Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 14:50

DubbelDun schreef:
Ik heb oiok het gevoel dat de achterste hielen (LA) lager zijn dan de voorste (RA), maar dan kan vertekenen door de foto. Je kunt ze natuurlijk wel eens nameten. Meten is weten tenslotte :D

Nagemeten. En hielen rechtsachter waren zelfs 2mm lager dan linksachter.
Foto's vertekenen dus gewoon erg.

Heb hem vandaag aan de longe gehad om op zijn voeten te letten. Hij loopt als hij normaal stapt en draaft niet tegen zijn hielen. Pas wanneer hij wat opgejaagd begint te rennen overstapt hij de voorvoeten. Is heel duidelijk aan het spoor in het zand te zien ook. Dan komt de achterhoef vóór het spoor van de voorhoef.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:22

Dat is op zich niet verkeerd, want dat betekent dat ie zijn rug meer gaat gebruiken, hij moet alleen wel die voorvoet op tijd weghalen :D

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:19

Art_Ificious schreef:
Had het na de foto's nog wat extra afgerond (met een S vormige vijl van hoefnatuurlijk)
Maar durf niet te veel af te vijlen wil de hoefwand niet te dun maken.

Edit
Volgens mijn smid zijn de hielen niet mediaal/lateraal gelijk. Ziet iemand wat hij bedoelt??


Smid bedoelt hielen van dezelfde hoef, dat hiel aan binnenkant hogeris dan buitenksnt of andersom.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:55

Raamzicht schreef:
Art_Ificious schreef:
Had het na de foto's nog wat extra afgerond (met een S vormige vijl van hoefnatuurlijk)
Maar durf niet te veel af te vijlen wil de hoefwand niet te dun maken.

Edit
Volgens mijn smid zijn de hielen niet mediaal/lateraal gelijk. Ziet iemand wat hij bedoelt??


Smid bedoelt hielen van dezelfde hoef, dat hiel aan binnenkant hogeris dan buitenksnt of andersom.

Heb ze vandaag gemeten en kon op 1/2mm na geen verschil meten.
Zowel bij de hielen van de hoeven la en ra als de hielen elk apart.

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:38

Afbeelding


Hoi,

Kan iemand mij zeggen wat hier aan de hand is? Het rode is geen bloed, maar isobetadine.
Het is een foto van een linkervoorhoef.
Paard in kwestie lijkt geen pijn te hebben en loopt niet kreupel.
Alvast bedankt

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:54

Is het een soort snee? Wat zit er in de kootholte? Het lijkt mij alsof het paard op iets scherps heeft gestaan

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:55

Waarom zit die Isobetadine er dan op ??

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:03

Ik dacht dat het rotstraal was, maar begin nu te vrezen voor straalkanker. Kan helaas niet veel foto's vinden die hierop lijken. Omdat ik aan rotstraal dacht, behandel ik hem al even met isobetadine (doodt schimmels en bacteriën). Maar nu las ik dat isobetadine ook levend weefsel kan aantasten?
Hij heeft het ook zijn andere voeten, dus het is niet van op iets scherp te staan (tenzij door zand?).
In de kootholte zie je gewoon de isobetadine volgens mij.
Als je kijkt waar je de donkere stukken ziet, zie je een soort parallelle vezels. Is dit de straallederhuid?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:14

En waarom denk je aan straalkanker?
Heeft het paard meerdere symptomen?
Mijn paard heeft nu ook zachte stalen door het natte gras, daarbij zijn de stralen volgens mij ook aan het vervellen.

Als je bang bent voor straalkanker kan je het beste even een goede dierenarts of hoefsmid laten kijken. Een die er dus verstand van heeft.

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:17

Ik heb wat zitten zoeken op internet. Bij rotstraal kom je de typische foto's tegen van de middelste straalgroeve die (te) diep is, maar bij dit paard lijkt het tot aan de hoefballen te gaan.
Voor de rest geen andere symptomen volgens mij.
Hij is niet gevoelig en het bloedt niet.
Maar vind het er wel erg eng uitzien

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:21

Ik heb niet eerder gehoord dat een paard straalkanker aan meerdere hoeven tegelijk heeft.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:25

Straalkanker, naar wat ik tot nu toe heb meegemaakt, begon het met rotstraal wat overging in straalkanker. Ik zie zo op het eerste gezicht geen rotstraal. Een hoefsmid die je straal bij snijd kan je meer vertellen. Lijkt er nu een stukje van de hoefbal beschadigt te zijn?

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:34

Straalkanker kan zover ik weet aan meerdere voeten voorkomen. Zijn twee voorvoeten zijn het ergste,vooral deze dan. Ik ga de hoefsmid zo snel mogelijk laten komen..
Er is dus een groot deel weg van de straal, ook bij de overgang naar de hoefballen idd

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 00:01

Ben ook zeker geen kenner op het gebied van straalkanker. De paarden die ik gezien heb met straalkanker had de een het aan 1 voet, de ander aan meerdere. Uiteindelijk in een paar jaar tijd in alle 4 de hoeven na elkaar zelfs. Ik vond de kanker zelf lastig te onderscheiden, de rotstraal was veel herkenbaarder. Hoop voor je dat het iets anders is, sterkte!

hagelslag
Berichten: 9017
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 12:47

Dit komt gewoon door een te natte weide of stal. Zorgen dat je paard wat meer droog kan staan dan groeit het vanzelf allemaal weer goed

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 13:14

Bedankt voor jullie reacties. Stelt mij toch al wat gerust, maar ga toch ook de smid nog even laten kijken.
De bodem van de weide is altijd wel wat vochtig, maar nergens modder of plassen. In en voor de stallen ligt er zand, dus ook daar staan ze droog. Droger kan ik ze niet zetten. Maar misschien een productje gebruiken dan om de stralen wat droger en harder te krijgen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:30

hagelslag schreef:
Dit komt gewoon door een te natte weide of stal. Zorgen dat je paard wat meer droog kan staan dan groeit het vanzelf allemaal weer goed

Euh die van mijn kennis staan enorm vaak op natte weides bij regenweer. Nog nooit zulke hoeven gezien hoor.

Aan arwen:
Dat wat ik omcirkeld heb is dat zwarte ook betadine of is dat een snee/wonde? Want indien een wonde zou ik eerder nijgen naar rotstraal.
Mijn paard had rotstraal die via de hoefballen uitbrak en ook zo een snee had.
Deze foto:
Afbeelding

Uw foto:
Afbeelding

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:53

DubbelDun schreef:
Ik heb niet eerder gehoord dat een paard straalkanker aan meerdere hoeven tegelijk heeft.

Ik ken paarden die het aan 4 hoeven tegelijk hadden, meeste waren tinkers.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 15:57

Ik zou je straal even schoon laten snijden door de smid. Lastig te zeggen zo, isobetadine kan je het beste oplossen tot tweekleurige oplossing anders is het erg agressief en kan gezond weefsel aantasten bij labgdurig gebruik.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 16:00

Art_Ificious schreef:
Euh die van mijn kennis staan enorm vaak op natte weides bij regenweer. Nog nooit zulke hoeven gezien hoor.
Geen paard is hetzelfde, geen hoef dus ook.

Ik merk aan mijn paarden dat de hoeven heel snel achteruit gaan als ze te lang in het nat staan. Dus als de paddocks nat zijn gaan ze 's nachts op stal en kan de boel mooi/goed drogen.

@Delphi2 : die waarbij ik het gezien heb waren toevallig ook Tinkers... kunnen we nu concluderen dat dat ras er blijkbaar gevoeliger voor is ???

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:02

DubbelDun schreef:
Art_Ificious schreef:
Euh die van mijn kennis staan enorm vaak op natte weides bij regenweer. Nog nooit zulke hoeven gezien hoor.
Geen paard is hetzelfde, geen hoef dus ook.

Ik merk aan mijn paarden dat de hoeven heel snel achteruit gaan als ze te lang in het nat staan. Dus als de paddocks nat zijn gaan ze 's nachts op stal en kan de boel mooi/goed drogen.

@Delphi2 : die waarbij ik het gezien heb waren toevallig ook Tinkers... kunnen we nu concluderen dat dat ras er blijkbaar gevoeliger voor is ???


@Dubbeldun, absoluut vatbaarder. Oorzaak niet bekend.

Spellingscontrole deed raar zie ik, isobetadine moet theekleurige oplossing zijn.

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 12:02

@Art_Ificious: het is geen snee of wonde daar waar je omcirkeld hebt.

Ik ga toch maar even stoppen met de isobetadine.
Omdat zijn stralen er niet fantastisch uitzagen en ik dacht dat het misschien beginnende rotstraal zou zijn, was ik deze dagelijks beginnen proper maken met een harde borstel en water, en daarna isobetadine.
Bij mijn merrie heb ik net hetzelfde gedaan. Zij had best goede stralen maar toch een kleine groeve in het midden, terwijl een perfecte straal dat dacht ik niet had. Onder het motto 'baat het niet, dan schaadt het niet ' ben ik beide paarden sinds een week of twee aan het behandelen.
Op een gegeven moment zag ik bij de ruin wat je op de foto's ziet. Nu denk ik dat dat er in begin niet zo uitzag en dat het alleen maar erger wordt.
Bij mijn merrie is er sinds gisteren iets gelijkaardigs te zien. Ook daar is aan de basis van de straal, bij de overgang naar de hoefballen, een stukje materiaal weg.
Nu begin ik dus te denken dat het net door de isobetadine is, dat dit allemaal gebeurt..
Ik heb de isobetadine ook altijd puur gebruikt, dus dat is misschien toch te agressief geweest dan.

Er staat ook een eik in hun paddock (deels afgezet, maar ik kan niet alles afzetten, want dan geraken ze niet meer in hun stal) en ze eten beide heel veel eikels. Ik weet dat dat niet zo gezond is, maar zou dat er ook iets mee te maken kunnen hebben?
Wat je ook ziet is dat er onder eiken, praktisch niets groeit. Wordt de bodem hier heel zuur van? Zouden hun voeten daardoor gevoeliger geworden zijn?

Gelukkig heb ik ze gisteren alle twee weer als een gek zien crossen en bokken. Pijn lijken ze dus echt niet te hebben.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 13:55

Eikels zijn alleen giftig als ze groen zijn en die nu nog vallen zijn allang bruin.
Betadine kan idd 'scherp' zijn, net als Biotex kan 'branden'. Goed schoon en droog houden lijkt me nu belangrijker.

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 14:34

Ik ga de hoeven voorlopig even met enkel water en een spons proper maken.
Volledig droog houden kan ik enkel door ze in de stal op te sluiten en eventueel een stukje voor de stallen waar zand ligt mee af te spannen. Dan hebben ze dus wel veel minder beweging.
Momenteel kunnen ze vooraan op het gras (strookbegrazing) en via een pad van zo'n 200 meter naar de open stallen waar ze een klein beetje hooi bijkrijgen en gaan schuilen bij regen.
Ik laat ze momenteel liever nog zo staan, de winter zal nog lang genoeg duren.
Er is nergens modder en geen plassen, maar de grond en het gras zijn wel nat/vochtig.
Als het echt beter is, moet ik ze inderdaad op een klein stukje gaan zetten, maar ook het zand buiten wordt uiteraard nat... Ze enkel in de stal opsluiten zie ik niet zitten.
Ik heb de bekapper kunnen contacteren. Hij probeert volgende week langs te komen om de straal bij te snijden en brengt misschien morgen al een product tegen rotstraal (hoof fit hygiene gel of liquid van turbo hoof solutions).
Volgens hem is het zeker rotstraal...

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:15

Isobetadine is ook toxisch voor onze cellen, dus teveel gebruiken is zeker geen goed plan. Als je dat elke dag op gezonde huid gaat smeren gaat het wel gaan irriteren na een tijdje. Hoef is gelukkig een dikkere laag en al dode cellen in principe, maar kan best dat het daar ook wat stuk maakt.
Idd een uurtje droog zetten zou ook wel is kunnen helpen :) Maar wel de vuile prut er van tussen halen :)