jong paard struikelt veel

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

PenP2014

jong paard struikelt veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 11:23

Hoi.
Ik heb een jonge draver op proef. Hij is 3,5 jaar. Hij is met 3 ingereden en daarna is er niet veel meer mee gedaan.
aan de longe en los loopt ie als een trein maar ohz struikelt hij elke paar passen. Hij loopt ook wat kort dan maar niet kreupel. De hoefsmid komt vanmiddag en ik ben benieuwd wat die zegt. Ik ben van plan deze week ook een osteopaat te laten komen om te kijken wat die zegt. En daarna evt nog een da. maar mijn instructrice zegt dat ik hem hier even "doorheen" moet rijden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Suusenmalvin

Re: jong paard struikelt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:26

Bij mijn broekie was het puur een balans kwestie. Hij moest met mij er bovenop nog leren om op eigen benen te lopen. Zodra hij druk op zijn teugels kreeg, had hij houvast aan mij, maar liep hij niet op eigen benen en struikelde daarom veel. Heel veel oefenen om zijn balans te krijgen heeft bij mij goed geholpen. Paardje struikelt vrijwel niet meer.
Overigens wel slim idd om hem even op alle fronten te laten checken! Ben benieuwd hoe het afloopt :)

HarveyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:27

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat hij zn balans onder het zadel nog niet goed heeft. Hebben jonge paarden vaak!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 11:31

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb idd het gevoel dat hij alles ohz nog heel erg moeilijk vind. Maar ik ben bang om erop te gaan terwijl er misschien wel meer aan de hand is. Jullie zeggen eigenlijk hetzelfde als mijn instructrice :)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:34

Een keertje na laten kijken is natuurlijk nooit fout;) Grote kans dat het inderdaad onbalans is, maar wie weet zit er ergens toch iets niet helemaal lekker en dan is het wel zo fijn als je weet dat het (deels) daar door kan komen!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 11:40

no--a schreef:
Een keertje na laten kijken is natuurlijk nooit fout;) Grote kans dat het inderdaad onbalans is, maar wie weet zit er ergens toch iets niet helemaal lekker en dan is het wel zo fijn als je weet dat het (deels) daar door kan komen!

Ja daar heb je gelijk in :) hij heeft ook totaal geen spieren. Misschien is het slim om hem eerst alleen te longeren maar om me heen hoor ik dat hij het gewoon moet leren. Ik maak me ook wel vrij snel druk en dan weet ik opeens niet meer wat wijsheid is :+

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:52

Interessant, die van mij (5 jaar) heeft het ook ohz, ben haar sinds half jaartje aan het rijden. Haar achterhand zakt dan weg.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 11:54

Freya6 schreef:
Interessant, die van mij (5 jaar) heeft het ook ohz, ben haar sinds half jaartje aan het rijden. Haar achterhand zakt dan weg.

Heb jij er al iemand bijgehaald?
Ik kies in 1e instantie voor een osteopaat omdat die het goed kunnen zien als het vanuit de rug of benen zou komen. En daarna een da. Die zijn toch iets meer algemeen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:34

Nee nog niet, maar ze is zowiezo nog heel erg aan het zoeken naar de balans, als het blijft laat ik er naar kijken.

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:37

Normaal voor jong paard als je van hun verlangt om op eigen benen te lopen.
Als dit blijft aanhouden kan je ook de stand van de hoefijzers laten aanpassen, dat ze iets makkelijker rollen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 22:09

Nou.. hoefsmid is geweest en heeft m na mijn verhaal iets afgerond. Ik moest even kijken of t zou helpen. Daarna gereden en meneer heeft niet een x gestruikeld! Sterker nog hij draafde zo goed dat ik bijna niet meer kon doorzitten :')
verschil is ook dat ik eerst in de buitenbak heb gereden en vandaag binnen. Wellicht was die buitenbak die nat was wat te zwaar voor hem.. maar het lijkt opgelost. Hij moet nog steeds leren lopen want hij klungelt nog flink maar het struikelen is weg :)

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 22:41

Wat fijn!!! Nu lekker doortrainen ;)

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:40

told ya ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie