Stel: je zadelt je paard op, paard is lekker zoals altijd, en je maakt je klaar voor een buitenrit.
je stapt op, paardlief blijft deze keer wel netjes stilstaan (je denkt, oeh, mijn training werpt vruchten af

je geeft been om te vertrekken, en je moet al vrij hard inkomen om ze te overtuigen te vertrekken.
goed, dat gebeurt wel vaker.
na enkele stappen voel je dat ze niet rad stapt, vraagt aan je mederuiters of ze iets zien, nee ze zien niks.
je draaft enkele passen aan, en voelt duidelijk dat ze niet rad loopt, eerst denk je, rechtervoorbeen, maar het hoofd beweegt niet, dus zit het wss ergens vanachter.
je stapt af, kijkt naar de benen, ziet niks, krabt de hoeven uit (is een trekpaard, dus geeft normaal geen hoeven, soms wel, meestal niet), zitten geen steentjes in, niks.
stijft weer op, draaft aan, en paard wipt je op een kant hoger op dan op de andere kant.
Mederuiters zien ook niks in draf, zeggen dat ze niet mankt.
ik laat mijn mederuiter opstijgen om ze aan te voelen in draf en zo zelf eens te kunnen kijken,
hij voelt ook dat ze niet rad loopt, maar je ziet ze niet manken.
Wat doen jullie in een dergelijke situatie?
rijden jullie door en kijken na een uur nog eens?
keer je terug naar stal? bel je dan de dierenarts of kijk je het even aan?
ikzelf ben dus teruggekeerd naar stal, heb haar achterhoeven (wonder boven wonder) kunnen uitkrabben, en heb de benen dan 10 minuten gekoeld met stromend water.
ik heb ez nu weer in de weide gezet, en kijk morgen nog eens.
ikzelf denk weer aan een hoefzweer (had ze een aantal jaar geleden ook) maar ik zie niks aan de hoeven of de onderkant ervan, ze is ook niet echt erg gevoelig als ik overal duw en druk.
de vorige keer zag ik er echter ook niks aan, en die is dan uitgebroken via de kroonrand.
toen ik ze uit de weide haalde heeft ze wel weer een raar manoevre gedaan in de stal, dus mss heeft ze zich ook wel verstapt.
zondag was ze nog 100 % rad.
Wat zou het kunnen zijn, en wat doe ik het best, iedere dag mee stappen, wat longeren, of gewoon binnen twee dagen er weer op kruipen en kijken of ze nog mankt?