loszittend ijzer eraf krijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

loszittend ijzer eraf krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 11:53

Hoe krijg ik het beste een loszittend ijzer eraf. 1 kant is volledig los, de buitenkant niet. Ik heb een vijl en verder normaal gereedschap. ik heb geprobeerd om de nageltjes aan de voorkant omgebogen te krijgen, maar dit lukt me niet ook krijg ik er geen grip op om ze afgeknipt te krijgen.

Smid wordt morgen gebeld, maar wil het liefste het ijzer er vandaag af hebben voor het geval dat het verdaait en ze zich verstapt, het is nu namelijk net een flip flop slipper als ze loopt

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:02

Knijptang? En dan de bek op een randje van het ijzer zetten, kan vaak bij de takken. Zodat je het ijzer plat ij de bek van de tang hebt liggen zeg maar. Daarna voorzichtig wrikken in de richting van de nagels (volg je het nog :o ). Als je dat heel even doet komen de omgebogen stukjes nagel (die aan de zijkant uit zn hoef komen) wat vrij zodat je die recht kan buigen of afknippen. Vervolgens voorzichtig verder wrikken.
Als de omgebogen stukjes hoefnagel al niet vrij komen zou ik het ijzer mooi laten zitten tot mogen, en zorgen dat je beestje niet in erge blubber staat. Dan raken ze hem naar mijn idee nl eerder kwijt door het geglij en zuigen vd modder.
Succes ermee :D

Edit: typefoutjes......

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: loszittend ijzer eraf krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:09

Waarom bel je de smid nu niet? Ik had er een die kwam voor een los ijzer?

Ewona
Berichten: 951
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:13

Wij deden net het tegenovergestelde ...
Ducktape onder ijzer door en over de hoef plakken tot de smid geweest was.
Zelf eraan prutsen heb ik nooit gedaan, kwestie geen stukken te maken als je het ijzer los trekt.
Smid kan de nagels mooi opkloppen voordat hij het ijzer eraf haalt.
Die komt hier trouwens dezelfde dag nog als het een noodgeval is, anders de dag erna.
Dus hoeven ze niet zolang met tape te lopen ;-)

_iDj_
Berichten: 588
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Opende (=Groningen)

Re: loszittend ijzer eraf krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:33

Ik gebruik altijd een priem en hamer om de nagels bovenop de hoef iets om te buigen, zodat ik daarna grip heb met nijptang om ze weer recht te buigen. Daarna hopen dat nijptang grip kan krijgen op de nagels onder het hoefijzer en anders eerst hoefijzer met hamer of nijptang iets van de hoef af trekken.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 13:45

het was gelukt, ik heb 2 van de 4 nog vastzittende nagels losgeknipt met een andere tang, dit lukte mij vanmorgen niet, ik kreeg geen grip, en toen een 30 keer een en weer gewroet tot de andere 2 afbraken

Ze staan 24/7 buiten en er zijn ook plekken met modder vandaar dat ik haar niet laat staan tot de smid komt. Het ijzer zat echt los, bij elke pas ging het aan 1 kant enkele cm`s van zijn plek af, net zoals slippers. Vond dit te gevaarlijk om eronder te laten.
hij komt as woensdag trouwens om nieuwe ijzers eronder te zetten

KimD, mijn smid komt normaal ook wel vrij snel, maar het is zondag en hij heeft ook nog een leven buiten het hoefsmeden om. Ik heb hem dus niet gebeld