[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
flavlip
Berichten: 1047
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:05

Ik snapte niet zo goed wat jullie nu bedoelde met dat flapperen, maar na Geerke's uitleg wel :) Flavio deed dit inderdaad ook, ik vond hem gewoon heel raar lopen, maar nu ik de filmpjes terug kijk (en dan vooral even slow motion) is het duidelijk te zien dat Flavio eerst het achterste deel van zijn hoef neerzet (dus eerst de verzenen en dan de toon).

Flavio is niet opvallend sloom geweest de laatste tijd, maar vandaag overactief! Helemaal rennen en bokken door de bak, echt door de kou, ben ik even blij dat hij weer goed loopt ;)

@ MiniLoe Het aftellen is begonnen :)

@ Vesceron Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Het is geen verkeerd idee haar de tijd te geven voor haar herstel, beweging zou ik zeker wel opbouwen, maar de stap om erop te gaan is een grote! En inderdaad beter iets meer tijd geven, dan te snel weer beginnnen.


MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:15

ik heb er vijf jaar met plezier gestaan, maar de boer word oud en dat merk ik wel hoor.
Daar ga ik hopenlijk wel op vooruit :D ik vind het spannend

<3 Mijn shet is liever dan lief.... zoeter dan zoet... hij kan er niets aan doen maar blijft voor altijd een boef <3
MiniLoe @ [ITP] Hop hop Shetty Minime heeft de zomer in de kop
[SPR-ITP] Vlieg mee met onze pret shet
[ITP] Shet Minime geeft bokt een kleurige kijk in zijn klerenkast

Nado
Berichten: 3345
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 07:36

Hier ook actieve pony's, ze zijn blij dat het eindelijk niet zo warm meer is.

MiniLoe, succes met de volksverhuizing ;)

Verder niemand die de hoeven voelt ? Ik heb vorige week het voerregime veranderd en maak me nu dus ook zorgen dat hij dat toch niet aan kan. Hij is qua beweging prima, komt over de plaat aandraven en ik heb hem gisteren beide kanten op kleine cirkeltjes laten draaien en dan stapt hij achter ook prima over. Achteruit is ook geen probleem. Hele lichte pols, maar dat heeft hij bijna standaard, ook op puur paddock en graszaadhooi. Hij heeft op andere momenten een veel zwaardere pols gehad (zonder dat hij daarbij HB was). Ik ga vanochtend weer voelen en als het nog steeds zoveel warmer is dan bij Durinn, dan is het vandaag een balansdagje met alleen paddock+graszaadhooi. Ik vind het zo moeilijk he, hij is echt te mager, heeft veel te weinig bespiering en we gaan weer de winter in. Vorige winter is hij zo stijf geweest door gebrek aan bespiering in combi met een losse wand aan beide voorhoeven. Hoeven gaan super dankzij Visdonk + van Nassau, maar die bespiering krijg ik er nauwelijks op. Op zijn rug heb ik een beetje vet kunnen kweken, ribben kan je dankzij zijn wintervacht niet meer tellen, en zijn kont is een rare punt omdat de twee 'billen' vrijwel ongevuld zijn. Gelukkig kan je zijn heupbotten niet zien, dat was vorige winter wel. En het nog steeds voor elkaar krijgen om een hardere manenkam te krijgen he, bij net iets teveel in het voer...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30601
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 07:55

Ik voel weleens hoeven, maar vaak is dat lastig als ze net nat zijn ofzo.
Hier helaas één te warme hoef momenteel na het opnieuw beslaan en even ijzerloos te zijn geweest.. hoefje was te kort geworden eigenlijk.
Dus ik maak me ook wel beetje druk.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 07:55

Ik voel ook nog hoeven hoor, als ik er ben altijd even.
Afgelopen zaterdag met de spelletjes middag nog, licht warm maar we hadden in de bak gedraafd en ze had vier sprongetjes aan de hand gedaan.

Ik blijf checken, meerendeel voelen ze koel aan, soms iets warmer maar dan maak ik me niet meteen zorgen maar ik vind het toch prettig die check

<3 Mijn shet is liever dan lief.... zoeter dan zoet... hij kan er niets aan doen maar blijft voor altijd een boef <3
MiniLoe @ [ITP] Hop hop Shetty Minime heeft de zomer in de kop
[SPR-ITP] Vlieg mee met onze pret shet
[ITP] Shet Minime geeft bokt een kleurige kijk in zijn klerenkast

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:33

capopjekop schreef:
Goed nieuws Vesceron. Wat valt er bij jou onder het rijden oppakken? als je buiten gaat rijden veel rechtuit en je bent niet al te zwaar dan lijkt het me geen probleem of je er nu op zit of erlangs loopt. Over 2 maanden ben je toch al aardig op weg lijkt me dat je er best op kan stappen. Maar volg je gevoel, dat heb je niet voor niks vind ik altijd. Met longeren heb ik zelf lang gewacht, maar ik ben tijdens het opbouwen ook met lange lijnen aan het werk gegaan, om het een beetje uitdagend te houden. Van alleen wandelen werd ze een beetje gek en ik vond het zelf ook erg geestdodend, dus die afwisseling vond ik zelf ook fijn.


Onder oppakken bedoel ik de training zoals we bezig waren, lessen en trainen met uiteindelijk het oog op wedstrijden. Die wil ik na de winter pas opbouwen. Voor die tijd zal ik er inderdaad best wel op stappen maar dat versta ik dus niet onder oppakken ;) Daarbij moet ik even kijken hoe ze zich houdt, het kan een pittig ding zijn onder het zadel, terwijl ze aan de hand bijna altijd braaf blijft dus er zit in die zin wel verschil in. De tijd zal het leren. Al met al ben ik aardig blij met de uitslag. Mijn gevoel zegt dat ik niet te enthousiast moet worden en met het uitzicht op bevroren bak en ijskoude avonden, is het geen ramp om bij het dooien pas echt te gaan opbouwen.

flavlip schreef:
@ Vesceron Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Het is geen verkeerd idee haar de tijd te geven voor haar herstel, beweging zou ik zeker wel opbouwen, maar de stap om erop te gaan is een grote! En inderdaad beter iets meer tijd geven, dan te snel weer beginnnen.


Beweging zal ik zeker op gaan bouwen, ook een stukje bezigheidstherapie voor ons beide :)
Maar of ik er op stap bekijk ik liever per moment, op gevoel weer dus. Daarbij moet het ook kunnen, als er een pak sneeuw of laag ijs ligt kan ik toch weinig, vandaar dat ik in m'n hoofd houdt om de winter over te slaan en rond maart weer het trainen op te bouwen, wellicht heb ik er dan al een paar keer op gestapt maar dat zien we dan wel :)


Ik voel ook overigens bijna dagelijks de hoeven, de laatste 2 weken voelen ze goed koel maar blijf het in de gaten houden.

Ik ga je missen vriendje... 04-10-10

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-11 09:56

Ik las op de EC Hoeven groep dat men - na een stevige bevangenheid - het raadzaam vindt om de totale hoef twee keer in z'n geheel te laten uitgroeien voordat het paard weer in training belast kan worden. Da's wel behoorlijk lang als je circa 2 x 9 maanden voor een groei van kroonrand naar de bodem aanhoudt. Als je het bekijkt vanuit het herstel van de hoeflamellen zit er wel een bepaalde logica in.

Hoeven voelen doe ik nog maar weinig - alleen als ik iets afwijkend in haar lopen opmerk.

Vanmorgen is Dokter Dracula langs geweest en heeft drie buizen bloed afgenomen om opnieuw te screenen voor IR. Daarna gaat de ACTH-test gebeuren ivm Cushing.

Een mening maakt geen slachtoffers. Het met geweld verdedigen of bestrijden van een mening wel.

In de meeste gevallen is de inhoud van mijn post belangrijker dan 'de toon' waarop deze geschreven is!

DubbelFun

Berichten: 88543
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:24

@Nado : ik voel dagelijks de hoeven, soms zelfs meerdere malen per dag en ze zijn altijd warm. Alleen na het werk zijn ze koud. Er zit wel iets verschil in temperatuur* tussen mijn 2 paarden, maar beide hebben ze altijd warme hoeven. De Bonte zit heel dik in het haar en is al snel warm/bezweet.
Ik maak me er dus niet meer druk om.

Verder waren ze dit jaar beide ook behoorlijk afgevallen en kreeg ik er geen vet op voor de winter.
Mijn ouwetje is 25 en die heeft echt wel iets nodig. Dus ik ben van grof hooi naar fijn hooi gegaan en daar doen ze het veel beter op.
Verder ben ik van de Safe & Sound + F4F afgestapt en voer nu 2 hele flinke handen Fibra + een kwart schep Rijstzemelen + een halve schep ERS-pellets.
En ik merk nu dat ze er van aan komen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:20

*\o/* Pablo heeft cushing!
Beetje rare smiley...maar eindelijk bevestiging van mijn vermoedens!
En verklaring voor de 'rare' vacht en de vreemde bijna onverklaarbare blessure in maart.
Toen was ik al bang dat er meer aan de hand was.
Terwijl toen ik in maart over cushing sprak met de da hij echt dacht dat ik gek was.

Het zijn ook de enige symptomen.
Pillen heb ik voor de uitslag bekend was al overgekocht van iemand op het cushing topic...ohhh....wat ben ik erg eigenlijk :o
We gaan er weer voor!
Een pilletje s'avonds erbij.Ik hoop dat de bijwerkingen gering zijn :7
Langzaam opbouwen schijnt te helpen.
De schildklierwaardes waren goed,daar moet ik niet aan sleutelen.

Ik blijf mij ervan bewust dat Pablo bijna 7 jaar geleden opgegeven was en ingeslapen zou worden.
Dus al die tijd leeft hij in zijn reserve tijd en beschouw ik dat als een kado! <3

Hopelijk krijgen we er nog een aantal jaren bij :j

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Dennis

Berichten: 31461
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:22

Ik kan me goed voorstellen dat je er een soort van blij mee ben.
Nu weet je wat er aan de hand is en kan je er mee aan het werk, ipv blijven kwakkelen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:18

precies, liever íéts weten dan in onzekerheid afwachten. vwb gevoel, zoals op de vorige pagina geschreven werd... dat zit meestal toch wel in de goede richting, blijkt maar weer.

het voelen van de hoeven doe ik overigens ook zeer regelmatig, gewoon bij het uitkrabben al. bij mijn beesten is het wisselend, als ik ze net binnen heb gezet zijn de hoeven meestal koud met dit soort weer, maar na het voeren van bijv. een portie hooi zijn ze vaak warm, en ook na de training. mijns inziens logisch, omdat zowel met voeren als met werken het lichaam op gang komt, hetzij op verschillende manieren.

gisteren zijn wij begonnen met bijvoeren van de buitengroep(en), twee nieuwe systemen met netten over het hooi heen, lijkt perfect te werken! ikke helemaal blij dus, haha!

MiniLoe

Berichten: 3405
Geregistreerd: 08-08-08
Woonplaats: omg. arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:45

Ik wil kijken voor een slowfeeder, kunnen ze lekker lang doen over hun hooi.
Mamaloe was vandaag goed te pas, nog geen last van het koude weer. Ze ging in gallop van de paddock naar stal haha

Geerke: ik snap je poppetje wel hoor, nu kan je een behandelplan opstellen en heb je antwoord op al die dingen die niet klopte. Hoop idd dat het nu redelijk aan te pakken is.

<3 Mijn shet is liever dan lief.... zoeter dan zoet... hij kan er niets aan doen maar blijft voor altijd een boef <3
MiniLoe @ [ITP] Hop hop Shetty Minime heeft de zomer in de kop
[SPR-ITP] Vlieg mee met onze pret shet
[ITP] Shet Minime geeft bokt een kleurige kijk in zijn klerenkast

_Elaine_
Berichten: 2163
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:48

fijn dat je het eindelijk echt zeker weet geerke
met deze uitslag kan je iig iets en er naar handelen

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:52

@ lolclub
Sorry late reactie. Mijn haf is werkelijk als 500 gewogen toen hij in de kliniek stond 1 jaar geleden. Haf is wel extreem breed dus volgens de DA weegt hij zowiezo meer als een gemiddelde haf. MAAr er moet zeker nog wat vanaf.
Hij beweegt nu elke dag 20 tot 60 minuten intensief. Hij is ook wel afgevallen hoor maar wat hij nu precies weegt durf ik niet te zeggen.
Zal zo even een recente foto uploade van zijn bouw.

Helaas is er nu wel quarantene door uitbraak van droes waardoor we iets minder actief zijn. Maar volgende week mogen we het terrein weer af en kunnen we weer volop aan de bak.

(ps: S&S is dus voldoende als je je aan de voerwijzer houd? Dan ga ik mijn zeewier/knoflook aan een stalgenoot geven)

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:01

Foto van 6 a 7 weken geleden voor de quarantaine.
Afbeelding
Afbeelding

Hij is nooit dunner geweest als dit. :(
Wie heeft de goude tip?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30601
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:05

Wat voer je hem precies?
Dit is wat mij betreft echt te zwaar.

Geerke, fijn om duidelijkheid te hebben.

MiniLoe, ik voer altijd uit slowfeeders. Ze kunnen nog niet onbeperkt eten, maar het remt toch wat.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:11

Helaas weet ook ik dat hij te zwaar is.
Maar niemand kan mij vertellen hoe ik hem goed af kan laten vallen. Iedereen roept het wel maar niemnad weet hoe.

Hij eet nu safe and sound en krijgt hooi en graszaadhooi. Dit eet hij nu al een jaar. Ik rijd hem intensief. 4 keer in de week rijden. 1 keer voor de kar longeren 2 x in de week.

Dennis

Berichten: 31461
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:15

Nog minder voeren. Ik zou het gewone hooi vervangen door graszaadhooi om mee te beginnen.
Mijn Roos staat ook echt op een (voor mijn gevoel) honger dieet. Maar ze doet het er prima op. Voer ik haar meer groeit ze weer.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

capopjekop

Berichten: 30626
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:18

Graszaadhooi idd, Grietje viel ook nooit genoeg af, zelfs niet toen ze fanatiek getraind werd voor de wagen. Daarna overgegaan op gzh en binnen 6 maanden was ze op goed gewicht zonder beweging (enkel wandelen opbouwen, maar geen werk).

Fijn dat je nu eindelijk weet hoe het met Pablo zit. Ik duim hard voor veel mooie jaren en dat je de cushing goed onder controle kunt houden.

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:24

Ben bang dat nog minder of geen hooi niet mogelijk is. 95 procent is al graszaad en meng er hooi doorheen omdat meneer het anders niet eet. En ook de boer is er al niet blij mee dat ik graszaadhooi van de koeien pak aangezien het de afspraak is kan hij niks zeggen maar ik pak al meer als afgesproken

capopjekop

Berichten: 30626
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:25

En als je je gewone hooi een uur weekt? IR al uitgesloten?

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:27

Weken is indd ook een optie. Ga ik dat eens doen.
IR is niet uitgesloten maar de veearts doet moeilijk over de test. Ben al op zoek naar een andere veearts die dit wel doet.
Hoelang mogen ze dan niks eten? Wat kost dat ongeveer?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30601
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:32

Welk type graszaadhooi geef je eigenlijk?
Heb je enig idee van de kilo's?
Mijn pony's krijgen (voordroog)hooi, daarnaast graszaadhooi (gewoon in een ander net) en daarnaast stro in een net.
Ik voerde eerst teveel voordroog. Toen werd het graszaadhooi niet opgegeten en het stro al helemaal niet. Nu voer ik minder voordroog en gaat het graszaadhooi schoon op en beginnen ze zelfs aan het stro. Dit gaat niet op, dus ik vind dit een goede balans.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:36

Wel type heb geen idee. Is er veel verschil in? Zal ik eens aan de voer vragen.
Hij krijgt 7 kg in 24 uur. Waarvan 5,5 zeker graszaad hooi is en de rest normaal hooi. Wat van de 2de snede is.

Ga het normale hooi dan weken en dan pas door de graszaad heen. Verder eet hij ook wel wat stro uit zijn stal.

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:13

Nog een vraag. Heb ook wel eens gehoord dat een paard een hooibuik kan hebben. Deze word veroorzaakt doordat er meer hooi word gegeten dan overige dingen. Als ik dan ook voel bij mijn paard voel ik ook zijn ribben. Is dit waar? Heeft iemand hier wel eens van gehoord?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers