Wat de hoefsmid zegt..........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Wat de hoefsmid zegt..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 11:27

Ik heb al verschillende hoefsmeden gehad, allemaal zeggen ze iets anders. Op zich niet zo heel erg, maar wel als het gaat om iets van medische aard. Zo is mijn paard 3 jaar geleden hoefbevangen geweest volgens de veearts. En ik heb nu een smid die is zo,n 3 keer bij mijn paard geweest is en die zegt dat hij nooit bevangen is geweest. Maar kan je dat nu dan nog zien? Hoe serieus neem jij je hoefsmid?


Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Wat de hoefsmid zegt..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:30

Sinds ik belazerd ben door mijn veearts, neem ik mijn hoefsmid heel serieus. :')

Onderschrift

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 11:31

Maar als 3 allemaal iets totaal anders zeggen wie zegt dan de waarheid?

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:31

Als je het niet vertrouwt zou je altijd kunnen kijken of een andere hoefsmid eens kan langskomen om de hoeven te bekijken,maar als je veearts dat zegt neem ik aan dat het ook ergens moet staan kwa gegevens ? als je twijfelt kan misschien de veearts vragen of hij de gegevens heeft of iets ?

Jayden 10-12-2011
Papa, we missen je, we houden van je
[LZP] Jayden in het bos!
[BB-ITP] Mijn zoontje en zijn maatje

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:32

Ik weet niet tot hoelang je dat terug kan zien. Maar je kan het wel zien. Althans dat zegt de hoefsmid dan. Was een keer op stal en toen vroeg hij aan de stagiaire of ze kon zien of dat paard een keer hoefbevangen is geweest. Heb het daar verder niet over gehad dus verder weet ik het ook niet. Ik neem hem zeker serieus neemt niet weg dat ik ook weleens op internet loop te speuren als ik wat meer informatie wil en zo een beetje mijn eigen mening kan krijgen. Maar de hoefsmid ken ik al zolang. Hij deed mijn vorige pony en mijn paard nu al van veulen af aan. Ik heb nog geen reden gehad om aan hem te twijfelen. Als het op de hoeven aankomt heb ik persoonlijk meer vertrouwen in de hoefsmid dan in de DA.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

unofficial79
Berichten: 192
Geregistreerd: 09-12-09
Woonplaats: achter de dijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:33

Dat probleem heb ik ook de een zegt dit en de ander weer wat anders. Ik heb een ruin staan die door een van de vorige hoefsmeden als veulen op ijzers is gezet om zijn hoef stand zwaar te corrigeren. Hij schijnt dus te korte pezen te hebben in zijn achterbenen. Op een gegeven ogenblik was er volgens hem maar een mogelijkheid en dat was opereren en hij was niet te gebruiken omdat hij dan pijn kreeg.

Nu hebben we een andere en die zegt dat hij wel wat stijl staat met een voet, maar dat hij prima te gebruiken is. Dus ja wie moet je nu geloven.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:34

Ik neem beide serieus, anders kijk ik uit naar een ander ;)

Maar op het gebied van hoeven, hecht ik meer waarde aan het oordeel van de smid, dat is tenslotte zijn vakgebied.

Maar is er destijds, toen de dierenarts de bevangenheid vaststelde, geen smid bij geweest die de diagnose heeft bevestigd ( of ontkend ) ?

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:35

De hoefsmid ziet het beter dan de veearts, zeker als het een zeer ervaren smid is. Ik weet echter niet of het nog te zien is na 3 jaar. Mijn smid WEET dat mijn paard bevangen is geweest. De VA heeft toen de ijzers eraf gehaald en er mochten geen nieuwe op. De smid gebeld, die kwam dezelfde week met speciaal beslag en heeft dat (wat dus door de VA was afgeraden) eronder gelegd. Binnen een paar dagen liep mijn paard weer normaal en kon ik haar wat aan het werk zetten. Daardoor is ze er supersnel uit gekomen. Overigens had een andere VA (van de zelfde praktijk) gezegd "bewegen zodra het kan en dan zo veel mogelijk laten bewegen!".

Ja, ik vertrouw mijn smid, maar ik ben dan ook wel al bijna 15 jaar klant bij hem.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-13 11:42

Na de veearts kwam er een hoefsmid, maar daar kreeg ik niet echt duidelijkheid uit.

senna21

Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:44

In bijna ieder vak zie je dat mensen verschillende dingen beweren. Er zijn verschillende visies, deskundigheden en ervaringen.
De een trekt snel een conclusie; de andere ziet mogelijk iets over het hoofd; een derde heeft zoveel verschillende dingen gezien, waardoor hij voorzichtig is met conclusie trekken.
Wat je kunt doen is aan de betreffende HS vragen waarop hij zijn conclusie baseert, zodat jij zelf een beeld krijgt van zijn deskundigheid.
Dan kun jij kiezen wat volgens jou past. (want jij hebt ook een visie).
Het gaat er dus voor een belangrijk deel om of de opvattingen en werkwijze van de hs past bij wat jij wilt.
Zo ingewikkeld is het nu eenmaal :+ .

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:45

Dan was dat misschien een minder ervaren smid? Mijn smid zei toentertijd dat als het niet beter ging, ik dit bezoek niet hoefde te betalen. Zo zeker was hij van zijn zaak. En wat ben ik blij dat ik hem toen heb geloofd op zijn woord. Een goede smid is goud waard.

Instructrice heeft ruimte voor nieuwe leerlingen. Stuur een pb voor meer informatie. (Regio Utrecht.)

"Wrede mensen noemen we beesten, maar we kunnen beter wrede beesten mensen noemen."

Urielle

Berichten: 50067
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:47

marleen_usar schreef:
Zo is mijn paard 3 jaar geleden hoefbevangen geweest volgens de veearts. En ik heb nu een smid die is zo,n 3 keer bij mijn paard geweest is en die zegt dat hij nooit bevangen is geweest. Maar kan je dat nu dan nog zien?

Dat zal afhangen van de mate waarin je paard bevangen is geweest.
Ik heb hier een tinker staan en die had volgens mij alleen een verbrede witte lijn, aan drie voeten niks meer te zien en aan de vierde voet nog een heel klein beetje (binnen afzienbare tijd niks meer), en aan de zolen ook niks te zien. Maar uiteraard blijft zij wel gevoelig ervoor en moet ik toch opletten met haar voeding.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:48

Als paard duidelijk wat met de hoeven heeft. Bel ik eerst de hoefsmid. Deze heeft verstand van de hoeven. De dierenarts bel ik als er iets anders speelt.

It's more important to love, than it is to hate....---->Prince
Bink v hayo, Veel plezier bij je nieuwe baasje
Raika, mn gele fjordendame op de eeuwige velden. 't ga je goed meis,
voor altijd bij mij.

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 11:50

Volgens mijn hoefsmid zie je nog heel lang dat de witte lijn in de hoef te breed is. Dit lijntje loopt een ietsje aan de binnenkant en volgt de rand van de hoef. Normaal is dit een dun lijntje, bij hoefbevangenheid wel een centimeter dik. Het duurt lang voor het weer smal is. Soms kun je zien dat een paard hoefbevangen is geweest omdat er richeltjes op de hoef te zien / voelen zijn.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Wat de hoefsmid zegt..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 14:06

Mijn paard is 3 jaar lang hoefbevangen geweest, niet constant maar kwam steeds terug. Daar we er van het begin af aan steeds op tijd bij waren is het nooit zichtbaar geweest in de hoef. (ook niet röntgenologisch)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers