[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:08

Ik vroeg het laatst al of ik mijn paard paar uurtjes op de wei kon zetten met dit droge weer en er kwamen verschillende reacties. Nu dezelfde vraag maar toch iets anders.

Even kort de situatie. Paard meerdere keren bevangen geweest in het verleden. Twee lichtgekantelde hoefbenen en een doorgezakt voetje, staat op speciaal beslag. Eigen buitenstal met stukje wei eraan (eerder paddock) schraal en kapot gelopen. Er staat een laag hekje (schapennet). Paarden kunnen communiceren en kriebelen. Ik merk dat de andere paarden haar vaak opzoeken. Ze staat hier al sinds februari.

Toch vind ik het sneu dat ze alleen staat en dacht eraan om haar met graasmasker in de andere wei te zetten, zodat ze toch kan communiceren voor 1 a 3 uren en dit 3 a 5 keer per week, zodat ze ook wat grasjes kan eten en kan spelen. Wanneer ik dan bezig met haar stal en wei uit te mesten en wanneer ik mijn andere paard rijd. Vooral in de winter is haar weide echt een modderpoel en de grote wei is vaak droger.

Wat zouden/doen jullie met de paardjes in de wei. En hoe zouden jullie het opbouwen?

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:47

@Maria, ik hoor momenteel toch dat het gras veel fructaan bevat, dus ik betwijfel of dit het goede moment is om dit te proberen. Een halfuurtje tijdens het uitmesten moet wel kunnen, maar voor langer zou ik toch weersomstandigheden afwachten die minder vergen van het gras. Er zijn er toch nogal wat die hervallen momenteel (hier vrees ik ook wat voor de mijne, al kan het een zoolkneuzing zijn door de droogte, smid is geweest, DA komt woensdag). Kan je geen van de andere paarden er eens bij laten om te kroelen?

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:55

hwn schreef:
@Maria, ik hoor momenteel toch dat het gras veel fructaan bevat, dus ik betwijfel of dit het goede moment is om dit te proberen. Een halfuurtje tijdens het uitmesten moet wel kunnen, maar voor langer zou ik toch weersomstandigheden afwachten die minder vergen van het gras. Er zijn er toch nogal wat die hervallen momenteel (hier vrees ik ook wat voor de mijne, al kan het een zoolkneuzing zijn door de droogte, smid is geweest, DA komt woensdag). Kan je geen van de andere paarden er eens bij laten om te kroelen?



Dan wacht ik even tot het gras minder fructaan bevat. Dat gaat helaas niet, voor 2 a 3 paarden is dat te weinig als ze ruzie zouden maken of iets dergelijks.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: [INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:18

Omdat jullie inmiddels de 500 pagina's zijn gepasseerd hier een slotje.
Ik ben zo vrij geweest al een nieuw topic te openen als jullie nog iets aangepast willen hebben in de openingspost van het nieuwe topic hoor ik het graag!

[BEH] [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4