Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-15 18:19

Na ruim een jaar, heb ik woensdag weer een lesje gehad en gisteren zelf weer opgestapt. En wat was paardlief onwijs braaf <3 <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Vorige week zondag even opgestapt zonder zadel om een paar rondjes op het erf te stappen.

Afbeelding
Manen eraf gehaald, want die zaten in de weg hahah.

Been doet het nog erg goed, ik merk niet ze er last van heeft, wordt niet dikker, geen vocht. Helemaal niks.
22 december gaan we terug naar de kliniek voor een kreupelheidsonderzoek. Ben heel benieuwd wat daaruit gaat komen.


fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Al een tijd kreupel -> Ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:40

Ze ziet er goed uit, fijn dat je weer aan de slag kunt samen. Vooral op de eerste foto loopt ze mooi ruim en door haar lijf.

Is er een speciale aanleiding dat je nog een kreupelheidsonderzoek hebt staan in december?

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Al een tijd kreupel -> Ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-15 13:56

Ja, is voor de verzekering. Als dit onderzoek goed is, wordt d'r been weer in de verzekering opgenomen :)

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 15:47

En hoe is het gegaan gisteren? Ben je wel gegaan met die wind? Hoop dat het goed is verlopen als je bent geweest?

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-15 18:11

We zijn ondanks de wind gewoon gegaan, met volle trailer viel de wind onwijs mee. Gelukkig. En ik vertrouw m'n stiefpa (en chauffeur) voor de volle 100%, als hij het niet had vertrouwd hadden we niet gegaan, maar hij vertrouwde het wel :)

Het is goed gegaan, ze is weer helemaal APK klaar voor 2016, tanden zijn bijgewerkt, been is voor de verzekering goed gekeurd en d'r voeten zijn rotstraal vrij. Ze is alleen veel te zwaar, dus ze moet nu van d'r kuil af en volledig op hooi en ze mag d'r speedibeet niet meer. Dus nu over naar elke dag een beetje care4life.

Afbeelding
Tandarts :) Ook met 1,5 dosis sedatie wist ze er nog een keer doorheen te komen, monster.

Afbeelding
Sedatie paard :(:)

Afbeelding
En vlak voor ze de trailer op ging, heb d'r aan d'r halster de trailer op moeten trekken, zo gesedeerd was ze _O-


fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Al een tijd kreupel -> Ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:32

Mooi dat ze weer helemaal door de apk heen is. Dan kan je nu weer met haar aan de slag! Dat scheelt natuurlijk ook in de kilo's. Hoeveel speedibeet kreeg ze? En is ze echt zo zwaar?

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Al een tijd kreupel -> Ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-15 18:21

Ja ze heeft daar op de weegschaal gestaan, 640kg ongeveer.
Ze kreeg 100g speedibeet per dag, ben nu terug naar 50g per dag.

Nu weer lekker aan de slag idd :D

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Al een tijd kreupel -> Ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 00:36

En hoe groot is ze? Ze is ook gewoon een stevig paard met diepe romp.

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Al een tijd kreupel -> Ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-15 00:49

Ze is 1.64. Maar er zit ook een hoop vet op, er hangt een redelijke buik onder en ik voel de vetjes zitten op d'r ribben. Heb ook regelmatig de vraag gekregen of ze al drachtig is hahah :o

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-16 10:24

Vandaag is het precies 2 jaar geleden dat Eleane geopereerd is.
Het zijn 2 jaren van ups en downs geweest. Nog meer blessures, weer opbouwen, terugvallen en weer opbouwen. Ik ben blij dat ik nooit opgegeven heb, blij dat ik de operatie heb gedaan. We zijn nu een half jaartje alweer volledig aan de slag. Wel met dingen die niet meer kunnen of met mate, maar het gaat onwijs.
Ik ben onwijs trots op hoe wij ons hier doorheen gevochten hebben, blij dat ik nooit opgegeven heb, trots op m'n merrie die zo'n doorzettingsvermogen heeft.

Ik heb weer een hoop plannen om te doen met Eleane, maar ook een aantal dingen die ik weer kan afstrepen.
Zo heb ik weer 1 meter met d'r gesprongen, hebben we op Horse Event mee mogen rijden waar we onze eerste ervaring met crossen hebben opgedaan, een ride en run van 20km kunnen mee rijden, Eleane dr top snelheid gemeten (51 km/h), weer lekker lessen, fotomeetings.

Afbeelding
Horse Event

Afbeelding
Fotomeeting Vlietlanden

Afbeelding
Fotoshoot Soesterduinen

Afbeelding
1meter springen

Afbeelding
Ride en run

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 22:31

Wat super om je update te lezen en wat een gave foto's. Wat is het alweer lang geleden dat we samen op de kliniek stonden. Fijn om te weten dat jullie nog steeds een koppel zijn!

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-16 14:28

Dankjewel!
Komende week alweer 3 jaar geleden idd, tijd vliegt.
Klopt! En we gaan de komende 20 jaar nog wel een koppel blijven, hoop ik :)

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-17 23:14

En weer een kleine update na een jaar hahah.
Paard gaat goed, heel best weide seizoen gehad, wel tussendoor een bilspierblessure gehad. Daarnaast een zadel dat niet meer paste en waar ze niet meer onder liep. Maar we zijn weer aan het werk. Paard loopt op het moment vooral onder de barebackpad.
Been blijft dun, zeker na beweging voel ik alleen het littekenweefsel nog zitten. Ik blijf nog steeds stug elke dag het been voelen hahah.
Vandaag wel weer een dik been, na beweging dunner, maar zodra ze weer op stal stond was ie weer dik. En dit keer dik op een andere manier dan normaal. Hopelijk is het iets tijdelijks en anders ga ik over een maandje toch weer naar de kliniek met d'r en moet er dan maar weer naar gekeken worden als het nog zo is.

En voor de rest is het haast zeker dat ik Eleane voorjaar 2018 wil laten dekken. Plan is er al heel lang, maar nu eindelijk echt geld en tijd ervoor :)

Knap dier :+:
Afbeelding

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 16:19

WAt een mooierd is en blijft ze toch! En, ben je al langs geweest om nog even naar haar been te laten kijken? En volgend jaar dekken dat is ook een belangrijke en spannende keuze. Leuk hoor!

Proud human of Whizzard & gek op onze stoere Gelderse ruinen! <3 <3 Voor Whizzemans: Het is onmogelijk', zei trots. 'Het is riskant', zei ervaring. 'Het is zinloos', zei rede. 'Probeer het', fluisterde het hart.
>> May The Horse Be With You!

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-17 23:56

Dankje! Ook met wat spekkies teveel nu, ziet ze er nog steeds super uit :)
Nee, 28 december ga ik sowieso weer naar de kliniek voor dr tanden en dan wil ik voor de zekerheid dat linkerbeen weer laten scannen. Gewoon omdat ik ook benieuwd ben hoe het er nu na 4 jaar uitziet. Ze loopt wel weer redelijk, ze staat ook weer rondom op ijzers, dus dat zal ook wel mee helpen denk ik :)

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-18 12:45

28 december weer op de kliniek geweest en het been laten scannen. Dierenarts leek het naar aanleiding van mijn verhaal niet echt nodig te vinden, (5 weken geleden dik been en warm, na 3 weken weer goed en de laatste 2 weken weer aan het rijden gegaan en niks meer aan de hand) maar wat ben ik allemachtig blij dat ik het been gewoon heb laten scannen.
Mijn voorgevoel is waarheid geworden; er zit een blessure in het littekenweefsel van het check ligament. 31 januari gaan we weer terug voor een controle scan en dan hopen dat het allemaal goed is.
Dinsdag mijn eigen dierenarts gesproken (die niet gescand had de 28e), en die heeft er het volste vertrouwen in dat El en ik dit jaar nog een oefencross rijden.

We zijn nu dus maar weer aan het stappen, overdag staat ze opgesloten in stal en ze mag nu nog 's nachts in d'r uitloop. Zolang dit goed gaat, ze doet aardig achterlijk overdag in dr paddock -O-

Afbeelding

Paard was goed gesedeerd voor de tandarts, ondanks dat ze een redelijke blessure heeft, kon ze toch nog flink d'r kop erop zetten tijdens de behandeling _O-

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 22:38

Wat balen dat ze toch n blessure heeft. Goed dat je je gevoel hebt gevolgd, anders was je misschien verder van huis geweest ...


Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:09

Jeetje, de pech lijkt je te achtervolgen! Maar goed dat je hebt laten checken!!

Don't take anything for granted

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 10:14

Pech achtervolgt ons nogal. Maar we maken er het beste van :)

Ben idd super blij dat ik gewoon heb laten scannen, wil niet weten hoe het anders over een paar weken was geweest -O-

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 11:02

Wat balen dit! :(
Ik heb een Tinker met hetzelfde probleem. Ook een blessure aan het checkligament gehad vorig jaar eind februari. Alleen heb ik er voor gekozen op het niet te laten opereren. Volgens de kliniek ging het herstel toch ongeveer hetzelfde zijn.
Ze heeft daarna 2 maand platte rust gehad en 24/24 in een kleine paddock gestaan. Daarna hebben we echt een hele lange tijd enkel gestapt. Daarna gingen we weer op controle.
Manken was weg, buigproef was oke! Alleen was er op de echo nog steeds een verdikking te zien in het ligament.
De kliniek zei dag ik wel weer wat kon rijden, maar een echte pisterwerk zoals ik vroeger deed zat ee niet meer in. Daarvoor was de kans op herval te groot... Sinds september staan we daarom nu op een nieuwe stal. Ze hebben hier een piste met geopad, wat dus ook een pluspunt is voor haar been! En kleine stukjes weide voor elk paard, dus heel hard gaan rennen kan ze hier ook niet! :)
We rijden nu 2x in de week een half uurtje een beetje in de piste. En na het rijden koel ik haar benen altijd met de ice vibe boots. Ook gaat ze elke ochtend op haar eigen stukje weide.
In de lente zou ik graag wat meer willen gaan wandelen. Maar alleen vind ik en het paard dat nogal eng. Dus daar moeten we nog even wat op vinden.
Ik hoop dat ik nog lang van haar kan genieten op deze manier...
Hoe ziet het toekomtpespectief er nu voor jou paardje concreet uit?

Leentje, Molly & Poppy <3

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-18 12:33

Die van mij had toendertijd nog geen blessure aan het check ligament, ze had een bokvoetje. Dus ervoor gekozen om deze operatie te laten doen, zodat ze weer een normale voetstand zou krijgen. De diepe buiger was te kort, dus check ligament doorgesneden, zodat er meer ruimte zou komen.
Nu zit er een blessure in het litteken weefsel van het check ligament. Dit komt gewoon weer helemaal goed. De dierenarts ziet ons dit jaar nog een oefencross rijden :)
Toekomst perspectief is dus heel prima. Als ik zou willen zou ik nog gewoon de sport in kunnen met d'r. Plan is nu om d'r dit jaar te laten dekken en dan daarna weer een beetje op te gaan pakken om wat hogerop te komen in de trainingen. Wedstrijden met dit paard zijn niet meer m'n ambitie :)

Wat is een geopad bodem? :)
Zolang je op deze manier kan genieten met je paard, is dat helemaal prima toch. Wat is bij jouw paard het toekomstperspectief? Kan je wel meer gaan doen dan wat je nu doet?

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:12

Leuk om te horen dat het bij jou wel gewoon allemaal lekker goed komt!
Een geopad bodem is eigenlijk voorzien van kleine stukjes stof! Veel beter dan bv enkel zand! Je hebt verschillende soorten geopad als ik me niet vergis. Bij ons is het zand gemengd met stukjes stof. Maar er bestaan er ook waar je bv enkel stukjes stof hebt. :)
En het toekomstperspectief voor ons zal altijd een beefjd zoals dit blijven. Sommige mensen zeggen wel dat ik wel wat meer van haar kan gaan vragen nog. Maar zelf wil ik da risico liever niet nemen.
Vroeger was ons doel echt wat hogerop komen in de dressuur. Niet zo zeer erg hoog maar ik vond het gewoon leuk om met mijn Tinker tussen die warmbloedpaarden te rijden en dan toch nog best mooie scores te halen.
Van dat doel zijn we dus wat moeten afwijken. Graag zou ik in de toekomst wel nog is een oefenwedstrijdje doen in de laagste proef, gewooon voor het plezier.
Ik neem nu sinds kort ook weer les, waarop we vooral focussen op rechtrichten en de achterhand ermee onder krijgen. Ik hoop dat ze op deze manier haar voorhand dan wat minder belast zodat er minder kans is op herval...
Ik rijd dus wel nog gewoon, maar alles wat ik doe met haar probeer ik heel doordacht te doen. Springen etc. zit er bv wel niet meer in voor ons.

Leentje, Molly & Poppy <3

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Al een tijd kreupel -> Check ligament operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-18 21:07

Oh, mooie bodems zijn dat. Wij hebben tapijtsnippers in de bak liggen :)

Nee, als je daar geen goed gevoel bij hebt, moet je dat ook zeker niet doen. Zou zonde zijn als je weer helemaal opnieuw kan beginnen met het blessureleed.
Zolang je maar plezier hebt samen en je kan leven met wat je nu met d'r kan, is het helemaal prima lijkt mij :)

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 12:36

Alweer 9 maanden na de laatste update, er is weer een hoop gebeurd de afgelopen tijd.

Eind januari heb ik Eleane weer laten scannen voor het been, die was toen weer helemaal goed. In de afgelopen maanden nog wel een paar kleine dingetjes gehad, wondjes waar ze niet goed door liep, schop gevecht in de wei waardoor ze kreupel is geweest op 3 benen.
We hebben het rijden wel weer redelijk op kunnen pakken en daar zijn we nu weer enigszins mee bezig, wel rustig aan want ze is na 3 rondes proberen eindelijk drachtig :D

Afbeelding

Halverwege mei verwacht ik een baby Eleane *\o/*
Doel van het veulen is dat ie gaat doen waarvoor ik Eleane eigenlijk gekocht had 5,5 jaar geleden. Maar het belangrijkste is dat ie gezond ter wereld komt en dat ik gewoon plezier heb met beide paarden. Ik kijk er nu al helemaal naar uit.
Voor nu groeit ze goed, ze is bijna 5 maanden drachtig nu, dus dat schiet ook al op. Been houdt het wonderbaarlijk goed tot nu toe :)

Afbeelding

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers