[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:09



JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:34

Nu wij bijna een halfjaar verder zijn na acute HB, vinden mensen het misschien interessant of bemoedigend om een update te lezen.
Mijn inmiddels 7,5 maanden drachtige merrie heeft dus door omstandigheden acuut HB gestaan.
Nu loopt ze momenteel heel even met maar 1 ijzer (iets te goed ondergetreden en smid die te druk is om direct te komen ivm hengstenkeuring...) en zelfs dat gaat op harde en ongelijke bodem eigenlijk als een tierelier.
De hoeven zijn mooi hard, zeker gezien de weersomstandigheden, en hoewel ze nog altijd paddockarrest heeft (het wisselende weer vind ik een te groot risico dus gras bouwen we pas op als het steevast iets warmer is) gaat het goed - bijna eng zo goed.
Na de acute fase heeft ze afgezien van een klein dipje/terugval in het begin eigenlijk alleen maar vooruitgang geboekt. Ook geen hoefzweren of andere problemen gehad. Ik blijf er wel op bedacht, zeker nu haar veulen hard begint te groeien, maar het gaat vooralsnog eigenlijk heel goed. Aan de hand laat ik haar overigens wel grazen.

Sinds kort ook aan het opbouwen met voer afgestemd op de laatste fase van de dracht en ook dat gaat vooralsnog heel goed. Wel absoluut afgestemd op een zo laag mogelijk suiker en zetmeelgehalte. Dat is dus niet zo makkelijk als zonder nadenken er een schep merriebrok in gooien, maar dat vind ik geen probleem aangezien ik dat ook niet aan een drachtige AT merrie zonder voorgeschiedenis zou geven.

Ze zit ook goed in haar vel, prachtig in haar vacht, mooi op de hoeven (al zie je nu 6 maanden later wel een baan zo halverwege) en hoewel wat minder mooi in de spieren omdat ze nu minder doet ivm dracht wel lekker soepel.
Wie weet putten anderen er hoop uit en los daarvan heb ik echt heel veel gehad aan de tips en bemoedigende woorden hier. Wel is het zo dat je nooit meer, no pun intended, onbevangen bent na zoiets. Ik doe wekelijks een conditiescore, dagelijks ga ik de spieren en hoeven en mogelijke pulsatie na... dat is een gewoonte geworden.

En ja, ze staat voor op uitgesmeedde ijzers, zolang nodig is. Dat kan tijdelijk zijn, dat kan voor de lange termijn zijn; dat is nog even afwachten. Maar vooralsnog lijkt het voor ons alleen maar een stijgende lijn. Dat is ergens ook best spannend, maar ik tel vooral mijn zegeningen.

Iedereen die het nodig heeft: sterkte!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:37

Gelukkig mooie en positieve berichten *\o/*

Niemand wil hier valse hoop geven of anderen veroordelen .. maar wel mogelijke opties geven, opties en ervaringen die aantonen dat HB en de gevolgen daarvan niet altijd bij voorbaat een opgegeven zaak is of hoeft te zijn.

Noah staat voor overigens nog altijd (inmiddels zo'n jaar) op speciaal uitgesmede ijzers.
Hoeven zijn bikkelhard en groei zet zich ook gestadig voort, maar zonder ijzers en/of met andere ijzers loopt hij beduidend minder comfortabel .. hij is natuurlijk ook niet meer de jongste en artrose helpt zeker niet mee, maar met zijn special shoes ;) gaat het prima !

Maar inderdaad klopt dit gezegde helemaal : eenmaal bevangen paard, nooit meer onbevangen baas ..

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:51

Daphne1988 schreef:
Nandos schreef:
@ Daphne1988 ; ja zeker onderdrukken die dat!! Is ontstekendremmend he.. Ja is heel vervelend voor je paardje en voelt heel tegenstrijdig voor jou natuurlijk... Wij hebben ook heel veel slechte en goede dagen gehad, geef het de tijd. En soda en zuurkool (vooral zuurkool!!). Beterschap!

@Jotoma, ja winterbevangenheid komt heel vaak voor en kan altijd komen/terugkomen. Als ze HB zijn geweest is de hoef al aangetast dus extra gevoelig ervoor..


Ja dat voelt tegenstrijdig maar ik weet dat ze de pijnstilling nodig heeft! Maare zuurkool?


Zuurkool zorgt dat de zweer sneller naar de oppervalkte komt! Werkt echt heel goed is mijn ervaring :D

JoSav

Berichten: 4683
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 16:13

Uitgesmede ijzers zijn in ons geval echt een uitkomst, ben er iig zeer over te spreken. Makkelijker afrollen en moment dat ze nauwelijks op haar voeten kon staan boden de ijzers direct verlichting. Blootsvoets is natuurlijk fijn als het kan, maar voor nu is dit een uitkomst. :j We zijn trouwens begonnen met uitgesmede ijzers met zool en componentenvulling, daarna direct over op alleen ijzer en we zien de komende bekapping wel wat het oordeel is. De smid is iig erg tevreden over de voortgang.

Wat betreft de tips heb ik natuurlijk ook wel tegenstrijdige dingen gelezen in het topic, maar elk paard is een individu en ook de oorzaak van de HB is niet altijd hetzelfde. Idem met het verloop. Ik heb iig wel hoop geput uit sommige verhalen, aangezien ik bang was dat het het einde betekende.
Maar onbevangen word je niet meer, nee.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 19:59

Goeie tip! Bedankt! Ik gebruik altijd soda of trekzalf.. het is ook maar afwachten of er echt een zweer zit natuurlijk!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:53

Roos ging goed van het weekeind, zelfs op het harde redelijk vlot stappen. Dus vanaf zondag 1 en 3kwart zakje buut.
Maandag ijzers er onder vandaan en bekapt naar aanleiding van de foto's van vorige week.
Dat is nog wel even wennen, op het zachte loopt ze blij. Op het harde vanmorgen al weer beter dan gister (wel nog met schoenen, op het zachte maken schoenen geen verschil). Ook op stal draait ze weer rond en staat ze meteen op als ik de laatste hooi ronde doe 's avonds (dat was een week geleden echt niet zo). Gister liet ze op het zand een drafje zien omdat er iets achter haar ritselde. Leek natuurlijk nergens op, maar ze deed het wel!
Nu even een paar dagen op 1 en 3kwart zakje tot ze op het harde ook weer beter is, dan naar 2x 3kwart. HEEL voorzichtig afbouwen, niets te snel willen gaan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:03

Hoi allemaal,

Ik kom even heel ongegeneerd binnenvallen. Misschien dat jullie raad hebben voor mij, ik heb namelijk echt totaal geen ervaring hiermee. Ik heb een 14 jarige kwpn merrie die al 7 jaar met pensioen is. (Heeft spondylose, kan niet meer werken) Echter werd ze de laatste jaren steeds dikker terwijl ze echt alleen maar hooi kreeg. Natuurlijk had ik al veel eerder in moeten grijpen, dan was dit misschien niet gebeurd. Dom dom dom, maar dat is achteraf natuurlijk. Omdat ze al langere tijd wisselend kreupel bleef ben ik gister naar de kliniek geweest en na uitverdoving en foto blijkt met name rv haar hoefbeen gekanteld is. Tussen zool en hoefbeen zit nog 6 mm. Aankomende dinsdag kan ik bij Visdonk terecht en zal Van Nassau samen met de dierenarts naar haar gaan kijken. Maar als jullie deze foto zien ( misschien heeft iemand van jullie er meer verstand van) hoe erg is de kanteling dan? Volgens mijn DA zou ze als ze mazzel heeft met goed beslag wel pijnvrij kunnen zijn. Maar dan moeten we even de mening in Visdonk afwachten dinsdag.

Dit is de foto:
Afbeelding


En dan heb ik nog een vraag. Ze moet natuurlijk flink afvallen. Ze krijgt nu sochtends en savonds twee plakken hooi ( dus 4 in totaal) ik vind dit persoonlijk te weinig, maar weet niet hoe ik het er anders af moet krijgen. Eerst kreeg ze 6 plakken per dag. Verder heeft ze wel beschikking over onbeperkt goed stro. Maar zal dit kunnen zo?

Edit; overigens is er net bloedafgenomen om te testen op insulineresistentie, PPID en EMS.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:27

Wisselend kreupel en zo op de foto! Dit is een stevige kanteling, maar dat ze nog zo 'goed' toont vind ik wel positief.

Het probleem is dat sommige paarden op een heftige kanteling prima herstellen, en andere op een minimale kanteling maar niet willen herstellen (zoals mijn merrie).
Ter vergelijking, jou merrie is wisselend kreupel op deze kanteling. Mijn merrie ging met veel minder kanteling liggen en kreeg je alleen met veel geweld overeind. Hier zijn we inmiddels al 3 maanden mee bezig (ging goed tot ze 2 weken geleden weer 'crashte' zonder aanleiding).

Afvallen is bij paarden die ook niet bewegen natuurlijk erg lastig. Hooi in slowfeeder netten, beperken zoals je nu doe en stro er bij. Getest hooi zou het mooist zijn, dan weet je zeker of je goed hooi voer of niet. Veel meer dan beperken in eten kan je niet.
Bloed op die 3 is zeker ook een goede, even uitslagen afwachten, dan kan je misschien gericht nog meer doen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:36

Thnx voor je antwoord! Zo wordt het me allemaal wel wat duidelijker. Ben echt een leek op dit gebied. Dierenarts vond indd de kreupelheid die ze nu liet zien ook wel positief. Ze is vrij hard van zichzelf. Rechtuit zie je op het harde eigenlijk vrij weinig, behalve dat ze iets stijver is. Op de volte met name rechtsom was ze onregelmatig 2/5. Dus dat was indd positief. Dierenarts vond het ook een soort van wonder dat ze nog zo vrolijk liep.

Wat betreft hooi laten testen. Hoe gaat dat? Stuur je dat dan ergens naartoe waar het getest wordt? Denk namelijk dat dat indd wel goed is om te laten doen!

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:46

Ik kan begrijpen dat de dierenarts het een wonder vind dat ze nog zo vrolijk loopt. En het klinische beeld is voor mijn minstents zo belangrijk als de foto's.

Toen mijn merrie zo slecht werd 2 weken geleden was ik er van overtuigd dat op de foto's een sinker of een (bijna) zool perforatie te zien waren. Maar niets van dat beide. Kanteling was ietsje erger geworden dan in oktober, maar ik mocht er nog niet aan denken om haar te laten gaan. Dus dat doen we ook nog maar niet.

Pavo schijnt een simpele test te hebben voor ong 20/25 euro. Energie, suiker en eiwitten, dus geen hele complete test, maar wel een goed idee omdat die het belangrijkst zijn.
Ik haal altijd 4 baaltjes voordroog tegelijk, dus heb helaas geen getest hooi (mijn hb-er is ook nog dampig, dus droog hooi geeft weer meer problemen).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:52

Top! Ga ik even kijken of ik dat bij pavo kan laten testen. Wij halen hooi van eigen land dus dat is wel fijn, de geheel partij is hetzelfde.

Wat is de aanpak bij jou paardje? Staat die ook op een ijzer? (Als je het hiervoor al vertelt heb dan ga ik gewoon even terug lezen tussen je berichten hoor! :o )

Die van mij gaan ze in Visdonk herbeoordelen en dan overleggen met de smid wat er eventueel gedaan kan worden. Ik ben alleen heel ongerust, ben dan bang dat het in die paar dagen tot dinsdag nog veel erger wordt. Maar m'n DA zegt dat dit waarschijnlijk al iets van langere tijd is en dat als ik haar nu beperk in voer dat het niet ineens voor dinsdag helemaal mis gaat. Ik heb haar ook wel gewoon buiten lopen aangezien je op het zand eigenlijk helemaal niks ziet aan haar en ik hoorde dat doorbloeding wel belangrijk is.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:59

Goed beslag zou je dier zéker kunnen helpen Aukelizzy ... van Nassau heeft ( naar mijn eigen ervaring met ernstige kanteling/sincker/zoolbreuk) de meeste opties voor succesvolle begeleiding hierin dus in die zin 'zit' je al goed!

Voor de rest zou ik inderdaad even bloedonderzoek afwachten om een verder behandelplan in te zetten en natuurlijk kun je ook daarover met Visdonk overleggen.
Ik persoonlijk ben van mening dat een paard eigenlijk continue de beschikking over ruwvoer zou moeten hebben, slow feeder zou inderdaad optie kunnen zijn.
Andere optie is om voergift te verdelen over minstens 4x per dag, maar vaak is die optie in de praktijk moeilijker uitvoerbaar ..

Hoe dan ook, enorm veel sterkte en vooral ook succes ... naast het slechte nieuws zie ik toch ook openingen voor mogelijkheden.
Wil je ons op de hoogte houden ?

NB. om je een steuntje te geven : dramatische foto's van mijn Noah's voorhoeven ; iedereen had maar 1 advies: afmaken :(
Gelukkig wilde van Nassau wél meegaan in mijn/ons gevecht om hem in ieder geval een káns te geven. Hij heeft mijn eigen smid telefonisch adviezen gegeven hoe & wat te doen .. en met succes ! Misschien dat Noah de rest van zijn leven op beslag naar voorbeeld van van Nassau moet blijven staan, maar hij 'doet' het daar prima op dus who cares ?

Afbeelding

Afbeelding

tot op het allerlaatste moment bij jullie, tot op het allerlaatste moment bij mij .. tot ooit lieverds, hopelijk tot ooit ..
Ewold* Irma* Nanda* Wodan* Dyone* Merona* Joppe*


Y;(

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:22

Bij van Nassau zit je zeker goed. Gewoon hun advies volgen. Daar zit zo extreem veel ervaring.
Heb je haar buiten op het gras of buiten op het zand? Want gras is een absolute no-go, zeker met de komende koude nachten weer.

Mijn merrie stond op ijzers (voor een peesblessure afgelopen zomer). Die zijn er eerst af gegaan toen ze weer kon staan, bij de eerste terugval half december heb ik haar weer beslagen. Dat maakte het niet beter of slechter. Maandag heb ik de ijzers er naar aanleiding van de foto's vorige week er weer afgehaald en bekapt. Ijzers deden voor haar niets, dus waarom dan weer in een gevoelig voetje willen nagelen?
Verder schraal houden, beetje glucobalance er bij, duivelsklauw en haar vitamine brokje (en een handje Lucerne want de duivelsklauw en glucobalance waren al meer dan haar vitamine brokje was en een hap poeder eet ze natuurlijk niet ;) ). Maar dat schraal houden was bij haar altijd al een puntje. Ze is insuline resistent (dus zomers met een korf het land op, maar een paar uurtjes), zo veel mogelijk bewegen (maar van het voorjaar oog er uit gehaald, daarna peesblessure met stap schema dus deze zomer heeft ze weinig gedaan). Ze gaat nu 's nachts op stal zodat ze rustig haar bak leeg kan eten (brokjes enzo heeft ze altijd al slecht gegeten, dus ze doet er bijna de hele nacht over volgens mij) en nog beperkter hooi krijgt. Overdag hooi uit slowfeeders bij de rest in de paddock.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:26

Wow wanderers! Dat ziet er wel een stukje erger uit dan die van mij! :oo

Hoe lang is dat geleden, wat hebben ze voor jou paard kunnen doen en wat heb je zelf kunnen doen? En hoe gaat het nu?

Hooi uit slowfeeders krijgen ze indd al. Ik vind dus ook dat ze eigenlijk onbeperkt ruwvoer moeten hebben. En dat kreeg ze hiervoor ook. Gaf dan 6 plakken per dag in een Slowfeeder en als ik dan sochtens en savonds op stal kwam was er altijd nog iets over. Verder voer ik haar helemaal niks bij dus om af te laten vallen moet ik wel beperken in hooi, alhoewel dat indd wel tegen m'n gevoel ingaat. Ik doe nu twee slowfeeders over elkaar zodat ze in ieder geval langer bezig is. Verder hoop ik dat als ze straks iets opknapt en minder pijn heeft dat ik dan met haar kan gaan wandelen. Gewoon sochtends een uur en savonds een uur stappen. ( natuurlijk rustig opbouwen.) Zou natuurlijk helemaal mooi geweest zijn als ik haar kon longeren maar dat gaat ivm de spondylose niet. Hoop dat als we kunnen wandelen dat dan in ieder geval de vetverbranding een beetje opgang geholpen wordt.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 19-01-18 12:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:28

Dennis, pfff wat een gedoe he! Die paarden kunnen ons soms heel wat slapeloze nachten veroorzaken! Hoe is de prognose bij jou?

Ze staat indd in de paddock. Wel buiten van 6.00 tot 21.00 ongeveer.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:35

Sommigen raden ook een deel stro (max 50% met gewenningperiode het stro gehalte opvoeren) bij het hooi te geven om je paard alsnog te laten afvallen maar toch te voorzien in voldoende ruwvoer.
Stro zou minder suiker bevatten als hooi dat redelijk wat suikers bevat.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:53

Buiten is alleen maar goed. Beetje rondscharrelen, frisse neus halen. Binnen zetten zou ik alleen aanraden bij echt bijna zool perforatie omdat het dan eerst moet stabiliseren voordat ze weer mogen bewegen. Roos is 's nachts binnen gekomen (normaal 24/7 buiten) toen ze ging liggen in de regen en niet meer op stond. En zelfs toen vond ze het binnen maar stom.

Dierenarts verwacht dat ze terug de sport in kan als ze hersteld (haar peesblessure en artrose mee nemend in die uitspraak). En bij haar is (ondanks dat ze maar 100cm is) sport niet een B proefje maar op dit moment L 2span en ZZ enkelspan (en daarnaast ook mendurance, gewoon omdat het leuk is :D ). ZZ proefje is geen hogere wiskunde voor Roos. Ook al een paar jaar niet op dat nivo uitgebracht kon ik haar zo weer starten en liep ze van de zomer nog oefeningen die niet eens in het ZZ gevraagd worden (serie vliegende wissels, wijken voor de wagen, gewoon omdat het kan :D ).
Springen en marathons (weg traject over het harde met een stevig gemiddelde snelheid en krap draaien in hindernissen) was ook niet uitgesloten, maar dat moet ik nog maar zien hoor.

Kan je het wandelen niet interesanter maken door bijvoorbeeld ook aan de lange teugel te gaan werken. Of misschien zelfs lange teugel werk in de bak?

Roos stap ik iedere ochtend en iedere avond 5 minuutjes door het blubberige weiland omdat ze veel stil staat in de paddock (eerste paar passen zijn dramatisch, daarna word het beter), maar stappen aan de hand is stom en hebben we dit jaar al VEEL te veel gedaan. Dus pak haar regelmatig aan de lange teugel (en als ze dan 'stout' is krijg ik alle zijgangen om mijn oren omdat ze eigenlijk veel meer wil doen dan dom rondjes lopen) of 'longeer' ik haar (in stap, op een volte 30 meter wat voor een shet feitelijk rechtuit lopen is ;) ). Gewoon voor de afwisseling, Roos hoort hard na te denken over wat ik haar vraag, kracht te gebruiken, daar geniet ze van. Nu blijft het bij wat links en rechts buigen, hoger en lager instellen (dressuurmatig stappen om het leuk te houden).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:12

Wauw wat gaaf zeg dat ze op zo'n hoog niveau loopt!! En ook wel heel fijn dat de prognose voor jullie wel heel positief is. Dat zal wel een super fijn gevoel geven.

Zhuf heeft ook aardig gepresteerd voordat ze helaas spondylose bleek te hebben. Ze liep op dat moment zz licht, helaas was dat wel einde sportcarrière. Verder heeft ze eigenlijk nooit iets gemankeerd en ik riep altijd dat ze 100 ging worden, maar gister begon ik dus ernstig te twijfelen hieraan. Gelukkig heb ik dankzij jullie nog wel een beetje hoop!

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:31

Voorlopig mag haar dochter alleen de wedstrijden over nemen. Die mag inmiddels in haar eentje ook Z, maar omdat er na het ZZ niets meer is heb ik niet zo'n haast. Eerst volgende maand districts kampioenschap in de M en ik denk van de zomer nog steeds. Ook al loopt ze regelmatig 195+ heb ik niet het idee dat het goed bevestigd is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:42

Echt super gaaf zeg. Heb even in je profiel gespiekt maar het zijn echt kleine sportpaardjes. Knap hoor!

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:39

Auke, in aanvulling op de goeie tips die je hier al kreeg,
je zou het hooi ook nog kunnen wegen, dan weet je hoeveel je voert, en magnesium geven is misschien ook nog een goed idee.
Sterkte verder, hoop dan het meevalt!


capopjekop

Berichten: 30646
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 09:47

Ik heb die van mij laten afvallen door graszaadhooi te gaan voeren. Daarmee houd ik ze op gewicht. Ik meng het met gewoon hooi. Daarom vind ik het zo lastig dat grietje weer bevangen staat. Ze is niet te dik en haar pillen voor de cushing doen hun werk. Dus wat de trigger nu was?

Bij grietje heb ik gisteren de zooltjes eraf gehaald. Terwijl ik de stal aan het uitmesten was heeft mnd vriend in de wei met haar gestapt. Eerste passen ging slecht maar op stal loopt ze niet natuurlijk. Maar na een paar minuten liep ze al beter. Dus dat stappen blijven we iedere dag doen als ze geen terugval krijgt.

SmartBH
Berichten: 1191
Geregistreerd: 29-07-12
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:10

Hoi allemaal,

Ik zou graag wat advies hebben rond de keuze qua voeding. Heb al redelijk wat gelezen maar blijf erover dobberen.

Paard die ik een jaar heb. Is 2 keer licht hoefbevangen geweest. Oorzaken waren het bijvoeren van luzerne tijdens de zomer en het geven van voordroog.

Zijn normaal rantsoen bestaat uit hooi en marstall force vitaminekorrel.

Ik twijfel om hierin in te veranderen omwille van het kunnen geven van supplementen.

Optie 1: hooibrok + magnesium supplement + liksteen zonder magnesium en equi4life (paardnatuurlijk stelt deze combo voor)

Optie 2: marstall vito + equi4life

Ik ben nogal in de war over die supplementen. Met wat doe je goed en wat niet. Normaal is mijn vitamine supplement volledig maar kan hij misschien baad hebben met die andere.

Wie kan mij eventueel wat meer inzicht geven in de magnesium-calcium verhoudingen en het supplement equi4life?

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:30

Dennis ik wist niet dat roos weer zo een terug val had joh wat klote! Hoe gaat het nu?

Hoe is jullie ervaring met hoefschoenen?
En voert hier iemand laminaze van naf? Zo ja wat zijn jullie ervaringen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers