Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-19 13:32

Bedankt voor het uitgebreide meedenken Nelleke, dat stel ik zeer op prijs! +:)+

Echter is niet alles wat je schrijft juist, ik heb mijn paarden nooit op kort gras staan, maar juist op lang uitgebloeid gras. Dit omdat ik een dikke-paarden-kudde heb en juist altijd bang ben voor bevangenheid. Momenteel staat Bijke in de ''obesitas-weide'' op het zand met arm hooi waar mn shet met cushing ook staat (die van de cushing bevangen is geraakt, en dus niet eens te dik is).
Tevens krijgen ze al dagelijks een mineralenbrokje bij, ik geef ze allemaal Marstall force (juist omdat mn hooi van arm land komt). Biotine zijn de meningen over verdeeld, ik vind het te duur om te proberen en het lijkt mij overbodig. Wel smeer ik haar kroonrand in met laurierzalf.

Ik ben inderdaad zelf aan het leren de hoeven bij te houden, niet als vervanging van de smid, maar meer zodat ik Bijke haar hiel eens per 2 weken kan bijwerken omdat deze harder groeit dan de voorkant van haar hoef. De smid komt momenteel om de 6 weken, als het sneller nodig is zal dat sneller zijn, maar ik heb helaas niet het geld om elke 6 weken naar de kliniek te gaan. Als de kliniek het bedrag vroeg wat ze telefonisch vertelden had ik daar wel heen blijven gaan, dat vond ik het wel waard, helaas was de kliniek een paar honderd euro duurder dan waar ik op ingesteld was.

Waarschijnlijk is juist de vorige keer haar hiel te ver gezakt waardoor de druk op het hoefbeen te groot is geworden waardoor deze nu van de hoefwand is gaan wijken. De kroonrand (= nieuwe hoef) volgt wel weer de stand van het hoefbeen, dus we kunnen haar hiel nou eenmaal niet te veel laten zakken. Dat was zegmaar mission failed..

Ik blijf het inderdaad tot nu toe in dezelfde hoek zoeken en proberen omdat ik van mening ben dat een traditionele smid hier ook wel wat mee zou moeten kunnen. Als ik het over een hele andere boeg zou moeten gooien zou ik op natuurlijk bekappen terecht komen, dat heb ik nog niet geprobeerd omdat ik daar nog minder bekend mee ben als met traditionele smeden. Ik vraag inderdaad altijd wat de smeden waarom doen, en leg voor mezelf ook altijd een voor-na vast, zowel op de foto als op video, puur ook zodat ik vergelijkingsmateriaal heb van wanneer ze beter of juist slechter gaat lopen.. Helaas is een goede ervaren smid vinden die ook nog normale prijzen hanteert en zich aan de afspraken houdt blijkbaar erg lastig, dus ik heb inderdaad al wel wat smeden ''versleten'' met Bijke en daar ben ik niet trots op..

@Zorro, brandnetel en kleefkruid krijgen ze inderdaad ook al, net als groot kaasjeskruid (vinden ze ook heerlijk). Al geef ik dat soort kruiden meer als ''gezonde verrijking'', ze vinden het onwijs leuk om op zoek te gaan naar dat soort gezonde lekkernijen en zo kan ik ze ook op het zand bezig houden en uitdagen.

Opzoek naar een Allround fotograaf die door heel Nederland reist? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina of op mijn Instagram!
Of ben je op zoek naar die speciale unieke manier om jezelf en/of anderen vast te leggen? Kijk dan op de facebookpagina of op mijn instagram van Silhouettefotografie.nl!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:11

super, het is een simpele toevoeging waar ik zelf toch wel veel heil in zie. Zitten de ribbels alleen in de koot, of ook er boven? en hebben de andere benen ook ribbels?

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-19 14:20

Ze heeft kloven van de mok aan alle 4 haar benen inderdaad, het zijn bij haar ook vooral kloven en niet zo zeer korsten of wonden. Zitten alleen in de koot.

Opzoek naar een Allround fotograaf die door heel Nederland reist? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina of op mijn Instagram!
Of ben je op zoek naar die speciale unieke manier om jezelf en/of anderen vast te leggen? Kijk dan op de facebookpagina of op mijn instagram van Silhouettefotografie.nl!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:09

Sorry ik heb al je posts in 1x gelezen en daaruit kon ik opmaken dat ze op kort gras stond maar dat is misschien al jaren geleden. :+ Ik zou dit paard helemaal van het gras af halen, just to be sure. Dus als sommige dingen niet helemaal kloppen dan komt dat omdat je dit dus waarschijnlijk in de loop der jaren al hebt veranderd. ;)

Dat je paard ook mok heeft zegt mij ook dat het afweersysteem niet helemaal lekker werkt dus ik denk dat hier echt nog wel wat te halen valt. Goed dat je al een balancer geeft maar helaas nog niet helemaal met het gewenste resultaat. Ook niet onderdoseren bij dit paard en geen dagen overslaan.

Biotine is niet per se duur, die biotine extra van de paardendrogist kost in de voordeelverpakking 35,50 en daar doe je 2 maanden mee, dus nog geen 18 euro per maand. Dat is stukken goedkoper dan die dure klinieken en hoefsmeden. Bovendien, als er een kans is dat je je paard ermee helpt, waarom zou je die kans dan wegwuiven?

Wat goed dat je zelf al aan het leren bent hoe je moet bijvijlen? Bij welke cursus ben je uitgekomen?

Ts ik wil je absoluut niet kwetsen maar ik heb soms het idee dat je zelf (nog) niet echt door hebt hoe erg het eigenlijk gesteld is met je paard en dat het voor je paard wel 1 voor 12 is op dit moment en dat je al 4 jaar (!!) loopt aan te modderen met een paard die niet anders dan pijn kan hebben met zo'n voet. Het is niet leuk om te horen maar ik ben bang dat het niet bij je binnen komt.

En nee, ik kan jouw paard niet zien op een schermpje maar ik zie wel een reeks foto's van een zeer misvormde voet, zeer slechte rontgenfoto's en filmpjes van een mankend dier.

Op zoek naar een leuke, lieve hond? Kijk ook eens bij AnimalinNeed. Tientallen honden hebben nog geen fijn huis! Bij vragen staat mijn PB-box altijd open!

Humpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:25

Je hoeft niet op natuurlijk bekappen terecht te komen, er bestaat ook nog een middenweg namelijk een natural balance hoefsmid. Als je die contacteert heb je er een met een 3 jarige opleiding die echt kunde heeft.

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-19 16:26

Ze staat inmiddels al niet meer op het gras inderdaad.
Als je in de buurt woont ben je welkom om haar eens in het echt te komen bekijken hoor! (Geldt overigens voor iedereen haha :D )

Ik leer het bijvijlen gewoon van een smid.

Spikeandjax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:30

ik ben best laat maar mijn verzorgpony heeft het ook een beetje, de eigenaar had advies gevraagd bij de smid. hij zei GEEN olie erover smeren want dat is juist slecht, het beste is om zo min mogelijk te rijden en elke dag zorgen dat hij/zij minstens een half uur in de modder staat. dit doe ik nu elke dag en de scheur word bij mij stukje voor stukje kleiner! :)

keep calm and love Spike and Jax

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-19 13:09

Even een video-update, ze is al flink wat kilotjes kwijt inmiddels (strenge dieet werkt goed!) dus ze mag weer af en toe een paar uurtjes bij de anderen op het gras!
Zo liep ze daar gisteren naar toe;

(Verder staat ze overdags in het zand met hooi en ‘s avonds in een droge uitgebloeide wei).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 08:31

Dat ziet er niet slecht uit, Shanna.

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 20:47

Bijke vandaag, achterste fries;

Ze is ook al goed afgevallen, het zeer strenge dieet werkt! Haar buik steekt niet meer uit en ook haar rug is niet meer moddervet! :D

Afbeelding

Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:36

Lekker afgevallen zeg!!
Hoe zien haar hoeven er nu uit?
Vind het filmpje minder goed dan de vorige, je ziet duidelijk dat de bokkensprongen met bocht haar pijn doen, ze in de bocht niet rad is en zich daarna uitschud (ongemak/stres/pijn)

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 21:47

Toch vind ik haar op de rechte stukken in draf en galop wel ruimer dan verwacht, het bochtje heeft ze inderdaad last van maar al met al ben ik niet ontevreden dat ze zo loopt met de hoef van de foto! :D
Dat schudden zoek ik niet perse iets slechts achter, doet de ruin ook als je oplet.

Hoef ziet er volgens mij nog het zelfde uit als de vorige keer, al heb ik al een tijd geen hoef-foto meer gemaakt dus helemaal vergelijken kan ik nu niet haha, het is in elk geval niet slechter/ erger geworden en ze doet het goed op dit beslag. De 16e komt de smid weer.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 16:44

Wat ziet ze er goed uit! En inderdaad op het rechte stuk loopt ze aardig goed. Jammer dat dat nog niet helemaal in de bochten zo is.

Mooie lucht ook in het filmpje!

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!