Keiharde hoeven: hoe helpen we de smid een beetje mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Keiharde hoeven: hoe helpen we de smid een beetje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-18 07:55

Hoi allemaal,

Met deze warmte en vooral droogte zijn de hoeven van onze paarden zo hard als maar zijn kan. Dit vinden we over het algemeen een goede eigenschap voor een hoef, maar voor die arme smeden is het geen pretje om er aan te moeten kappen.
Doen jullie iets anders met dit weer om je paard te prepareren voor de smid? Bijvoorbeeld de voeten nat maken en na hoe lang sproeien is er een merkbaar effect? Of zijn er nog andere ideeën dan een tuinslang of voet in emmer?

Deel hier je ervaringen en tips en laten we samen de hoefsmeden een beetje tegemoet komen met deze hitte. :(:) :)

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark


Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Keiharde hoeven: hoe helpen we de smid een beetje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:30

Ik zet mijn paard dagelijks met zijn hoeven in een hoefzak met water. Deze houdt hij om tijdens het poetsen en zadelen. Staat ie toch nagenoeg een half uurtje per dag in. Het werkt.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:35

Goed topic dit. Mijn smid zei een paar weken geleden al: ga eens olien joh >;)
Gister kwam hij weer maar ik heb t misschien 2x gedaan dus weer keihard O:)

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:38

Wij maken dagelijks de paddock nat rondom de waterbak en hooibak zodat ze geregeld met de voeten in het water staan.
1 keer of een paar keer voordat de smid komt helpt niet zo veel.

Of leer ze dagelijks dippen in de waterbak
LOL

Afbeelding

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:40

Indien mogelijk: elke dag even de waterbak op de wei laten overlopen. Dan staan ze in ieder geval met de voorhoeven elke dag even in de modder.
Modder plakt aan de hoeven, blijft zitten en het vocht kan langzaam worden opgenomen door de hoef.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

F_inley

Berichten: 6397
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Keiharde hoeven: hoe helpen we de smid een beetje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:41

Hydrohoef van de eppeljeck top spul werkt ook tegen hele slechten hoeven :j

Reserve Kampioen M district West 2019
Reserve kampioen L district west 2018
Dressuur B+10 L+13 M+12
Z+3
vaardigheid L+10 M+11 Z+3
Saluut mijn ster in de hemel 17-5-1999 ~ 19-12-2013.

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:45

Op aanraden van mijn smidje doe ik dagelijks Leovet Hoefolie op d'r voetjes, nu na 1,5 maand gebruik merk ik dat de voeten er veeeel netter uit zien. Naast de olie train ik bijna iedere dag dus dan gaat ze helemaal onder de slang, pezen en hoeven vind ik dan het belangrijkst om te koelen dus die krijgen dan ook een bakkie water ;)

Betreft de modder, had ik zelf nog niet aan gedacht, paardlief echter wel want die gooit minstens 2 van de 4 waterbakken om en gaat er daarna doorheen baggeren en in liggen :Y) Dacht dat ze aan t spelen was, maar het zal ook wel iets van verkoeling meebrengen (de bakken daarna door de weide sleuren en erop gaan staan met een jolige uitstraling is dan wel weer spelen gok ik :+ )

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Keiharde hoeven: hoe helpen we de smid een beetje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:53

Je kan de hoeven dagelijks afspuiten, maar een modderbadje bij de waterbak maken werkt ook zeer effectief inderdaad.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Keiharde hoeven: hoe helpen we de smid een beetje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:20

Het modderbadje verdampt gauw bij ons en het zand droogt dan ook weer op.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Keiharde hoeven: hoe helpen we de smid een beetje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:32

Het scheelt hier dat mijn veulen zelf het water aanvult als het opdroogt.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:18

xxwienekexx schreef:
Op aanraden van mijn smidje doe ik dagelijks Leovet Hoefolie op d'r voetjes, nu na 1,5 maand gebruik merk ik dat de voeten er veeeel netter uit zien. Naast de olie train ik bijna iedere dag dus dan gaat ze helemaal onder de slang, pezen en hoeven vind ik dan het belangrijkst om te koelen dus die krijgen dan ook een bakkie water ;)

Betreft de modder, had ik zelf nog niet aan gedacht, paardlief echter wel want die gooit minstens 2 van de 4 waterbakken om en gaat er daarna doorheen baggeren en in liggen :Y) Dacht dat ze aan t spelen was, maar het zal ook wel iets van verkoeling meebrengen (de bakken daarna door de weide sleuren en erop gaan staan met een jolige uitstraling is dan wel weer spelen gok ik :+ )


Olie is alleen zinvol om op te doen tegen uitdroging als de hoeven eerst goed en door en door nat zijn, van alleen olie drogen ze alleen maar meer uit.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:34

Mijn smid vertelde mij toch ook dat ik gewoon een goeie olie op de hoeven moet doen en niet eerst moet liggen weken in water enzo. En ik was ook eerst sceptisch omdat ik hetzelfde idee volgde als Elisa2 maar ik moet bekennen dat mijn smid toch gelijk heeft gekregen. Paar keer per week olietje erop en hoeven zijn in schitterende staat! Nagelgaten zijn nog nooit zo mooi stabiel gebleven en de hoeven ziet er super uit. Ook de achterhoeven (zonder ijzers) zijn nog nooit zo mooi gebleven tussen hoesmid afspraken in.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Keiharde hoeven: hoe helpen we de smid een beetje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:53

Ik meende dat weken in water pas na 20+ uur echt zin had wat dieper in de hoef?
Olie sluit het water hooguit buiten zover ik weet.

Was eigenlijk gewoon aan het wachten tot het wat natter weer werd voordat ik de smid laat komen maar vrees dat ik er niet onderuit kom.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Keiharde hoeven: hoe helpen we de smid een beetje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:54

Duo-hoef!!! het enige wat werkt.
Ik smeerde 23 jaar niks op de voeten want niks werkte.
Duo-hoef is van paardenvet gemaakt, dus "lichaamseigen" en ik moet eerlijk toegeven.... het werkt écht.

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:00

Mijn smid vroeg me laatste keer een half uurtje tot 3 kwartier voor ze er was de hoeven even
te weken/nat te maken. Volgens haar was het beter te doen dan wanneer ze ze helemaal droog moest bekappen.

Wil er met alle liefde elke dag iets op smeren, als ik maar wist dat het ging helpen want de meeste middeltjes beloven van alles maar doen niet echt iets.

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Keiharde hoeven: hoe helpen we de smid een beetje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:04

Uurtje voordat hij komt de hoeven in water zetten.
Je kan hiervoor 4 eenvoudige doucemutsen gebruiken ( wegwerp ).
Het paard tijdens het weken wat hooi laten eten zodat hij enigszins stil blijft staan.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:09

Op aanraden van mn smid ben ik ook Duo protect hoevenvet gaan gebruiken, gemaakt van gesmoten paardenvet. Alles al geprobeerd maar hielp niets, maar met dit wel! Hoeven zijn echt een stuk minder hard/droog, en grote voordeel van dit spul is dat het de hoeven niet afsluit voor water, je kan ze nog steeds natmaken. Paardenvet is 100% lichaamseigen en wordt daarom helemaal opgenomen, smeer de boven en onderkant er mee in.
Moet wel zeggen dat ik het nu al 4 maanden gebruik en eigenlijk wel nog steeds dagelijks blijf smeren, zeker met deze droogte is dat wel nodig om het in stand te houden. Maak hoeven ook nog dagelijks nat, met dit paardenvet moet je wel zorgen dat de hoeven dan weer zijn opgedroogd als je ze insmeert anders pakt het niet.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 06-08-18 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:11

BopjeBo schreef:
Op aanraden van mn smid ben ik ook Duo protect hoevenvet gaan gebruiken, gemaakt van gesmoten paardenvet. Alles al geprobeerd maar hielp niets, maar met dit wel! Hoeven zijn echt een stuk minder hard/droog, en grote voordeel van dit spul is dat het de hoeven niet afsluit voor water, je kan ze nog steeds natmaken. Paardenvet is 100% lichaamseigen en wordt daarom helemaal opgenomen.
Moet wel zeggen dat ik het nu al 4 maanden gebruik en eigenlijk wel nog steeds dagelijks blijf smeren, zeker met deze droogte is dat wel nodig om het in stand te houden.


Die snap ik niet helemaal, paardenvet hoort toch niet in een hoef? Waarom zou dat beter worden opgenomen dan ander vet en niet waterafstotend zijn?

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:16

Paardenvet trekt in de hoornlaag van de hoef, en dat is ook precies het deel wat te hard/droog wordt van de hoef en daarom smeer je er wat op om schuren, brokkelen etc te voorkomen. Andere hoefvetten laten vaak een laagje achter op de hoornlaag wat waterafstotend werkt, en droogt daarom nog meer de hoornlaag uit omdat het hoorn geen water meer op kan nemen. Paardenvet is niet chemisch, wordt gemaakt van bijv onderhuids manenvet van geslachtte paarden. Dit trekt dus in de hoornlaag zonder vette laag achter te laten, hierdoor kun je enkele uren later de hoef ook weer natmaken. Vocht is essentieel, maar alleen water vervliegt ook weer snel en kan het hoorn nog meer uitdrogen, vet blijft wat langer in het hoorn zitten en maakt de hoef wat zachter. Vandaar ik ook elke dag vet, de hoeven zijn duidelijker zachter geworden en nog steeds nat te maken, en makkelijker te bekappen. Mn oude paard had ook een scheur die er nu uitgegroeid is, die bleef maar terugkomen omdat de hoeven brokkelden omdat ze ook te droog/hard waren. Nu zijn ze dus elastischer. Hoop dat het zo wat duidelijker is ;-) Vorig jaar heeft Duo Protect hiermee een prijs gewonnen voor innovatief product, maar in de draverswereld is het al jaren bekend

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:22

Precies!!! Het werkt helemaal super!!!
En je aan de handleiding houden, eerst 2 weken dagelijks, dan 2 weken 2x per week en dan af en toe, (dacht ik, staat op de pot)
Maar met deze droogte smeer ik om de dag, en dan gaat het prima!! Zelfs geen droogte scheurtjes
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 06-08-18 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ansie

Berichten: 1229
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Keiharde hoeven: hoe helpen we de smid een beetje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:39

Goed dat je daar aan denkt zeg!
Hier is de smid is nu bijna 8 weken geleden geweest en het is al weer echt nodig. De hoeven groeien erg hard. Gelukkig geen scheuren of omgeklapte randen want wordt altijd erg goed afgerond.
Ik kan zelf bekappen (voor onderhoud) dus ik heb gister alvast wat voorwerk gedaan nadat ik mijn paard gewassen had en de hoefjes dus mooi nat waren. Dat scheelt al wat. De steunsels waren flink gegroeid, ook wat dubbele zool en gedroogde straal met wat flappen. Dus dat heb ik maar vast een beetje gefatsoeneerd en meteen de smid gevraagd wanneer hij tijd heeft. Kan ie het mooi verder afmaken :)
Wat je verder zelf kan doen.. Denk regelmatig de hoef vochtig houden. Met vet heb ik geen ervaring. Vraag even aan je smid of hij/zij het prettig vindt als je de hoeven van te voren al nat maakt. Voor paarden met sokken is het misschien voor de smid juist niet fijn als de sokken ook helemaal nat zijn tijdens het bekappen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:54

ElCamino schreef:
Duo-hoef!!! het enige wat werkt.
Ik smeerde 23 jaar niks op de voeten want niks werkte.
Duo-hoef is van paardenvet gemaakt, dus "lichaamseigen" en ik moet eerlijk toegeven.... het werkt écht.


Mijn brokkel-hoef-paard heeft bij dit spul echt baat.

Als ze nat kunnen staan en je kunt dagelijks oliën helpt het, maar eerlijk gezegd- met deze hitte en droogte is het vechten tegen de bierkaai. Die hoeven worden gewoon echt kneiterhard met dit weer.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Keiharde hoeven: hoe helpen we de smid een beetje mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:55

Voor de smid komt zet ik ze savonds in een natte luier met ductape. Werkt als n trein. Niet te strak doen natuurlijk!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:57

Jasmijn159 schreef:
Voor de smid komt zet ik ze savonds in een natte luier met ductape. Werkt als n trein. Niet te strak doen natuurlijk!


Hou je dat de hele nacht om? Staat je paard dan binnen of buiten?

Lijkt mij anders best iets wat ik wil proberen

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:59

Ik week de hoeven in een kuipje met wat water erin.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 32 bezoekers