Een ijzerloos dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benita
Berichten: 907
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Kleve (duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:59

Mijn smid heeft mij verteld dat hoeven gelijktijdig met het gras groeien, dus als het gras goed groeit groeien de hoeven ook veel meer. Op dit moment groeit het gras niet en zullen de hoeven ook niet veel groeien. Het zal dus even duren eer de hoeven aangegroeid zijn.

Ik ben ook niet voor hoefijzers als het niet nodig is, maar in dit geval zou ik ze er nu onder laten zetten en in april eraf laten halen en dan niet te kort laten zetten. Door het te lang gevoelig lopen zal ze ook weer andere klachten kunnen krijgen.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:03

Ceriadwen, sorry maar ik vind dat je echt te straffe uitspraken doet. Ijzers zijn echt niet noodzakelijk voor paarden welzijn hoor! Vaker belemmeren ze goed hoefgebruik of zwaardere wonden bij schermutselingen met andere paarden.
Dat een paard gevoelig loopt nadat de ijzers er af zijn is de normaalste zaak van de wereld, zeker bij verandering van omgeving en in de winter. Ijzers er terug onder kan altijd nog, het is niet zo dat het paard niet functioneerd. Sommige dingen hebben tijd nodig.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:08

Maar hoe lang vinden jullie aanvaardbaar dat paard gevoelig loopf/pijn heeft? Inmiddels is het 6 maanden. 12 maanden? 18 maanden? Eeuwig?

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:09

Aria_zz schreef:
Ceriadwen, sorry maar ik vind dat je echt te straffe uitspraken doet. Ijzers zijn echt niet noodzakelijk voor paarden welzijn hoor! Vaker belemmeren ze goed hoefgebruik of zwaardere wonden bij schermutselingen met andere paarden.
Dat een paard gevoelig loopt nadat de ijzers er af zijn is de normaalste zaak van de wereld, zeker bij verandering van omgeving en in de winter. Ijzers er terug onder kan altijd nog, het is niet zo dat het paard niet functioneerd. Sommige dingen hebben tijd nodig.

Als een paard niet goed loopt zonder ijzer en dus pijn heeft dan heeft die een ijzer nodig voor het welzijn van dat dier.

En dan willens en wetend een paard een half jaar dat aandoen is gewoon bij wet strafbaar zoals ik eerder aanhaalde.

Zoals ik ook al eerder zei, mijn paard heeft geen pas gevoelig gelopen en zo hoort het te zijn. Sommige lopen een dag of wat gevoelig en dat is aankijken maar als je paard langer dan een week gevoelig loopt dan moet je het dier de zorg geven waar je voor de wet en moreel toe verplicht bent.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:14

Het paard loopt gevoelig op straat en verharde stukken. Dat is mijns inziens normaal. Je kunt toch niet verwachten dat ieder paard als jou paard is? Of wel.
Mijn vorig paard had ook altijd voor op ijzers gestaan en het heeft bij hem een jaar geduurd om vlot op verharding te lopen. Maar daarna en op gras, zand etc geen probleem. Sommige dingen kosten tijd en je hoeft het kind niet meteen met het badwater weg te smijten.
Hoefschoenen zijn voor deze situatie een prima alternatief op ijzers!

Wil ik even aan toevoegen, mijn vorig paard was een criollo, een ras dat beresterk is, dus dieren verschillen.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:19

Het gaat er ook niet om of het wel of niet kan. Ik ben voor ijzerloos, ik ben tegen dierenleed. Het dier lijd als die gevoelig loopt dat staat vast, daar kan je niet omheen, onderdoor of overheen. Een paard dat gevoelig loopt heeft pijn. PUNT.

Je kan dat even aankijken, en dat even is een paar dagen daarna ben je verplicht je paard van zorg te voorzien en dus die pijn te verlichten. Heel veel moeilijker dan dit is deze materie niet.

Ik vind het ernstig dat jij het normaal vind dat een paard met pijn mag lopen op het harde

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:22

Het paard is toch niet ongelukkig of in pijn als het perfect kan lopen op gras zand etc en als je op harde ondergrond hoefschoenen aan doet?

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:23

Ceriadwen schreef:
Aria_zz schreef:
Ceriadwen, sorry maar ik vind dat je echt te straffe uitspraken doet. Ijzers zijn echt niet noodzakelijk voor paarden welzijn hoor! Vaker belemmeren ze goed hoefgebruik of zwaardere wonden bij schermutselingen met andere paarden.
Dat een paard gevoelig loopt nadat de ijzers er af zijn is de normaalste zaak van de wereld, zeker bij verandering van omgeving en in de winter. Ijzers er terug onder kan altijd nog, het is niet zo dat het paard niet functioneerd. Sommige dingen hebben tijd nodig.

Als een paard niet goed loopt zonder ijzer en dus pijn heeft dan heeft die een ijzer nodig voor het welzijn van dat dier.

En dan willens en wetend een paard een half jaar dat aandoen is gewoon bij wet strafbaar zoals ik eerder aanhaalde.

Zoals ik ook al eerder zei, mijn paard heeft geen pas gevoelig gelopen en zo hoort het te zijn. Sommige lopen een dag of wat gevoelig en dat is aankijken maar als je paard langer dan een week gevoelig loopt dan moet je het dier de zorg geven waar je voor de wet en moreel toe verplicht bent.


Je kan best een poging doen er een zaak van te maken. Als het paard echter in de zandpaddock of op de weide staat, heeft hij nergens last van. Als het paard hier de mogelijkheid toe heeft, wat hier het geval is, is er dus geen sprake van jouw zogenaamde strafbare feit.
Als het paard dan op het verharde gevoelig loopt is dat een kwestie van wennen, en dat niet door hem ineens kilometers over de verharde weg te laten lopen maar door langzaam maar zeker steeds meer over hardere ondergronden te lopen en de hoeven hieraan te laten wennen.
Ze rijdt toch geen buitenritten over de straat of laat het paard verplicht over verharde weg lopen? hij kan ook gewoon op het zand staan dus als het paard dan beslist op het verharde te komen is dat de keuze van het paard.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:28

Welk stukje van de openingspost hebben jullie niet begrepen? Over het stukje te kort, over het stukje verharde? Een paard loopt heel veel over het verharde, we wonen nou eenmaal niet in een woestijn.

Een paard zal altijd verplicht over stukjes verhard gaan, altijd.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:32

Tjonge, je slaat nu wel echt een beetje door zeg...

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 21:37

Ceriadwen schreef:
Welk stukje van de openingspost hebben jullie niet begrepen? Over het stukje te kort, over het stukje verharde? Een paard loopt heel veel over het verharde, we wonen nou eenmaal niet in een woestijn.

Een paard zal altijd verplicht over stukjes verhard gaan, altijd.


Onze paarden komen toch echt niet allemaal verplicht op het harde dus nee dat hoeft niet ;)
Als er nu goed op wordt gelet dat de hoeven niet te ver meer slijten is kort niet zo'n ramp, dat groeit wel weer aan, kan nu alleen voor wat extra gevoeligheid zorgen als het paard wel op het verharde loopt.

ts, ik zou haar voor zover mogelijk nog zonder ijzers laten lopen. Als het in de winter nou echt lastig wordt en ze het echt niet trekt misschien een zooltje eronder laten plakken en dan in het voorjaar weer op blote voeten verder. Mijn paardje ging van de ijzers in de winter en heeft het toen even zwaar gehad als de grond opgevroren was maar dat heeft het proces wel versneld. Het heeft ruim een jaar geduurd voordat de gevoeligheid weg was, maar nu draaft hij makkelijk een paar kilometer over de weg zonder ergens last van te hebben (en dat was volgens de hoefsmid toch echt onmogelijk, paard zou niet zonder ijzers kunnen en zeker niet een paar kilometer over de straat lopen zonder ijzers..)

Sannessep

Berichten: 708
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Ane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:26

Ik ben er van overtuigd dat elk paard zonder ijzers kan, en dat het in geen enkel geval een oplossing is, tenzij het paard er een zodanige wond heeft (lees de hoef uit elkaar heeft liggen door wat voor oorzaak dan ook maar) dat het niet zonder opgelost kan worden. Geen enkel paard heeft permanent hoefijzers nodig.

Ceriadwen: het anwoord wat ik zocht was hoefijzers. De hoefijzers hebben dit probleem veroorzaakt. Als het paard in eerste instantie geen ijzers had gekregen was dit probleem er nu nooit geweest.

TS: mijn tip/advies: gewoon nog even geduld hebben, vooral niet over de weg waar het niet nodig is, lekker veel rijden, op zachte ondergronden (waar het paard geen last heeft) om de doorbloeding te versterken en als het beter gaat opbouwen op de weg (is hierboven ook al een aantal keer genoemd). Bij het rijden wel gevoelig? Neem dan hoefschoenen voor tijdelijk. Normaal gesproken zou elke smid goed moeten bekappen/begeleiden, maar je zou ook nog een soort second opinion kunnen vragen bij een natuurlijk bekapper, om de conditie van de hoeven goed te beoordelen.

PSje: Ik bekap mijn 3 pony's al jaren zelf (zonder problemen overigens) en die van een aantal vriendinnen, dus ik heb wel enige ervaring, maar een goede smid die dagelijks +/- 20 ponys/paarden in handen heeft kan je natuurlijk veel meer vertellen/leren.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:36

Tja wat zal ik eens zeggen ik ga echt met Ceriadwen mee.
Paard laten afzien om maar ijzerloos te blijven. Vind ik persoonlijk kortzichtig en maakt je geen goede eigenaar. Al dat ijzerloos geneuzel altijd. Ik snap niet dat mensen dat kunnen aanzien en wat ik in een eerder topic heb geschreven. Waarom maanden aan prullen met een paard wat duidelijk pijn heeft.
Mensen denken dat we in een ideale wereld leven met perfecte paarden die perfecte hoeven hebben. Nee er zijn daadwerkelijk paarden die baat hebben bij ijzers en waarbij eventuele nadelen niet opwegen tegen de voordelen.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:41

Ik snap sowieso niet, dat je na 8 jaar ijzers ineens besluit om met ijzers te stoppen. Ik kan me nog voorstellen, dat je het probeert, maar vraag advies. Had begonnen in de lente en geef paard even de tijd op een zachte ondergrond om te wennen. 6 maanden pijn vind ik echt te lang.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:42

Er zijn idd paarden die baat hebben bij ijzers, absoluut, ik werk met koetsenpaarden die elke dag over asfalt en kasseien gaan.
Maar ijzerloos geneuzel?
Dit paard heeft geen pijn BEHALVE op de baan. Een slechte eigenaar? Komop zeg!
Ts probeert ten minste, als het na een jaar of deze winter een kreupel paard zou zijn, gooit ze er toch gewoon ijzers onder? Maar nu is dit toch niet nodig. Hoefschoenen gaan even goed en kan ze lekker ijzerloos de wei op. Top toch?
Ijzers zijn niets anders dan permanente hoefschoenen hoor.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:45

Aria_zz schreef:
Er zijn idd paarden die baat hebben bij ijzers, absoluut, ik werk met koetsenpaarden die elke dag over asfalt en kasseien gaan.
Maar ijzerloos geneuzel?
Dit paard heeft geen pijn BEHALVE op de baan. Een slechte eigenaar? Komop zeg!
Ts probeert ten minste, als het na een jaar of deze winter een kreupel paard zou zijn, gooit ze er toch gewoon ijzers onder? Maar nu is dit toch niet nodig. Hoefschoenen gaan even goed en kan ze lekker ijzerloos de wei op. Top toch?
Ijzers zijn niets anders dan permanente hoefschoenen hoor.


Heb je goed gelezen?
Citaat:
(In de hit loopt ze de gehele dag buiten op zand of op steen)
Nu heeft ze na 6 maanden nog steeds last van haar voeten. Op het harde loopt ze erg gevoelig, maar zodra ik de bak in ga of op het gras komt, loopt ze goed. Ik heb ook het idee dat het de ene dag beter dan de andere dag gaat.


Ze loopt op het harde gevoelig. Alleen in het gras en de bak niet. Dus ze loopt niet alleen tijdens het werk met pijn. Maar ook in haar vrije tijd gezien een gedeelte van haar stalling uit steen bestaat.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:52

En daar had Ts beter over na kunnen denken ja, maar heb jij goed gelezen dat het wel degelijk een periode goed ging ook, voor ze naar de hit actief stal ging? Dus dat er verandering mogelijk is en dat ze nu eigenlijk gewoon op het verkeerde moment os verhuisd? Zoals hier al aangegeven, de lente was beter geweest.

