Na peesblessure weer rustig opbouwen, paard ontploft steeds

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:39

@TS De mijne heeft ook een peesblessure gehad aan het voorbeen aan de strekpees. Ik kan je een ding aanraden als je dat al niet gedaan hebt. Schroef de brok zo ver mogelijk terug alleen maar kuil/hooi geven (of wat voorradig is). Je kan een beetje energiearme muesli of brok voeren. Belangrijk is om zo vaak mogelijk te gaan wandelen/stappen. De mijne is ook een paar keer mega uit zijn plaat gegaan. Bij mij hielp het om hem langzaam in een sukkeldrafje aan te laten draven. Niet voorwaarts rijden. Liever gewoon sukkeldrafje dan harder. Hij was ook rustiger zonder andere paarden. Een ding heb ik anders gedaan. De mijne heeft nooit boxrust gehad, dat wilde ik niet vanwege het feit dat het dan zo'n bom wordt. Pees is daardoor ook prima genezen alleen wat langzamer dan bij een paard met boxrust. HEEEEELLLLLL VEEEEELLLLL SSSUUUUCCCEEES

saskia79

Berichten: 82
Geregistreerd: 14-10-06

Re: Na peesblessure weer rustig opbouwen, paard ontploft steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:45

ik heb gebruik gemaakt van de muisje Vertagil!!

werkt super, mocht 2x er dag een schepje, was iets teveel.
mevrouw liep niet meer, zo sloom.

1x per dag werkte prima.
kan het je echt aanraden!!

stoere

Berichten: 664
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Akersloot

Re: Na peesblessure weer rustig opbouwen, paard ontploft steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 10:28

Jeetje even 2 dagen niet gekeken en alweer heel wat reacties erbij!
Bedankt voor het delen van je ervaringen en tips.
Ik heb inmiddels contact gehad met de kliniek in Utrecht en ze mocht omdat we al zo ver zijn in het herstel even gek doen aan de lijn.
Nou daar heeft ze flink van genoten en moet zeggen ze is nu een stuk rustiger. Ik ga nu weer proberen om het opbouwen onder het zadel verder te volgen en als dat niet gaan, gaan we iets van muisjes gebruiken.

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:27

fijn! :D mijn paard heeft ter ondersteuning van het revalidatie proces ook laser therapie gehad,en daar ben ik heel blij mee en tevreden over! de dierenarts vond het herstel boven verwachting *\o/* en daar ben ik die mensen erg dankbaar voor, hij kreeg het elke dag en ze kwamen aan huis :j echt super, kostte wel zo'n 400 euro voor 2 week :(:)

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Na peesblessure weer rustig opbouwen, paard ontploft steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:46

Hmm.. heb het 4 keer meegemaakt met zelfde paard. Momenteel peesblessure nummer 5.
Ik weet momenteel niet meer welke DA ik moet geloven, weet niet of TS dat ook heeft?
Ene zegt jaar op stal, niet laten bewegen. Ander zegt 2 weken boxrust daarna aan de hand stappen (heb dezelfde problemen als jij overigens. Hoooooog ontploffingsgevaar. Leuk zo merrie met Volbloedbloed...). Ander zegt weer gooi maar op de wei..
Tja...

Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:29

@roxxiejj, herken je probleem. 5 DA, 5 meningen. De mijne (50% volboed volgens zijn papier) is normaal een heerlijk relaxed paard, geen paniekhaas, rustig op het land. Als hij gewoon elke dag buiten komt. Ik herkende hem niet meer na een paar weken stalrust.......... Na overleg met diverse mensen zowel DA als niet. Na de 2 scan en overleg met DA die scan uitvoerde besloten de gok van het buitenlaten te wagen. Eerst op een klein stukje, maandje later op de grote wei 300 meter lang en 30 meter breed. Wat een lol had dat beest en dikke benen. Man wat ben ik bang geweest. 3 weken later echo. Pees zag er super uit. Nooit geen spijt van de buitenlaten beslissing gehad.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Na peesblessure weer rustig opbouwen, paard ontploft steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:33

Nja, zo hebben wij het momenteel ook. Na 3de peesklap ook maar een jaar op de wei gezet en toen was het ook weg :?

Norton
Berichten: 446
Geregistreerd: 29-04-06
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:53

Echt super frustrerend is dat nu voor de 5e keer.........pffff

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:59

Roxxiejj schreef:
Nja, zo hebben wij het momenteel ook. Na 3de peesklap ook maar een jaar op de wei gezet en toen was het ook weg :?



Zo gek is dat niet, beweging is bloedsomloop en bloedsomloop is afvoer van afvalstoffen en aanvoer van herstel.

ShadowFax
Berichten: 2334
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:14

Pfff, gelukkig dat ik niet de enige ben met dit probleem :(:) Op dit soort momenten denk ik altijd dat ik de enige ben met dit soort ellende. Mijn merrie heeft na een peesblessure van 2 jaar nu weer een blessure aan haar collateraalbanden. Alles wat jullie hier beschrijven herken ik. Soms weet ik het niet meer. Misschien wil ik haar een lange vakantie geven om weer eens even paard te worden. Ze moet nu verplicht 4 weken 24/7 boxrust. Tis een ijslander die altijd buiten staat. Goddank is mijn merrie's karakter zo sterk dat ze het iedere keer weer pikt en accepteert. Maar een lange vakantie gun ik haar gewoon (en mezelf ook!). Of toch maar weer aan de hand opbouwen en daarna onder het zadel. Wetende hoe bang ik dan weer ga worden van haar extreem hete en explosieve gedrag. Tis sowieso al een behoorlijk dominant heethoofd van karakter, maar nu door de beperkte bewegingsvrijheid NOG drukker. Mijn DA heeft me ook muisjes geadviseerd voor als ze weer voor het eerst de paddock op gaat of straks aan de hand NAAST me moet lopen. Maar naar wat ik dus begreep is dat je muisjes slechts in bepaalde gevallen kunt gebruiken, niet voor een langere periode iedere dag. Dan vind het ik het zoeken naar de juiste hoeveelheid niet echt prettig. Hebben jullie ook ervaring met magnesium of valeriaanwortel bijvoeren?

Pollux
Berichten: 667
Geregistreerd: 13-10-06

Re: Na peesblessure weer rustig opbouwen, paard ontploft steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:13

@TS: ik ben ook aan het opbouwen van een blessure bij mijn paard (welliswaar geen peesblessure, maar overrekte banden in SI gewrichten). Paard had boxrust, mocht 2 x per dag 30 min in de molen lopen gedurende 4 maanden. Nu mag ik haar rustig laten joggen aan de longe. Nou, vertel dat maar eens aan mijn paard. Die vloog door de longeerkraal als een bezetene, ijzer afgeslagen, bokken, steigeren, omdraaien. Gevolg: hevige spierpijn en zo stijf als een plank. Na opnieuw 5 dagen stappen, besloten het weer te proberen, maar dan met muisjes. Dit werkt aardig goed, ze doet niet zó idioot meer en het werkt lang genoeg om haar na het werk aan de longe even in de paddock te laten staan en ze daardoor niet zo explodeert. Misschien kan jij dat ook doen en jouw paard na het werk even in de paddock te zetten terwijl hij nog onder invloed van de muisjes is. Alleen het idee van buiten zijn, geeft misschien al rust in het koppie van je paard.

Succes!

Ka_tje

Berichten: 690
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen België

Re: Na peesblessure weer rustig opbouwen, paard ontploft steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:33

Bij ons op de manege staan ook een aantal paarden die aan het revalideren zijn en die gebruiken een verdovende paste genaamd Sedalin (weet niet of het goed geschreven is). Dit zit in een tube zoals de wormenpasta. je kan dus ook bepalen hoeveel je geeft. dit laat toe toch met je paard te werken maar dan zonder het gevaar dat hij zich zal overzetten. mss is het ook wat voor jou (mss best even overleggen met DA)
Veel succes in ieder geval!

Maryska
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-11-17
Woonplaats: Etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:12

Citaat:
heb je een pb gestuurd
stoere schreef:
Als eerst bedankt voor het lezen van mijn verhalen, ik hoop dat jullie tips hebben.
Ik zal proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden...

5 maanden geleden had ik mijn eerste afspraak bij de kliniek in Utrecht, paard liep kreupel.
Er zat een gedeeltelijke scheur in de oppervlakkige buigpees.
Revalidatie: 2 weken volledige boxrust, daarna 6 weken 2 a 3 x per dag 10 minuten a/d hand stappen op het harde.

Na die 2 maanden moesten we weer terug. Mijn paard was duidelijk beter gaan lopen, de scan zag er ook al wat beter uit, maar het was nog niet volledig hersteld.
Revalidatie: nog 6 weken a/d hand stappen opbouwend van 10 min naar 30 min dit 2 a 3 x per dag en daarna 6 weken onder het zadel STAPPEN 1 x daags 30 tot 45 min.

Na deze 3 maanden weer terug naar Utrecht voor de laatste beoordeling. Paard liep nog een fractie onregelmatig wat waarschijnlijk niet meer over gaat. (dat terzijde)
Revalidatie: we mogen nu het stappen onder het zadel gaan uitbreiden met wat draven. 1ste maand om de 5 min 1 min draven, 2e maand om de 3 a 4 min 1 min draven enz. Alleen lange zijdes, dus voor de wending van de korte zijde weer terug nemen!

Na deze 3 maanden (begin mei) telefonisch contact met Utrecht om te overleggen hoe het gaat enz.

Zo dat was het verhaal, nu waarom ik een topic start.
De eerste 3,5 maand mocht ik in mijn handen knijpen zo braaf als dat ze was, en op het moment dat ik er weer op moest om te STAPPEN onder het zadel kon ik haar niet eerst even uit laten razen aan de longeerlijn, dus ik dacht op hoop van zege maar.

Stalgenootje hield ons vast en moet zeggen dat ze redelijk braaf was, het was wel weersafhankelijk. Met die storm van paar weken terug kon ik echt niets met haar, niet wandelen en niet erop. Ze was zo gek als wat.

Nu mag ik dus het stappen gaan uitbreiden met wat draven, de eerste keer dat we gingen draven was ze overrompeld en deed ze het erg braaf. Helaas de dag erna begon het explosie gevaar.
Op het moment dat ik wil aandraven explodeert ze, tot nu toe ben ik op tijd met opvangen maar ik weet niet hoe lang dat nog goed blijft gaan. Ik geef al geen been meer, maar zeg ddrraffff tegen haar, dat ging een paar dagen goed maar ook dat werkt niet meer.
Ik weet me nu echt geen raad meer, het gaat me nog niet eens om mezelf dat ik er van af val, maar meer dat zij los rent in de bak als ik op de grond lig en ik wil er niet aan denken hoe ze dan te keer zal gaan in de bak....

Ik heb er nu al 2 dagen niet meer opgezeten nadat ze vrijdag weer explodeerde. Ik heb toen uiteindelijk wel 3 keer kunnen draven.
gister heb ik haar op een klein stukje (iets groter al haar stal) op een verhard stukje in de paddock gezet, met een pluk hooi. Vandaag met haar aan de hand gestapt.

Ik wil morgen mijn eigen dierenarts even bellen voor advies, maar ik dacht misschien hebben jullie ook nog bruikbare tips.