Kreupel, 24/7 buiten of 24/7 stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Kreupel, 24/7 buiten of 24/7 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-13 12:29

Ik heb soortgelijke topics wel gevonden, maar blijf met het dilemma zitten, dus vandaar dat ik toch een topic open.

Sinds januari dit jaar heb ik mijn eerste eigen paard, een nu 2,5 jarige merrie. Zij heeft altijd 24/7 buiten gestaan in een (heuvelachtig) natuurgebied. Deze zomer liep ze voor het eerst kreupel. Er is mij toen verteld dat het een hoefzweer was, en de kreupelheid is inderdaad weer 'vanzelf' over gegaan.

Zo'n vier a vijf weken geleden is ze weer (ernstig) kreupel gaan lopen, stond nog net niet op 3 benen. Weer werd me verteld dat het een hoefzweer is die 'vanzelf' wel over zou gaan. Overigens voelde ik niets warms in haar benen en in eerste instantie ook niet in haar hoef (later voelde ik wel warmte). Ik heb het een week aangekeken, maar ik voelde me vreselijk schuldig dat ik hier niets aan deed. Dus da erbij, die heeft röntgenfoto's gemaakt. In principe kon de da niets vinden. Wel was de stand van haar benen volgens de da niet goed en ook haar hoeven hadden een te lange toon en waren oneven bekapt. Tevens constateerde ze een kneuzing aan de hoefballen.

Ik heb haar inmiddels al ruim 2 weken op stal gehad (op aanraden van de da). Ze liep niet meer kreupel. Ook heb ik een andere hoefsmid laten komen (Ronald Aalders). Hij heeft haar bekapt, een zandophoping uit haar hoef weggesneden en er in eerste instantie geen ijzers onder gezet.
Deze zandophoping zat behoorlijk diep, de hoef was zelfs lichtelijk gaan bloeden.

Nu liep ze na het bekappen ontzettend goed, de stand van de benen was meteen een stuk beter, afrol bij lopen ook. Dus, met goedkeuring van de hoefsmid, haar teruggebracht naar het heuvelachtige terrein waar ze stond. Na 5 minuten was ze weer ontzettend kreupel. Ze staat nu weer op stal, volgens de hoefsmid moet ik het eerst een week aankijken. Volgens iemand anders moet ik haar gewoon weer het land opzetten, ook al is ze kreupel. Stalrust maakt de problemen van kwaad tot erger volgens haar.

Ik raak hier behoorlijk van in de war. De situatie wordt voor mij nog moeilijker doordat ik eigenlijk niet langer op deze stal kan blijven. Ik zou haar dus binnen zeer afzienbare tijd moeten verhuizen naar een pensionstal, óf haar terug buiten zetten 24/7.
Als ik kies voor een pensionstal zal ze zeker een maand binnen moeten staan, omdat de paarden op deze stal sowieso maar enkele uren per dag buiten komen, er zijn maar beperkte mogelijkheden om haar in een paddock te zetten daar. Andere stalling lijkt op zo'n korte termijn niet beschikbaar. Na deze maand, a anderhalve maand gaan we sowieso weer verhuizen (ikzelf dus ook), dan kan ze sowieso weer naar buiten.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Terug op het land zetten of pensionstal?


Undercover04
Berichten: 58
Geregistreerd: 13-08-13

Re: Kreupel, 24/7 buiten of 24/7 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 13:01

Hoi,

Aangezien je paard het gewend is om buiten te staan zou ik hem een maandje in een weitje zetten.. (ligt er natuurlijk wel aan watvoor een wei het is). Maar jij kent je paard natuurlijk het beste. Mijn paard bijvoorbeeld wordt al gruwelijk vervelend van 2 dag stalrust, hij is dan rustiger als hij in de padock staat met wat hooi dan de hele dag tussen 4 muren op stal. Dan gaat hij tegen de staldeuren trappen en kleine rondjes lopen in zijn stal, en dat lijkt me ook niet bevordelijk voor blessures.....

Succes met verhuizen!

Casteleyn
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Emmeloord

Re: Kreupel, 24/7 buiten of 24/7 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:35

lastig als je een vlakke bodem hebt in de wei dan buiten maar bij zware bodem dan binnen en veel eruit dus wandelen oid

Casteleyn
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Emmeloord

Re: Kreupel, 24/7 buiten of 24/7 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:37

bedoel dus gelijke bodem dat er n heuvel zit hoeft niet ut te maken maar een natte modder wei is niet echt een aanrader lijkt mij

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: Kreupel, 24/7 buiten of 24/7 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:46

Lastig, geef je daar gelijk in.
Als ik je verhaal zo lees zou ik haar op het land zetten, maar heeft ze pijn? Want ze kan door de pijn ook gaan slijten en in er zit nu niet veel voeding in het gras, dus dan zou je haar eventueel bij moeten gaan voeren. En zoals hierboven al genoemd staat, is het raadzaam haar op een vlak en goed land te zetten, geen land waar ze al glibberend door de modder naar je toe moet komen.
De reden dat ik haar op het land zou zetten is haar leeftijd, het word frisser en van een maand of 2 maanden op stal staan word een paard niet vrolijk. Voordeel van stal is weer wel dat je haar goed in de gaten kan houden, ze zal minder snel slijten ivm warmte en goede voeding en haar been heeft meer rust. Maar als ze op het land staat stapt ze zichzelf al en hierdoor kan het proces van de kreupelheid ook verbeteren (heb ik persoonlijk goede ervaring mee), ze heeft dan ook minder snel kans op stalbenen oid. Als ze op stal staat zou je wel met haar kunnen stappen maar dan heb je weer kans dat ze aan de kletter wil gaan..

Weet niet goed hoe je paard is kwa frisheid...

Hopelijk heb je er iets aan, succes!

Bowen
Berichten: 1701
Geregistreerd: 01-03-13

Re: Kreupel, 24/7 buiten of 24/7 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:54

Heb je de mogelijkheid om een stukje land af te zetten, bij voorkeur met schuilmogelijkheid? Dan kan je haar wel wat beperken in haar beweging, maar blijft ze wel buiten, een beetje in beweging en bij haar kudde zodat er zo min mogelijk stress is.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Kreupel, 24/7 buiten of 24/7 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:30

Ik vind het heel lastig om je advies te geven omdat ik je paardje niet kan zien en beoordelen. Daarom denk ik dat je het beste een goede dierenarts/hoefsmid kan vragen om naar je paard te kijken. Leg ze de situatie uit een laat zo iemand je advies geven.
Tips voor een goede hoefsmid/dierenarts in jouw buurt kun je hier op Bokt vast wel krijgen ;)

Iemand maakt het paard vet

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kreupel, 24/7 buiten of 24/7 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 18:33

Ik vond stal en heuvelachtig ook wel twee extremen.
Kun je haar niet op een vlak stuk land of paddock zetten?
Dan kan ze rustig herstellen zonder te ontploffen.

Maghreb

Berichten: 171
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Kreupel, 24/7 buiten of 24/7 stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-13 17:53

Bedankt voor jullie reacties allemaal :)
Ik ben het absoluut met jullie eens dat dit twee extremen zijn. Mijn ideaal (in elk geval in deze situatie) ks ook een paddock / platte wei. Helaas is dat in deze regio op korte termijn, en zeker in de winter, niet één twee drie te vinden. Nu staat ze toch op stal. Komt 3 uur per dag in de paddock, en ik ga ook nog met haar wandelen en gooi haar los in de bak (dus minimaal nog een uur uit de box). Niet ideaal, maar het is uit te houden. Eind december of begin januari kan ze naar een vlak stuk land in een kudde (24/7 buiten) :) )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 37 bezoekers