bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:01

Laat je vooral niet blindstaren op wat ´hoort´ bij de ene stroming of bij de ander, maar laat je juist leiden door je paard. Hij/zij moet er tenslotte de hele dag op lopen.

Zo loopt mijn vp bij een natuurlijke bekapper zoals dat heet, maar geheel tegen de principes in doet hij de voorhoeven iets vierkanter en laat hij de achterhoeven wat lang tov de hoeven voor. Daar doet dit individuele paard het namelijk gewoon het allerbeste op :)

De vierkantere hoef voor zorgt voor ruimere passen, meer stabiliteit en minder struikelen, en als de achterhoeven net zo kort worden gedaan als voor loopt hij wat onregelmatig..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB


Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 20:14

Maartje1990 schreef:
Een vierkante hoef? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

En achter js toch in principe altijd langer? (De teen bedoel ik dan)


Niet vierkant, vierkantER.
Nogal schematisch ziet het er zo ongeveer zo uit als je aan de onderkant kijkt.


Afbeelding




Maar ik bedoel niet te zeggen dat dit dé ideaal is, alleen dat dit heel goed werkt voor dit ene specifieke paardje. Ik ben ervan overtuigd dat het voor elk paard anders is.. ;)

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:37

DubbelDun schreef:
En ik elke keer mijn best maar doen om de 'van nature' vierkant afgesleten voorkant weer rond te maken :)

Ja haha. Dat is ook veel logischer, voor elke stroming van bekappen. En dat deed de natuurlijke bekapper dus eerst ook altijd bij mijn vp, tot we zeiden dat hij zo al twee weken na het bekappen weer liep te struffelen..
En toen zei de bekapper jammer maar ik kan hem niet nog korter zetten, hij moet wel nog wat overhouden om op te lopen. Ik kan hooguit de voorhoeven een beetje vierkanter doen?
Nou, proberen dan maar. En verdupt, zo loopt hij 8 weken lang prima door :).

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:19

Vierkant is niet beter, het werkt goed voor een specifiek individu.

Dat is wat ik probeerde duidelijk te maken.. Het gaat er niet om van welke stroming een hoefsmid is, het gaat niet om het maken van een perfecte paardenhoef, het gaat erom dat je samen met je smid en het paard iets vind dat past bij het individuele paard.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB


Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:39

Dankje xyzutu :) Dat klopt wel volgens mij. Het heeft er misschien ook mee te maken dat zijn hoeven heel snel groeien.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:56

Clasical schreef:
Ja maar elke stroming heeft zijn eigen opvatting en wat “werkt” hoeft ook niet de oplossing te zijn maar kan ook een symptoombestrijding zijn.
Om een voorbeeld te noemen;
Iemand heeft een paard met een dunne zool omdat deze 24/7 op stal staat in niet word blootgesteld aan diverse ondergronden en gezonde bewegingsvorm.
Paard word gereden met veel druk.
Paard gaat gevoelig lopen.
De betreffende smid besluit samen met de eigenaar dit paard op siliconen zooltjes te zetten en een brake-over ijzer te plaatsen.
Met succes, paard loopt niet meer gevoelig en onregelmatig.
Probleem zo dus opgelost?
Wat een passende en beste “oplossing” is is idd voor iedereen wat anders.
Maar of het ook echt een oplossing is...
Wanneer is iets opgelost? Als het probleem zichzelf niet meer toont?
Of als de oorzaak is aangepakt?


Tja wat ik daar persoonlijk van denk:
Het is echt opgelost als de oorzaak weg is. Het is alleen niet in alle gevallen mogelijk om achter de oorzaak van het probleem te komen, of om de oorzaak in 1x weg te nemen. En dan is het nogal fijn als je het zó kunt regelen, dat het probleem zich niet meer toont. Of in elk geval de symptomen zoals pijn en onregelmatigheid kunt onderdrukken.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:51

Een uitgangspunt is een startpunt, geen eindpunt (taalkundig gezien).
Maar ik denk wel dat je gelijk hebt. Soms hoor je echt van mensen dat ze buitenritten willen rijden en dus MOET hun paard op ijzers staan, terwijl de meeste paarden dat echt niet nodig hebben. Ik gok dat ze het van een hoefsmid hebben of in elk geval een smid hebben die er niet tegenin gaat. Maar ik weet het niet zeker, ik heb het zelf nog nooit van een smid gehoord.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 20:56

xyzutu2 schreef:
Ik zou voeding en huisvesting alleen aanpassen als er ook daadwerkelijk iets mis mee is. ;) Genoeg hoefproblemen die niets met voeding of huisvesting te maken hebben, dus dan is het vrij zinloos om voer aan te passen.
Ik ken ze trouwens wel, bekappers en instructrices (maar ook osteo's en fysio's) die dat als stokpaardje hebben, dan voert iemand vitaminebrok X en dan is het eerste wat gezegd wordt dat ze vitaminebrok Y moeten gaan voeren want dat is veel beter. Terwijl het probleem gewoon is dat het paard zwaar in de hand is omdat de ruiter nog niet heeft geleerd om los te laten. En helemaal irritant is als elke paardenexpert een eigen merk/stokpaardje qua voeding promoot. :D


Sowieso, elk merk produceert (als het goed is) volledig en uitgebalanceerd voer, en nog voordat de eerste hap is gegeten zitten er over het algemeen al supplementen bij :')

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 12:43

Gek is dat he. Mét buitenritten vind ik het al raar. Het is nu niet echt zo dat bospaden zo hard zijn dat je daar de hoeven mee verslijt. Of dat het met 1x de straat oversteken klaar is.

Maar ik heb ook wel eens een wat ouder paard gekend dat al jaren op iets te lange hoeven op ijzers stond. Toegegeven: niet ideaal.
En die is toen door een natuurlijke bekapper onder handen genomen: iets van 5 cm eraf, stand veranderd en een stokstijf, zielig, kreupel paardje als gevolg :(:) . Veeel te snel gegaan, pezen overbelast en weet ik wat allemaal. Het is ook nooit meer helemaal goed gekomen.

Maarja de bekapper vond dat het lag aan wat ervoor was gebeurd, want zo stond hij immers beter..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:01

Als je paard toevallig net hele zachte hoeven heeft die niet hard groeien, of gewoon erg gevoelig is, begrijp ik heus dat je die bescherming geeft. Vooral als het ook niet beter wordt. Maar ik denk dat iedereen het daar wel mee eens is :P .

Ik gok dat ik dicht bij jou in de buurt rij trouwens dubbeldun :D

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: bekappen, natuurlijk bekappen, natural balance,...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 13:20

Oh dan heb ik het toch mis :P Ik dacht aan het geografisch middenpunt van Nederland :o

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers