[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:27

Hier weer even voorzichtig opgelucht. De acuute kreupelheid is te wijten aan een beste hoefzweer, bij de kroonrand is t al helemaal week, dus met soda weken om te helpen eruit te komen.
Verder zag de smid geen tekenen van bevangenheid meer in zn hoeven, dus nog maar erop voorbereiden dat er nog wel meer zweren kunnen komen, maar we blijven de goeie kant op gaan :)


Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:48

Nou Jorie deed vandaag wel zo vreselijk idioot toen ik Alex even uit de paddock haalde om met hem te trainen, dat ik morgen de da even bel voor advies en of ik de dosering van metacam ook mag halveren. Ik upload nog even een filmpje van wat hij vandaag deed en hoe hij afgelopen woensdag liep. Zijn temperatuur is ook weer beneden de 38 gezakt nu en de hoeven verschillen nauwelijks meer qua warmte met mijn andere shetlander.
Gelukkig dat het 'maar' een hoefzweer was Jotoma, hoe gaat het nu met je paard?

Alex en Jorie <3

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:08

@fennadev: ai, lastige dingen he?
Thanks for asking. Hij loopt met de dag wat beter, gister was de zweer nog niet uitgebroken, maar hij lijkt steeds hoger te komen. Boven de kroonrand uit. Ik denk positief?
Merk wel duidelijk dat hij op hoefschoenen veel comfortabeler loopt. Hij moet echt even wennen als ik ze er weer onderweg haal.

Verder bouwen we maagsupport af. En ben ik begonnen met mn rambo ionic voor de rugspieren en heb ik muscle impulse klaar staan voor als we beginnen met beweging geven. Denk dat ik met de ionic en muscle impulsr nu het laatste steuntje in de rug kan geven (letterlijk) voor de gespannen en stramme spieren.

Jorex

Berichten: 9924
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:32

Dit was hoe hij woensdag avond liep:


En vandaag deed hij dus zo idioot(ook voor ik begon te filmen al 3 van die rondjes in galop met uitstekende beentjes):

Alex en Jorie <3

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:54

Wauw, wat een verandering zeg!
Ik hoop dat tie zo goed blijft lopen/rennen!!

Kleine sterren blinken 't meest

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:51

Bah, bah, dit keer geen berichtje dat Twirre stabiel is…hij loopt verschrikkelijk. Ik verdenk hem van een hoefzweer, pulsatie aan linkervoorbeen, dierenarts erbij gehaald die dit bevestigd heeft (dmv visiteertang) je zag ook overduidelijk waar hij pijn had. Toch liep hij heel wat beter.

Diezelfde avond de smid langsgeweest en zegt dat hij hoefbevangen staat…na het kappen liep hij heel erg slecht en gevoelig.
Hij staat op pijnstillers en onstekingsremmers en de voet wordt twee keer gebaden in soda, hoe lang duurt het voordat een zweer uitbreekt.
De dierenarts heeft nog eens teruggebeld in volle overtuiging dat het geen hoefbevangenheid was maar een hoefzweer…dik balen voor mij maar vooral voor mijn lieve Twirre.
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 04-10-17 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Berichten: 36670
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:10

Door de ontstekingsremmers kan het heel lang duren voor een zweer doorbreekt.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:32

Chips, wat vervelend Manadeluca! Mijn da was ook geen fan van bute blijven geven als t een zweer is. Een dag voordat de smid kwam was ik (na afbouwen) met de bute gestopt, na bevestiging vd zweer ook niet weer begonnen, maar toen liep hij ook niet dusdanig slecht dat het nog nodig was.
Wij zijn nu precies een week verder en hij zit er nog, althans, vandaag ben ik nog niet geweest.
Ik heb zaterdag en maandag de kroonrand 20 min geweekt in sodaverband en daarna trekzalf erop. Dus ik hoop dat hij gauw doorbreekt.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 19:14

Afbeelding

Onze hooianalyse voor deze winter is binnen, wel voor mijn gevoel veel suikers, maar voor hbers is het prima zeggen ze. Terwijl het eerste snede van bemest land was, de resultaten waren dus tegen onze verwachtingen in :D

Nu kunnen we tenminste precies weten wat we gaan voeren en hoeveel ze ongeveer binnen krijgt, wat mij een fijn idee geeft.
En er staat dus voor energie en proteïne nutriënt aanvullen: zou ik de metazoa weer bij kunnen gaan voeren/ andere supplementen?

