Raadsel hoef?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:55

Ah dat zou ik zelf niet doen, zeker met verder hele goede hoeven :p Zeker als ze nergens last van heeft. Kijk of het uitkrabben enz verschil maakt :D


Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:07

Keurige voetjes hoor.
Ik zou gewoon de volgende bekapbeurt vragen of hij de steunsels toch iets korter maakt, gewoon om te zien of het een verschil maakt. En gewoon vaker uitkrabben.
Is het een fries? Dan zou ik misschien puur voor de zekerheid nog een foto er aan wagen ivm potentiele verbening hoefkraakbeen. Anderzijds is de vraag wat je er aan hebt als ze niet gevoelig is.

Texellover

Berichten: 33
Geregistreerd: 25-08-18
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:14

Wel mooi bekapt. Ik zou toch even de dierenarts de foto laten bekijken. Gewoon voor de zekerheid!

<3 Just loving the horse life <3
<3 Trotse eigenaar van Bram en Frodo sinds 26 november 2011 <3


_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:17

er zijn idd kneuzingen te zien, ik denk zelf toch dat er net wat teveel druk op de hielen staat. Je andere foto's laten dit ook wel zien (ookal lastig te beoordelen doordat ze niet recht van voren en recht van opzij genomen zijn) Mogelijk verdwijnen de kneuzing als de hielen net een klein stukje lager gezet worden.

https://postimg.cc/CdCpg8Cf

https://postimg.cc/V5FsFpVT
(kreeg de foto's niet zichtbaar vandaar linkje)

wat ik op de foto's zie is (lastig te beoordelen) dat de kroonrand achter wat omhoog komt ipv iets naar benden afloopt. Bij de foto van voren zie je bobbels aan de zijkant die kunnen duiden op teveel druk door wat te lange wand. Overigens heeft je paard wel heel goeie kwaliteit hoeven volgens mij! Zou idd zonde zijn er ijzers onder te zetten en waarschijnlijk het probleem ook niet verhelpen :) succes ermee

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 12:57

Is de zool niet te dun? Ik vind de verbinding zool-wand ook niet zo mooi of is dat donkere vuil in de witte lijn?

Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:41


Noemer

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:42

Het lijken mij oude kneuzingen. Zeker als jij niet goed voor en na de rit de hoeven uitkrabt kunnen die ontstaan door steentjes in de witte lijn

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:48

Lienboon schreef:


Oh wauw! De kneuzingen in die foto zijn precies hetzelfde als in de OP van TS.
Dan zou het inderdaad nog van de ijzers kunnen komen.
Behandeling van de blote voet volg ik niet helemaal, is het nou een schoen wat ze adviseren of een soort van kunststof laagje er onder?

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 13:57


Lienboon

Berichten: 477
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:39

Ja ik zag dat die plekjes in de hoef, precies op die plek 'corns' worden genoemd... dus als je googled op 'corns horse' gaat een wereld aan info voor je open (in het engels)

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 14:50

Ziet eruit als een flinke kneuzingen. Zal mij. Niets verbazen als dat gevolg is van ijzer.
Vind wel vreemd dat de smid je er niet mee kan helpen.
Ik vind hem niet netjes bekapt. Veel teveel gesneden in de straal deze hoort netjes mee te dragen. De hielen vind ik erg hoog. De witte lijn is rommelig.
Regelmatiger bekappen is het sleutel woord.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 15:11

Marjo89 schreef:
Ziet eruit als een flinke kneuzingen. Zal mij. Niets verbazen als dat gevolg is van ijzer.
Vind wel vreemd dat de smid je er niet mee kan helpen.
Ik vind hem niet netjes bekapt. Veel teveel gesneden in de straal deze hoort netjes mee te dragen. De hielen vind ik erg hoog. De witte lijn is rommelig.
Regelmatiger bekappen is het sleutel woord.


Sorry maar dat is nu echt weer een bokt antwoord.. De ijzers heeft ze sinds juli al niet meer om en ze heeft nooit deze kneuzingen gehad van ijzers waar ze al jaren op staat.. Een ook alleen in de zomer.. Mijn hoefsmid twijfel ik echt niet aan, die levert al 10 jaar prima werk bij mij.. Regelmatiger bekappen dan 7/8 weken.. Dan blijft er niet veel meer over...

Lienboon schreef:


Bedankt voor de link! Interessant!

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 16:28

Kasty schreef:
Marjo89 schreef:
Ziet eruit als een flinke kneuzingen. Zal mij. Niets verbazen als dat gevolg is van ijzer.
Vind wel vreemd dat de smid je er niet mee kan helpen.
Ik vind hem niet netjes bekapt. Veel teveel gesneden in de straal deze hoort netjes mee te dragen. De hielen vind ik erg hoog. De witte lijn is rommelig.
Regelmatiger bekappen is het sleutel woord.


Sorry maar dat is nu echt weer een bokt antwoord.. De ijzers heeft ze sinds juli al niet meer om en ze heeft nooit deze kneuzingen gehad van ijzers waar ze al jaren op staat.. Een ook alleen in de zomer.. Mijn hoefsmid twijfel ik echt niet aan, die levert al 10 jaar prima werk bij mij.. Regelmatiger bekappen dan 7/8 weken.. Dan blijft er niet veel meer over...

Lienboon schreef:


Bedankt voor de link! Interessant!


Jij vraagt toch. Dan moet je hier niks stellen.
Een kneuzing duurt lang voor deze eruit groeit. 6 maand is niks voor een hoef.
Maar blijkbaar weet je alles.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:38

Na een half jaar is dat echt niet meer van de ijzers afkomstig :P dat hielen of steunsel iets naar voor groeien en drukken lijkt mij logischer.

Vanalles plakken kan maar weet dat dat op lange termijn de integriteit van de hoefwand en zool aantast (oppervlakkig wordt het minder stevig en korreliger). Om de 6 weken bekappen is ook een poging waard. Des te beter als er dan bijna niks af kan, krijgt niks de kans om te drukken :P

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 20:01

GaelleS schreef:
Na een half jaar is dat echt niet meer van de ijzers afkomstig :P dat hielen of steunsel iets naar voor groeien en drukken lijkt mij logischer.

Vanalles plakken kan maar weet dat dat op lange termijn de integriteit van de hoefwand en zool aantast (oppervlakkig wordt het minder stevig en korreliger). Om de 6 weken bekappen is ook een poging waard. Des te beter als er dan bijna niks af kan, krijgt niks de kans om te drukken :P


Dank u
Plakken ben ik idd niet zo'n fan van.. Ik denk dat het beste nu is even afwachten en de volgende bekapbeurt in overleg wat wijsheid is.. Zolang ze prima loopt is er geen probleem. Even scherp zijn op het uitkrabben etc. Heb dat stuk over corns even doorgestuurd naar de hoefsmid..

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:08

Hoeven groeien een cm per maand, in de winter minder. Het duurt dus een tijdje voor een plek de hoef uit groeit en zichtbaar wordt. Dus zou dan toch van de ijzers kunnen komen. Misschien toch vaker laten komen dan. Er bestaat tegenwoordig ook sole hardener, een transparant laagje dat je op de hoef smeert. Dit beschermt tegen slijten. Dan kun je misschien de zomer zonder ijzers door komen.Gelukkig loopt ie nog goed. Je hebt wel een eerlijke smid hoor! Goed van m.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 20:12

kamille schreef:
Hoeven groeien een cm per maand, in de winter minder. Het duurt dus een tijdje voor een plek de hoef uit groeit en zichtbaar wordt. Dus zou dan toch van de ijzers kunnen komen. Misschien toch vaker laten komen dan. Er bestaat tegenwoordig ook sole hardener, een transparant laagje dat je op de hoef smeert. Dit beschermt tegen slijten. Dan kun je misschien de zomer zonder ijzers door komen.Gelukkig loopt ie nog goed. Je hebt wel een eerlijke smid hoor! Goed van m.


Als het kon zonder ijzers zou ik dat zeker doen, maar rij zomers wedstrijden (Z2) op gras, dus heb propgaten nodig voor de proppen.. Dus ze gaat van mei tm september op ijzers, gemiddeld dus 3 keer ijzers per jaar.

