Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:23


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:37

Mijn paard loopt juist prima als de straal meedraagt. Is hier het probleem niet dat de zool te veel meedraagt? Daar gaan ze wel gevoelig van lopen ja.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:41

Gypsy schreef:
Mijn paard loopt juist prima als de straal meedraagt. Is hier het probleem niet dat de zool te veel meedraagt? Daar gaan ze wel gevoelig van lopen ja.


Het probleem is geloof ik niet meedragen. Maar téveel meedragen

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:20

Vind vooral de zool erg plat, vraag mij af waar de werkelijke zool zit, waarschijnlijk nog een stuk eronder gezien de kwaliteit lijkt het een verkalkte laag “oude zool”.
Daarnaast vind ik bij paard 2 de steunsels te lang,
mogelijk zijn ze zelfs nog langer als dit niet de echte zool is.
De steunsels kunnen ook druk in de voet geven en voor gevoeligheid zorgen.
Paarden met platte zolen lopen vaak gevoelig omdat de zool niet voldoende in staat is het hoefbeen en corium van de grond af te houden.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:45

Een vraag aan de deskundige hier. Vlakbij ons wordt een driedaagse cursus bekappen gegeven door dan guerrera van barehoof.

Is iemand bekend met deze man en zijn cursus? Is dit de moeite waard?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:54

Nooit van gehoord...

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:00

Olikea schreef:
Een vraag aan de deskundige hier. Vlakbij ons wordt een driedaagse cursus bekappen gegeven door dan guerrera van barehoof.

Is iemand bekend met deze man en zijn cursus? Is dit de moeite waard?

Ik weet dat hij in Noorwegen razend populair is. Wat zijn theorie precies inhoudt weet ik niet. Als jij die cursus gaat volgen ben ik wel benieuwd wat je ons erover kunt vertellen.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:08

Hij doet veel in het noorden, Engeland en Zwitserland.

@Olikea: elke manier van bekappen is een leerproces, wat je er van meeneemt is een kwestie van gezond verstand en kennis van je eigen paarden.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:26

@dubbeldun. Dat sowieso..

Ik vijl eigenlijk alleen altijd "de randjes" bij. Heb de on cursus theorie wel doorgenomen maar ben nooit op de cursus geweest.
Nu ben ik een paar jaar uit de paarden geweest en mijn eerste ervaring met een reguliere smid viel al weer zo tegen. Ik heb nu besloten het echt zelf goed te gaan leren.

En toen kwam deze cursus op mijn tijdlijn voorbij.
Toevallig ben ik vrij die dagen dus ik ga er gewoon voor. :j ik heb me net ingeschreven. Mochten er nog mensen dit leuk vinden.

Afbeelding

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:05

Je zit vrijwel naast een van de PN locaties; in Nieuwdorp zit een van onze locaties. En als je het PN pakket hebt is de cursus nog maar 80 euro

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:56

Dat is dus niet de "echte" zool. De zool daaronder is perfect concaaf. Het is gewoon zo aangestampte zool en platgeschaafd op de beton. Typischr betonhoefjes. De straal mag meedragen, maar dan vnl het achterste bredere deel en niet al de rest ook. Probleem bij die hoeven is dus dat de straal zelf niet genoeg slijt en de zool ook niet, desondanks dat de straal contact maakt met de bodem. Die ga je echt zelf moeten bijwerken, en die zool ook. De hoefwand zelf is vaak niet te lang. Er is maar een hoef die ik bekapt heb op de foto's. Het andere paard is idd nog onbekapt, en ook steunsels zijn daar te lang idd. Je kan zien dat er extra zool zit aan de straalgroeven. Die lopen gewoon door tot aan de apex van de straal en zijn makkelijk 1 cm diep ofzo. Dat hoort niet daar. De straal zelf is ook niet zielig en onderontwikkeld, anders zou je kunnen zeggen dat de straal mss te diep ligt,maar dat is niet zo.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:58

Met die cursusmens heb ik ook geen ervaring. Doen en laat ons weten hoe het was haha :P

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:12

Wat vinden jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is wel weer tijd voor de smid. :j
Ze komt van ijzers af en heeft erg veel problemen gehad om weer op blote voeten te gaan. Overigens loopt ze wel helemaal goed, zelfs op grind paden geen pas gevoelig.

Heb wel het idee op de foto's dat het donkere voetje korter is dan het witte voetje. In het echt zie ik dat niet zo. De vloer vertekend alleen wel enorm, omdat die scheef is (zodat het water weg loopt en niet de stallen in :+ ).

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:29

Dat de voeten ongelijk lijken viel mij ook als eerste op. Meten is weten ;)
Voor de test ziet het er niet verkeerd uit; iets indergeschoven en de teen iets te lang. Misschien iets de steunsels nog weg halen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:28

Heb even meetlint er naast gehouden, ze stonden toevallig even vooraan Haha. Maar het scheelt 2/3mm, er zit dus wel iets verschil in. Als ze bekapt is zal ik nog eens foto's maken en plaatsen. Dit is 6 weken nu. En dan ook even meten of het verschil dan weg is. Zou het kunnen dat de ene kleur/voet sneller groeit dan de andere?

Hoe kan je er voor zorgen dat ze minder onder geschoven staat? De teen te lang vond ik ook, maar aan de onder kant zou je dat niet zeggen. Daar is de hoefwand korter dan de rest van de voet.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 15:42

2 a 3 mm is niet veel, het lijkt veel meer. Mensen hebben ook vaak ongelijke voeten :)
'Men' zegt wel eens dat een witte voet minder sterk is als een zwarte, maar ik heb dat nooit geloofd. En hier is het nog eens andersom ook. Misschien dat het paard met de zwarte voet meer schraapt ??

Als je minder van de achterkant afhaalt en meer van de voorkant* én een hele flinke roll aan de voorkant maakt zal de hoef steeds meer rechtop gaan staan. De afstand tussen de punt van de straal en de voorkant van de hoef mag nog wel iets korter. Meestal houdt men 1/3 voor de punt en 2/3 achter de punt aan.
*Wel een mooie gelijkmatige overgang natuurlijk ;)
Nou ben ik niet zo van de centimetermethode :D

Onderstaand geeft een goed beeld van hoe een hoef er uit hoort te zien en wat er niet goed aan kan zijn.

Afbeelding

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:51

Zien er netjes uit!
Je ziet wel dat het paard op ijzers heeft gestaan,
nog wat contractie in de hiel, de hoefballen.
Als een paard lang op ijzers heeft gestaan kan dit blijvend zijn.
Met name de hielen en steunsels mogen wat korter gehouden worden, verder mag er meer af, de “echte” zool ligt verder naar onderen en zal onthullen dat er bij de teen ook nog hoefwand staat. ( maar je gaf zelf al aan dat een bekapbeurt weer nodig was).
Hou de zool aan als referentie, de hoefcapsule zegt nl. niet alles over de stand van het hoefbeen, de zool daarentegen wel.

Loopt dit paard ook mee op harde ongelijke bodem?
Zie het niet direct terug in de mate van slijtage

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:57

ben benieuwd wat jullie van de hoeven van mijn tinker vinden.
voor het bekappen Afbeelding

Afbeelding

na het bekappen
Afbeelding


Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:09

Ná ziet er netjes uit al zou ik de steunsels in de hoeken waarschijnlijk nog net iets verder weghalen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:52

Naar mijn mening mag er zowieso meer hoefwand af en verder zou ik de straal niet zo cosmetisch bewerken.
Verder mooi werk en goede voeten!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:58

DubbelDun schreef:
Ná ziet er netjes uit al zou ik de steunsels in de hoeken waarschijnlijk nog net iets verder weghalen.


Ik weet dat Jack (van Spirithorses) dit toch ook vaak aanraad om een hoekje tr laten staan als paarden veel op t harde komen.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:22

Aan de rechterkant van de straal zie je iets een bolling in het steunsel. Dit houdt in dat het daar ooit eens te lang gelaten is en dus is weggedrukt. Wil je dit weer recht krijgen (als dat nog gaat lukken) dan zal er totaal geen druk mogen komen op dat stukje steunsel.
Als de steunsels idd mooi recht zijn dan kun je het nét tot 'om de hoek' even hoog laten en dan de rest flink schuin weghalen.

limilou

Berichten: 801
Geregistreerd: 09-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:27

bedankt! ze is nu voor de 2e keer bekapt door de leerling van mijn hoefsmid (en ze is niet de makkelijkste). we rijden veel buiten, over het harde en op de veluwe over verschillende ondergronden dus misschien daarom inderdaad.

ze heeft inderdaad de steunsels te lang gehad. vorige hoefsmid geloofde niet in het wegsnijden van steunsels en ik had net mijn eerste paard en wist het ook niet. nu hou ik tussendoor de steunsels wat bij

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:45

limilou schreef:
bedankt! ze is nu voor de 2e keer bekapt door de leerling van mijn hoefsmid (en ze is niet de makkelijkste). we rijden veel buiten, over het harde en op de veluwe over verschillende ondergronden dus misschien daarom inderdaad.

ze heeft inderdaad de steunsels te lang gehad. vorige hoefsmid geloofde niet in het wegsnijden van steunsels en ik had net mijn eerste paard en wist het ook niet. nu hou ik tussendoor de steunsels wat bij


Enigszins te zien, vind de manier van bekappen op een manier waarbij de hoef word geprepareerd voor het plaatsen van een ijzer, dus vrij recht in het geheel en wat lang, ook in de hiel en de steunsels.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 22:33

De straal is veel te veel bijgesneden....