S <3

Ayla

Berichten: 6119
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:45

Pfoe wat had ik een verhaal getypt :oo Had via de computer niet door dat het zo lang geworden was. Wel heel erg bedankt voor jullie reacties, heeft me samen met een aantal reacties uit mijn omgeving goed gedaan :) Ik sta er nu een stuk positiever in, ik was echt intens verdrietig van het HB + kanteling nieuws.

Het gaat nu erg goed met hem (even afkloppen), hij loopt goed en is blij. Hij krijgt nog een half zakje buut en n.a.v. een tip van een bokker heb ik hem van de Redcell afgehaald. Hij is al mooi wat afgevallen, al was hij niet erg dik. Vandaag is mijn hoefsmid geweest om zijn achterijzers er af te halen, zijn witte lijn is daar niet verbreed wat betekend dat hij alleen voor HB heeft en dat is al een flinke geruststelling. Ook heeft mijn staleigenaresse een speciale paddock voor hem gemaakt met kunstgrasmatten en zand waardoor hij lekker de hele dag buiten kan staan en niet meer zo leip doet aan de hand.
Afbeelding
Afbeelding

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 10:46

Ik zeg : goed bezig Ayla !

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 11:58

Fijn dat 't beter gaat Ayla, en niet te snel gaan beginnen hoor, geduld!!
Wat een ontzettend leuk paardje heb je! jullie doen 't leuk samen!
succes en beterschap!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:05

Wat fijn Ayla, ook dat jou PH zo meedenkt!

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:38

Ook wat nieuws hier van Twirre, zijn hoefzweer is uitgebroken ik denk deze nacht, gisteren was zijn onderbeen opgezet en heeft hij veel pijn gehad, vandaag stapt hij al veel beter. Net wilde ik hem gaan halen, rende hij gewoon weg, staart in de lucht en vroem in volle galop. Daar stond ik dan, ga zo nog eens proberen. Het is me er toch eentje, normaal is hij heel lief en braaf. :o

Oh ja ik heb het boek; "Hoefbevangenheid" van Remco Sikkel vandaag ontvangen, dus weet wat te doen vanavond.

De smid zei dat Twirre hoefbevangen is vanwege zijn verbrede witte lijn, trekt die terug bij wanneer de hoefbevangenheid over is, of blijft deze breed of groeit hij in deze toestand uit?

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:33

Super nieuws Manadeluca (y)
Maar weet je ook wáár de zweer is uitgebroken ( onderkant voet / kroonrand) ?
Denk dat je vraag over de witte lijn misschien in het boek beantwoord wordt ?
Ben ook wel benieuwd naar het antwoord ..

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 20:11

Bij mijn paardje is de witte lijn na de hb altijd breder gebleven dan voorheen, is nu 2,5 jaar geleden en volgens mijn smid verandert dat niet meer.

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 07:38

De hoefzweer is aan de kroonrand uitgebroken. Flinke hap. In het boek hebben ze het erover dat dit een normaal gevolg is van hoefbevangenheid. De verbrede witte lijn zou er toch moeten uitgroeien na 8 -14 maanden, dat is wat ik begrepen heb van het boek. Maar dat moet ik eerst zien. We doen ons best.

Zelf vind ik het boek een aanrader, het verduidelijkt veel en legt de ziekte, de bestaande behandelingen en preventie naar de toekomst haarfijn en duidelijk uit. Ik heb nog een weg te gaan, de mijne staat altijd op de weide met schuilstal, maar mijn omheining is aan vervanging toe, daarna komt er een paardje bij staan.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:40

@twirre: mijn paard stond een dag voor die van jou met een hoefzweer die je voelt aan de kroonrand. Ik heb een badje met soda, watten erin en dan verbinden om de kroonrand. Ik wil de hele hoef er niet inzetten omdat hij de vorige keer toen zo’n weke zool en hoefwand kreeg binnen drie dagen (1x per dag 15 min weken), dat er een groot gat in de zool kwam en de hoefwand losliet. Ik week nu dus alleen de kroonrand om de dag, maar hij is nog steeds niet doorgebroken.
Gister voelde ik dat het mega heet is, de hitte voel je van een afstandje. Zo sneu.

Als iemand nog andere tips heeft? Ik wilde gisteravond het een nachtje verbinden in zuurkoolverband, maar de paddock is zo nat dat ik niet verwacht dat dat lang blijft zitten. Ook niet met ductape.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:05

Bij Noah was uitbrak inderdaad ook aan de kroonrand, ben benieuwd of verbrede witte lijn eruit zal groeien .. lijkt mij nml. ook moeten kunnen als al het weefsel zich helemaal vernieuwd?
Ik ga ook 's over dat boek nadenken ..