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:20

http://www.dehoeforthopeed.nl/hoefzweerhoefabcess/

Lijkt mij heel erg op een hoefzweer.. Ik zou daar toch even naar laten kijken door de DA of even een frisse blik op laten werpen door een andere hoefsmid.

Lijkt nu onschuldig maar kan toch een hoop narigheid veroorzaken.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:41

Wat mij wel opvalt, is dat de rechterhoef aan de buitenkant wel wat ongelijk geribbeld is, ze lopen aan de achterkant wat schuin af.
Dat is ook zo bij hoefbevangen paarden.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 20:45

MirandaFuego schreef:
Wat mij wel opvalt, is dat de rechterhoef aan de buitenkant wel wat ongelijk geribbeld is, ze lopen aan de achterkant wat schuin af.
Dat is ook zo bij hoefbevangen paarden.


Hoeft niet altijd meteen zo te zijn. Hij kan daar ook schade op hebben gelopen en dat groeit er nou eenmaal langzamer uit. Toen de shetlander op mijn nagel ging staan was die ook even flink geribbeld tot dat was uitgegroeid.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:05

Afbeelding

Ik zie lange hielen en hoefwand , aan de horizontale lijnen zie je dat er druk is ter hoogte van de kwartieren.
Deze combinatie kan inwendige druk geven door een knijpend effect van de steunsels.


Afbeelding

Ook zie je aan de welving in de kroonrand waar de druk in de hoef zich bevind ( ter hoogte vd kwartieren )
Laatst bijgewerkt door Clasical op 16-12-18 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:09

CharmingS schreef:
MirandaFuego schreef:
Wat mij wel opvalt, is dat de rechterhoef aan de buitenkant wel wat ongelijk geribbeld is, ze lopen aan de achterkant wat schuin af.
Dat is ook zo bij hoefbevangen paarden.


Hoeft niet altijd meteen zo te zijn. Hij kan daar ook schade op hebben gelopen en dat groeit er nou eenmaal langzamer uit. Toen de shetlander op mijn nagel ging staan was die ook even flink geribbeld tot dat was uitgegroeid.


Het gaat niet om de ribbels op zich, maar dat ze niet recht lopen.
Wat classical hierboven heeft getekend.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-12-18 21:20

Clasical schreef:
[ [url=m/cNAhbR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie lange hielen en hoefwand , aan de horizontale lijnen zie je dat er druk is ter hoogte van de kwartieren.
Deze combinatie kan inwendige druk geven door een knijpend effect van de steunsels.


[ [url=m/CwWuBx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook zie je aan de welving in de kroonrand waar de druk in de hoef zich bevind ( ter hoogte vd kwartieren )


Bedankt voor het meedenken! Hoe zou je dit op kunnen lossen?

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Raadsel hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:28

Hielen en hoefwand korter, gelijk aan de zool.
Een bekapping eerder dan eens in de 8 weken.
Lees jezelf wat in als je het intressant vind op bv. hoefnatuurlijk.nl.
Daar vind je veel kennis die een traditionele hoefsmid helaas niet in pacht heeft.
Succes!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:41

Clasical schreef:
[ [url=m/cNAhbR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie lange hielen en hoefwand , aan de horizontale lijnen zie je dat er druk is ter hoogte van de kwartieren.
Deze combinatie kan inwendige druk geven door een knijpend effect van de steunsels.


[ [url=m/CwWuBx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook zie je aan de welving in de kroonrand waar de druk in de hoef zich bevind ( ter hoogte vd kwartieren )


Ik ging toch eens even terug kijken naar de foto’s van Ts hoor. Want heel leuk dat je een kronkelige lijn getekend hebt maar als je naar de foto’s kijkt (die ze van de zijkant/dichtbij gemaakt heeft) zie je echt geen welving in de kroonrand.

Edit: en als je kijkt naar de zoolfoto zijn de hielen niet te hoog. De wand evenmin. Hoogstens dat ze nog afgerond moeten worden.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 28 bezoekers