Maar als ik mij niet vergis is niet alles steen en hard zand, toch? Paard kan dus ook zonder pijn rond lopen. Trouwens, pijn en gevoelig lopen zijn ook een verschil. Ik herhaal, als mens zouden wij ook gevoelig lopen met dunnere of zonder zolen. Dat heet aanpassen. Dat de hoeven nu te kort staan is een probleem, maar dit los je niet op door ijzers lijkt me. Te korte hoeven? Oké ik smijt er ijzers onder, sla gewoon nog nagels door een toch al te korte hoefwand.
Ijzers plakken tot de lente of hoefschoenen lijkt me dan toch beter.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 22:54

Ts laat je niet gek maken hoor.
Ik zou zelf advies vragen aan diverse smeden, misschien ook met verschillende achtergronden.
Want je zit best op een lastig punt.

Minder over het harde is voor je paard niet echt een optie in de hit, en blijkbaar is het op dit moment te veel.
In de zomer zou het misschien wel kans maken, doordat de hoeven sneller groeien. Ik denk dat je moet gaan kiezen.

Of je paard voorlopig op een paddock houden, tot de hoeven weer op de juiste lengte zijn, en dan gecontroleerd dmv aan de hand stappen de hoeveelheid asfalt opbouwen.
Of ijzers onderslaan en de nadelen accepteren.
Of je paard dmv een plakijzer/zooltje voorzichtig de winter doorhelpen en dan in de zomer verder kijken wat je wilt.
Of misschien is er wel iemand met een beter idee.

Krijgt je paard wel alle benodigde vitamines en mineralen binnen voor een gezonde hoefgroei?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:53

Aria_zz schreef:
En daar had Ts beter over na kunnen denken ja, maar heb jij goed gelezen dat het wel degelijk een periode goed ging ook, voor ze naar de hit actief stal ging? Dus dat er verandering mogelijk is en dat ze nu eigenlijk gewoon op het verkeerde moment os verhuisd? Zoals hier al aangegeven, de lente was beter geweest.

Maar als ik mij niet vergis is niet alles steen en hard zand, toch? Paard kan dus ook zonder pijn rond lopen. Trouwens, pijn en gevoelig lopen zijn ook een verschil. Ik herhaal, als mens zouden wij ook gevoelig lopen met dunnere of zonder zolen. Dat heet aanpassen. Dat de hoeven nu te kort staan is een probleem, maar dit los je niet op door ijzers lijkt me. Te korte hoeven? Oké ik smijt er ijzers onder, sla gewoon nog nagels door een toch al te korte hoefwand.
Ijzers plakken tot de lente of hoefschoenen lijkt me dan toch beter.


Ja een vrij korte periode als ik goed geteld heb dus een week of 7. Eerste 6 weken gevoelig, na 10 weken blootvoets naar hit gegaan waarna ze na zo'n 3 weken slechter ging lopen. Dat is een kleine 2 maanden tegenover de 4 maanden dat het dus niet goed gaat.

Daarnaast bedoelde ik over het slechte eigenaar zijn niet zozeer de TS maar vooral andere mensen hier in dit topic die ten koste van alles het paard blootvoets willen houden. Als je zulke oogkleppen draagt en alleen je paard ijzerloos wil laten vind ik je een slechte eigenaar als je paard daar wel baat bij heeft.

Gevoelig en pijn is een klein verschil. Maar gezien paarden hun pijn al niet snel laten zien ga ik er wel van uit dat het iets meer is dan een beetje gevoelig bij een mensen. Daarbij staat een paard met z'n volle gewicht heel wat uren op z'n hoeven ook heel anders dan mensen Dus die vergelijking kan je gewoon niet maken. Dat is niet te vergelijken.

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:59

@Tigra_, als je mij bedoelt..
paard heeft misschien ruim een jaar gevoelig gelopen op harde ondergrond, maar het is het helemaal waard geweest en zou het zo over doen!
Grote veranderingen in de hoeven en hij is veel ruimer gaan lopen.
Nu moet ik wel zeggen dat hij na het beslaan altijd 2 dagen niet lekker liep en hem dan ook vrij gaf, dus dat was ook niet optimaal.
Ik heb nu een paard dat niet meer 100x per buitenrit struikelt, kort loopt en zwakke hoeven heeft. ik heb het tegenovergestelde en je wil niet weten hoe blij ik daar mee ben!

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:03

Waard? voor jou of het paard?

Ik wil jouw reactie wel eens zien als jouw werkgever zegt: "kom, ik weet dat je een jaartje pijn hebt als je alleen op je linkerbeen achter die lopende band staat, maar over een jaar is jouw linkerbeen een stuk sterker en kan je 6 uur in plaats van 4 uur per dag achter die lopende band staan"

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:47

Dit paard zou ik nu weer terug zetten op ijzers. het is inderdaad zo dat de hoeven in de winter wat minder hard groeien. Met wat pech dadelijk nog vorst erbij en is alles hard en houd hij geen hoeven meer over.
Hij heeft nu daardoor al pijn en dat wordt alleen maar erger.
Daar ben ik het met Ceriadwen eens, dat is niet aanvaardbaar.

Van de lente zou ik hem dan eerst eens op kunststof beslag zetten, ik heb zelf goede ervaring dat dit de overgang naar ijzerloos een stapje kleiner maakt .
Daarna van de ijzers af en de hoef alleen maar bij vijlen. Laat maar echt lang die hoef.
Na een paar weken ook weer alleen maar bij vijlen.
Het eerste half jaar echt veel langer laten dan wat normaal is. Je merkt dat ze dan niet gevoelig worden maar er wel aan wennen.
Worden ze meteen gekapt zoals het hoort gaat het fout.
Ik heb een ook een smid gehad die dat deed en dan ging het fout, mijn huidige smid laat het lang maar komt het wel elke paar weken controleren en even vijlen en het geeft geen problemen.

Maar nu snel terug op (kunststof) beslag, dit kan echt niet.

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:49

Ceriadwen schreef:
Waard? voor jou of het paard?

Ik wil jouw reactie wel eens zien als jouw werkgever zegt: "kom, ik weet dat je een jaartje pijn hebt als je alleen op je linkerbeen achter die lopende band staat, maar over een jaar is jouw linkerbeen een stuk sterker en kan je 6 uur in plaats van 4 uur per dag achter die lopende band staan"


Paard liep niet gevoelig in de wei dus had niet zo'n probleem.
Met ijzers stuikelde hij heel vaak, liep kort en na elke keer beslaan een paar dagen kreupel. Echt niet dat hij dat nou zo fijn vond hoor. Wilde met zijn ijzers ook het liefst niet over de weg lopen.
Nu verkiest hij de weg boven de berm, loopt ruimer en heeft zijn oortjes veel vaker naar voren dan toen hij ijzers had.

Dus nee niet alleen voor mij, zeker voor het paard

Mijati

Berichten: 906
Geregistreerd: 12-04-13
Woonplaats: Tussen de rivieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:50

Ik snap, alle reacties van hierboven. Ik zou zelf mijn paard ook weer lekker op ijzers zetten.
Mijn pony hadden we blootvoets willen houden, maar we rijden zeker 3x per week buiten en madam heeft een duidelijke voorkeur voor een vlakke bodem (ik ook, want dan verstap je je minder snel). Betekent veel stappen op het harde. Ze heeft echt mooie harde hoeven, echter, gevoelige zolen. Een steentje, vier passen kreupel. Ze had bij de vorige eigenaar altijd blootvoets gestaan, maar dat ging bij ons niet werken. Nu liggen er rondom ijzers onder, ze heeft daarna geen pas kreupel gelopen. Ging niet in eens raar lopen, vanwege de ijzers.

Dus nee, niet ieder paard kan zonder hoefbescherming.

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 09:41

DPTomboy schreef:
Ceriadwen schreef:
Waard? voor jou of het paard?

Ik wil jouw reactie wel eens zien als jouw werkgever zegt: "kom, ik weet dat je een jaartje pijn hebt als je alleen op je linkerbeen achter die lopende band staat, maar over een jaar is jouw linkerbeen een stuk sterker en kan je 6 uur in plaats van 4 uur per dag achter die lopende band staan"


Paard liep niet gevoelig in de wei dus had niet zo'n probleem.
Met ijzers stuikelde hij heel vaak, liep kort en na elke keer beslaan een paar dagen kreupel. Echt niet dat hij dat nou zo fijn vond hoor. Wilde met zijn ijzers ook het liefst niet over de weg lopen.
Nu verkiest hij de weg boven de berm, loopt ruimer en heeft zijn oortjes veel vaker naar voren dan toen hij ijzers had.

Dus nee niet alleen voor mij, zeker voor het paard

jij staat in je vrije tijd toch ook gewoon op 2 benen?