Welke hoefschoenen bij paard met artrose en hko

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blacklady
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-07-05

Welke hoefschoenen bij paard met artrose en hko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 15:50

Ik heb al heel wat zitten zoeken op bokt en Google, maar wordt nog niet veel wijzer. Mijn merrie heeft sinds 10 jaar hko wat prima onder controle is. Na een periode onzuiver lopen op het harde opnieuw foto's laten maken bij kliniek Visdonk en helaas ernstige artrose waar geen inspuiting voor helpt. Krijgt nu poedertjes en drankjes en doet het uitstekend. Maar op het harde loopt ze vnl linksvoor (Waar ook de meeste artrose zit) op eieren. Gezien het feit dat ik vaak over de harde weg moet en ik absoluut tegen ijzers ben vanwege de slechte demping (ijzers voor heeft ze na de kliniek wel gehad maar ging in een periode van 2 weken slechter lopen en zonder ijzers aanzienlijk beter) ben ik op zoek naar een goeie, dempende hoefschoen die ze dus alleen maar aan hoeft wanneer we over de weg moeten en misschien nog wel een rondje mee naar buiten kunnen. Wie kan mij adviseren of weet of er een goede passervice aan huis is in de omgeving Zuid-Holland? Alvast bedankt!

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Welke hoefschoenen bij paard met artrose en hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:53

Waarom laat je haar niet beslaan met kunststof beslag?
Dat heeft ideale demping, schuift ook niet. Ook niet met sneeuw. En dan heeft ze ook demping in haar voeten bij vrij lopen.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Welke hoefschoenen bij paard met artrose en hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:57

Misschien heel cru gezegd maar als ze met al haar poedertjes en drankjes nog steeds op eieren loopt gaat het dus eigenlijk helemaal niet zo goed en vraag ik me af of je niet over andere opties na moet gaan denken.
Maar goed, dat is enkel op basis van jouw bovenstaande verhaal.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 15:58

Ik zou een goede passervice met meerdere merken laten komen. Omdat niet alleen demping uitmaakt maar ook pasvorm. Die mensen hebben er verstand van en kunnen vast iets passends vinden voor jou paard. Ik weet geen goede maar google of medebokkers vast wel.

mvdbijl

Berichten: 3673
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Welke hoefschoenen bij paard met artrose en hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 16:24

Vraag hoofwear eens om te komen passen.

Voor onze pony die aan een hoornzuil is geopereerd en hele kwetsbare hoef heeft heb ik de equine fushion met demppads, Model all terrain.

Heb zo beetje alle schoenen wel gehad maar ben over equine fushion echt meer dan tevreden.

Ben wel eens met bovenstaande. Hoefschoenen kunnen ze niet 24/7 aan, jou paard is duidelijk heel onconfortabel, is ze wel pijnvrij?

Blacklady
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 17:04

Goof schreef:
Misschien heel cru gezegd maar als ze met al haar poedertjes en drankjes nog steeds op eieren loopt gaat het dus eigenlijk helemaal niet zo goed en vraag ik me af of je niet over andere opties na moet gaan denken.
Maar goed, dat is enkel op basis van jouw bovenstaande verhaal.


Ik had zo'n reactie wel verwacht en ik had mogelijk hetzelfde gedacht. Maar na de kliniek en met ijzers liep ze letterlijk op 3 benen of wilde helemaal niet meer lopen. Toen is inslapen zeker door mijn hoofd gegaan maar ik heb haar nog een kans willen geven. In de wei en zachte bodem trekt ze makkelijk een sprintje, alleen op het harde loopt ze niet zuiver. Daarom ben ik nu nog niet toe aan het verhaal inslapen maar wil het haar wel makkelijker maken

Blacklady
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-18 17:06

mvdbijl schreef:
Vraag hoofwear eens om te komen passen.

Voor onze pony die aan een hoornzuil is geopereerd en hele kwetsbare hoef heeft heb ik de equine fushion met demppads, Model all terrain.

Heb zo beetje alle schoenen wel gehad maar ben over equine fushion echt meer dan tevreden.

Ben wel eens met bovenstaande. Hoefschoenen kunnen ze niet 24/7 aan, jou paard is duidelijk heel onconfortabel, is ze wel pijnvrij?


Dank je wel voor de tip.
En de hoefschoenen hoeft ze enkel aan wanneer we over de verharde weg lopen. Op zachte ondergrond loopt ze prima

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 18:21

enjoymyhorse schreef:
Waarom laat je haar niet beslaan met kunststof beslag?
Dat heeft ideale demping, schuift ook niet. Ook niet met sneeuw. En dan heeft ze ook demping in haar voeten bij vrij lopen.


Ik heb ook goede ervaringen met kunststof beslag bij dit soort problemen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:35

ik zou ook de equine fusions all terrain aanbevelen.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Welke hoefschoenen bij paard met artrose en hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:46

Hoefschoenen kun je geen 24 uur omlaten dat kan met kunsstof beslag w.s. wel. Hoe doe je dat deze winter op harde grond? Dan zal je paard ook moeten bewegen

Blacklady
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-07-05

Re: Welke hoefschoenen bij paard met artrose en hko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-18 19:28

Kunststof beslag is ook zeker een optie. Ook daar moet ik me in verdiepen, maar er is qua hoefschoenen al zoveel te vinden dat ik door de bomen het bos niet zie.
Het enige dat ik wil is het haar zo comfortabel mogelijk maken zolang het nog mag duren.
Elke ervaring met hoefschoenen of kunststof beslag is welkom. Nog fijner zou ik het vinden als iemand een smid weet die ook Zuid-Holland als werkgebied heeft die met beide opties ervaring heeft, zodat ik goed geholpen kan worden

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Welke hoefschoenen bij paard met artrose en hko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-18 19:32

Het belangrijkste is de pasvorm. Daarna kun je kijken binnen wat er past, aan mogelijkheden is (of wat je kunt maken). :)
De ontwikkelingen binnen hoefschoenen gaan snel, er is gelukkig veel keuze tegenwoordig en het is allemaal een stuk minder lomp. Heel goed dat je hier naar kijkt.
Sterkte met je paard!