[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:26

@ Meert; Een deken op dorn met dit weer betekent minimaal 200 gram en die heb ik niet voor haar. Een dunne deken zou haar alleen maar kouder makrn omdat ze de functie van haar wintervacht verliest. Gelukkig bleek de spierpijn vandaag over en kan ze nu door het bekappen achter juist iets beter lopen als daarvoor.

@Mysa; Raya heeft ook van de ene voet meer last dan van de ander dus die zal op een gegeven moment ook als eerste gevoelig zijn als ze een poosje op blote voeten staan, dat zie ik hier ook wel.

Ik had mazzel! Had een briefje op de deur voor de GLS bezorger of 'ie wel meerdere buren wilde proberen. Maar toen ik bij ons de wijk uit reed zag ik een GLS busje staan. Meneer opgewacht en gevraagd of hij naar mij moest, dat was zo dus toen ik hem mijn naam en adres en afzender kon vertellen kreeg ik het pakje mee. Nu kon ik ze dus zelfs al eerder om doen...

Afbeelding

Nu weer schoenen aan beenwarmers uit, wandeltje doen en dan richting Yanaa.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:07

Oh mensen maar ik juich, huil van blijdschap en ze kijkt me aan of dat ik gek ben :o
Ze loopt op het harde lang zo goed nog niet maar ze blijft wel zelf op de stenen(kan zelf het gras op vind de stalbaas beetje goed) :')

https://youtu.be/WjD2iNDfNrs

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:46

'Lang zo goed nog niet'?! Meid, ik vind dat ze super loopt op het harde, ziet er relaxed en soepel uit, lopen doet haar zo te zien geen pijn. Gaat misschien iets langzamer dan je van haar gewend bent (weet ik niet, maar misschien vind je het daarom 'lang zo goed nog niet'?) maar het feit dat het soepen en ontspannen gaat is echt super hoor.

Zo, ik heb de voorraad binnen. Wat een 'schattig kleine zakjes' zijn het zeg, dat moet toch moeiteloos naar binnen gaan zou je denken. Lijnzaadolie gehaald en vanavond poging om het over wat luzerne met olie te doen. Fingers crossed... (denk dat ik ook maar een stukje brood met stroop mee neem om dat wat in de bak achter blijft alsnog te geven, al vind ik dat wel 'eng'.. brood en stroop... twee dingen die op de 'verboden eten lijst' staan..."

Raya's tweede wandeling - 2 hele rondjes - ging best goed. Ze liep lekker door en redelijk normaal gelukkig, de pijn van gisteren was zo te zien wel weg.
Nu twijfel ik alleen of ik de beenbeschermers vannacht al om zal laten. Ze moeten er aan wennen staat er (de werking van het materiaal) en eerst 2 a 3 dagen max 4 uur om. Zo lang heeft ze ze niet om gehad maar als ik ze vannacht om doe is dat wel gelijk voor een uurtje of 12.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:48

Roos was vanmiddag nog steeds maar matig. Maar maandag wat rond springen en gister echt als een malle te keer gaan is echt te gek geweest. Morgen ook nog maar niet te veel naar kijken en vrijdag maar weer zien.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:43

Francis ik heb de korrels door een beetje honing geroerd (van de imker, niet van de super) en op een boterham gesmeerd, die in stukjes gesneden en dat ging er goed in. Ik doe het morgen wel even in de magnetron want was een beetje dik, de honing bedoel ik hé.
Beetje pietluttig allemaal maar ze eet niet zo goed dus je moet wat. door een handje voer ging niet, bleef de helft liggen, beetje zonde,en ja ze mag ook geen brood en geen honing maar je moet toch wat, kiezen uit twee kwaden dus.

Ze gaat heel langzaam vooruit, uit en in de stallen, is een opstap van zo'n 15 cm, ligt zand voor, maar ze heeft dit vandaag verschillende keren gedaan en over de uitloop 'gelopen', heel langzaam, maar toch.
Maar een echte 'juichstemming' heb ik nog niet, ze eet mij ook nog te weinig en heeft nog veel pijnstilling nodig.
Ze krijgt wel meer belangstelling overal voor, dus das weer gunstig, we moeten hebben geduld dus, maar zo erg als het nu was heeft ze nog nooit gehad, hoop ik ook nooit meer mee te maken, poeh, om depressief van te worden zeg!.
Dat gaat dus niet gebeuren hoor, geen zorgen, we houden gewoon vol :j

Fijn om te lezen dat het met verschillende paarden heel goed gaat, zal een hele opluchting zijn!

Ik ga trouwens ook zakjes bestellen, zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij 't bestellen of is het niet zo moeilijk?
Ik wil het eventueel ook wel met iemand samen doen, ik wil er minstens 50. Ik vind de spuiten wel makkelijker maar zakjes zijn natuurlijk veel voordeliger, vandaar, want 't kost toch al genoeg nu.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:46

Francis schreef:
'Lang zo goed nog niet'?! Meid, ik vind dat ze super loopt op het harde, ziet er relaxed en soepel uit, lopen doet haar zo te zien geen pijn. Gaat misschien iets langzamer dan je van haar gewend bent (weet ik niet, maar misschien vind je het daarom 'lang zo goed nog niet'?) maar het feit dat het soepen en ontspannen gaat is echt super hoor.


Ze is zeker niet slecht meer Haha maar ik hoop dat ze nog een stuk beter wordt als dit.. ze begint bochten wel iets makkelijk te maken maar dat is allemaal echt nog niet mooi hoor.. vrijdag komt de smid, die zal er voor zorgen dat ze weer wat vloeiender kan doorrollen. Verder besloten dat we alleen dat doen ze staat al ruim een jaar bekapt naar de fotos. Over twee weken is hij er weer dan kan hij als ze echt veel beter wordt altijd weer wat eraf halen :o

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:05

Roos was net bij het binnen zetten nog echt niet goed. Rechts achter duidelijk kreupel en flink warm. Dus denk/hoop een dom zweertje.
Ze deed nog niets op de visiteertang, maar morgen ochtend nog ff kijken bij daglicht. En bij twijfel in nat verband.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:20

Ohh Dennis bah! Laten we allemaal hopen op een dom zweertje die ondanks dat dat veel pijn doet veeeeel minder erg is!

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:22

Was Roos alleen voor bevangen? Ja toch?
Over de korrels: ik krijg ze morgen van Yanaa binnen en denk dat ik ze maar door een beetje suikerarme muesli doe. Ik heb een heel makkelijke eetster. (of 2 eigenlijk) Dat mag toch? Door muesli?

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:49

@ mysa:
Er word aangeraden om ze over de biks of muesli te doen las ik.
Eten ze het dan niet, dan mag je het met een stroop achtig iets geven, zolang het maar een niet te vochtig iets is zoals water oid.

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 20:56

Ok, probeer ik dat eerst. De Bute en Ascal gaan door de seniores, maar dat is dus wel vochtig.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:07

Roos was alleen voor bevangen en ging goed.
Gisterochtend hele slechte bodem, gister middag dus debiel gedaan. Gister avond viel het me alles mee nadat ze zijknat was van het gek doen, vanmorgen met slechte bodem acceptabel en eind van de middag dus beroerd.
Niet perce voor heel slecht, maar niet fijn willen stappen omdat rechts achter zo slecht is. Voor kan ik slecht beoordelen omdat ze achter zo mankt.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:16

't zal verder niets met de bevangenheid te maken hebben dan. Al kunnen we bij kwiet wel zien in haar achterhoeven dat die enigszins overbelast zijn geweest, toch een zeer lichte verkleuring van de witte lijn. En dan heeft zij nog niet eens achterover gehangen of haar achterbenen ver onder gezet. Misschien bij Roos ook iets van overbelasting?

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:24

Roos heeft niet achter over gehangen. Kneuzing van de harde bodem kan natuurlijk wel. Verzwikking ook, paddock zat echt vol hele diepe putten gister.
Ze ging wel weer blij mee naar binnen.
Dus morgen ochtend maar ff goed kijken. En op z'n vroegst daarna pas in paniek te raken :') .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:28

Precies, panikeren kan altijd nog ;)

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:32

Dennis, heb je een hoefzak? Pootje in hoefzak gevuld met zuurkool, trekt een eventuele hoefzweer heel snel uit. Hopelijk valt het mee.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 21:39

Nee, wel hoefschoenen en handigheid met verbandjes. Eerst morgen ochtend ff goed na lopen en dan pas beslissen om in te pakken of niet. Met die vorst wil ik niet onnodig week maken.
Hoop eigenlijk dat ze morgen ochtend stok kreupel naar buiten komt, dan is het 99% zeker een zweer en daar kan ik dan mee aan het werk.

Van de zomer was de dierenarts bij haar er van overtuigd dat er links voor een zweer zat. Ik dacht van niet. Week in nat verband gestaan, ik had gelijk. Bleek een peesblessure en artrose te zijn.....

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:16

@ Dennis:
Och jeetje, ook dat nog. Hopen dat het dan 'maar' een hoefzweer is. Niet dat er dadelijk weer een blessure of iets achter zit.

Zoo.. even 45min druk geweest om een pony uit het gangpad te halen %)
Blacky dacht leuk te zijn en duwt me zo omver.. loopt in een hoog tempo het gangpad in tot hij niet meer verder kon. Staan we daar als 2 debielen 8)7
Pony die niet terug wilt, omdat meneer zo mooi bij de voertonnen stond en dacht wat te krijgen. En ik maar duwen en trekken en doen :roll:
Hij is weer helemaal de oude qua gedrag! :D

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:20

Ach, Roos kwakkelt nog maar een jaar. Maar hoop echt dat het gewoon een simpel zweertje is, of een verzwikking dien met een paar dagen over is. Maar voor dat 2e had ze nu niet zo slechter moeten worden.

Wat kan je blij zijn met een stoute pony he ;) .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:25

Ik zal voor je duimen! :)

Nou echt wel. Kwaad worden kun je dan ook gewoon niet nu :+

Jeeejj.. net bericht met track en tracé van de hoefschoenen! Morgen komen ze binnen :D

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Aukelizzy

Berichten: 12656
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:26

Ohh Daphne, wat is ze lekker aan het opknappen zeg!! Dat filmpje ziet er heel goed uit!

Dennis, oeps wat vervelend! Het klinkt wel als een zweertje. Hopelijk is dag het ook en niet iets wat ze door het gek doen opgelopen heeft. Is ze niet spierbevangen? Kunnen ze in sommige gevallen ook heel kreupel aan 1 been van worden. Omdat ze natuurlijk niet veel gedaan heeft, de spieren door de hoefbevangeheid al een tik krijgen en dan gek doen. Vooral omdat je schrijft dat ze ook behoorlijk zweette en grote neusgaten had... Kan ook verklaren waarom ze nu slechter is.

Ohh Yanaa wat fijn he als ze zo stout zijn! Zhuf is altijd heel lastig buiten te zetten,moet echt een touwtje om haar neus draaien. Laatste tijd kon ik haar gewoon zo buiten zetten, maar vanmorgen ging ik er weer ouderwets op m'n buik achteraan hahaha. Normaal zou ik echt boos zijn, maar nu was ik zo blij als een klein kind :') :+

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:31

Ohh ja echt heerlijk!
Hahaha.. zelfs daar zijn we nu blij mee :') haha. Zelfs mijn KWPN'er staat nu vaak te kijken van joh.. jullie 2 zijn niet goed wijs.
Die voelt zich wel ondergedaan nu.. ze hangt weer de echte merrie uit. Kom ik op stal.. geef ik haar direct wat lekkers, is er niets aan de hand en is ze hartstikke knuffelig. Ga ik eerst wat doen met Blacky, dan hoeft ze echt helemaal niets van me te weten. Neemt niks geen lekkers aan en als ik haar stal in loop krijg ik mooi de kont naar me toe. Probeer ik dan naar haar hoofd toe te lopen, dan draait ze continu weg zodat ik alleen maar die kont zie 8)7

* Jorine G
* Rotan's Parvani
* Blacky

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:45

Ze oogt verder gewoon fit. Ze is altijd snel nat en een dampige pony die al maanden bevangen staat die te keer gaat vind ik nat met neusgaten wijd niet heel raar. Ze eet, drinkt en plast goed.
Ik denk eerder een zweer oid omdat het voetje ook flink warm is.
Wat het ook is, kan er nu weinig aan veranderen. Dus morgen ff kijken en waar nodig overleggen met de dierenarts.
Hoop gewoon dat jk er morgen ochtend gewoon een zweer uit lepel. Hopelijk niet te veel eigen-paard-syndroom, andermans paard zet ik rustig een mes in z'n voet maar mijn eigen pony's vind ik het al snel zielig.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 01:34

Crap... Ik was er zo van overtuigd dat ze de korrels met een beetje olie op luzerne wel zou eten... Nou, de reactie was bijna grappig, als 't niet zo ellendig was geweest dat ze daarmee dus geen pijnstiller binnen kreeg. Neemt gretig een hap "jam, luzerne!" Trekt een kop... "WTF!?" Tuft alles weer uit en gaat keihard snuivend met d'r neus door de bak "Wat heb je gedáán!! EEEUUUWW, er zit dinges op m'n eten!"
Kreeg het er met geen mogelijkheid meer in. En natuurlijk geen extra zakjes mee genomen, wánt overtuigd hé... 8)7
Had nog wel de metacam op stal staan dus daar maar een ruime dosis van gegeven, hoop maar dat dat goed gaat... :\

Nu dus maar uitzoeken of de bute wel met iets anders mag, dan kan ik die alsnog in een spuit met appelmoes doen, de korreltjes zijn klein genoeg voor de metacam spuit denk ik. Ik dacht dat alleen die omeprazole korrels niet met 'nat' mochten maar had nu voor het 'gemak' (yeah right :roll: ) alles zo gedaan.
En dan de omeprazole toch maar op een stukje brood met honing o.i.d. Baal ik wel van want vind een hap suiker aan een IR paard geven dus echt heel eng... Maar goed, als ik ook maar het minste idee heb dat ze er van achteruit gaat krijgt ze gewoon geen omeprazole, met 1,5 bute ná het eten en wat hooi ging het redelijk goed en ik verwacht na de vorst verder te kunnen afbouwen. Ze liep als een kievit vanavond, 2 vlotte rondjes en ze wilde bíjna draven om me aan het eind van het eerste rondje voor te zijn en de stal in te duiken ~~}>

[edit] Hmm, in de on-line bijsluiter staat dat het dry onto feed (staat dus niet bij dat het voer droog moet zijn maar dat je het zo over voer kunt sprenkelen), of met 'favourite treat' gegeven mag worden, weer die melasse of cornsyrup maar appel mag ook. Dan zal appelmoes ook wel kunnen. De bute is gecoat vanwege de smaak, niet vanwege de vertraagde opname zoals de omeprazole, daar staat het specifiek bij dat je 't beter niet in 'water based feed' kunt doen. Ook daar staat de appel trouwens wel bij... geraspte appel, zou dat wat zijn? Ik denk dat als ik met een appelboor een holletje in een appel maak, ze de hap waar dan de korrels in zitten toch weer uit spuugt.
Denk dat ik de bute dus sowieso maar gewoon net als de poeder in appelmoes gooi. Kennelijk werkt dat coaten toch niet zo heel goed of ik het een bloedhond als pony :P

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 03:33

Francis schreef:
Crap... Ik was er zo van overtuigd dat ze de korrels met een beetje olie op luzerne wel zou eten... Nou, de reactie was bijna grappig, als 't niet zo ellendig was geweest dat ze daarmee dus geen pijnstiller binnen kreeg. Neemt gretig een hap "jam, luzerne!" Trekt een kop... "WTF!?" Tuft alles weer uit en gaat keihard snuivend met d'r neus door de bak "Wat heb je gedáán!! EEEUUUWW, er zit dinges op m'n eten!"
Kreeg het er met geen mogelijkheid meer in. En natuurlijk geen extra zakjes mee genomen, wánt overtuigd hé... 8)7

Oh, ze kunnen zo vreselijk kieskeurig/moeilijk doen met dat soort dingen hè :x !

Kan het niet zijn dat juist door de olie de smaak van de bute wat vrijkwam? Was de olie eerst in de luzerne getrokken voor je de buut er doorheen roerde?
Wat ik altijd deed was suikervrije muesli gebruiken (ik wilde ook als het even kon echt geen brood/appel(moes)/appelstroop/honing ivm de suikers). Ik maakte dan eerst de muesli een beetje plakkerig met een héél klein beetje water (en de muesli roerde ik dan net zolang tot het het water opgenomen had) en dan pas roerde ik de buut er doorheen. Het was een beetje uittesten hoeveel muesli en hoeveel water ik nodig had (en ik wilde zo min mogelijk muesli gebruiken), maar mijn pony at het zo gelukkig goed op.

koeien op de weg...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 6 bezoekers