@Jotoma: ik vind dit moeilijk worden hoor ; aan de ene kant de vraag of PH mischien 2x daags sodaverband wil aanleggen om te kijken of dat kan helpen, de andere kant het weten dat eea. juist ook irritatie van de kroonrand kan veroorzaken :\ Misschien meer deskundigere reacties ?

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:00

Ja, ik vind hem lastig. PH doet nu sinds vrijdag 1x in de 2 dagen acu-cream van phytonics en 2x daags groene leem. Was voor mij nieuw, maar het proberen waard nu ik niet even een nachtje in verband kan zetten.
Overigens is mijn ervaring nu wel dat die extreme hitte pas komt tijdens het verbandje leggen. Ik was vanmorgen wat langer gebleven om te wachten tot de leem hard was geworden en toen was het ook al wat meer afgekoeld. Doet mij er wel harder aan twijfelen of ik hem wel een nachtje in verband moet zetten.

Wat ook niet helpt: ik had niet door dat ik baking soda had gebruikt ipv gewone soda. Pas sinds vandaag dat ik daadwerkelijk met het juiste product kon weken, oeps :o

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:06


Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 08:38

Nou niet de oplossing, maar voorkomen van. Ik vind het niet meer dan logisch, maar dat komt denk ik omdat ik er al op die manier naar kijk doordat mijn paard ir heeft.
Heel goed om te delen!

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:11

Het straffe is, dat ik al jarenlang mijn paard(en) vrijheid geef en meer dan voldoende ruwvoer en zo goed dan graanvrij voer. En toch is mijn paard hoefbevangen geworden en heeft witte lijn ziekte. Het enige wat ik hem tekort doe is dat hij als enige in zijn weide staat, rondom wel ponies en paarden.

Ik denk dat het bij mij een samenloop van omstandigheden geweest is, te sterk bemest weideland (gras was heel snel hoog), dit samen met hooi en 1 kg (samen) preactive en alfalfa. Maar hij had al langer de vetophopingen. Ondanks dat hij een gevoelig paard is, beweegt hij niet zo gek veel, ik hoop dat wanneer hij binnenkort een weidemaat krijgt hij toch wat meer gaat bewegen. Hij scharrelt wel, en 's avonds crost hij wat rond, maar ik zie hem ook heel vaak rusten op zijn plekje.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:45

Manadeluca schreef:
Het straffe is, dat ik al jarenlang mijn paard(en) vrijheid geef en meer dan voldoende ruwvoer en zo goed dan graanvrij voer. En toch is mijn paard hoefbevangen geworden en heeft witte lijn ziekte. Het enige wat ik hem tekort doe is dat hij als enige in zijn weide staat, rondom wel ponies en paarden.

Ik denk dat het bij mij een samenloop van omstandigheden geweest is, te sterk bemest weideland (gras was heel snel hoog), dit samen met hooi en 1 kg (samen) preactive en alfalfa. Maar hij had al langer de vetophopingen. Ondanks dat hij een gevoelig paard is, beweegt hij niet zo gek veel, ik hoop dat wanneer hij binnenkort een weidemaat krijgt hij toch wat meer gaat bewegen. Hij scharrelt wel, en 's avonds crost hij wat rond, maar ik zie hem ook heel vaak rusten op zijn plekje.


Hij heeft waarschijnlijk toch teveel overconditie gehad wellicht, en dus teveel afvalstoffen? Werkte hij wel?

Ik had het al eens eerder gevraagd, maar heb je die white line disease echt laten behandelen? Hebben ze kunnen vaststellen hoe diep het zit? Is het weggesneden?

Manadeluca

Berichten: 1122
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:11

Het is heel vaak weggesneden maar nooit gecurreteerd, ik heb behandeld met propolistinctuur, Farriers finisch van Life data, ook heeft hij een tijdje met een koperen hoefnagel in de witte lijn rondgelopen (advies van smid verkregen vanop een farrierconvention-Merelbeke Gent). Nu ben ik bezig met Effectieve micro-organismen. Hij heeft het niet in grote mate, maar het is er wel.

Ik wil niemand met de vinger wijzen, ik had zelf moeten weten, dat ik die 1 kg voer niet had hoeven geven, maar ik wilde niet te kort doen aan zijn vits/mins behoefte, ik had beter voor een mineralensupplement gekozen.

Hij wordt bijna niet gewerkt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot, ComscoreBot en 39 bezoekers