Paard soms mank, soms niet, wat kan het zijn

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Duhelo

Paard soms mank, soms niet, wat kan het zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 12:47

Vorige week dinsdag kruip ik op mijn paard, voelde in stap dat ze onregelmatig was, en in draf al meer,
vanaf de grond is er niks te zien, maar onder het zadel wel te voelen
(het zit linksachter denk ik)
gekoeld en terug op de weide gezet
donderdag er effe opgekropen en ze voelde weer regelmatig aan.
10 minuutjes gestapt, en terug op de weide
vrijdag buitenritje gemaakt, gestapt gedraafd en gegalopeert, paard voelde 100 % goed aan, mankte niet, niet onregelmatig, oortjes erop, allemaal goed en wel.

zondag meegedaan naar een buitenritje, paard liep goed in het begin,, enkel op de steentjes wat raar (maar doet ze altijd al, heeft geen ijzers)
het was wel een vrij zware rit (omhoog en omlaag op vrij zware paadjes) maar ze draafde en galopeerde vrolijk mee
tot plots, op het harde, weer onregelmatig, gelukkig veel zachte stukken waar ze niet onregelmatig was, wel heeft ze zich enkele keren verstapt, waarna ze weer onregelmatig was voor enkele passen en daarna weer goed was.

we komen na 11 km aan bij de stopplaats, blijkt daar dat we verkeerd gereden waren en ruim 10 km overgeslagen, nouja, niet echt een probleem
2 uurtjes gepauzeerd, en er dan weer op om verder te rijden.
Moet nu wel passen, we vertrekken, en paard van een vriend slaat achter mijn paard, en raakt ze wss rechtsvoor.
paardlief gaf geen kik, en liep gewoon goed op het zachte, ook tijdens het galopje.
na een km komen we op een stukje straat, en daar liep ze echt kreupel, zowel linksachter als rechtsvoor, maar afgewisseld met passen gewoon recht om dan plots weer te kreupelen.
na 20 meter komen we op een zacht stukje, en daar loopt ze weer gewoon rad, en wilde zels constant aandraven om de voorliggers in te halen (wat ze niet mocht wegens grote keien op de weg)
volgend stukje asfalt stapt en draaft ze weer 100 % goed...

daarna niet onregelmatig geweest, ze dan een uurtje of 3 op de trailer gezet tot we gegeten hadden, meegenomen naar huis, ze komt vlot de trailer af, draait kort (ze komt er altijd los af en wandelt dan naar de poetsplaats), en zet een paar passen, tikt met haar achterbeen tegen een uitstekende steen, en zet dan drie passen vooruit praktisch op 3 benen.
dan was ze op de poetsplaats, ik geef ze haar eten, en daarna loopt ze weer redelijk rad naar de stal toe,ook in de weide niks te zien.

ik zit even met men handen in het haar, je ziet er amper iets aan, maar het zit niet echt goed, maar ene moment is ze rad, dan een beetje onregelmatig, dan weer rad, dan plots echt mank, dan weer goed ...

het is trouwens een verzorgpaard, vandaar dat ik totnutoe nog niet teruggeweest ben, paard staat enkel bij mij in training ...

Aukelizzy

Re: Paard soms mank, soms niet, wat kan het zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:37

Ik begrijp uit je verhaal dat ze alleen op het harde gevoelig loopt. Kan het niet zijn dat ze wat korte hoefjes heeft/ gevoelige zolen? Persoonlijk zou ik een paard dat in de dagen ervoor niet helemaal rad is mee nemen op een zware buitenrit.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:41

Myn pony heeft dit wel eens als ze uit stal komt. Weet niet of dit hetzelfde verhaal is maar ik had eens geinformeerd bij de DA en die zei dat het door de groei kwam (pony is nu 3). De hoefsmid heeft haar toen op een speciale manier bekapt en toen had ze geen last meer.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:44

Ik ga met Aukelizzy mee. Ik denk ook dat haar hoeven wat gevoelig en misschien zelfs aan de korte kant zijn. Vooral als je zo'n duidelijk verschil tussen hard en zachte ondergrond voelt. Daarnaast kan het ook zijn dat het paard steeds moet wennen als hij de overgang maakt van zacht naar hard. Dat heeft mijn paard soms ook even, zij staat ook zonder ijzers.

Wel zou ik het even aankijken als ik jou was en niet teveel buitenrijden op dit moment. Even de hoeven de kans geven om te herstellen.

Succes!

Tijd heb je niet, tijd moet je maken!!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 06:18

het paard mankt wel duidelijk linksachter.k ken haar vrij goed,en er is een duidelijk verschil tussen gevoelig lopen (doet ze altijd wel op grind) en hetgeen ze nu doet...
pasrdje heeft trouwens een dag wat onregelmaig gelopen,dag erop was ze weer helemaal goed...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 07:57

Als het paard altijd al gevoelig loopt op grind kan het best zijn dat ze een hoefkneuzing heeft gehad.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 08:27

Aukelizzy schreef:
Als het paard altijd al gevoelig loopt op grind kan het best zijn dat ze een hoefkneuzing heeft gehad.

een hoefkneuzing?
waar moet ik dan aan denken, en op allevier de voeten?
ze loopt gevoelig op grind als e net bekapt is geweest, maar loopt dan wel altijd rad op asfalt en op het zachte, zowel stap als draf
maar nu loopt ze echt onregelmatig linksachter, dat is niet meer gevoelig lopen, maar wel onregelmatig
ik heb wel de indruk dat het na enkele passen beter gaat, maar ik heb ze dus nog niet echt doorgereden (bahelve zondag dan, waar ze na enkele passen dan inderdaad weer rad ging, tot ze zich verstapte oid, om dan weer enkele passen te "manken" (heel licht) en na enkele passen weer rad te zijn.
ik had al zitten denken aan arthrose oid ook, maar ik weet niet in welke zin die symptomen dan in dat plaatje passen?

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:20

Hoe gaat het nu met het paardje???

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 10:44

eergisteren effe aan de longe gehangen in de weide, in stap loopt ze goed, draf in principe ook, maar een beetje stijf vanachter (niet echt kort, maar stijf)
maar aan de andere kant, dat doet ze altijd al, paardlief is geen longefanaat.
denk van ze morgen effe onder het zadel te doen voor een stapritje, of mss eens kijken met pistewerk.
ik veronderstel, als het iets is in de trant van artrose, dat ze opstartmoeilijkheden heeft, maar dan na loswerken niet meer zou mogen manken.
toch eens testen als ik ze een halfuurtje doorrij in stap en draf, of zse dan even erg, minder of erger onregelmatig is, en van daaruit evalueren ...

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:46

ik zou een goede osteopaat laten komen of een chiropractor.

niets hoeft, paarden wel

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 12:40

het is niet mijn eigen paard, dus ik heb niet zomaar de vrije hand wie ik laat komen.
zeker als ze niet duidelijk mank loopt ...

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:43

Wat dacht je van gewoon een dierenarts. Even met de eigenaar overleggen!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:45

klinkt mij meer in de oren als een hoefkneuzing/hoefzweer..hoe lang geleden is ze bekapt?anders zou je even aan je hoefsmit kunnen vragen of hij wat merkt met bekappen en met een tang even wil voelen of ze ergens in de hoef gevoelig is..

ze hoeft maar aan 1 been pijn te hebben waardoor het lijkt alsof ze aan alle 4 de benen niet goed loopt omdat ze de overige 3 benen anders gaat belasten..

sterkte..

**Het geluk van een kind begint in het hart van de moeder**

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 13:30

de hoefsmid moest donderdag komen voor mijn eigen veulen die effe verderop staat, dus we hebben de merrie in de trailer gestopt en ook laten mee bekappen.
op haar rechterachterhoef, had ze aan de teen een wat roder stuk, dat kon wijzen dat er eens iets wat ingeprikt was, waar de hoef nog herstelde, maar volgens de hoefsmid was dat een oudere kneuzing, en ze was er ook niet gevoelig op.
hoefsmid heeft geen zweren of kneuzingen gezien, heeft de tang erop gehad en dat al zeker uitgesloten.
hij oppert dat het mss iets in het gewricht is dat mss verschuift oid, dat zou kunnen verklaren waarom ze soms mankt en soms niet . maar hij durfde zich daar niet over uitspreken ...
we zien het zowiezo nog een weekje ofzo aan, daar ze in de weide niet mankt, en nog gewoon beweegt, eet en nijdig doet op de andere paarden zoals gewoonte, ik neem ze deze week weer es onder het zadel om te voelen of ze het nog doet of niet, en dan zien we verder denk ik ...

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:02

Balen dat je nog geen duidelijkheid hebt. Sterkte!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 19:45

vandaag effe gereden
in stap volledig rad op het harde
in de piste ook rad, zowel stap draf, als haar galopspurtje (voor een trekpaard heeft ze wel fut)
wel beetje stijf, maar we hebben weer ruim twee weken niet gedressuurd, dus beetje lang en laag gestapt en gedraafd en wat cirkeltjes gereden.
op de terugweg was ze in draf op het harde niet 100 % , maar ook niet onregelmatig, eerder voorzichtig om haar voeten neer te zetten, maar de hoefsmid heeft er donderdag wel redelijk vanaf gehaald, dus kan daarmee zijn ook, ze loopt altijd wat voorzichtig na een bekapping.

ik zal ze deze week wat rustig loswerken in de piste, beetje rustig rijden dat ze wat lossser komt, en dan zien of ze zo blijft, verbeterd of hervalt zeker...

XxMandyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:16

Als eerste overleggen met de eigenaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-10 21:19

topic is al ruim een maand oud...

eigenaar vertrouwd mij trouwens met het paard, en ik pas mijn training aan het paard zoals het het beste uit komt voor mij en voor mijn paard, in dringende situaties (paard op drie benen, andere heftige ongelukken) wordt er uiteraard direct naar de eigenaar gegaan.
in dit geval wordt er een licht manken vastgesteld, en dit is uiteraard wel vermeld geweest bij de eigenaar, maar ik krijg het vertrouwen om te doen wat me het beste lijkt

Paardlief heeft trouwens een tweetal weekjes verlof gekregen, dan een weekje opgepikt met lichte buitenritjes en licht dressuurwerk, en is nu 100 % rad
inmiddels geschoren en in de dekens, en lopen weer volop mee in training :)

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:01

Super dat het nu weer goed gaat!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie