Advies gevraagd, kreupelheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DreamChaser
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-18

Advies gevraagd, kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-18 07:50

Goedemorgen,

Mijn eerste post, en meteen een minder prettige.

Vroeger als kind heb ik jarenlang paard gereden (manege). Daarna door studie e.d. gestopt. Maar paarden zijn altijd in mijn gedachte geweest. Afgelopen juni (zo'n 15 jaar later). Heeft mijn partner mijn droomwens in vervulling laten gaan, ik mocht voor mijn verjaardag mijn eerste eigen paard uitzoeken <3 . (voel me weer een 5 jarige :+ )
Bij het tweede paardje (e-pony) dat we gingen bekijken was het al raak. Ik was op slag verliefd.
5 jarige e-pony, ruin, stokmaat 1.52, Connemara x unknown, zadelmak, nog niet doorgereden.
Natuurlijk een klassieke beginners fout gemaakt, door dierenarts van handelaar, zonder erbij te zijn laten keuren (ja dom). Leuke kleinschalige pensionstal om de hoek gevonden. So far so good.

Eerste weken laten wennen. Toen longeren opgepakt, instructrice 1 á 2 x per week gereden (ong. 20 min). En ik veel longeren, en af en toe rustige ritjes in de bak. Ontzettend lieve pony, eerlijk, af en toe koppig, maar erg leergierig en slim. Enige probleem, buiging in de nek. 2 x osteopaat erbij geweest, nek zat vast. Na de 2e behandeling zou alles goed zijn volgens haar.

Bij het longeren (zonder zadel, zonder bijzet) vond ik hem onregelmatig lopen.
Instructrice erbij gevraagd, nee hoor niets aan de hand. Ik dacht, ok mijn eerste paard, ik zal wel te voorzichtig zijn. Paar weken later, longeren, ik vond hem onregelmatig lopen, eigenaresse pensionstal (met veel ervaring) erbij, nee hoor niets aan de hand volgens haar. Ok, het zal wel aan mij liggen. Niet veel gereden. Veel grondwerk, elkaar leren kennen, band opbouwen. Ik vond hem vaak struikelen. Tijdens longeren 2 x tijdens galop uitgegleden, vanuit achterhand. Bij los rennen in de wei ook uitgegleden.

Vorige week tijdens longeren vond ik hem nog steeds onregelmatig lopen, toen dacht ik, barst allemaal maar, ik bel de veearts.
Veearts gekomen, zag het ook meteen tijdens longeren. Buigproef gedaan, was prima.
Bloedtest op vitamine/mineralen/ magensium tekort gedaan, alle waarden waren prima.
Veearts weet op dit moment nog niet waar hij aan moet denken. Z'n benen lijken ok (op basis van buigproef), rug kan, nek kan, spieren, toch benen, zelfs artrose werd kort genoemd.
Vanaf gister op 5 dagen Metacam, daarna 5 dagen rust, vervolgens langzaam beginnen met longeren.

Excuses voor de lange uitleg. :')

Wat ik met dit topic wil, welke weg zouden jullie hierna bewandelen? Ik kan me niet voorstellen dat na ong. 3 maanden (of langer?) kreupelheid alles opgelost is met 5 dagen Metacam (zou wel fantastisch zijn).
Welk onderzoek geeft volgens jullie de meeste kans om problemen te vinden (te denken aan echo / foto's / mri)?
Kortom wat zouden jullie doen?
Verder, ookal is die kans erg klein, zeker zonder video, iemand die iets gelijkwaardigs mee heeft gemaakt?

Beknopte lijst aan dingen die ik opgemerkt heb (en wellicht niet relevant zijn);

- Kreupel / licht onregelmatig tijdens longeren, alleen in draf, zonder zadel zonder bijzet, voorhand, beide kanten op. Harde en zachte ondergrond.
- Lijkt van de voorhand te komen. Lijkt naar voren 'te vallen', nek 'valt ook naar voren'.
- Bij eerste galop sprong lijkt rechter achtervoet even boven de grond te 'zweven', kleine aarzeling, alvorens verder wel goed verder te galopperen. Galop nog niet 100% bevestigd.
- na opwarmen gaat het meestal beter. Na meerdere dagen stil staan is het erger. Het verbeterd niet, lijkt heel langzaam erger te worden maar kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.
- Rechte stukken geen last
- Moeilijk buigen hals
- Moeilijk om zijn voeten (langere tijd) op te tillen
- struikelen / uitglijden
- ong. 3 maanden / wellicht langer
Laatst bijgewerkt door DreamChaser op 19-09-18 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt


DreamChaser
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 14:13

Hi,

Iedereen bedankt voor alle reacties!!! Ik stel het zeer op prijs! Ik ga nu inderdaad naar de kliniek.
Vanmorgen voor de eerste keer gelongeerd. Hij was nogal fris van de rustperiode. Hierbij 2 korte stukjes, draf beide kanten op.
Wederom hoor ik graag jullie mening.


DreamChaser
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 15:14

Hierbij galop. Recht uit de wei, zoals ik al zei, hij was nogal fris ;)


DreamChaser
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 15:25

Joolien schreef:
Voor een nogal frisse pony vind ik ook dat ie erg belemmert lijkt te worden in zijn beweging. Opvallend is dat ie zijn hoofd bijna constant op dezelfde hoogte houdt. Doet ie dat altijd?


Meestal inderdaad wel.

DreamChaser
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 15:28

Starbreeze schreef:
De benen optillen, is dat achter?



Achter is makkelijker dan voor. Voor kan hij zijn benen echt niet omhoog houden.

DreamChaser
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-18

Re: Advies gevraagd, kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 15:39

Morgen verhuis ik hem naar een andere stal. Is een bewuste keuze geweest. Betere bak, meer rust en meer begeleiding.

DreamChaser
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 15:43

Joolien schreef:
Toch een vreemd beeld hoor, vooral dat ie dus zijn hoofd dus constant zo houdt en daarbij dus zn voorbenen niet op kan tillen. Maar HKO en of artrose zou soweiso kunnen, maar iets neurologisch bijv ook.
Ik zou kijken voor een goede kliniek, ik weet niet waar je woont, en adh van de beelden met hen overleggen wat je wilt onderzoeken.

Bedenk wel vooraf hoe ver je wilt gaan ,wat wil je er aan uit geven, en wat zijn voor jou de grenzen hoe ver je wilt gaan. Zodat je niet achteraf denkt dat je over je grens bent gegaan oid. Je kunt 1000en euro's aan je pony uitgeven, maar in hoeverre krijg je dan terug wat jij wilt...
Waarom ik dit zeg, is omdat ik het idee heb dat dit niet iets kleins is...


Dank voor je reactie. Ik kan wel janken. Ik had er zelf inderdaad ookal geen goed gevoel over. En om het hier meerdere malen bevestigd te zien maakt het niet beter.
Geld is niet perse een issue. Ik maak me alleen zorgen of hij ooit pijnvrij zal zijn.

Iemand nog een goede kliniek in Zuid-Oost Brabant of net over de grens in België?

DreamChaser
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 15:46

Princesj schreef:
Als hij er dan toch staat, laat hem dan ook even goed in de mond kijken. Het probleem niet goed kunnen inbuigen kan vanuit het gebit komen, wat kan veroorzaken dat hij is gaan overcompenseren in het lichaam, waardoor hij kreupelt.


Tandarts is 4 weken geleden geweest. Wat haakjes verwijderd. Verder was alles goed.


DreamChaser
Berichten: 9
Geregistreerd: 19-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-18 15:50

Citaat:
Verdoofd of zonder verdoving?


Verdoofd met pasta.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers