[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_CaroB

Berichten: 45
Geregistreerd: 22-09-21

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 13:52

Zou inderdaad eerst ook gewoon met Glucosamine e.d. beginnen. Ik twijfel, of ik nog wat extra's moet gaan geven voor de winter. Hier nu alleen glucosamine. Gaat erg goed.


The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 13:58

Horseflex heeft nu een nieuwe variant van de jointpower uit, met hyraloonzuur. Ik ga deze nu bestellen voor de komende winter. Ondertussen doet mijn ouwe het wel steeds beter en beter. Ondertussen al redelijk afgebouwd en nog steeds blijft hij vlot stappen.


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Anoniem

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 18:23

Is het raar dat ik na lezen van alle artrose verhalen toch twijfel aan de diagnose van m'n 7 jarige en dat scheefstand in combi met een oude blessure en training gewoon de boosdoener waren? Heb ook nooit het idee gehad dat de prednisolon wat gedaan heeft. Ga de back on track beschermers deze winter ook weer gebruiken om de benen toch een beetje op temperatuur te houden en te ondersteunen op stal

_CaroB

Berichten: 45
Geregistreerd: 22-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:30

Marije_1997 schreef:
Is het raar dat ik na lezen van alle artrose verhalen toch twijfel aan de diagnose van m'n 7 jarige en dat scheefstand in combi met een oude blessure en training gewoon de boosdoener waren? Heb ook nooit het idee gehad dat de prednisolon wat gedaan heeft. Ga de back on track beschermers deze winter ook weer gebruiken om de benen toch een beetje op temperatuur te houden en te ondersteunen op stal


Die van jou was ook op foto's gezet en al? En diagnose via kliniek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 07:21

_CaroB schreef:
Marije_1997 schreef:
Is het raar dat ik na lezen van alle artrose verhalen toch twijfel aan de diagnose van m'n 7 jarige en dat scheefstand in combi met een oude blessure en training gewoon de boosdoener waren? Heb ook nooit het idee gehad dat de prednisolon wat gedaan heeft. Ga de back on track beschermers deze winter ook weer gebruiken om de benen toch een beetje op temperatuur te houden en te ondersteunen op stal


Die van jou was ook op foto's gezet en al? En diagnose via kliniek?


Ja dat wel, maar hij blijft goed lopen. En de kogel lijkt ook aardig afgeslankt nu hij rechter staat. Kan natuurlijk altijd artrose zitten. Hij kreeg ook een 2/3 dus dat valt nog mee. Hij was toen klinisch wel slecht. Nu klinisch goed. Rijd ook met clip en de percentages van de symmetrie zijn bijna 0 allemaal. En hij springt ook gewoon hahaha

Dacht laatst ga balkjes doen. Maar hij springt er over heen, dus van de week sprongetje gedaan (30 a 40cm) en hij doet het wel gewoon.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:06

Maar jij geeft duivelsklauw toch ? Dat is een pijnstiller, dus kans is groot dat hij gewoon minder pijn voelt. Wat heel fijn is, maar dus wel moeilijker voor jou om te beoordelen wat hij aan kan.
Er zijn trouwens paarden met een 4 op artrose die gewoon ZZ licht lopen ofzo. Dus een foto zegt helemaal niet zoveel over hoeveel last een paard ervan heeft. En ook bijvoorbeeld het weer kan erg bepalend zijn voor de mate van stijfheid in het gewricht.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

_CaroB

Berichten: 45
Geregistreerd: 22-09-21

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:19

Ik denk dat een deel goede/aangepaste training ook wel veel doet. Dan maak je de pezen/spieren er om heen ook sterker.

Die van mij heeft nooit kreupel gelopen op de artrose met een 4tje, maar die kreeg het gewoon moeilijker/werd stijver naarmate we richting de L2/M gingen trainen. Toen kwamen we er ook pas achter. Dus de kans kan best zijn dat die van jou op dit moment van de artrose niet veel last heeft en dat de klachten toen voornamelijk van de blessure kwamen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:50

_CaroB schreef:
Ik denk dat een deel goede/aangepaste training ook wel veel doet. Dan maak je de pezen/spieren er om heen ook sterker.

Die van mij heeft nooit kreupel gelopen op de artrose met een 4tje, maar die kreeg het gewoon moeilijker/werd stijver naarmate we richting de L2/M gingen trainen. Toen kwamen we er ook pas achter. Dus de kans kan best zijn dat die van jou op dit moment van de artrose niet veel last heeft en dat de klachten toen voornamelijk van de blessure kwamen.


Ja ik heb em ook nooit kreupel gehad, pas na een half jaar (wss door gewoon teveel op de voorhand) maar ook gelijk stokkreupel. Nu is hij echt 100% rad. Heel apart blijft et wel, want toen was er geen andere indicatie van een blessure. Dus vermoed teveel druk op de kogel ivm scheefstand (wat ook artrose heeft veroorzaakt) wat nu dus stukje hij beetje rechter word. En hij is nu 7 en toen net 6. Dus hij is ook weer wat gegroeid.

Merk het overigens wel dat ie meer kracht krijgt.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:55

Meer spierkracht ondersteunt de gewrichten en is idd dus super belangrijk. Vooral dan ook rechtrichten zodat de gewrichten niet scheef belast worden.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Angie1990

Berichten: 199
Geregistreerd: 22-09-20
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 07:36

xXutopiaXx schreef:
Weten jullie welke producten ik mijn paard zou kunnen tegen, wat pijnstillend werkt, maar wel vriendelijk is voor de maag? Heb namelijk het idee dat hij ook op duivelsklauw reageerde met pijn in z'n buik... De winter/kou komt er weer aan, dus ik wil me graag voorbereiden.. de zomer is hij gelukkig goed doorgekomen met een breed scala aan kruiden en supplementen := :D


Ik heb die van mij op de curcuma staan doet tie het heel goed op. Voor de rest krijgt die niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 08:25

Maris schreef:
Meer spierkracht ondersteunt de gewrichten en is idd dus super belangrijk. Vooral dan ook rechtrichten zodat de gewrichten niet scheef belast worden.


Ik kan heel leuk gaan rechtrichten,maar z'n hoef is scheef en word dan niet rechter. Hij moet op eigen benen lopen, dan weer hij heel goed hoe het moet namelijk.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 09:22

Scheve hoef is misschien wel te herstellen toch ? En juist door een scheve hoefstand zal hij ook de rest van zijn lichaam scheef belasten. Dus rechtrichten is echt belangrijk.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 10:40

Maris schreef:
Scheve hoef is misschien wel te herstellen toch ? En juist door een scheve hoefstand zal hij ook de rest van zijn lichaam scheef belasten. Dus rechtrichten is echt belangrijk.


Hoef zal nooit te herstellen zijn en altijd scheef blijven. Kan wel gaan recht richten nu, maar dat heeft weinig zin als hij geen balans heeft op momenten dat ie meer moet doen.

Daarbij zijn we nog druk bezig met corrigeren dus heeft geen zin als de belasting steeds veranderd. Vergelijk het met een auto op een schroefset, die moet eerst ingereden worden en daarna pas uitgelijnd worden.

Wilmamarjon
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-05-19
Woonplaats: Peize

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:52

Ik lees even mee. Merrie van 13 jaar gaat volgende week op de foto op verdenking van artrose. Ik vind het vreselijk eng-spannend

Drico

Berichten: 4489
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 09:40


Instagram: icehorse_drifandi | sebbiethecorgi
Drífandi frá Ponjée & Sebbie <3

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:21

Mijn merrie is inmiddels 18.....
Ze is iets trager, wil minder vlot starten, en sinds een jaar iets lastiger met het geven van 1 specifiek been.
Ze wordt netjes meermaals per jaar nagelopen door chiropractor/ Osteo.
Ik ben overigens altijd zeer zuinig op haar geweest.....

Nu is 18 niet oud, maar ze heeft best een geschiedenis van kwaaltjes... het zou me niet verbazen dat ze gewoon iets jonger last krijgt van het e.e.a.

Nu vroeg ik me af of jullie allemaal foto's hebben laten maken? Want waar te beginnen? Ze loopt rad.
Ze loopt minder 'los' en heeft meer opstarttijd nodig.... maar er is niet een specifiek gebied beperkt. Dus tja.... moet je dan een heel paard op de foto zetten? Lastig...

Ze krijgt, in overleg met de chiropractor, wel een onderhoudsdosering glucosamine/ MSM.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:58

Wat wil je met die foto's bereiken ? Wil je ze laten inspuiten eventueel bijvoorbeeld ?

De dierenarts die bij mijn paard kwam voor foto's vond foto's eigenlijk niet zoveel zeggen. Ja je kan vaststellen dat een paard artrose heeft. Maar bijna ieder 20 plus paard heeft artrose.
De indeling van 1- 4 graad zegt eigenlijk niets over hoe veel last je paard er van heeft. Paarden kunnen mega veel last hebben van een eentje, of juist totaal niets bij een 4.

Misschien een tip, bij opstartproblemen ( dus na 15 minuten b.v. echt veel beter lopen ) denk eens aan rhus tox, een homeopatisch middel. Wel even overleggen met een homeopaat over dosering. Kan vast ook wel via mail / pb. Er zitten op bokt ook een aantal dieren homeopaten dacht ik.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:30

Ninx schreef:
Mijn merrie is inmiddels 18.....
Ze is iets trager, wil minder vlot starten, en sinds een jaar iets lastiger met het geven van 1 specifiek been.
Ze wordt netjes meermaals per jaar nagelopen door chiropractor/ Osteo.
Ik ben overigens altijd zeer zuinig op haar geweest.....

Nu is 18 niet oud, maar ze heeft best een geschiedenis van kwaaltjes... het zou me niet verbazen dat ze gewoon iets jonger last krijgt van het e.e.a.

Nu vroeg ik me af of jullie allemaal foto's hebben laten maken? Want waar te beginnen? Ze loopt rad.
Ze loopt minder 'los' en heeft meer opstarttijd nodig.... maar er is niet een specifiek gebied beperkt. Dus tja.... moet je dan een heel paard op de foto zetten? Lastig...

Ze krijgt, in overleg met de chiropractor, wel een onderhoudsdosering glucosamine/ MSM.


Die van mij is 7,dus dan is het anders denk ik. Zolang ze nog rad loopt gwn lekker rustig aan afbouwen richting pensioen

_CaroB

Berichten: 45
Geregistreerd: 22-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:55

Wilmamarjon schreef:
Ik lees even mee. Merrie van 13 jaar gaat volgende week op de foto op verdenking van artrose. Ik vind het vreselijk eng-spannend


Kan ik me voorstellen dat je het spannend vindt. Die van mij was ook rond die leeftijd bij het vaststellen. Wat voor klachten heeft ze?

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 15:53

Maris schreef:
Wat wil je met die foto's bereiken ? Wil je ze laten inspuiten eventueel bijvoorbeeld ?

De dierenarts die bij mijn paard kwam voor foto's vond foto's eigenlijk niet zoveel zeggen. Ja je kan vaststellen dat een paard artrose heeft. Maar bijna ieder 20 plus paard heeft artrose.
De indeling van 1- 4 graad zegt eigenlijk niets over hoe veel last je paard er van heeft. Paarden kunnen mega veel last hebben van een eentje, of juist totaal niets bij een 4.

Misschien een tip, bij opstartproblemen ( dus na 15 minuten b.v. echt veel beter lopen ) denk eens aan rhus tox, een homeopatisch middel. Wel even overleggen met een homeopaat over dosering. Kan vast ook wel via mail / pb. Er zitten op bokt ook een aantal dieren homeopaten dacht ik.


Ja, dat is een beetje het punt... ik doe toch al voorzichtig met haar, laat haar zelf aangeven wat ze wel/ niet wil....
Ik geef het e.e.a aan ondersteunende middelen en laat haar regelmatig lekker losmaken.

Ik vind het wel een goed idee nog eens een goede homeopaat erbij te halen, misschien dat er toch wat winst te behalen valt. Dank voor je tip!

Earth

Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:40

Ninx schreef:
Mijn merrie is inmiddels 18.....
Ze is iets trager, wil minder vlot starten, en sinds een jaar iets lastiger met het geven van 1 specifiek been.
Ze wordt netjes meermaals per jaar nagelopen door chiropractor/ Osteo.
Ik ben overigens altijd zeer zuinig op haar geweest.....

Nu is 18 niet oud, maar ze heeft best een geschiedenis van kwaaltjes... het zou me niet verbazen dat ze gewoon iets jonger last krijgt van het e.e.a.

Nu vroeg ik me af of jullie allemaal foto's hebben laten maken? Want waar te beginnen? Ze loopt rad.
Ze loopt minder 'los' en heeft meer opstarttijd nodig.... maar er is niet een specifiek gebied beperkt. Dus tja.... moet je dan een heel paard op de foto zetten? Lastig...

Ze krijgt, in overleg met de chiropractor, wel een onderhoudsdosering glucosamine/ MSM.


Als een paard trager is, minder vlot wil starten en 1 been moeilijker geeft dan is een paard misschien niet kreupel maar heeft ze wel last. Ik zou al schrikken als een paard op 1 been minder lang kan staan of een been minder fijn buigt.
Ik zou de benen op de foto zetten om te kijken hoe het is gevorderd en daarbij een kreupelheidsonderzoek willen doen om te kijken hoe veel last het paard heeft. Vanuit daar zou ik met de dierenarts willen overleggen hoe je verder gaat.
Ik vind vaak persoonlijk dat er veel te vaak te lang wordt doorgemodderd met paarden die last van slijtage hebben. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Earth het reisbureau.

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 16:50

Drico schreef:
Is er hier iemand handig in het vergelijken van producten qua samenstelling?

Ik geef mijn IJslander nu Equiflexion maar wil overstappen op een poeder.

Heb de volgende twee op het oog:

https://www.ej.nl/paard/apotheek-verzor ... 15456.html

https://www.horseflex.nl/product/jointp ... luronzuur/

Maar bij de ene wordt dus de samenstelling per ingredient vermeld per kg en andere per 44gr :+


Lijkt me gewoon basis wiskunde :Y)
NAF op 1kg berekend met ingredienten dan in Horseflex
Gluco 326.86gram
MSM 326.86gram
Chondroïtine 3,52gram
Hyalorunzuur 1.92 gram

Bij NAF zit nog omega 3 bij, bij de andere moet je dat apart geven.


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:26

Earth schreef:
Ninx schreef:
Mijn merrie is inmiddels 18.....
Ze is iets trager, wil minder vlot starten, en sinds een jaar iets lastiger met het geven van 1 specifiek been.
Ze wordt netjes meermaals per jaar nagelopen door chiropractor/ Osteo.
Ik ben overigens altijd zeer zuinig op haar geweest.....

Nu is 18 niet oud, maar ze heeft best een geschiedenis van kwaaltjes... het zou me niet verbazen dat ze gewoon iets jonger last krijgt van het e.e.a.

Nu vroeg ik me af of jullie allemaal foto's hebben laten maken? Want waar te beginnen? Ze loopt rad.
Ze loopt minder 'los' en heeft meer opstarttijd nodig.... maar er is niet een specifiek gebied beperkt. Dus tja.... moet je dan een heel paard op de foto zetten? Lastig...

Ze krijgt, in overleg met de chiropractor, wel een onderhoudsdosering glucosamine/ MSM.


Als een paard trager is, minder vlot wil starten en 1 been moeilijker geeft dan is een paard misschien niet kreupel maar heeft ze wel last. Ik zou al schrikken als een paard op 1 been minder lang kan staan of een been minder fijn buigt.
Ik zou de benen op de foto zetten om te kijken hoe het is gevorderd en daarbij een kreupelheidsonderzoek willen doen om te kijken hoe veel last het paard heeft. Vanuit daar zou ik met de dierenarts willen overleggen hoe je verder gaat.
Ik vind vaak persoonlijk dat er veel te vaak te lang wordt doorgemodderd met paarden die last van slijtage hebben. Maar dat is mijn persoonlijke mening.


Ik ook.... Dus ik heb er ook al iemand bijgehaald. Deze arts vond haar veel te goed lopen om foto's te maken.
Vervolgens vond ik dat ze rechts voor minder goed gaf. Chiropractor erbij, bleek ze vast in de hals te zitten. Leek daarna beter, maar niet echt op langere termijn.
Paar maanden later weer iemand erbij gehaald, omdat ze had lopen knokken, bleek ze vooral achter (bekken/ si) vast te zitten. Sinds dat losgemaakt is geeft ze dat been wel weer goed.
Maar omdat dat zo lang geduurd heeft, is het toch iets dat ik in de gaten houd.

Ik weet niet in hoeverre mensen modderen, dat zal gerust zo zijn. Maar met dit paard is nooit aangemodderd, de halve vee-artsenij kon met vakantie van alle geld die ik daar naartoe heb gebracht.
Alles wat ik kan om haar een mooie oude dag te geven zet ik in, als ik denk dat we weer de hele riedel moeten gaan doen aan onderzoeken zal ik het zeker niet laten.

Haar benen zijn overigens niet minder buigzaam.

Wilmamarjon
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-05-19
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 19:39

_CaroB schreef:
Kan ik me voorstellen dat je het spannend vindt. Die van mij was ook rond die leeftijd bij het vaststellen. Wat voor klachten heeft ze?

Op dit moment is ze kreupel. Eigenlijk met intervallen vanaf begin juli. Dierenarts dacht aan uitgegleden in het land, banden over de sesambeentjes verrekt. Rust geven, dan langzaam opbouwen. Maar in die opbouw gaat het steeds weer fout. Nu been uitverdoofd en dan blijkt andere been ook kreupel. We hadden al zo'n idee, want soms leek ze links wat onregelmatig, dan paar dagen goed en dan soms rechts. Maar er was maar heel weinig te zien. Ze is ook wel fleurig, heeft zin om te lopen. In de bak zie je weinig tot niets, op het harde is het duidelijk. Volgende week foto's.

Earth

Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:33

Ninx schreef:
Earth schreef:


Als een paard trager is, minder vlot wil starten en 1 been moeilijker geeft dan is een paard misschien niet kreupel maar heeft ze wel last. Ik zou al schrikken als een paard op 1 been minder lang kan staan of een been minder fijn buigt.
Ik zou de benen op de foto zetten om te kijken hoe het is gevorderd en daarbij een kreupelheidsonderzoek willen doen om te kijken hoe veel last het paard heeft. Vanuit daar zou ik met de dierenarts willen overleggen hoe je verder gaat.
Ik vind vaak persoonlijk dat er veel te vaak te lang wordt doorgemodderd met paarden die last van slijtage hebben. Maar dat is mijn persoonlijke mening.


Ik ook.... Dus ik heb er ook al iemand bijgehaald. Deze arts vond haar veel te goed lopen om foto's te maken.
Vervolgens vond ik dat ze rechts voor minder goed gaf. Chiropractor erbij, bleek ze vast in de hals te zitten. Leek daarna beter, maar niet echt op langere termijn.
Paar maanden later weer iemand erbij gehaald, omdat ze had lopen knokken, bleek ze vooral achter (bekken/ si) vast te zitten. Sinds dat losgemaakt is geeft ze dat been wel weer goed.
Maar omdat dat zo lang geduurd heeft, is het toch iets dat ik in de gaten houd.

Ik weet niet in hoeverre mensen modderen, dat zal gerust zo zijn. Maar met dit paard is nooit aangemodderd, de halve vee-artsenij kon met vakantie van alle geld die ik daar naartoe heb gebracht.
Alles wat ik kan om haar een mooie oude dag te geven zet ik in, als ik denk dat we weer de hele riedel moeten gaan doen aan onderzoeken zal ik het zeker niet laten.

Haar benen zijn overigens niet minder buigzaam.


Ik doelde niet perse op jou hoor met die opmerking. Ik vind het altijd bijzonder dat dierenartsen zo makkelijk zijn. Ik heb een leer met een lesklant gehad, paard was niet goed maar was door de adrenaline niet echt slecht. Dus weggestuurd onder het mom van ach het valt wel mee. Maar 2 weken later toch naar andere kiniek, bleek het beestje helemaal kapot te zijn van binnen.

Dus met andere woorden, ik denk dat het goed is om foto's te maken, ook al doet een dierenarts dat af met het valt wel mee. :)

Earth het reisbureau.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 6 bezoekers