Dikke kogel achterbeen, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Dikke kogel achterbeen, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-11 20:03

Zie titel.

Het desbetreffende paard heeft al tijden een dikke kogel achter, welke niet warm voelt, het paard loopt er ook niet kreupel op en werkt ook prima. Na beweging wordt het aanmerkelijk minder dik, maar er blijft wel wat vocht op toch.
De DA is langs geweest en zei dat het iig geen pees was (opluchting). Het paard heeft een kuur tabletten gehad die het vocht af moeten drijven en krijgt minder eiwitrijk ruwvoer aangeboden dan vroeger. De DA dacht dat het paard mogelijk zichzelf eens tegen de eigen benen getrapt had en om de een of andere reden het vocht niet kwijt kan. De kuur is ondertussen in de afbouwfase en de kogel is aanmerkelijk geslonken maar nog steeds niet geheel vochtvrij.

Heeft iemand dit toevallig ook eens aan de hand gehad?

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015


HolyPope

Berichten: 3381
Geregistreerd: 25-08-11
Woonplaats: Vlak voor m'n achtertuin

Re: Dikke kogel achterbeen, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:22

Ben bang, dat als je helemaal met de pillen gestopt bent dat het dikke kogeltje weer terug zal komen.

Staat hij 's avonds of wanneer dan ook, met dat been, tegen de wand te schoppen? (Voernijd?)

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
De ruiter valt nooit ver van het paard....!

Laatst bijgewerkt door Moderator op Vandaag, 15:48, in het totaal 9769 keer bijgewerkt.

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Dikke kogel achterbeen, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-11 20:28

Met name bij het passeren van andere paarden als er voer in de bak ligt, kan het idd wel eens gebeuren dat er uitgehaald wordt tegen de voorwand, niet structureel of herhaald 'trommelen', maar het gaat dan wel hard.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

HolyPope

Berichten: 3381
Geregistreerd: 25-08-11
Woonplaats: Vlak voor m'n achtertuin

Re: Dikke kogel achterbeen, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:33

In dat geval is het handig om een stuk rubber of stevig stuk vloerbedekking, opvullen met stro, tegen de wand te fabriceren. Waarschijnlijk kunnen zijn gewrichten niet goed tegen de klappen.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
De ruiter valt nooit ver van het paard....!

Laatst bijgewerkt door Moderator op Vandaag, 15:48, in het totaal 9769 keer bijgewerkt.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:39

Mijn paard heeft ook vocht in de kogels maar dat is wss wel een gevolg van een peesblessure. Ondertussen loopt ze na veel stap- en koelwerk weer helemaal rad en is een deel van het vocht weggetrokken, maar zowel hoefsmid als dierenarts zijn van mening dat dit wss nooit meer helemaal wegtrekt. Misschien is het zoiets?

Joker's Valentine

Liisan
Berichten: 87
Geregistreerd: 23-09-06

Re: Dikke kogel achterbeen, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:41

Ik volg even,
Ik heb namelijk hetzelfde probleem, nou natuurlijk niet helemaal hetzelfde.
Mijn paard heeft een dikke kogel, hij is al aanzienlijk dunner geworden, maar nog steeds dik.
Hij heeft vorige week in de wei namelijk 'ruzie' gehad met een ander paard en heeft dus ook een schaafwondje boven de kogel..
De kogel is verder niet warm., Morgen komt de hoefsmid langs..

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Dikke kogel achterbeen, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-11 20:15

Het is in elk geval geen peesblessure, daar was de DA heel duidelijk in want daar was ik stikbenauwd voor natuurlijk. Heb er al een op stal gehad met een dubbele peesblessure en dat wil ik echt niet nog een keer, is mijn grote nachtmerrie ondertussen :o

Het zou idd van een verkeerd uitgevallen trap kunnen komen, maar het is ook lang een ongecoördineerd slungelig paard geweest dus de DA dacht in eerste instantie meer aan ordinair de eigen kogel gevangen.
Maar ik begrijp dat de kans groot is dat de kogel dik blijft, dat is wel heel rot want het is wel de bedoeling om op termijn te verkopen en dat levert natuurlijk een groot probleem op.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Lappie_Lap

Berichten: 3232
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:41

Die van mij is ook al een poos wat voos op de kogel (niet kreupel en niet warm), ben deze week wezen scannen.
Pezen ok, maar de ringband is iets verdikt ... oude blessure, wat hoogstwss niet helemaal weer weg gaat trekken. Blijkt nu dat de ringbanden bij hem wss een zwak punt zijn.
Hij mag uiteraard niet extreem dikker worden, dan krijg je het effect van tunnelsyndroom ... wat dan ze dan nog wel eens willen doen is de ringband doorsnijden, maar dat komt de stabiliteit rond de kogel natuurlijk niet ten goede.

~ JELKA Dieni ~ *Z1+3 dressuur, 1.20+4 springen, L+10 SGW* :#~ SOFIEKE Dieni INH ~ 2022 :D ~ BANDIT, LADY JANE, PETER ~ :+:

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Dikke kogel achterbeen, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 14:47

Die van mij heeft op het moment allebei de achterbenen dik.. maar dat komt omdat meneer eikeltjes eet :roll: Hij kan gewoon echt niet tegen te veel suikers. Dus zodra hij te veel gras of brok of snoep of voordroog of fructaanrijk hooi krijgt dan houden zijn achterbenen meteen wat vocht vast.
Ik geef zelf rond deze tijd van het jaar een periode kruidenthee (chevadonyll van chevalcare) en icm het weghalen van de meeste eikels uit de wei helpt dat goed. Vorig jaar waren zijn benen binnen een week na het starten van de kuur weer helemaal dun :)

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Kayleigh__

Berichten: 1071
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:25

Mijn paard (23 jaar) heeft aan 1 achterbeen ook een dikke kogel. Een paar maanden geleden had hij daar een wondje op zitten. Nadat het wondje genezen was is het wel wat slanker geworden, maar het is nog steeds dikker dan het daarvoor was. Hij heeft er verder helemaal geen last van en het is ook niet warm. De kogel word ook niet dikker of slanker na het werken. Zolang paard er geen last van heeft word er niks aan gedaan.

Wildgirl

Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Dikke kogel achterbeen, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:28

Je zou hem eens wat bruin bier door het voer kunnen geven, voor een normaal sportpaard van 600kg volstaat driekwart flesje per dag.
Dit voert het vocht af; ook zou je eens kunnen kijken naar een foeneknof kruidenmix, helpt vaak ook om de benen droger te krijgen.

Urielle

Berichten: 50066
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Dikke kogel achterbeen, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-11 15:59

Bedankt allemaal voor de ervaringen en tips!
Vanmorgen en gisteren was de kogel mooi dun dus ik hou de hoop erin, zeker aangezien ik ondertussen niet heb kunnen trainen ivm druk weekend met andere paarden :P
Als hij na de kuur terug zwelt gaan we idd maar verder kijken met scan/foto etc. maar ondertussen kijken we even af, en anders staan er hier gelukkig nog tips om uit te proberen.

May the odds be ever in your favor.
Wrangler 22-04-2003 * 02-11-2015

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:21

Heyy ik had een vraagje mijn paard is vanmiddag met een dikke Koot (links achter) van de wei afgekomen. Hij voelt warmer aan en ze loopt kreupel (in stap niet heel duidelijk maar in draf echt een duidelijke kreupelheid te zien) nou vraag ik me af of iemand enig idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn. Op haar andere been (rechtsachter) had ze ook een wond zitten, vermoede is dat ze dus een flinke stoeipartij heeft gehad….. ik hoor graag ❤️

xSCWx
Berichten: 7042
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:24

Skyeenmeike schreef:
Heyy ik had een vraagje mijn paard is vanmiddag met een dikke Koot (links achter) van de wei afgekomen. Hij voelt warmer aan en ze loopt kreupel (in stap niet heel duidelijk maar in draf echt een duidelijke kreupelheid te zien) nou vraag ik me af of iemand enig idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn. Op haar andere been (rechtsachter) had ze ook een wond zitten, vermoede is dat ze dus een flinke stoeipartij heeft gehad….. ik hoor graag ❤️

Toen mijn paard dit had, had hij een scheurtje in het bot. Hij kreeg daar ook een ontstoken kogel bij. Kenmerkend voor een scheurtje in het bot is dat ze na ongeveer 5 dagen minder kreupel gaan lopen (tot gewoon weer rad). Als je het niet vertrouwt sowieso de dierenarts laten komen, een foto kan je altijd laten maken.

La Vie en Rose 

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Re: Dikke kogel achterbeen, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:26

Heel erg bedankt voor je snelle reactie, een scheurtje in het bod moet ik daar even een dierenarts voor laten komen of gewoon blijven koelen en stappen en even aankijken ? ☺️

xSCWx
Berichten: 7042
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:29

Als je een scheurtje vermoed zou ik daar zeker even een dierenarts laten bijkomen ja, er zijn scheuren waarbij ze per direct op rust moeten omdat het anders kan doorscheuren. Het vervelende van een scheurtje in het bot, is dat ze vaak na een dag of 5-6 niet of nauwelijks meer kreupel zijn, waardoor je dus kan denken dat het gewoon een verstapping is.

En dat kan natuurlijk ook, ik kan niet precies zeggen wat er aan de hand is.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 04-12-22 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

La Vie en Rose 

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:30

xSCWx schreef:
Skyeenmeike schreef:
Heyy ik had een vraagje mijn paard is vanmiddag met een dikke Koot (links achter) van de wei afgekomen. Hij voelt warmer aan en ze loopt kreupel (in stap niet heel duidelijk maar in draf echt een duidelijke kreupelheid te zien) nou vraag ik me af of iemand enig idee heeft wat er aan de hand zou kunnen zijn. Op haar andere been (rechtsachter) had ze ook een wond zitten, vermoede is dat ze dus een flinke stoeipartij heeft gehad….. ik hoor graag ❤️

Toen mijn paard dit had, had hij een scheurtje in het bot. Hij kreeg daar ook een ontstoken kogel bij. Kenmerkend voor een scheurtje in het bot is dat ze na ongeveer 5 dagen minder kreupel gaan lopen (tot gewoon weer rad). Als je het niet vertrouwt sowieso de dierenarts laten komen, een foto kan je altijd laten maken.

Oh ik begrijp bokt nog niet helemaal hoop dat t nu goed gaat, moet ik hiervoor een dierenarts laten komen of zal ik eerst een paard dagen koelen en stappen om te kijken of het beter wordt?

Skyeenmeike
Berichten: 110
Geregistreerd: 07-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 23:31

xSCWx schreef:
Als je een scheurtje vermoed zou ik daar zeker even een dierenarts laten bijkomen ja, er zijn scheuren waarbij ze per direct op rust moeten omdat het anders kan doorscheuren. Het vervelende van een scheurtje in het bot, is dat ze vaak na een dag of 5-6 niet of nauwelijks meer kreupel zijn, waardoor je dus kan denken dat het gewoon een verstapping is.


Ahhh okay top dan doen we dat dankjewel !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 8 bezoekers