[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:32

Christadk schreef:
Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Mijn paard is weer net zo kreupel als vorig jaar. Enige wat we nu kunnen doen met haar is buiten in de paddock zetten. Tijdens het wandelen raakt ze al kreupel. Maar wanneer ga je nou die knoop doorhakken van het is genoeg zo ik laat haar gaan. Ik vind dat echt heel moeilijk. Op stal en in haar uitloop lijkt ze nog niet echt te kreupelen maar ik moet zeggen dat ik daar ook nog niet lang naar gekeken heb. Verder lijkt ze nog wel zichzelf en doet ze een moord voor haar slobber met supplement. Voor de mensen die hun artrose paard hebben laten in slapen, wanneer was voor jullie het moment om te zeggen ik laat mijn paard gaan?


Hoe lang wil je nog wachten todat ze ook in de uitloop gaat kreupelen? Want dan ben je imo wel te laat... Beter in dit geval te vroeg, hoe stom dat ook klinkt, maar een dier zo lang mogelijk laten doorlopen met pijn, doen we dat voor het dier of voor onszelf? Het dier heeft geen tijdsbesef, enkel pijn. Als een paard tijdens het wandelen al kreupel wordt, is het erg genoeg om de keuze te maken vind ik...
Is haar gedrag nog veranderd?

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:01

Nee haar gedrag is hetzelfde. Ze staat er ook echt niet bij als een zielig paardje die ieder minuut van de dag pijn heeft. In de paddock loopt ze ook zonder te kreupelen. Maar ik vraag mij gewoon af of dit paardwaardig is. Enkel in de paddock staan..zomer op het land uiteraard en in de winter heeft ze een hele ruime stal met grote uitloop. Samen met haar beste vriendje.

Daarbij heeft ze er nog nooit zo goed uit gezien als nu..dat maakt het zo lastig. Uiteraard ga ik haar geen pijn laten lijden.

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:41

Ik val hier eventjes binnen, heb het topic al doorgespit maar heb geen duidelijk antwoord gevonden haha.
Zijn er hier mensen die zowel ervaring hebben met de Pharmahorse + MSM als met de HFS Glucosamine Complex? Dus iemand die dit heeft kunnen vergelijken? Ik zit namelijk enorm te twijfelen welke ik nu het beste kan nemen..

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 14:55

xWouter schreef:
Ik val hier eventjes binnen, heb het topic al doorgespit maar heb geen duidelijk antwoord gevonden haha.
Zijn er hier mensen die zowel ervaring hebben met de Pharmahorse + MSM als met de HFS Glucosamine Complex? Dus iemand die dit heeft kunnen vergelijken? Ik zit namelijk enorm te twijfelen welke ik nu het beste kan nemen..


Je vraag heeft helaas niet zoveel zin. Elk paard reageert anders. Welk supplement het beste is kan je alleen uittesten door het te geven aan je paard en te kijken hoe hij/zij erop reageert.
Pharmahorse staat wel goed bekend hier in t forum dacht ik. HFS ken ik niet, sorry.

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:47

Maris schreef:
xWouter schreef:
Ik val hier eventjes binnen, heb het topic al doorgespit maar heb geen duidelijk antwoord gevonden haha.
Zijn er hier mensen die zowel ervaring hebben met de Pharmahorse + MSM als met de HFS Glucosamine Complex? Dus iemand die dit heeft kunnen vergelijken? Ik zit namelijk enorm te twijfelen welke ik nu het beste kan nemen..


Je vraag heeft helaas niet zoveel zin. Elk paard reageert anders. Welk supplement het beste is kan je alleen uittesten door het te geven aan je paard en te kijken hoe hij/zij erop reageert.
Pharmahorse staat wel goed bekend hier in t forum dacht ik. HFS ken ik niet, sorry.

Bedankt voor je reactie en daar heb je zeker gelijk in. Echter had het zo kunnen zijn dat er toch mensen voor bijvoorbeeld HFS gekozen hebben vanwege de extra ingrediënten, dus vandaar meer de vraag. Maar bedankt voor je reactie!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:50

HFS bevat oa boswellia zag ik. Dat is een ontstekingsremmer en pijnstiller en kan zeker helpen. Maar misschien doet je paard het al super op alleen glucosamine en MSM !
Misschien eerst kijken of je paard het goed doet op een "simpel" supplement en als dat niet voldoet verder kijken ?

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:31

Mijn paard krijgt nu sinds vorig weekend duivelsklauw als supplement. In poeder vorm. Nu vroeg ik mij af hoe snel zoiets werkt? Met glucosamine weet ik dat er een paar weken over heen gaan. Mijn paard loopt nu sinds vorige week aanzienlijk beter! Vd week zelfs in draf helemaal zuiver...

pien_2010

Berichten: 43278
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:00

Duivelsklauw kan heel snel werken. Fijn dat je paard minder pijn heeft. Neem wel de tijd om te revalideren, want duivelsklauw is een pijnstiller.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:41

Eigenlijk ben ik nog nergens mee begonnen hoor. Ze liep maandag los in de bak en toen zag ik haar draven. Gister een stukje wezen wandelen en toen had ze ook aardig de pas erin terwijl ze 2 weken geleden nog kreupel liep. We doen uiteraard rustig aan dus lekker wandelen aan de hand en verder hoeft ze niet veel meer van mij..

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:27

xWouter schreef:
Ik val hier eventjes binnen, heb het topic al doorgespit maar heb geen duidelijk antwoord gevonden haha.
Zijn er hier mensen die zowel ervaring hebben met de Pharmahorse + MSM als met de HFS Glucosamine Complex? Dus iemand die dit heeft kunnen vergelijken? Ik zit namelijk enorm te twijfelen welke ik nu het beste kan nemen..


Ik heb een tijdje dit gegeven, maar ondertussen niet meer. Het eerste bestandsdeel van die van HFS is dextrose.. Niet echt hetgene je aan je paard wil geven. Ze eten het wel makkelijk, maar das gewoon van de suiker dus. Je kan eventueel is kijken naar horseflex. Heeft ongeveer ook dezelfde geloof ik

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:37

Pharmahorse is vrij van dextrose. Hfs ben ik ook geen fan van.

Horseflex en pharmahorse vind ik erg op elkaar lijken.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:16

Ja, maar ik vind het aangenamer dat er bij horseflex de mogelijkheid is om de glucosamine te verkrijgen met die boswelia oa :) het hangt er maar net van af wat je wil geven

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:18

The_Cat schreef:
Ja, maar ik vind het aangenamer dat er bij horseflex de mogelijkheid is om de glucosamine te verkrijgen met die boswelia oa :) het hangt er maar net van af wat je wil geven


dat is zeker waar :D

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:09

Ik heb een paard van 9 jaar met artrose (is geopeerd voor de infectie en stamcellen gehad). Na advies gevraagd te hebben aan de veearts zei hij dat glucosamine in combinatie met MSN echt een meerwaarde kan zijn omdat de MSN ontstekingsremmend werkt. Ik heb daarom gekozen voor deze van Horsepharma. En ook omdat hier inderdaad geen suikers inzitten

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 14:14

Bedankt voor de reacties nog! Heb inmiddels de pharmahorse in huis gehaald :)

Anoniem

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 00:26

Allereerst maar eens uitzoeken in hoeverre de artrose zich heeft ontwikkeld. Als het al te ver heen is, heeft het voeren van Glucosamine geen enkele zin. Puur om de reden dat kraakbeen niet aangroeit,iig niet in een paardenleven. Gewrichtsvloeistof zonder kraakbeen heeft ook weinig effect meer. Ik vind het zo'n geldklopperij allemaal. Als het kraakbeen te ver versleten is, dan is er gewoon geen schokdemping genoeg meer en dat krijg je met alle goede wil in de wereld niet weer aangegroeid. Dan blijft alleen pijnstilling over.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 08:22

Mindim schreef:
Allereerst maar eens uitzoeken in hoeverre de artrose zich heeft ontwikkeld. Als het al te ver heen is, heeft het voeren van Glucosamine geen enkele zin. Puur om de reden dat kraakbeen niet aangroeit,iig niet in een paardenleven. Gewrichtsvloeistof zonder kraakbeen heeft ook weinig effect meer. Ik vind het zo'n geldklopperij allemaal. Als het kraakbeen te ver versleten is, dan is er gewoon geen schokdemping genoeg meer en dat krijg je met alle goede wil in de wereld niet weer aangegroeid. Dan blijft alleen pijnstilling over.


Daar heb je zeker een punt. Mijn had heeft minimaal atrose.

Heb dit jaar nog extra foto’s laten maken. De Uithof zei in 2017 beide voorbenen atrose. (Foto’s heb ik van Uithof en ik zie geen atrose) en daarom dit extra foto’s laten maken omdat ik wou weten hoe t was nadat we een jaar verder waren. Rechtst eigenlijk niks op te zien, en links minimaal.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 15:54

debravanesch schreef:
Ik heb een paard van 9 jaar met artrose (is geopeerd voor de infectie en stamcellen gehad). Na advies gevraagd te hebben aan de veearts zei hij dat glucosamine in combinatie met MSN echt een meerwaarde kan zijn omdat de MSN ontstekingsremmend werkt. Ik heb daarom gekozen voor deze van Horsepharma. En ook omdat hier inderdaad geen suikers inzitten

Msm doet helemaal niets. Het is een oplosmiddel. En glucosamine is een suiker, met andere woorden, alle merken zit suiker in.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 15:55

MSM is een zwavelverbinding. En klopt in glucosamine zitten suikers. Daarom soms ook niet geschikt voor IR paarden. mijn paard werd helemaal hyper van glucosamine in grotere hoeveelheden, daarom heb ik een lage dosering gegeven van joint comp. Daarvan geef je maar 7 gram per dag, waarvan een klein deel glucosamine.

elisatamara

Berichten: 27
Geregistreerd: 06-01-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 21:18

Mindim schreef:
Allereerst maar eens uitzoeken in hoeverre de artrose zich heeft ontwikkeld. Als het al te ver heen is, heeft het voeren van Glucosamine geen enkele zin. Puur om de reden dat kraakbeen niet aangroeit,iig niet in een paardenleven. Gewrichtsvloeistof zonder kraakbeen heeft ook weinig effect meer. Ik vind het zo'n geldklopperij allemaal. Als het kraakbeen te ver versleten is, dan is er gewoon geen schokdemping genoeg meer en dat krijg je met alle goede wil in de wereld niet weer aangegroeid. Dan blijft alleen pijnstilling over.

Mijn merrie heeft ooit een botje in haar knie verbrijzeld, door deze breuk heeft ze ernstige artrose gekregen in die knie. Toch heb ik het idee dat glucosamine wel helpt? Zonder kan ze namelijk geeneens lopen zonder te kreupelen en nu kan ze zelfs zuiver draven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 23:53

elisatamara schreef:
Mindim schreef:
Allereerst maar eens uitzoeken in hoeverre de artrose zich heeft ontwikkeld. Als het al te ver heen is, heeft het voeren van Glucosamine geen enkele zin. Puur om de reden dat kraakbeen niet aangroeit,iig niet in een paardenleven. Gewrichtsvloeistof zonder kraakbeen heeft ook weinig effect meer. Ik vind het zo'n geldklopperij allemaal. Als het kraakbeen te ver versleten is, dan is er gewoon geen schokdemping genoeg meer en dat krijg je met alle goede wil in de wereld niet weer aangegroeid. Dan blijft alleen pijnstilling over.

Mijn merrie heeft ooit een botje in haar knie verbrijzeld, door deze breuk heeft ze ernstige artrose gekregen in die knie. Toch heb ik het idee dat glucosamine wel helpt? Zonder kan ze namelijk geeneens lopen zonder te kreupelen en nu kan ze zelfs zuiver draven.


Heel fijn dat je paard het zo goed doet! :) Persoonlijk geloof ik niet dat alleen Glucosamine zo'n verschil kan maken. Maar goed, dat is mijn mening, vind dat het teveel als een wondermiddel wordt beschouwd en dat is het niet.

debravanesch

Berichten: 889
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 11:39

BigBen schreef:
debravanesch schreef:
Ik heb een paard van 9 jaar met artrose (is geopeerd voor de infectie en stamcellen gehad). Na advies gevraagd te hebben aan de veearts zei hij dat glucosamine in combinatie met MSN echt een meerwaarde kan zijn omdat de MSN ontstekingsremmend werkt. Ik heb daarom gekozen voor deze van Horsepharma. En ook omdat hier inderdaad geen suikers inzitten

Msm doet helemaal niets. Het is een oplosmiddel. En glucosamine is een suiker, met andere woorden, alle merken zit suiker in.


Das da toch wel vreemd dat mijn veearts zegt dat MSM ontstekingsremmend werkt en in het geval van mijn paard een meerwaarde kan bieden.

Wat betreft suikers bedoel ik uiteraard toegevoegde suikers. Er zijn namelijk producten waar ze nog suikers toevoegen (wat daar het nut van is heb ik ook geen flauw idee van)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:35

elisatamara schreef:
Mindim schreef:
Allereerst maar eens uitzoeken in hoeverre de artrose zich heeft ontwikkeld. Als het al te ver heen is, heeft het voeren van Glucosamine geen enkele zin. Puur om de reden dat kraakbeen niet aangroeit,iig niet in een paardenleven. Gewrichtsvloeistof zonder kraakbeen heeft ook weinig effect meer. Ik vind het zo'n geldklopperij allemaal. Als het kraakbeen te ver versleten is, dan is er gewoon geen schokdemping genoeg meer en dat krijg je met alle goede wil in de wereld niet weer aangegroeid. Dan blijft alleen pijnstilling over.

Mijn merrie heeft ooit een botje in haar knie verbrijzeld, door deze breuk heeft ze ernstige artrose gekregen in die knie. Toch heb ik het idee dat glucosamine wel helpt? Zonder kan ze namelijk geeneens lopen zonder te kreupelen en nu kan ze zelfs zuiver draven.

Ik merk, en dat bedoel ik niet banketstaaf, dat het voor de eigenaar vaak een soort placebo is. Eigenaren willen zien dat ze niet meer kreupelen, zijn dolenthousiast maar ondertussen is een paard Misschien wel verbeterd door veel beweging? Maar nog steeds kreupel... Ik zie heel vaak dat men ziet wat ze willen zien.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:31

Er zijn genoeg mensen die enorm veel verschil voelen door glucosamine, dat zal bij paarden dan toch ook wel zo zijn ....

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:49

als een paard echt kreupel kreupel loopt zonder glucosamine dan is het toch geen placebo effect? neem aan dat een eigenaar wel kan zien wanneer zijn/haar paard kreupel kreupel loopt

ik ga tijdje pavo mobility nadat mijn phytonics joint comp op was. mijn haf ging van de pavo mobility steeds minder fijn lopen. niet omdat het voer slecht is, maar blijkbaar kon hij de joint comp beter opnemen.