Natuurlijk bekappen in combinatie met hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
TheEvilQueen

Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Natuurlijk bekappen in combinatie met hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 18:52

Dan toch maar een account aangemaakt op dit gigantische forum want ik zit echt met een vraag die enkel beantwoord kan worden uit anderen hun ervaringen.
(Ik hoop trouwens dat ik dit in het juiste topic plaats :))

Dé vraag waar ik al lang mee zit...
Wat zijn jullie ervaringen met natuurlijk bekappen bij een paard met HKO?

Heb namelijk zelf een 12-jarige merrie staan en weet ondertussen dat ze al 4 jaar HKO heeft (heb ze ook nog maar 4 jaar). Ik dacht te beginnen aan een prachtig avontuur met mijn eerste paard maar al snel na de koop bleek ze hiermee te zitten. Het eerste jaar zette ik mezelf erover en vond het niet zo erg dat ik gewoonweg amper kon rijden. Echter zie ik ze 4 jaar later elke keer weer kreupel op de weide en alles al geprobeerd van beslag tot pijn- en ontstekingsremmers. Ook met de jaren begin je dat plezier van het begin om te zetten naar een ergernis voor zowel je paard (om ze zo elke keer aan te treffen, met ups en downs) en voor jezelf (rijden komt er nooit meer van in die staat).

(Zenuwsnede doe ik liever niet aan mee, de risico's zijn best groot)

Ik blijf er in geloven dat ze niet is afgeschreven, want dat is vreselijk om te horen als je weet dat ze haar leeftijd nog kan verdubbelen... En om ze te verkopen en een ander te kopen, vind ik een vreselijke gedachte. Als eerste, waar komt ze terecht? En het egoïstische idee om haar weg te doen en een beter, gezond paard aan te schaffen, vind ik maar een pijnlijk idee. Begrijpen jullie het dilemma?

Dus, de vraag: iemand die ervaring heeft met het natuurlijk bekappen als oplossing voor HKO? Er bestaat geen oplossing, dat weet ik. Maar misschien verbetering? Ik hoop alvast op jullie ervaringen! Ik hoor ze graag!

Wicked always wins


TheEvilQueen

Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 19:26

Ik doe het vooral voor haar om nog zo veel mogelijk dingen te zoeken die oplossingen kunnen bieden. Ze is namelijk heel levenslustig en is dolgelukkig wanneer ze iets met jou kan doen. Zeker op buitenrit gaan en je meesleuren in de smalste steegjes of de grootste bossen. Vandaar dat ik het zonde vind om zo'n merrie te laten gaan. Van een werkwillig paard gesproken...

Ze is vastgesteld met HKO fase 1 en struikelt vaak en bij forceren loopt ze licht mank in de draf.
Voor de rest staat ze correct op de voeten (dus geen scheve benen) maar haar hoeven zijn wel vrij langwerpig. Vandaar dat ik een NB wil laten komen om alles even goed op zijn plaats te zetten en verder opvolgen ervan. Maar geen idee wat dit kan geven, vandaar dat ik om ervaringen vraag.

Uiteraard weet ik dat HKO niet te verhelpen is, is net zoals artrose bij mens en dier. Maar het moet toch draagbaar gemaakt kunnen worden?

Pijnstillerkuur met ontstekingsremmers van 2 weken en ze liep zoals het zou moeten, maar nadien is het weer langzaamaan beginnen terug komen, DA raadde speciaal beslag aan maar daar geloof ik al niet meer in. Vandaar de poging tot overschakelen naar NB.

Hoop vooral op dit topic zo veel mogelijk tips en ervaringen te krijgen ;))

Wicked always wins

TheEvilQueen

Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 19:39

Ze is reeds 2 jaar van ijzers gehaald en het verschil is wel duidelijk te merken. Echter wil je het als baasje uiteraard nog beter doen dat het zo veel mogelijk ontlast wordt voor haar. Op de scans zie je dat het héél lichtelijk is. Zeg maar kleine stipjes tot streepjes heel miniem rond de plaats van de hoefkatrol. DA zei dat ze afgeschreven was (heel cru gezegd) maar een andere zei dat dit echt één van de lichtste fasen is waar opties nog open liggen.

Momenteel heb ik het erg druk met school, als ik een plekje vindt dan neem ik eens uitgebreid foto's van de hoeven in deze toestand (misschien al na de eerste NB sessie) en de RX zal ik dan ook eens van de het DVD'tje halen en ze doorsturen.

Topsport verwacht ik ook niet, maar zo eens een fijn ritje doorheen de natuur mag wel eens ;)

Trouwens, ze staat 24/7 buiten met schuilhok, dus het elke dag opgesloten staan mag al van tafel geveegd worden :)

Wicked always wins


TheEvilQueen

Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Natuurlijk bekappen in combinatie met hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 19:47

Zo'n dingen hoor ik graag! Ik hoop dat op dezelfde wijze bij mij gaat verlopen. Na examenperiode laat ik de NB komen en slaan we een nieuwe weg in!

Wicked always wins

TheEvilQueen

Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Natuurlijk bekappen in combinatie met hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-18 20:03

Klinkt toch altijd zwaar, dat afscheid nemen maar als er echt niets anders op zit dan moet je even je gevoelens aan kant zetten en kijken naar je paard inderdaad.

Ik doe, zoals elke paardenliefhebber, mijn uiterste best en zal opties openhouden voor haar! Bedankt voor jullie reacties!

Wicked always wins


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 6 bezoekers