Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:39

Oh wauw, jij bent lekker bezig zeg! Inclusief alle zijgangen en kleine voltes? Ook niet af en toe nog een iets dikker been?

Vanaf het begin af aan op de paddock gehouden had het alleen maar slechter gemaakt. Of ze nou hele dagen buiten staat of niet, het is nogal een energieke pony die minstens 1-2 keer per dag helemaal uit dr plaat gaat. Of het nou een kleine paddock, of de wei is. :o Nu heb ik die uitspattingen tenminste 3 maanden kunnen voorkomen.
DA adviseerde in april/mei weer terug te komen voor controle en had het liefst dat ik haar tot die tijd nog binnen hou, maar dat klinkt mij wel erg lang.. Ik wil deze of volgende maand voor de zekerheid nog eens terug om een scan te maken. OHZ heb ik in het verleden na maanden niks doen altijd rustig kunnen opstappen. Wat dat betreft is ze OHZ altijd mega braaf en goed te controleren geweest.
Stappen op het harde doet ze ook braaf en rustig, wel alleen op het erf want langs de weg is ze niet zo mak. Hoe ze los gaat zijn op het harde durf ik niet te zeggen. Misschien houdt ze zich dan juist rustig, of alsnog niet. :+
Heel moeilijk met zo'n stuiterbalpony..

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:51

Hmm ja de mijne is ook wel zo.. Maar die werd alleen maar gekker hoe langer op stal die moet er echt uit := volledige boxrust wordt volgensmij ook niet veel meer gegeven. Probleem erbij is vaak dat ze er toch een keer weer uitmoeten en ze dan vaak nog 20x erger ontploffen. Lastig!

OHZ zou ik wel overleggen dat is toch wel meer belasting.

Ja ik rij alle zijgangn wel weer door inmiddels en kleine voltes. Been is nooit dik of warm! Dus lijkt heel goed te gaan.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:14

Als ze rustig staat op stal zou ik haar op stal laten en 1x per dag 30 min stappen. Zeker bij een paard die op de paddock uit zn plaat gaat. Nu in een drassig stuk zetten zou ik ook niet doen

Fijn dat die van jou goed gaat yvank! Hier ook alles nog goed. :)) zijn inmiddels ook alweer ruim een jaar verder :)

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:15

Bijna twee jaar zelfs :oo tijd gaat snel

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:35

Somebitch schreef:
Als ze rustig staat op stal zou ik haar op stal laten en 1x per dag 30 min stappen. Zeker bij een paard die op de paddock uit zn plaat gaat. Nu in een drassig stuk zetten zou ik ook niet doen

Fijn dat die van jou goed gaat yvank! Hier ook alles nog goed. :)) zijn inmiddels ook alweer ruim een jaar verder :)

Dit zou ik ook doen. Zolang op stal goed gaat, dat volhouden.

Yvank_, wat fijn dat het weer zo goed gaat en spannend je eerste wedstrijd weer :)

Mijne staat weer met een blessure, 3 jaar geleden geopereerd aan het check ligament linksvoor en er is nu weer een blessure te zien in het littekenweefsel van het check ligament. Nu weer 5 weken stappen en dan weer terug voor controle scan. We blijven lekker bezig zo.

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:29

Na wat enige overtuiging van staleigenaresse, haar net toch even los gezet (ik denk wel 7 minuten). Wel toen alle andere paarden binnen stonden. Blijft ze als een dooie bij het hek staan natuurlijk. Ze heeft max 2 rondjes gelopen. := Ik denk dat ze nog niet door had dat ze los was..
Nu afgesproken dat ik haar zelf eind vd dag even los zet (nadat we gestapt hebben en er geen paard meer buiten staat en onder streng toezicht van mij). Even kijken hoe dat blijft gaan. Als ik merk dat ze die dag gespannen is of ze gaat druk doen, komt ze voorlopig niet verder dan d'r stal. Dus ik hoop dat ze naar me luistert en rustig blijft. :+
Fijn om te lezen dat jullie ook zeggen anders langer binnen houden. Ik ben normaal van zoveel mogelijk buiten laten lopen, maar omdat ik weet dat ze zo gek doet vind ik het echt heel spannend.

Jeetje, dat is zuur! Wat voor operatie hebben ze toen gedaan? En enig idee hoe het komt dat er nu toch weer een blessure zit?
Dan hoop je na 3 jaar toch wel van de ellende af te zijn, begint het opnieuw.. sterkte :(:)

Ik hoop echt volgend jaar ook zo positief te kunnen schrijven dat we weer met zijgangen en voltes bezig zijn. Wat zullen jullie genieten zeg!

En alweer twee jaar goed. Niet bang dat het toch ooit nog terug komt?

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:32

Fijn dat het losstaan goed ging, hopelijk blijft dat zo gaan :)

Ze heeft een check ligament operatie gehad, in m'n geplaatste berichten staat ook ergens een link naar het topic dat ik toen gemaakt heb.
Had wel gehoopt dat we dit jaar anders zouden beginnen ja, maar 'gelukkig' ben ik niet veel anders gewend. Heb d'r nu bijna 5 jaar en nog geen jaar gehad dat we geen ellende hadden

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:08

Ik heb je berichten in je topic nagelezen. Had ik beter niet kunnen doen. Wat heb jij constant pech met je paard zeg. :(:)
Ik hoop voor je dat er een moment komt dat de pech voorbij is en jullie 'gewoon' kunnen genieten.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 23:10

absque_dubio schreef:
Ik heb je berichten in je topic nagelezen. Had ik beter niet kunnen doen. Wat heb jij constant pech met je paard zeg. :(:)
Ik hoop voor je dat er een moment komt dat de pech voorbij is en jullie 'gewoon' kunnen genieten.

Idd, meer pech dan geluk. Maar we genieten ook op deze manier, zou wel fijn zijn als we eens een keer zonder blessures verder kunnen

Sunshinee
Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 04:26

Heeel lang geleden, zeg maar 2 jaar.. kwam ik ook in dit topic.
Paard dikke bult op haar kogel, flink kreupel, linksachter.
Echo laten maken en ja hoor, een enorme scheur in haar tussenpees.
Ze moest op boxrust, 1 rare sprong en ze kon door naar de slager.
Dit was Maart 2016, in de zomer in de wei geprobeerd maar ze rende veel te veel en haar pees werd slechter dus fulltime strootjes tellen op stal..
Na een tijdje mochten we weer stappen , in de zomer was ze nog heel braaf maar in de winter werd ze levensgevaarlijk. Enorm hoog steigeren aan de hand, dus aan de bijzet gaan wandelen, arm paard maar we konden niet anders.
Hiermee was ze gelukkig in de hand te houden.
Langzaam ging het beter en 1 week voor kerst ging ik erop om te stappen, dit werd rodeo en kreeg ik een mega kopstoot , 2 weken pijnstillers daarna was het gelukkig weer over. Toen maar heel voorzichtig wat gelongeerd en veel meelopen zodat ze geen kleine voltes zou maken. In Maart weer een echo en haar pees zag er super goed uit, ik moest gaan opbouwen om het verder te laten aansterken, in Mei konden we zelfs al onderling mee doen in de B (we waren M)
Nu 2 jaar later is haar been nog steeds lelijk dik maar de echo is goed en ze loopt goed.
In Maart is het 2 jaar geleden en wil ik graag weer M starten, maar voor dat we dat gaan doen, laat ik nog een echo maken! Dus vanaf Mei tot en met Nu opgebouwd en nog niet terug op niveau, dus nog 3 maanden ingepland om op niveau te komen,

Sterkte allemaal!!

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:31

Jeetje wat een verhaal Sunshine, jammer dat de paarden nooit echt begrijpen dat we het voor hun eigen bestwil doen :(:)
Fijn dat ze nu eindelijk weer goed is en je weer echt kan gaan opbouwen, al duurt dat natuurlijk ook weer een tijd.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 23:23

Pfoe wat een verhaal hopen dat het nu goed blijft gaan!

Hier werd ik vandaag erg blij van :D de ring weer in geweest! Tuurlijk ging het nog niet super. Ik heb nog helemaal niet proefgericht getraind maar gingen puur voor de ringervaring weer. Dus een L proefje gedaan ipv ons huidige niveau (z1 startgerechtigd)

Afbeelding

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:02

Dat gevoel is zoooo leuk he Yvank! Ik ben inmiddels ookal op wedstrijd geweest, een L2 proefje. Hij besloot in de galop enkele bokken te geven dus het ging ook niet helemaal zoals het moest maar ach :P ik was sowieso gelukkig. We gaan binnen 2 weken terug op jumping, 80cm. We zitten nog niet op ons oud niveau (M1 dressuur, 1.20 jumping en L eventing) maar ik heb geen haast. Eventing gaan we sowieso nooit meer rijden. Tenzij een kleine derby misschien.

De blessure is van half april geleden, inmiddels werkt hij 4x in de week 45min en 1x per week aquatrainer. De pees staat nooit warm of dik maar we blijven wel voorzichtig :)

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:49

Ohh Yvank wat gaaf! Je straalt ook helemaal. :D

Florence, werken incl zijgangen, voltes, springen? Of nog rustig aan?

Ik neem aan dat bij sommige de pees wat dikker blijft door het littekenweefsel. Voelen jullie dan na het rijden of het niet nog dikker wordt, of voelen jullie of hij warmer wordt?
En ik lees toch wel zeer regelmatig dat er weer terug een blessure komt. Ik zit in dubio of ik aankomend voorjaar nogmaals mn pony laat dekken, zodat mocht het terug komen ze in ieder geval een veulentje in dr buik heeft. Of dat ik de gok ga nemen dat ze goed blijft dan.
Het liefst hak ik dr been eraf en plaats ik er een nieuwe onder. :+

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:16

We doen zijgangen, wijken, SB, travers en hebben nu 2 keer een sprongetje genomen. Wel nog max. 90cm om de belasting wat te beperken

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:22

Hier is de pees niet dikker en gelukkig het littekenweefsel ook minimaal! Ik voel eigenlijk nog continu... Als ik ga poetsen en zadelen voel ik het been. Na het rijden voel ik het hoe het been is. Bij iets twijfel over warmte (dik is he tnooit meer) gaat er gelijk koelende klei op.

Meestal ga ik dan na het afzadelen , opruimen voer geven etc en daarna voor ik weg ga voel ik nog een keer.

Of een blessure terug komt is moeilijk te zeggen. Zoals het bij mijn paard genezen is acht de dierenarts de kans dat het terugkomt op deze plek niet groter dan op een andere plek.

Sunshinee
Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:31

Yvank: super gaaf zeg!! Wauw best wel jaloers!
Vandaag heeft mijn dierenarts een laatste echo gemaakt van de pees, om te controleren of hij sterk genoeg is dat we weer kunnen doorbouwen voor het M1 en dat is zo!! Super blij!
Dit was op haar aller vervelendste moment..
Afbeelding

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:39

Fijn dat het weer zo goed gaat Yvank!

Sunshine! Super goed nieuws!

Bij mijn pony was het been juist na het rijden dunner. Heb er wel altijd opgelet met peesbeschermers dat het niet te warm werd, rij het liefste dan ook zoveel mogelijk zonder. En ik spoot de eerste tijd veel af na het rijden. Toen ik weer vertrouwen in kreeg, werd dat minder.

Chica had eerst rechtsvoor een peesblessure, daar heeft ze wel wat galletjes aan over gehouden. Tweede keer linksvoor is helemaal weggetrokken.

Of het terug komt is lastig te zeggen. Ik heb met mijn pony besloten om helemaal niet meer te springen. Ze is nu 21 en ik was wel klaar elke keer met die peesblessures. Toch heb ik die van mij afgelopen zomer nog in het Z1 kunnen starten, dat had ik natuurlijk ook niet kunnen dromen met mijn 21 jarige en twee peesblessures achter de rug. Dit wassen afgelopen zomer. In januari was ze toen weer beter verklaard.
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:00

Ik rij dan juist wel met bescherming maar heb dit wel heel zorgvuldig uitgezocht.. Op de foto heb ik gewoon br kapjes om maar in training rij ik alleen maar met Le mieux beschermers en ook alleen zachte ademende.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:07

Mij bevalt zonder heel goed, maar anders zou ik inderdaad goed ademende beschermers gebruiken.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:09

Ja ik vind dat toch spannend! Hij staat inmiddels ook op ijzers en schrikt zich nog wel eens dood van iets dus voel me veiliger met :=

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:27

Sunshine wat fijn zeg! Gefeliciteerd met het goede nieuws! :D
Die foto := Dan ben ik echt mega blij dat de mijne zich zo braaf gedraagt.

Naath dat zal dan een hele overwinning zijn geweest afgelopen zomer. Stoere pony heb je zeg! Zou je geen 21 geven.

Bij de mijne zit de blessure nog boven de rand van de beschermers. Daar ben ik wel 'blij' mee, scheelt voor m'n gevoel toch iets. Ik zet haar nu ook met beschermers buiten en koel daarna, ondanks dat ze niet meer doet dan 1 rondje stappen en verder stil staan in die 10-15 minuten dat ze buiten staat. :o
Kan er nog weinig over zeggen dus hoe het been gaat reageren als ze wel weer gaat bewegen. Nu blijft het mooi natuurlijk, maar dat is het de afgelopen 3 maanden constant geweest.
Le mieux beschermers zat ik ook aan te denken tzt voor het rijden. Zit daar nog verschil in? Heb me er verder nog niet in verdiept. Transportbeschermers ben ik ook wel wat huiverig voor, naar mijn idee kunnen die ook wel wat warm worden?

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:29

Oh dat scheelt ja bij mij niet helaas.

Ik heb de brushing boots en de support boots, beide koeler dan normale peesbeschermers maar de brushing zijn echt het meest koel! Maar de support ook wel fijne :j

Transportbeschermers gebruik ik van die stalbeschermers voor. Maar op langere ritten niks.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:20

Ik rij ook altijd zonder beschermers, longeren doe ik wel met. Ik heb de tendon boots van back on track, zijn heel fijn :)
Litteken weefsel blijft hier dun, voor zover het dun kan zijn. En ik voel als ik er net ben, voor het rijden, na het rijden en als ik weer weg ga. Gewoon voor het idee hahah

Fijn van de wedstrijden, toch een soort mijlpaal weer *\o/*

Wij gaan de 31e weer terug voor controle, ben benieuwd. Ze staat nu overdag opgesloten in dr box en 's nachts mag ze ook naar buiten in dr uitloop :)

Sunshinee
Berichten: 1553
Geregistreerd: 26-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 00:30

Beschermers,
Ja, ik zei eerst ook: er komen nooit meer beschemers om, tot dat ik ook die van le mieux tegen kwam. Ze mag alleen ventilerende om en anders niet, haha

De dierenarts zei dat er wat woekeringen waren te zien omdat de blessure zolang had geduurd, dus dat dat logisch was, maar dat de pees weer heel veel kon hebben.
Maar nu ben ik vergeten te vragen wat dat dan precies inhoud