Traditioneel > natuurlijk: Chubby

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Chubby

Traditioneel > natuurlijk: Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 18:08

Nadat mijn paard 3 weken geleden na een bezoek van de hoefsmid (traditioneel) wederom kreupelde en ontzettend op eieren liep, plus ze zich enorm misdragen had waardoor hij niet in staat was geweest haar achterhoeven te bekappen, was voor mij de maat vol. Ik heb me opgegeven voor een cursus Natuurljk Bekappen en heb eind september de praktijkdag in Terneuzen. Tot die tijd studeer ik me suf en lees alles wat los en vast zit over dit onderwerp -:)

Ik ga de natuurlijk bekapper die bij ons op stal komt vragen om Chubby's hoeven de eerste keer goed neer te zetten, waarna ik het zelf ga proberen bij te houden. De vorderingen wil ik graag fotografisch bijhouden in dit topic, als dat de juiste plaats zou zijn?

Bijgaande foto's zijn vandaag genomen, 3 weken na de tradionele bekapping van de voorhoeven. Ze loopt nog steeds niet zoals ze moet lopen: een tíkje kreupel en m.n bij de overgang van onverhard naar verhard enkele passen op eieren. De achterhoeven zijn voor de zomer voor het laatst gedaan. Chubby woont behoorlijk NH :D

RV
Afbeelding Afbeelding

LV
Afbeelding Afbeelding

RA
Afbeelding Afbeelding

LA
Afbeelding Afbeelding

Na het plaatsen van de foto's besef ik dat ik ook foto's vanaf de voorzijde had moeten nemen. Dan konden jullie de brede zijwaartse flares zien die aan de achterhoeven zitten. Volgens mij is de witte lijn op de plaatsen van die flares na wel in orde. De straal is ook mooi lang en breed. Aan de toon te zien is Chubby geen toonlander. De hielen mogen wel flink lager aan de voorkant.

Uiteraard ben ik benieuwd naar de mening van bokkers, naar tips, adviezen, etc. Ik hoop dat mijn paard met jullie steun binnenkort weer gewoon jaarrond vrolijk mee op pad kan!

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

zodiacje

Re: Traditioneel > natuurlijk: Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:14

dus hier is chubby nog niet natuurlijk bekapt he?
Ik ga je verslag zeker volgen.
ik heb al jaren ijzers dus misschien zeg ik iets geks maar ik mis hier, vooral bij de achterhoeven, de mogelijkheid om af te rollen aan de voorzijde.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:17

ik volg even mee,twijfel hier ook om ze zelf bij te houden omdat twee van mij ook iedere keer gevoelig lopen nadat de smid is geweest,vooral op het harde.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 18:17

Klopt, ze is 3 weken geleden traditioneel bekapt. Achter is ze al maanden niet bekapt :o
Jammer genoeg heb ik zelf op dit moment nog niet voldoende kennis en geen materialen om nu aan de gang te gaan met de grootste 'problemen'.

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:21

chubby waar ga je eind september de dagcursus volgen?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:23

ík denk ook dat het heel verstandig is om eerst een ervaren natuurlijk bekapper er op los te laten ipv het zelf meteen te doen.
Wanneer ga je m laten doen?
ben benieuwd naar het verschil tussen de twee!

Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik geen fan ben van zelf bijhouden, een hoefsmid heeft jaren geleerd voor zijn vak, ik heb niet de illusie dat ik dat zou kunnen doen. Al zou het wel geld besparen als je zelf hier en daar wat weg zou kunnen vijlen maar ik zou zelf niet meer dan dat willen doen.
succes ermee!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:26

Poe, ik vind het niet zo gek dat je paard gevoelig loopt! Hij/zij staat voor erg stijl op haar voeten en ze loopt op de straal! Er is veel te veel van de verzenen afgehaald en er mist imo veel draagwand.
Ben benieuwd hoe het verder gaat en of je met NB betere resultaten krijgt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 18:38

timokyana schreef:
chubby waar ga je eind september de dagcursus volgen?

In de buurt van Terneuzen (via paardnatuurlijk.nl)..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 18:42

zodiacje schreef:
Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik geen fan ben van zelf bijhouden, een hoefsmid heeft jaren geleerd voor zijn vak, ik heb niet de illusie dat ik dat zou kunnen doen. Al zou het wel geld besparen als je zelf hier en daar wat weg zou kunnen vijlen maar ik zou zelf niet meer dan dat willen doen.succes ermee!

Ik was ook altijd erg sceptisch. Maar gezien geen enkele traditionele smid het schijnbaar voor elkaar krijgt mijn paard rad te laten lopen na een beurt, ben ik het beu op die manier door te gaan. Als het goed is, is vijlen alles wat ik moet doen, de rest doet mijn paard zelf ;)

Simmie schreef:
ze loopt op de straal!

Ik dacht dat dat juist niet zo verkeerd is? De smid heeft de zool flink uitgehold, dus qua draagvlak was er weinig over idd.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:46

Straal moet contact met de bodem hebben zodat het seintjes kan doorgeven dat er materiaal moet groeien.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:46

Ik ben benieuwd! Ik heb hetzelfde probleem met die van mij eigenlijk... En die van mij staat van voor ook behoorlijk stijl en vanachter wel ok. Eigenlijk een beetje het zelfde als Chubby... Ik ga even kijken wanneer die cursus is, of evt. een volgende. Ik wil em ook al een tijd volgen.

SB Horsemanship

Papa, † 2 januari 2008 - Ik mis je nog steeds, elke dag, nog steeds...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 18:50

Volgens mij zit deze cursus vol. En daarbi is het echt niet te doen om voor die tijd alle theorie nog te leren.
Maar in oktober zijn er weer nieuwe dagen!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:55

Ja, is al snel dag. Ik heb nu vakantie en nog niet echt door dat het alweer begin september is. :P
Ik ga me inschrijven voor die van eind oktober. :j

SB Horsemanship

Papa, † 2 januari 2008 - Ik mis je nog steeds, elke dag, nog steeds...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:04

De cursus is een absolute aanrader. Het is heel leerzaam en ook gewoon heel erg gezellig, met zijn allen kennis willen opdoen en werken aan de hoeven. :)

Ik denk zeker niet dat je een draagwand moet houden, dat is nu juist niet het geval. De straal moet juist contact maken. De flaires zijn wat rottig, maar dit ga je uiteindelijk heus zelf bij kunnen houden. Als je regelmatig onderhoud pleegt, zijn de dingen die je moet doen ook niet zo spectaculair. ;) Daarbij zit er een veel kortere tijd tussen én krijg je er steeds beter oog voor.

Het is heel verstandig om eerst een nb'er te vragen, en daarna zelf verder te gaan. Hij of zij kan je ook wat tips meegeven en af en toe komen controleren. Dat lijkt in het begin even griezelig, maar dat valt best wel mee. :)

Is er iemand in je buurt die ook nb't? Kan soms best fijn zijn wat steun te hebben of iemand die een beetje meekijkt. Maar zonder zal het sowieso ook goedkomen. :)

Heel veel plezier met leren en met de cursusdag bij Piet! :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:06

Chubby schreef:
Ik dacht dat dat juist niet zo verkeerd is? De smid heeft de zool flink uitgehold, dus qua draagvlak was er weinig over idd.

Een NB-er zal nooit de zool uithollen!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 19:09

TurdusMerula schreef:
Ik denk zeker niet dat je een draagwand moet houden, dat is nu juist niet het geval.

Daarom zei ik draagvlak ;)

Antheman, ze is nu ook bekapt door een traditionele smid. Volgens mij is dat uithollen ook de oorzaak van het kreupelen/ eieren lopen. Of zien jullie andere oorzaken?

Onze hele stal NB't zowat. Maar er zijn er volgens mij niet zoveel die het netjes zelf bijhouden :o Maar de bekapper komt wel met enige regelmaat..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:10

KootMiraDrum schreef:
Straal moet contact met de bodem hebben zodat het seintjes kan doorgeven dat er materiaal moet groeien.

hmz, die theorie heb ik nog niet eerder van gehoord. wel dat de straal de grond moet raken om de doorbloeding in de benen goed te laten verlopen...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 19:11

Antheman schreef:
Chubby schreef:

Sorry, je quote me even rottig: 'ik dacht dat dat juist niet zo verkeerd is?' sloeg op Simmie's constatering dat Chubby op de straal loopt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:18

Chubby schreef:
Antheman, ze is nu ook bekapt door een traditionele smid. Volgens mij is dat uithollen ook de oorzaak van het kreupelen/ eieren lopen. Of zien jullie andere oorzaken?

Oooohhh, nu begrijp ik je.

Ik dacht dat er vandaag door de NB bekapt was. Lees je openingspost nu nog eens, en zie dat Chubby 3 weken geleden bekapt is.
Ik wilde je waarschuwen voor een eventuele beunhaas. Maar dat hoeft dus niet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 19:19

Nee, die waarschuwing heb ik 3 weken geleden al gehad ;)

Maar ik stel jullie posts enorm op prijs! Moet nog zoveel leren en interactief vind ik erg fijn als aanvulling op de boeken!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:23

Chubby schreef:
Sorry, je quote me even rottig: 'ik dacht dat dat juist niet zo verkeerd is?' sloeg op Simmie's constatering dat Chubby op de straal loopt.

Sorry hoor :roll:
Dan doen we het toch zo:

Antheman schreef:
Chubby schreef:
De smid heeft de zool flink uitgehold, dus qua draagvlak was er weinig over idd.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 19:25

Ik bedoelde het niet vervelend! Y;(

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:34

Klopt, ik bedoelde dan ook niet jouw reactie, maar ook die van Simmie. ;)

Leuk dat je een beetje support hebt in je omgeving.
En zelf bijhouden is júist ideaal. :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:39

Te koop: rocky mountain horses
NIEUW:http://www.rockymountainhorse.fr/

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 21:30

Ik durf het je niet te zeggen :o