Van de 1 op andere dag kreupel.

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

MiesEnRijk

Van de 1 op andere dag kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 13:04

Hallo!

Vorige week dinsdag heb ik gewoon nog gereden, Woensdags heeft mijn bijrijdster nog gewoon gereden
en ik heb donderdags nog les gehad.
En vrijdag ineens kreupel. mijn bijrijdster stapt op begint aan de les (ik was er toevallig bij)
hij liep wel wat onregelmatig maar het is een draver dus wat wil je..
maar op de linkerhand niks aan de hand en ze gaat aandraven ook niks aan de hand.
gaat van hand veranderen en pats boem kreupel.
alleen in de draf loopt hij kreupel en ook alleen rechtsom met rechtsvoor.
dus wij gwoon een kwartiertje stappen en dat gingen we effe een paar dagen vol houden.
zaterdag gestapt zondag gestapt maandag hoefsmid geweest daarna weer even een dagje op het land gezet
toen is hij dus keihard gaan galoperen ( jaa een draver die kan galoperen) savonds uit het land gehaald en gestapt en een beetje laten draven nog steeds kreupel.
Gister laten stappen na een kwartier goed flink gestapt te hebben linksom en rechtsom en daarna even gedraafd nog steeds kreupel.

Ik snap er echt helemaal niks meer van. het is niet dik en ook niet warm en alleen rechtsom.
we hebben zondag een onderlinge wedstrijd en hoop toch wel heel graag dat ik daar aan mee kan doen.
Iemand nog tips? als hij vandaag nog niet beter loopt dan ga ik de dierenarts bellen.
maar heeft er iemand tips die ik als eerste uit kan ga proberen?

Groetjes.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-09-10 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype aangepast

Zo trots op mijn paardje (L)

KylaLover

Re: Van de 1 op andere dag kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:09

krijg het idee dat het niet zijn been is, maar zijn schouder of rug. Zou dat mogelijk kunnen zijn?

♥♥♥Rozita van de Rijsdijk (verkocht)♥♥♥
♥♥♥Don Grego (verkocht)♥♥♥
http://www.facebook.com/viviantusveldfotografie
http://www.instagram.com/viviantusveldfotografie

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 13:13

Zou kunnen hij heeft wel eens last gehad van zijn rug maar er ligt nu een nieuw zadel onder en die heb ik pas 2 maanden en is toen helemaal op maat gemaakt en opgevult dus aan het zadel zou het ook niet kunnen liggen ook is hij niet zo heel erg gevoelig als ik op zijn rug druk ..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:13

Bij een peesblessure hoeven ze niet altijd een warm of dik been te hebben.
Mijn merrie liep ook een paar dagen goed en dan ineens was ze weer kreupel.
Later bleek het een blessure te zijn, als ik door gereden had dan was die blessure alleen maar erger geworden.
Mijn merrie had ook geen dik of warm been

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:13

Een hoefzweer kan ook van het ene op het andere moment voor kreupelheid zorgen. Ik zou eens even met de smid gaan bellen.

Je suis Charlie.

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 13:15

De hoefsmid is afgelopen maandag geweest en heeft helemaal niets gezien.

brandy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:16

Als hij nu nog steeds kreupel loopt is hij echt voor zondag niet goed hoor! een wedstrijd is totaal niet belangrijk! als je paardje maar goedkomt.
het kan echt van alles zijn! dit lijkt meer op iets van een overbelasting maar ja ik zie niks op afstand en ben geen D.A!
ik zou ook niet elke dag proberen te gaan draven om te kijken of hij al goed is!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:17

ik zou er zo geen wedstrijd mee gaan rijden.
Als je paard niet goed loopt word je er toch uit gegooit hiervoor.
Ik duim voor je dat het niet veel is maar zou er toch even een arts naar laten kijken.
Tot die tijd zou ik het dier op totale rust zetten, mocht het een pees zijn dan vererger je het probleem niet

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:19

Een hoog zittende zweer is ook voor een smid heel moeilijk te vinden. maar als je er zeker van bent dat het dat niet is, dan zou ik hem even complete boxrust geven (dus niet de wei op) 2x per dag 10 minuten stappen. Hou dit langer vol dan een paar daagjes. Als je er een DA bij gaat halen zal die in eerste instantie ook rust voorschrijven. Dus voordat je de DA in gaat schakelen kun je dit alvast gaan doen.

Je suis Charlie.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:21

kan veel zijn
heb ook eens op buitenrit geweest met mijn merrie en liep de bak in om nog even dressuurmatig te rijden. ik draaf enkele minuten hou halt, en bij het terug aandraven pats boem, kreupel.
afgestapt en de hoeven voor de zekerheid gecontroleerd op steentjes of zoiets, maar niks. geen warm been, geen zwelling, stuwing,... gekoeld en weggezet, 2 dagen mee aan de hand gestapt en op dag 3 toen ik de DA wilde bellen, was ze terug correct. Oorzaak? geen idee

edit: hoge hoefzweer geeft stuwing

There is beauty in everything, even the things that scare us.

http://www.dalmat.be

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:48

1: dat het een draver is heeft niks te maken met het feit dat hij onregelmatig zal lopen.
2: een draver kan prima galoperen.
3: ik zou je wedstrijd skippen, komt vanzelf wel weer.
4: Na wat rust een DA laten komen, al zo het idd uit de rug of schouder kunnen komen.

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 09:52

Ja, ik heb gister de dierenarts gebeld omdat ik me toch wel wat zorgen maakte omdat hij zijn pijn nooit laat zien zeg maar en nu dus duidelijk wel.
Die dacht ook direct aan een hoefzweer en heeft me uitgelegd hoe ik dat kan zien maar dat heeft hij dus niet.

Nu belde gister mijn bijrijdster dat hij alleen kreupel liep zodra je de teugels aan neemt om hem naar beneden te vragen dus waarschijnlijk is het inderdaad zijn schouder .. ik ga nu eerst de zadelmaker langs laten komen want volgens mijn stal eigenares is zijn zadel iets te smal en omdat hij de afgelopen maanden best wel veel spieropbouw heeft gedaan kan dat heel goed kloppen zeg maar.
dus nou gaan we eerst de zadel maker laten komen en die naar het zadel laten kijken en als dat het niet is komt de dierenarts erbij.

Hij krijgt nu rust tot de zadelmaker is geweest en inderdaad 2 keer per dag 10 minuutjes stappen en gewoon even rustig aan.

in iedergeval bedankt allemaal!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:59

Als jij het niet ziet (hoefzweer) betekend niet dat het er niet zit. Maar ik snap niet dat jullie er gewoon op gaan zitten terwijl je paard kreupel is! Ookal is hij alleen in draf kreupel. Het hoeft zeker zn schouder niet te zijn als hij kreupel loop als je hem naar beneden vraagt. Heb je zn tanden laten na kijken?
Dan wel stappen aan de hand en niet onder het zadel!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:21

Mijn paard staat momenteel met een hoefzweer, ik zocht ergens een topic om mijn vraag te stellen (wou er zelf geen voor oprichten), namelijk hoelang moet je die voet inpakken? DA heeft hem tweemaal ingepakt (telkens om de twee dagen), en ik heb het ondertussen nu alweer voor de derde keer gedaan. Het ziet er alleen nog uit als een klein gaatje, wanneer mag hij daar dan terug zo mee bloot lopen?

**There is no secret so close as that between a rider and his horse**
**Riding a horse is the art of keeping a horse between you and the ground**
**No hour of life is wasted that is spent in the saddle**

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:43

marise83 schreef:
Als jij het niet ziet (hoefzweer) betekend niet dat het er niet zit. Maar ik snap niet dat jullie er gewoon op gaan zitten terwijl je paard kreupel is! Ookal is hij alleen in draf kreupel. Het hoeft zeker zn schouder niet te zijn als hij kreupel loop als je hem naar beneden vraagt. Heb je zn tanden laten na kijken?
Dan wel stappen aan de hand en niet onder het zadel!

eerlijk, ik heb vandaag ook op mijn paard gekropen, die twee dagen geleden wat mankte
simpelweg omdat ze het aan de hand niet laat zien, maar wel laat voelen.
dus ik heb er vandaag effe 10 minuutjes opgekropen en even gestapt en gedraafd over het harde om te voelen of ze nog mankte (dat deed ze niet meer, maar ze krijgt vandaag en morgen toch nog effe rustà)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:46

Maar daar heb je al het verschil ;) na 2 dagen omdat ze het aan de hand niet liet zien. Wat ik begrijp uit het verhaal doet dit paard dat in draf wel en zijn ze gewoon door gereden, zonder het paard eerst even rust te geven ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:10

marise83 schreef:
Maar daar heb je al het verschil ;) na 2 dagen omdat ze het aan de hand niet liet zien. Wat ik begrijp uit het verhaal doet dit paard dat in draf wel en zijn ze gewoon door gereden, zonder het paard eerst even rust te geven ;)

dat is inderdaad een ander verhaal, daar ga ik me dan ook niet over uitspreken zonder het paard gezien te hebben

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:19

Das idd een nadeel van internet, je baseerd je mening op een geschreven verhaal. Alleen zou ik niet op mn paard stappen als ik weet dat ze niet goed loopt ;)

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 14:57

hij liet het aan de hand niet zien. maar zodra je op hem stapte en hem in de volte zetten of de teugels aan nam om hem naar beneden te vragen ging hij alleen rechtsom kreupel lopen. en rechtsvoor. dus het is niet zo dat ik er op ga zitten omdat ik het totaal niet erg vind dat hij kreupel loopt. en dat ik daar maling aan heb en dat ik dan gewoon door rij met hem. maar hij liet het aan de hand/longe niet zien. dus moesten we er af en toe even op om te kijken wat het was. en ik heb er wel 1 keer 5 minuutjes op gezeten om te kijken of hij inderdaad nog steeds kreupel was. ( Dit omdat hij dat niet liet zien aan de hand/longe)

en die hoefzweer zit er niet anders had de hoefsmid dat afgelopen maandag wel zien zitten want toen zijn zijn hoeven gedaan.

we gaan nu de zadelmaker laten komen kijken of het daar aan ligt en anders komt de dierenarts om te kijken en dan zien we wel verder.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:19

oh oke, dat was uit je post niet duidelijk... hoefzweer zit soms zo hoog dat ook een hoefsmid het niet altijd meteen ziet. Ik hoop iig dat dat het is, dat is nm vrij makkelijk te behandelen ;)
Heb je al eens langs zn rug gevoeld of daar gevoelige plekken zitten?

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 22:06

jaa daar zitten wel gevoelige plekken! de zadelmaker komt deze week langs. hij word helemaaal gek van het stil staan enniets doen en hij mist heel erg de aandacht die ik hem altijd geef met rijden enzo;) dus we hopen gauw weer aan de gang te kunnen!

Veerle93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:14

Ik had het ook bij mijn pony, niks te zien, dierenarts laten komen bleek dat ze een blijn in der hoef had. Maar het was met het blote oog niet te zien wanit het zat helemaal binnen in. Misschien heeft jou paardje ookzoiets?

Kerstmuts

m_Beau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:20

heet kan ook zo zijn dat je paard zich verstapt heeft, mijn paard ging vorige week ook goed naar de wei en kwam er kreupel af, nu ook weer goed.. gewoon ff 2 wekn 2x per dag stappen en NIET kijken hoe hij draaft.. dan na 2 weken weer kijken, weer niet goed, dan naar kliniek!

chantkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:02

mijn pony is 9 maanden kreupel geweest aan haar achterbeen en haar been was ook niet warm of dik. En je zag het ook alleen als ze aan het draven was. ik heb na paar weken afspuiten en elke dag op het harde lopen toch maar een dierenarts gebeld en die is er achter gekomen dat ze wat bij haar kogel had en daar heeft ze een spuit voor gehad en na nog lang lopen is het toch weer goed gekomen. En ze heeft ook wel is vaker last van haar voorbeen als ze verkeerd draait of als ze zich heel erg verstapt en als ze dat heeft heeft ze last van haar schouder of knie.

Amira&Kyra.('ll)
iloveyou!('ll)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:21

Een hoge hoefzweer kan soms weken zitten voordat hij doorbreekt, dus dat kan het zeker wel zijn. Soms voel je niks, zie je niks....
En verder kan het van alles zijn, maar in dit geval lijkt een zadelprobleem me niet het meest logische.