Vreemde manier van kreupelheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Vreemde manier van kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:09

Hallo!
Ik ben bezig met een 6 jarige merrie, Bamorka. Ze heeft in mei een veulen gekregen, na 1,5 week is ze naar 'de grote wei' verhuisd,
ik kwam er 2/3x per week en de eigenaar 2 keer per dag. Nou viel ons 2 maanden geleden op dat ze in draf heel stijf loopt, even 2 dagen aanzien maar het werd niet beter. Proberen naar huis te halen, veulen wilde de trailer niet op en we waren maar met zn 3en..
Volgende dag was de kreupelheid weg. Tot vandaag, ze is weer stijf in de draf, in galop ook maar in draf toch wel echt erger. Stap kun je niks zien.. Het lijkt net of ze zich een beetje aansteld, ene moment wel, andere moment niet.. Ik dacht zelf misschien een hoefzweertje, maar misschien hebben jullie nog andere ideeen?
Ze is trouwens best wel dik nu :+ Dus misschien dat het daar ook door kan komen?

Groetjes Marit!

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Vreemde manier van kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:11

Ik zou het niet weten.. Desnoods even de da bellen?

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:13

Paarden kunnen na de dracht sneller hoefbevangen raken. Staat er veel gras op die grote wei?

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:17

Het is natuurlijk heel moeilijk om zo te zeggen wat er aan de hand kan zijn. Is ze ergens gevoelig, is er iets van warmte of zwelling? Het kan in de benen zitten maar ook in het bekken, de rug oid. Als ze echt te zwaar is kun je ook in de richting van bevangenheid denken. Ik denk dat je haar inderdaad beter naar stal kunt halen en na laten kijken door hoefsmid en/of DA. Beterschap.
Paarden stellen zich niet aan...die reageren op wat ze voelen.. :j

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Vreemde manier van kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:20

Ze is niet echt te zwaar, ze heeft gewoon een goeie grasbuik. Ze staat nu op stal en morgen komt de hoefsmid. Er staat niet super veel gras op het land, wel echt genoeg zegmaar. Het is veengrond dus misschien dat ze zich ook gewoon 2x goed verstapt heeft, is nogal een ongelijk land namelijk..
Ze heeft ook nergens een zwelling, nergens warm en niet gevoelig.. Het is wel steeds hetzelfde been.
Ik bedoelde ook niet dat ze zich aanstelde, maar meer als voorbeeld zeg maar :+

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:22

Hoefbevangenheid komt toch niet zo vaak voor als ze nog melk geven?
Als het 'het hele paard' is kan ze wel spierbevangen zijn, volgens mij komt dat ook wel eens voor als de baarmoeder niet helemaal goed geschoond is. Is ze verder goed gezond?
Als het vooral achter is zou ik denken aan problemen met het bekken, bekkeninstabiliteit komt regelmatig voor bij merries, vooral na het eerste veulen.

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:29

Dit was haar 3e veulen..
Het is beide keren haar rechter voorbeen, kan het dan ook nog iets met de bekken te maken hebben?
Morgen komt de hoefsmid dus die kan dan uitsluiten of het in de hoef zit.
Vinden jullie het echt een noodzaak of moet de DA er direct bijkomen? Ze blijft voorlopig thuis staan.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Vreemde manier van kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:49

Het kan natuurlijk nooit kwaad dat de smid er eerst even naar kijkt morgen. Aan de hand van zijn bevindingen kun je kijken of je er direct een DA bijhaalt of dat je het even aankijkt. Ik vertrouw vaak wel op het oordeel van een kundige smid...

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Vreemde manier van kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:06

Met één kreupel voorbeen zou ik inderdaad eerder denken aan iets dat met het been zelf te maken heeft.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:37

Kendra schreef:
Hoefbevangenheid komt toch niet zo vaak voor als ze nog melk geven?
Als het 'het hele paard' is kan ze wel spierbevangen zijn, volgens mij komt dat ook wel eens voor als de baarmoeder niet helemaal goed geschoond is. Is ze verder goed gezond?
Als het vooral achter is zou ik denken aan problemen met het bekken, bekkeninstabiliteit komt regelmatig voor bij merries, vooral na het eerste veulen.


Het kan zijn dat ik me vergist hem is het soort bevangenheid idd.

pat1974

Berichten: 55
Geregistreerd: 21-08-12

Re: Vreemde manier van kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:23

ik heb een merrie meegemaakt waarbij de moederkoek te lang is blijven zitten na de geboorte, paard was bekend om bevangenheid. daardoor zwaar bevangen geworden en een gekanteld hoefbeen.
Dus pas ermee op vooral omdat het paard dik is.

Pmall
Berichten: 70
Geregistreerd: 29-07-12

Re: Vreemde manier van kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 00:55

Heeft ze niet gewoon een klap van t veulen gehad?

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Vreemde manier van kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:25

Lijkt me sterk dat ze 2 keer op precies dezelfde plek een trap heeft gehad, het is natuurlijk mogelijk maar lijkt me ook niet dat een veulen van 3mnd oud een kerrie van 1.73m kreupel zal slaan?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Vreemde manier van kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:29

Dat kan wel, maar meestal zie je dan wel iets (warm of dik).

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Vreemde manier van kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 15:53

Heb dr vandaag aan de longe gehad en het was al veel minder, denk dat het gewoon stijvigheid is..