dikke vette scheur in het bot te zien, wat bij de eerste twee keer echt niet te zien was, maar je hoeft er maar een mm naast te zitten en je ziet het niet.

Ik zou niet bezuinigen op kosten en bij twijfel gewoon beide doen. Een scan is niet zo gek duur en een paar foto's ook niet. Ben je met pak 'm beet een 400 euro misschien "klaar".

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Dik been: scan of foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:14

Het eerste wat mijn DA doet als er een verdikking of bult in de buurt van de pezen zit is een scan maken. Helaas al 2 keer meegemaakt, ook blessures waarvan anderen zeiden dat je gewoon door kon rijden, want niet kreupel en geen reactie op het voelen, maar beide keren wel een peesblessure. Bij de laatste zelfs nog besproken dat het zo gevaarlijk is dat mensen bult en negeren, omdat sommige peesblessures echt heel ernstig kunnen worden zonder kreupelheid tot het te laat is.

Aan de andere kant vertrouw ik dus wel volledig op mijn DA, maar dat is ook omdat hij altijd de dingen doet die ik zelf ook had bedacht, haha. Maar ik heb bij andere DA s wel aangegeven dat ik iets onderzocht wilde hebben, vooral als iets nog niet duidelijk was. Ik wil een duidelijke diagnose en vraag dus ook om verder onderzoek.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 18:16

Ik bezuinig ook niet hoor, we zijn inmiddels 4 scans en 3 shock waves verder, maar jouw reactie vind ik mooi vanaf de andere zijde belicht. Een scan zegt dus ook niet alles...

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 18:45

Als het enigszins is als bij mensen, dan ja daar is een te volgen protocol voor en een bepaald stappenplan. Ziekenhuizen overkoepelend is dat plan bijna hetzelfde, maar ik kan me voorstellen dat bij dierenartspraktijken het nog wel meer per praktijk kan verschillen.

Wat jij aangaf, dat je second opinion wel bij palpatie direct merkte dat er iets niet goed zat, daar zit een verschil in. En misschien is dat verschil nogwel opgetreden in de tijd tussen de komst van arts 1 en 2 ook, waardoor arts 1 dit niet zo had kunnen inschatten.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-20 10:16

Er heeft iets meer dan een maand tussen de bezoeken gezeten, dus ja, het kan.
Maar dan had - denk ik - DA 1 toch verder moeten kijken - dus een scan? Een verdikking is toch altijd een teken dat er iets niet goed is. Een verdikking is een gevolg. Wat is de oorzaak hiervan.

In ieder geval, bij een beenprobleem zal ik mijn eigen DA hiervoor niet meer vragen. Daar heb ik geen vertrouwen meer in.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Dik been: scan of foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:43

Meteen stil zetten en da laten scannen! Het kan een irritatie van een pees zijn. Als je er snel bij bent op tijd handelt, voorkom je erger (peesblessure). Als het ee irritatie is kun je geluk hebben en met een behandeling en paar weekjes weer aan het werk zijn. €als je te laat bent, en het echt een beschadiging wordt weten we allemaal hoe lang je ermee zoet bent... Niet kreupel wil niet zeggen dat er niks aan de hand is!!!!
Paarden zijn van nature prooi, ze laten pijn pas zien als het echt niet anders kan. En vaak ben je dan al te laat...
Dus op tijd da bellen en laten scannen! Voorkomen is beter dan genezen!

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Dik been: scan of foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 08:23

Alleen dan kom je weer terug op het punt als er een verdikking zit, hoe groot (dik) is deze? Is deze te groot dan kom je er met een echo niet door heen.
TS je weet het nu goed te verwoorden hoe je het graag had willen zien, kan je dat ook als er een dierenarts voor je staat? niet aanvallend bedoeld hoor! Maar sommige klappen dicht en weten het dan niet meer, anderen niet en vragen verder.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Dik been: scan of foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:20

Hier ook een paard met een verdikking boven de kogel na een klap van een ander paard, paard heeft geen stap kreupel gelopen. Na twee weken rust, metacam en compagel was het onderbeen nog steeds dik. Ik ben naar de kliniek gereden en foto's gemaakt en daarna scan, gat in de tussenpees. Als er een zwelling zit dan is er altijd iets aan de hand, dus lijkt mij logisch dat als er op RX niks te zien is dat er dan gescant wordt, gelukkig heb je second opinion aangevraagd.