wie herkent: niet rad na peesblessure

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

hiekje

wie herkent: niet rad na peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 17:49

Hoi hoi,
Mijn paard heeft een peesblessure welke nu voor 80 tot 90% is genezen. Het is nu 4 maanden geleden gebeurt. Het is een scheur aan het checkligament/diepe buiger. In stap loopt ze nu normaal, maar in draf loopt ze niet rad. Ze houd haar lichaam ook wat naar 1 kant. De osteopaat is een week geleden geweest en heeft haar los gemaakt. Ik mag alleen geen bochten maken (om haar soepel te maken) alleen rechte lijnen ivm de peesscheur. Wie heeft dit ook meegemaakt of herkent dit nu bij zijn paard.
Groetjes Maurike

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:18

Hoef je niet meer voor controle naar je behandelend DA? Ik zou eens contact met hem opnemen. Mijn ervaring met peesblessures is dat de paarden langzaam aan beter gaan lopen. Na 4 maanden mag je toch wel echt herstel verwachten en (bijna) geen kreupelheid meer. Maar dat kun je beter met je DA overleggen. Misschien vind hij het helemaal niet zo alarmerend en heeft deze blessure gewoon meer tijd nodig.. Het is altijd lastig om verschillende behandelplannen op elkaar af te stemmen. Mijn paard moet voor haar losgemaakte bekken veel zijgangen en tempo wisselingen in de galop. Maar met haar herstellende hoefbandjes blessure mag ze alleen maar rechtuit en rustig aan.. Ik ben bang dat ze nog een paar bezoekjes aan de osteopaat nodig heeft want ik houd mij toch maar aan het advies van de "bandjes/pezen" arts ;) . Blijft lastig..Beterschap..

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 10:42

Oh fijn een reactie, hihih. Da heeft haar zien lopen in stap en draf en vond haar niet kreupel, maar ook niet helemaal rad. Heb toen aangegeven dat mijn paard zich snel vast zet in haar rug (vooral na 2 maand boxrust en 1 maand 2x 5 min stap) Heb toen gezegd dat ik eerst osteopaat wil laten kijken en behandelen. Hij zei toen wel dat we altijd een kreupelheidsonderzoek kunnen doen, maar ik wil eigenlijk eerst liever dat de pees hersteld is voordat ik weer allerlei dingen ga doen die de boel kunnen verpesten zoals buigproeven en op volte. Ze is ook paar wk terug bekapt en volgens DA niet goed. Ze heeft geen draagrand meer om op te lopen. Dit had ze al niet, maar smid heeft de zolen dunner gesneden en te kort bekapt naar mijn idee. Daar heeft ze ook lang slecht op gelopen dus misschien dat dit nog meespeelt. Jij ook beterschap aukelizzy

hiekje

Re: wie herkent: niet rad na peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 17:04

niemand anders dit meegemaakt?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:23

mijn paard is net zo goed als hersteld van een peesblessure (check ligament). Ik ben al met al een jaar bezig geweest (paard is nu ong een jaar geleden kreupel geraakt, ik ben nu op het punt dat ik langzaam aan het uitbouwen ben, dus 20 min draf en een klein galopje, maar nog geen kleine voltes en niet al te veel bochtenwerk), dus ik wil je niet afschrikken, maar met 4 maanden was ik nog echt niet aan het draven.

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 11:14

Was op advies van DA 5 min draf en 10 min stap, maar ik ga nu mijn eigen gevoel en het paard volgen en ga het stappen uitbreiden. Thanx voor je reactie

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:44

Mijn paard liep na zijn peesblessure ook niet helemaal rad. Maar dat was meer stijfheid dan dat hij kreupel was aan het been met de blessure. Door het rustig op te bouwen werd hij steeds soepeler en was er uiteindelijk niets meer te zien. Het is natuurlijk niet zo vreemd dat een paard stijf is na maanden alleen maar stappen en voorzichtig is met het belasten van het been waar de blessure zat.

“Er zijn geen grenzen aan wat we een paard kunnen leren, er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.”

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:49

Is er niet een foto of scan gemaakt van de blesurre?
Een scheur in de diepe buiger kan heel lang duren voordat het genezen is vaak ben je zeker een jaar verder.

Denken dat iets onmogelijk is, is het onmogelijk maken.
www.stalmireille.nl

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:57

ik herken het, loop nu bij een fysio om het paard recht te maken

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 19:27

Laatste scan gaf 80 tot 90 procent genezing. Stap loopt ze nu lekker door, terwijl ze tijd terug ook beroerd stapte. Draf gaat nog niet lekker. Ze trekt de hele bovenlijn strak, dat zie ik als ik ernaast ren. Ik denk ook dat ze zo krom is als een banaan. Stap nu gewoon nog lekker en ze geeft zelf wel aan als ze een drafje wil.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:30

Mijn pony heeft afgelopen winter ook dezelfde blessure opgelopen, en ik ben 8 maanden bezig geweest voordat hij weer echt normaal liep.. vooral de draf bleef een probleem idd. Heb het gewoon heel rustig aan gedaan, ook tussentijds gewoon maar weer 2 weken op de wei gegooid, en nu gaat het weer goed. Moet er wel bijzeggen dat hij in het begin echt geen rust hield, maar steeds liep te draaien op stal/in de paddock.

Dragan! <3 (Drafur x Briggen)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:55

Mijn paard heeft in maart een peesblessure opgelopen. Leek even wat vooruitgang in te zitten bij een voorzichtig drafje, maar loopt op dit moment ook niet rad in draf. Geduld denk ik |( |(

het leven is goed met een engels volbloed

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:05

hiekje schreef:
Laatste scan gaf 80 tot 90 procent genezing. Stap loopt ze nu lekker door, terwijl ze tijd terug ook beroerd stapte. Draf gaat nog niet lekker. Ze trekt de hele bovenlijn strak, dat zie ik als ik ernaast ren. Ik denk ook dat ze zo krom is als een banaan. Stap nu gewoon nog lekker en ze geeft zelf wel aan als ze een drafje wil.

Dat was hij ook. Zijn bekken zijn nu scheef (bespiering) Waarschijnlijk omdat ie zijn pijnlijke been wou ontlasten (achter peesbelssure) Dus nu allemaal oefeningen en strekken om zijn bespiering weer recht te krijgen. Loopt ook in draf niet goed. En achteruit loopt ie ook in ongelijke afstanden

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:08

Weet je dat het bijna een jaar kan duren voordat een pees echt hersteld is? En dan zien ze niet eens meer een blessure op de echo, maar voor het weefsel zich echt hersteld heeft gaat bijna een jaar overheen...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:09

4 maanden is erg kort
bouw t stap..drafschema langzaam op en geef er MSM poeder bij.
dit versneld de groei van t bindweefsel enorm
peesweefsel hersteld namelijk niet maar wordt afgedekt met bindweefsel
oefeningen doe je wel op hard en niet in de bak want dat is te zwaar en een harde ondergrond bevorderd de doorbloeding na de oefening goed koelen met cooling gel verlengt dit effect.
Je moet wel 6 tot8 mnd rekenen voor voldoende herstel
suc6

Zomereczeem?
Equi-Protecta paardenlotion geeft verlichting!
http://www.equiprotecta.nl/dealeroverzicht

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 08:22

Mijn paard heeft hetzelfde als het paard van TS, ook een blessure in het checkligament van de diepe buiger.
In stap loopt ze goed, in draf loopt ze bijna helemaal goed. Wel is het been op de plek waar de blessure zit erg dik, er zit echt een bult. Dat schijnt normaal te zijn bij blessures van het checkligament, hebben jullie paarden dat ook?

Mijn paard staat al sinds Mei stil. Wel in de wei, klein afgezet stukje, en ik wandel met haar.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:22

Die bult had mijn paard ook en gaat niet helemaal weg, zijn pezen blijven verdikt (nu heb ik een geluk bij ongeluk, hij heeft het aan beide benen gehad |( ).

Overigens, als je geld hebt en wil een snellere genezing, zet je paard in de seawalker van health4horses. Zeker in de beginfase heeft dit een zeer goed effect, mijn paard heeft er een maand gestaan aan het eind, en zijn benen zijn nog nooit zo strak geweest als in al die jaren ervoor.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:32

Mijn paard heeft dit al sinds Mei, dus ik ben bang dat we de beginfase al hebben gehad.
Maar hoeveel kost dat dan, die seawalker?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:17

reiziger, je hebt pb.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:19

Mijn paard is zeer regelmatig niet rad meer (en is nu dus ook met vroegpensioen) nav een peesblessure. Zie profiel, de haflinger, staat ook een linkje in volgens mij

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:29

Mijn paard is eigenlijk ook met vroegpensioen. Ze was net gerevalideerd van haar tussenpees, en nu dit weer. En ze heeft ook HKO. Ik denk dat ik blij mag zijn als ik er af en toe een rustig ritje mee kan maken.
Zo ontzettend zonde, want het is zo'n fijn paard.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:01

ik hoop niet dat de mijne met vroegpensioen kan gaan, hij is net 4...

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 20:01

Voer al sinds begin d tox en msm poeder bij en ze krijgt speciale musueli voor paarden die op boxrust staan. (staat ze niet meer nu). Tis wel apart want als er andere paarden in de wei staan en die draven mee, dan kan mevrouw ineens draven als een hengst hihihi, niks geen onregelmatigheid meer. Ik hoop ook niet dat de mijne op pensioen moet, maar das nog te voorbarig om dat nu al te concluderen.

stormpuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 07:07

mijn pony heef het ook gehad dieren arts geweest peesblesuuren moest op rust dus en elke dag op de weg gelopen naar 4 maanden was het nog niet over dus naar de kliniek buigproef gedaan was goed volgens hem maar wij vonden toch dat die anders liep dus heef die het advies gegeven om in een binnen bak te gaan rijde een lichten en dan 5 min stappen 5 drafen en er dan af en volgende dag 10 min stappen 10 drafen naar 4 weken liep die heelenmaal goed

wietse1905

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 07:33

Onze fries staat nu ook al zo'n 4 maanden stil met een peesblessure aan de diepe buiger/checkligament. Omdat wij geen vertrouwen hadden in het oordeel van de veearts, zijn wij naar Utrecht gegaan. Daar hebben ze ( ook) een scan gemaakt, en hebben ze hem op speciaal beslag gezet ( om beter te kunnen afwikkelen en om druk te verdelen). Tevens hebben we een opbouwschema gehad.

Als ik jouw situatie dan met de onze vergelijk ( ze hebben ongeveer dezelfde blessure) dan vindt ik het volgende punt opvallend:

* Jouw opbouwschema was 2 mnd boxrust en daarna een maand 2x 5 minuten stappen. Die van ons is een week boxrust, daarna 2x 10 min stappen, na een maand 2x 20 minuten stappen, na weer een maand 2x 25 minuten stappen. En iedere keer na het stappen coolen met een coolpack. Daarna weer terug naar Utrecht.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je paard twee maanden op stal heeft gestaan. Mi is het dan niet zo vreemd dat ze niet zo flexibel is. De opbouw is nogal kort. Ik zou beginnen met je opbouwschema aan de hand uit te breiden. Geef haar de kans om weer een beetje soepel te worden. Zolang ze volgens jou niet rad loopt, zou ik er niet op gaan zitten. Jij kent je paard het beste en weet wanneer er iets niet klopt.

Als je een slecht gevoel hebt over het niet rad lopen, dan zou ik een second opinion overwegen in Utrecht. Ze zijn daar erg goed en laten we eerlijk zijn, een peesblessure is een vak apart.