Mijn paard zit vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VITAxYANTHE
Berichten: 49
Geregistreerd: 03-01-12

Mijn paard zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 16:41

Hallo Bokkers,

Ik weet niet zeker of ik het topic op de goede plaats zet, maar..

Ik heb een 24-jarige fjorden merrie, Vita. Ik heb der gekocht toen ze net 21 was. Ze wilden der laten slachten, maar ze was nog helemaal gezond. Dat kreeg ik niet over mijn hart, dus heb ik der gekocht. Ik heb er nog nooit een moment spijt van gehad.
Nu zit ik wel met het volgende probleem. Ik merk de laatste tijd dat ze stijver wordt en meer vast gaat zitten in haar rug, hebben jullie misschien tips op haar weer losser te krijgen (vanaf de grond of onder het zadel). Ik ga niet met bijzet of andere hulpmiddelen werken, ik wil het echt vanuit vrijheid laten komen.
Als jullie tips hebben, zijn zeer welkom! Alvast enorm bedankt voor het meedenken.

xxxx

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43237
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:46

Ga regelmatig lekkere buitenritten maken. Veel stappen met langere teugel en vallende stelling hals. Laat je in de les uitleggen hoe je een paard correct door de nek kunt rijden met een ietwat langere teugel. Door paar keer in de week haar op die manier te laten bewegen houd je haar soepel want de oude dag zal wellicht mee gaan spelen. Als je niet weet hoe dit te doen, dan gewoon lekker met lange teugeltje buiten stappen en dan vergeet maar het door de nek rijden want anders schaad je haar nog meer dan dat het baat.
Vooral veel plezier met je fjord, het is een schatje om te zien.

M_D_H
Berichten: 17472
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Mijn paard zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:52

waarom niet met bijzet of andere hulpmiddelen werken?
Dit wil niet zeggen dat je een paard dwingt he ;)

Mijn tip zou zijn: ga veel longeren, zorg voor een actieve achterhand. kies voor een bijzet die jou en je paard past, er zijn veel verschillenden en bij goed gebruik werk jij nog steeds met vrijheid en zonder dwang.

Het voordeel van longeren is dat jij er niet op zit. Hierdoor hoeft het paard alleen zijn eigen rug los te laten zonder dat het daarbij belemmerd wordt door de ruiter.
Als je er daarbij nog het longeerhulptouw gebruikt, of een dubbele longe help je het dier bewust te worden van zijn lichaam, zijn rug los te laten en zijn achterhand te gebruiken.
en help je het dier bovendien te begrijpen dat als het zijn rug los laat, hij ook minder stijf is en minder pijn heeft.

Verder tijdens het rijden je vooral richten op stelling, buiging en het nageven.

verder is het misschien handig om een sportmasseur of fysio bij je paard te halen.

IriLover

Berichten: 134
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:55


M_D_H
Berichten: 17472
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:56


Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 16:58

Ik zou na een warming up met worteloefening beginnen. Geef een wortel maar laat ze een beetje moeite doen door naast de schouder van het paard te staan en de wortel daar laten pakken. Zo rekt ze zelf zonder dwang. Je kunt het steeds een beetje moeilijker maken door verder naar achteren te gaan staan.
Je kunt dit dus links en rechts doen maar ook rug op laten bollen door wortel ter hoogte van midden singel te laten op eten.

TinePine

Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Re: Mijn paard zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:03

Galop (aan de longe) is de beste gang om de rug los te maken. In draf kan een paard zijn rug blijven vasthouden omdat de benen dan in de diagonaal werken. Bij galop kan dat niet. Nog beter is even lekker galopperen rechtuit naast de fiets :)

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:10

Kont het niet van het ouder worden?

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:23

Wat fijn dat dit paard nog een 2e kans heeft gekregen bij jou!
Ik zou eerst iemand de boel laten losmaken.
Ik lease een 21 jarige met artrose en soms is het nodig.
Deze vrouw komt weleens bij mij langs
http://www.happy-athlete.nl/Bianca_Lodeweegs.html

Tuurlijk heeft ouderdom er ook mee te maken maar hij kan ook bv verkeerd gelegen hebben en is het zadel nog goed?

Verder hoevaak rij je en wat doe je verder en hoe rij je kan je een fjord ook wat rond rijden nog en dan laag instellen?

Wordt het hoe langer je rijd losser?
Kan misschien ook wel wat artrose zijn? Dan is een goede en rustige warming up ook heel belangrijk.
Wortel oefening doe ik ook weleens na het rijden maar dan met een snoepje ook als check.
Als je gaat longeren zou ik met een ouder paard de rondjes niet te klein maken. Doe alles lekker ruim en als je de ruimte hebt en hij lekker warm is laat hem dan ook lekker ruim in draf en galop voorwaarts rechtdoor galopperen.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Mijn paard zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:44


WatchNow
Berichten: 43
Geregistreerd: 12-12-12
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:19

Pien63 schreef:
Ik zou na een warming up met worteloefening beginnen. Geef een wortel maar laat ze een beetje moeite doen door naast de schouder van het paard te staan en de wortel daar laten pakken. Zo rekt ze zelf zonder dwang. Je kunt het steeds een beetje moeilijker maken door verder naar achteren te gaan staan.
Je kunt dit dus links en rechts doen maar ook rug op laten bollen door wortel ter hoogte van midden singel te laten op eten.


Dit vind ik een goede tip, doe ik ook vaak met mijn paarden. Ze worden er echt wel soepeler van en vinden het nog leuk ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:22

WatchNow schreef:
Pien63 schreef:
Ik zou na een warming up met worteloefening beginnen. Geef een wortel maar laat ze een beetje moeite doen door naast de schouder van het paard te staan en de wortel daar laten pakken. Zo rekt ze zelf zonder dwang. Je kunt het steeds een beetje moeilijker maken door verder naar achteren te gaan staan.
Je kunt dit dus links en rechts doen maar ook rug op laten bollen door wortel ter hoogte van midden singel te laten op eten.


Dit vind ik een goede tip, doe ik ook vaak met mijn paarden. Ze worden er echt wel soepeler van en vinden het nog leuk ook!

Yep! Sluit ik me helemaal bij aan. Je kunt de wortel ook tussen de voorbenen houden, zodat ze goed diep moet zakken om erbij te komen.

Bij mijn paard sta ik soms bij haar kont en hou de wortel bovenop en dan krijgt ze hem nog te pakken!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-14 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:23

mss glucosamine en magnesium geven,,
lekker lang en laag rijden en een fysio doet ook wonderen!

Marieke_NH

Berichten: 8
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:21

linnie050 schreef:
Wat fijn dat dit paard nog een 2e kans heeft gekregen bij jou!
Ik zou eerst iemand de boel laten losmaken.
Ik lease een 21 jarige met artrose en soms is het nodig.
Deze vrouw komt weleens bij mij langs
http://www.happy-athlete.nl/Bianca_Lodeweegs.html


Een hele goede tip!! Dan ben je er zeker van dat ze zichzelf niet in de weg zit, dat ze echt los is qua spieren. Vind het iedere keer weer bijzonder om te merken wat een verschil een goede diepte massage kan doen voor een paard.

Daarna aan het werk met rek- en strek oefeningen. Wellicht is het ook een idee om je te verdiepen in recht richten?? Dat kun je zowel aan de hand als erop heel goed toepassen. Er is heel veel info te vinden op www.paardenbegrijpen.nl over recht richten.

Succes!

VITAxYANTHE
Berichten: 49
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Mijn paard zit vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:10

Heel erg bedankt allemaal voor de tips, ik laat in de zomer zeker iemand ernaar kijken. Ik doe al redelijk wat vrijheidsdressuur met der dus die bollingen van de rug en de wortelmethode gebruik ik ook al. Het lang het laag rijden ga ik ook wat meer toepassen, dankjewel!