Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-11 19:48

Mijn paard had gisteren opeens een bult op zijn voorbeel bij de pees, uiteraard schrok ik me rot.
Dierenarts gebeld, maar die zegt heel rustig: afwachten of het minder wordt, zoniet langskomen voor injectie (paard niet gezien, alleen uit beschrijving)

Nu heb ik van meer mensen gehoord dat je toch rust voorgeschreven krijgt als dat het is,.. en dat je evt pas na een week een scan kan maken, anders zie je te weinig omdat het te troebel is,..
Dus nu een week stappen op het harde, en ik smeer hem in met of KLEI of HEPARIN gel uit Duitsland (plaatsvervanger voor Dolobene).

Ik haat die onzekerheid,.. want straks is het toch wat anders...

Hoe wisten jullie nou ZEKER dat het een peesblessure was en hoe hebben jullie dit behandeld.
Hebben jullie een echo of scan gemaakt en wat betaalden jullie hiervoor? Heeft het echt duidelijkheid gebracht of deed bijv. een buigproef ook genoeg voor jullie.

Ik weet dat er meer topics zijn, maar ik vind alleen maar oude topics,..
helaas is er geen centraal topic, vandaar even zo.

Mijn paard heeft dus een dikke bult op zijn voorbeen, die is niet warm, en hij is niet kreupel.
Iemand hier ervaring mee?

Dan heel graag jullie verhalen,..
Zal straks een foto proberen te plaatsen.


Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:55

zekerheid of het echt een pees betrefd heb je alleen met een echo (of scan. is hetzelfde) ik zou inderdaad je paard op rust zetten voor 1 a 2 weken. mocht de zwelling niet duidelijk verminderen of mocht je twijfelen dan zou ik dan een echo laten maken. bij peesblessures wordt er inderdaad meestal overgegaan op boxrust en stappen en daarna een opbouwschema voor het rijden. nu zul je op een echo inderdaad (te) weinig zien. bij een peesblessure lopen paarden niet altijd kreupel wat er vaak voor zorgd dat het minder erg lijkt dan het is.

het enige wat ik wel apart vind is dat de bult niet warm is.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-11 20:01

Ja he,... dat vond ik ook,... gewoon een rare bult, niet warm, niet hard,.. meer zacht, en hij is niet erger geworden. Hij loopt ook superfit door de wei (= gelukkig rustig en heeft geen rare uitspattingen) en kijkt me vreemd aan als ik steeds zijn been kom koelen.

Bedankt voor je berichtje, vind het wel fijn te horen dat dit wel de gebruikelijke gang van zaken is,..
Zou me zelf voor mn kop slaan als ik achteraf hoor dat ik gelijk een scan had moeten maken,.. en het niet gedaan had,..

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:05

nee hoor. met meteen scannen zie je inderdaad gewoon veel te weinig. mijn merrie heeft al meerdere peesbessures gehad waarbij ze bij de eerste (die ernstig was) geen dag kreupel heeft gelopen. flinke zwelling en volgens mij was dat wel warm. alhoewel met de laatste twee (gelukkig alleen peesschede overvulling) was het wel wat gezwollen maar niet warm.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-11 20:26

Misschien heeft de mijne ook zoiets omdat t niet warm is?

Hoelang heeft dat laatste bij jouw paardje geduurd? Die peesschedeovervulling? En wat heb je daaraan kunnen doen?

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:32

die peesschedeovervulling geeft niet zo een hele duidelijke bult. ik mocht toen stappen (erop) gewoon 20 min half uurtje en na 2 maanden mocht ik de draf weer opbouwen. er word dan boxrust aangeraden maar mijn merrie zet ik dan liever apart op de wei omdat zij niet druk doet en omdat ik een paard liever geen boxrust geef, maar als je een paard hebt die echt gaat rennen en spelen op de wei dan zou ik liever voor boxrust kiezen.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-11 20:43

Helemaal mee eens. Mijn paard loopt ook in de wei. Heb net even een voorbeeld gezocht van een peesschedeovervulling en het is inderdaad wat anders zo te zien. Mijne heeft een eivormige iets langwerpige bult van ca 5 cm lang. Tussen de tussenpees en oppervlakkige buiger op t plaatje dat ik gevonden had...

Maar even een week aankijken.

Bedankt he!

Tjuppie

Berichten: 820
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:54

Het hoeft niet warm te zijn en hij hoeft al helemaal niet kreupel te zijn, dan kan het nog steeds wel een peesprobleem zijn. Dus daar kom je alleen maar achter door te laten scannen.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:54

dat is vrijwel zeker wat anders ja. graag gedaan. ik hoop voor jou en je paard dat het erg mee zal vallen.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-11 22:04

Tjuppie schreef:
Het hoeft niet warm te zijn en hij hoeft al helemaal niet kreupel te zijn, dan kan het nog steeds wel een peesprobleem zijn. Dus daar kom je alleen maar achter door te laten scannen.


Ja dat zeiden wij ook idd al... Zo balen dat dat pas na 1 a 2 weken kan.. Je zit zo in onzekerheid.. Weet iemand toevallig wat scannen kost?

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:19

rond de 100 euro bij mijn kliniek

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:25

Als een paard van mij een zwelling op de benen heeft en er is geen wondje te vinden ga ik over het algemeen de volgende dag al naar de kliniek. Ze kunnen dan sowieso al zien of het een peesblessure is dmv een scan, ze kunnen alleen niet precies zien hoeveel schade er is. Maar dan weet je wel meteen wat het is en wat je eraan moet doen.

Een zwelling hoeft niet warm te zijn en je paard hoeft er ook niet keupel aan te lopen. Verder kunnen ze prima door een buigproef komen. De enige optie om 100% zeker te weten wat er aan de hand is is een peesscan.

Als je toch liever even wilt wachten zou ik je paard toch zeker op boxrust of anders iig op een klein stukje weiland van 5x5m zetten en alleen maar stappen op het harde en het been koelen.

Hier op de kliniek kost een peesscan overigens ongeveer 100 euro.

Succes!

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:30

Scannen koste mij 60 euro bij de Vallei in Woudenberg.
Hoeft inderdaad niet meteen, het is beter om even te wachten, stappen op het harde en afspuiten en goed opletten dat je paard niet aan de kletter gaat op het land, klei kan het vocht wat afdrijven, wat ik je mee wil geven is: doe het vooral rustig aan en overhaast niets anders ben je voor je het weet weer terug bij af !

mait
Berichten: 450
Geregistreerd: 02-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:42

Hier ook een bekende met pees blessures.

Is het zoiets:
http://i270.photobucket.com/albums/jj90 ... elvoor.jpg

Zo trof ik die van mij aan (niet de meest duidelijke foto overigens).
De DA adviseerde rust, koelen en als de zwelling goed was afgenomen weer rustig opbouwen, ze had zich waarschijnlijk 'gewoon' verstapt. De zwelling nam af, been was al niet echt warm maar toch flink gekoeld om de vocht stroom op gang te houden (pezen zijn erg slecht doorbloed dus vocht gaat er lastig weer uit). In november (juni had ik de DA gesproken) was de zwelling er nog niet helemaal uit en de bult was inmiddels hard. Ondanks dat nog wel gewoon M1 gestart want ze liep 100% rad.
Dus in november naar de kliniek geweest voor een echoscopie omdat ik uitsluitsel wilde en dat van de DA niet kreeg. Ze liep niet onregelmatig maar het was ook niet wat het ooit geweest was. Ergens vertrouwde ik het gewoon niet. Wat bleek? Zware peesblessure, bijzonder dat ze niet kreupelde, een hard paard en als je haar nu op volledige boxrust zet kun je er misschien over een jaar weer recreatief mee aan het werk.... WAT?! |( Dat hadden we niet verwacht. Deze blessure aan de buitenste buigpees is herkenbaar aan het 'banaantje' dat zich vormt op de pees. 3 maanden later weer voor een controle scan terug geweest nadat ze op volledige boxrust had gestaan met koelen, 2x daags 10 minuten wandelen over het harde en dolobene gel. Het zag er zo goed uit, en het littekenweefsel was zo netjes ingekapseld dat ik eigenlijk groen licht kreeg om weer op te bouwen en het zag er allemaal heel gunstig uit. Uiteindelijk mocht ik alles weer ook al heb ik besloten wel voorzichtig te zijn want het blijft een kwetsbare plek. Dus na rustig opbouwen uiteindelijk nog wat L2 proeven en uiteindelijk M2 proeven gereden wat allemaal perfect ging.

Wat ik maar wil zeggen: zonder echoscopie heb je geen uitsluitsel en door de telefoon is het erg lastig beoordelen. Kreupel zijn ze lang niet allemaal. Een peesblessure is ook niet het einde maar reken maar op een lange revalidatie periode...

Niet echt het meest optimistische verhaal misschien maar ik kan je vertellen dat ik nu (3 jaar later) nog altijd kan genieten van mijn paard!

Time flies like an arrow, Fruit flies like a banana

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:46

Citaat:
De DA adviseerde rust, koelen en als de zwelling goed was afgenomen weer rustig opbouwen


Oei, gevaarlijk advies (zoals je inmiddels helaas zelf ook hebt ervaren)!
De zwelling kan namelijk allang verdwenen zijn en de kreupelheid (als die er al was) ook, maar dat zegt nog niets over de staat van de pees. Dat is juist zo gevaarlijk aan peesblessures: het lijkt op een gegeven moment alsof je er bent en weer kunt beginnen terwijl de pees nog lang niet hersteld is.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:53

Mijn paard liep ook niet kreupel, had alleen een been met wat oedeem erin, ook een peesblessure...
Vriendin van mij had een paard met een enorm ei op z'n pees, liep ook niet kreupel was ook niet warm, ook een peesblessure... Het heeft dus ook hele verschillende symptomen...

Ik heb erg goede ervaringen met Frans v Toor bij De Raaphorst, echt een pezengoeroe is dat. Is wel een duurdere kliniek (scan kostte ons ca 200 euro) maar ze kunnen daar ook eventueel alles uit de kast halen om het herstel sneller te laten verlopen.

Tot je kunt laten scannen zou ik hem zeker niet meer los op de wei laten. Better be safe then sorry... Dus of op boxrust met aantal daags 10 min stappen en 10 min koelen of op een klein stukje land wat Horseware ook al aangeeft (mits hij volledig rustig blijft). In het beginstadium van een peesblessure moet je echt goed voorzichtig zijn om geen verdere schade te maken.

Sunnygirl
Berichten: 133
Geregistreerd: 15-05-11
Woonplaats: Tilburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:54

Ik zal hem gewoon rust geven, kijken of het minder word is dit niet geval, dan kun je altijd in die scan nog kijken wat daaruitkomt.

<3mn lieve tinkertje silas.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:02

wat ik net idd zei. bij de pees geven veel paarden geen pijnreactie de zwelling neemt op een gegeven moment af en er lijkt niks meer aan de hand, maar een echo wijst dan anders uit.

bij mijn merrie bleef de zwelling bij de eerste blessure heel lang hetzelfde waardoor ik het niet vertrouwde (gelukkig ant anders had ik waarschijnlijk meer kapot gemaakt dan me lief was) uiteindelijk hebben we 8 maanden aan de hand gestapt en daarna weer langzaam het rijden opgebouwd. de grootste periode van het stappen stond ze ook met een veulen aan de voet dus stond ze in een eigen paddock en snachts op stal. voor haar is er in geen geva boxrust. ik heb haar toen de eerste twee weken op boxrust gehad op advies van de DA toen (weulen was toen nog niet geboren) maar z brak me de stal af. steigeren en bokken in de stal en mij over straat sleuren omdat ze haar energie niet kwijt kon.

boxrust komt er eigenlijk op neer dat je je paard zo rustig mogelijk wil houden zonder dat hij de pees/been gaat overbelasten. voor mijn merrie betekend dat dagelijkse weidegang op een eigen wei. dan is ze gewoon rustig en tevreden. het handigste is dan om inderdaad een stukje af te zetten zodat de mogelijkheid om te gaan rennen etc gewoon eigenlijk wegenomen wordt.

Tjuppie

Berichten: 820
Geregistreerd: 22-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:36

Qizz schreef:
Tjuppie schreef:
Het hoeft niet warm te zijn en hij hoeft al helemaal niet kreupel te zijn, dan kan het nog steeds wel een peesprobleem zijn. Dus daar kom je alleen maar achter door te laten scannen.


Ja dat zeiden wij ook idd al... Zo balen dat dat pas na 1 a 2 weken kan.. Je zit zo in onzekerheid.. Weet iemand toevallig wat scannen kost?


Dat is niet zo hoor. Want het kan zo maar zijn dat die bult helemaal niet verdwijnt of verandert. En dan kunnen ze nog wel scannen hoor. Maar een of twee weken rust is wel het logisch advies van een DA (en ook gebruikelijk), want het kan prima veel minder worden in die tijd. Met de wei zou ik wel oppassen, hij moet echt niet als een gek tekeer gaan, want daar wordt het zeker niet beter van. Stappen over het harde is altijd goed.

Anoniem

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:38

Oeol vin het er niet fijn uitzien.
Ik zou als ik jou was 2 x daags 15 min gaan stappen en koelen. Over een week nog steeds een bobble een scan laten maken

Tjuppie

Berichten: 820
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:40

Wil je anders eens een foto maken TS?

melaniepk

Berichten: 2234
Geregistreerd: 02-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:45

Probleem met stalrust is dat ze vaak gaan draaien in stal door verveling (zeer slecht voor de pezen) en de meeste zich als een stuiterbal aan een touwtje gedragen tijdens het stappen en je net zoveel schade aanricht of zelfs meer dan wanneer een paard een klein sprintje trekt op de weide, beste is op een KLEIN stukje weide zetten waar hij geen sprintjes kan trekken, maar toch kan neuzen met andere paarden en lekker buiten is... paddock is dan weer niet slim ivm het zand wat extra belasting geeft voor de pezen...
Ik denk dat je het beste naar je paard kunt kijken hoe die reageerd op verschillende mogelijkheden, de meningen over wat goed is zijn namelijk erg verdeeld ;)
Het enige waar iedereen het over eens is, is rechtuit stappen op het harde, afspuiten en heel heel veel geduld.

Tjuppie

Berichten: 820
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 00:18

Nee hoor melaniepk, TS kent haar paard het beste, dus als hij gewoon rustig is binnen, is dat nog altijd het slimste. Paddock moet wel echt 3,5 bij 3,5 zijn, anders kunnen ze nog prima maf doen (dwz bokken op de plek of toch proberen te draven).
Maar of we hier nou over moeten gaan discussieren?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:50

Ik verplaats dit topic van MD naar BEH omdat het daar beter past.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:53

ts heb je een foto?
Er zitten nogal wat pezen aan een paardenbeen...de plek is niet onbelangrijk om er wat over te kunnen zeggen.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers