Hoefzweer

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Elixir

Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 12:27

Mijn paard had een hele diepe hoefzweer zitten met heel wat puls op zijn been en hij was ook enorm kreupel.
Nu zit ik al hele tijd met de vraag hoelang moet je die voet inpakken? De DA heeft de eerste keer gesneden en ingepakt, twee dagen later is ze teruggekomen en heeft ze nogmaals gesneden en terug ingepakt. Na die laatste keer liep hij al niet meer kreupel, dus alles lijkt opgelost maar ik vraag me af hoelang ik die voet moet inpakken?
Ik heb hem zelf daarna al drie maal ingepakt, dus telkens om de twee dagen. Nu heeft hij zijn schoen terug van gisteren aan, en ben ik aan het overwegen om hem eraf te laten morgen. Is dit verstandig of niet?
Je ziet nog een kuiltje in de hoef, maar niet meer tot in zijn hoef binnenin, dus volgens mij lijk alles goed dichtgegroeid maar ik heb dit nooit eerder gehad dus ik weet eigenlijk niet hoelang het precies moet.

**There is no secret so close as that between a rider and his horse**
**Riding a horse is the art of keeping a horse between you and the ground**
**No hour of life is wasted that is spent in the saddle**

Aukelizzy

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:10

Bel anders je DA even? Die kan je het beste adviseren.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:22

Ja bij vragen altijd DA of Hoefsmid vragen, als hij/zij het zelf al niet aangegeven heeft. Zoiets als hoefzweren zijn niet levensbedreigend maar het moet wel goed genezen.
Waarmee pak je die hoef in dan?
Het advies van een hoefsmid voor een hoefzweer is meestal; uitsnijden (door een hoefsmid) en dan 2 keer per dag in een emmer met lauwwarm water en soda en dat een dag of 4 a 5. En de rest veel beweging (op de wei) en het liefst niet inpakken omdat het ook lucht nodig heeft om te genezen. Maar als je paard gruwelt van een been in een emmer water, is een hoefzak beter geschikt.
Maar ik ben geen dierenarts.. dus overleg met een professional is altijd raadzaam!

Je kunt terug gaan naar veiligheid, of vooruit naar groei

Klik hier om ons te volgen op Instagram

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 10:53

Zij had de hoefzweer uitgesneden en hij moest steriel blijven dus er werden watten opgelegd en met verband en tape dichtgeplakt. Het is ongeveer een week dichtgehouden, maar wel telkens ontsmet en ververst van verband. Het is ook mooi dichtgegroeid nu, maar blijft wel gevoelig als je eraan komt. Mijn DA zei dat dit wel even zo blijft. Is het zo dat dit voor altijd een gevoelige plaats blijft in de hoef? Ik heb trouwens op bokt nog mensen gezien die intapen na het uitsnijden van een hoefzweer, ik vroeg me gewoon af hoelang dit eigenlijk clean moet blijven

**There is no secret so close as that between a rider and his horse**
**Riding a horse is the art of keeping a horse between you and the ground**
**No hour of life is wasted that is spent in the saddle**

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie