[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 13:59

Oh goede tip zeg, van dat matje! Ik heb zoiets nog niet nodig gehad maar ik ga het onthouden.

Ik heb een vraagje. De schade door de hoefbevangenheid wordt nu zichtbaar aan de hoeven. Mijn hoefsmid geeft aan dat dit normaal is, maar ik vind het wel een beetje griezelig om te zien. Er ontstaat echt veel ruimte in de witte lijn en de wand laat een soort van los. Zie onderstaande foto's.

Afbeelding
Afbeelding

Iemand hier ervaring mee?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:08

Dat is 'normaal'. De rek is er op een gegeven moment uit in de witte lijn, en dan word hij zo enorm rommelig en kan hij echt los uit gaan zien (en ook deels zijn aan de onderkant). Mooi is anders, maar kan geen kwaad. Gewoon netjes bij houden met bekappen, want de teen kan wel wat sneller gaan brokkelen en scheuren, zeker omdat die nu dun gevijld is.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:11

Hmm oke. Ze wordt goed bijgehouden door de hoefsmid (opgeleid door van Nassau) en daar heb ik wel vertrouwen in. Ik schrik er wel steeds van als ik veranderingen aan de hoef zie. Gaandeweg leer je steeds meer bij ;)

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:26

Eens bevangen, nooit meer onbevangen ....

Een opmerking die mij altijd bij zal blijven en ik denk dat iedereen met een HB paard dat alleen maar kan beamen.
Maarruh, maar wat ben ik blij dat er (vooral hier) ervaringen gedeeld worden ... voor mijzelf sprekend : als ik hier niet eerdere ervaringen van anderen gelezen had weet ik niet of ik alle kansen die er zijn had kunnen benutten ..
Daarom ben ik soms misschien wat te aanwezig in mijn reacties, ik wil graag dat ook anderen iets zouden kunnen hebben aan de ervaringen van anderen en nu ook die van mij ..
Waarbij ik overigens nog maar een keer zeg dat geen enkel geval, geen enkele situatie gelijk is dus dat succes bij de één (helaas ..) nog geen zekerheid geeft voor een ander, maar er zijn iig. opties om bekeken en afgewogen te worden.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 09:14

En of dat nou spierbevangen of hoefbevangen is geweest, het klopt als een huis die uitspraak.

Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:03

Na het afbouwen van de pijnstillers loopt Sky gelukkig nog steeds goed. Van de week voor het eerst vijf minuten per dag buiten gestapt met haar.
Maar hoe nu verder. Hoe doen jullie het opbouwen met wandelen?

Afbeelding

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 11:07

LinSa schreef:
Ik heb een vraagje. De schade door de hoefbevangenheid wordt nu zichtbaar aan de hoeven. Mijn hoefsmid geeft aan dat dit normaal is, maar ik vind het wel een beetje griezelig om te zien. Er ontstaat echt veel ruimte in de witte lijn en de wand laat een soort van los. Zie onderstaande foto's.


Bij Lola zijn haar hoeven momenteel ook een rommeltje, al wordt dat met iedere bekapbeurt wel beter. Hier inderdaad zoals Wanderes al schreef heel erg gevoelig voor hoefzweren en daardoor is er wel schade opgelopen in de hoefwand.

Soms wordt ik er wel een beetje moedeloos van en twijfel ik hoe ver ik moet gaan. Lola heeft naast haar HB ook nog Patella Luxatie, haar knie slaat nooit compleet op slot, maar ze heeft hierdoor wel veel moeite met ondertreden.
Beweging zal haar daarin goed doen, maar doordat de hoefjes voor nog niet helemaal hersteld zijn, dus ik de beweging nog niet te hard op te bouwen.
Maar aan de andere kant gaat ze wel nog altijd vooruit, dus we bekijken het maar gewoon dag bij dag. Het is wel fijn om te zien dat ze van een pony die compleet in zichzelf gekeerd was toen ze hier kwam, een pony is geworden die tegenwoordig haar eigen willetje begint te krijgen.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:46

Happy liep vandaag heel slecht ;( heb vanavond maarwat meer buut gegeven. Wat een k u t ziekte.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:40

Ik heb Happy weer op 2 keer per dag een zakje buut staan, alleen dan is ze weer vrolijk en loopt ze aardig haar paddock rond. Echt ontzettend balen want het afbouwen naar 1 keer per dag een kwart zakje ging best aardig. Ik heb zojuist ook met de dierenarts overlegd, aangezien ze van het weekend amper meer een stap kon zetten. De dierenarts gaf aan dat ze, zeker gezien haar leeftijd, al veel verder had moeten zijn in haar herstel. Als Happy dit al niet kon handelen, zag hij het heel somber in voor haar. Beslaan is op dit moment geen optie. Eigenlijk zijn er helemaal niet veel opties.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:05

Bah wat zonde zeg :( heb je al iets van hoefschoenen of zelfgemaakte 'pads' geprobeerd?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:34

Nee, nog niet geprobeerd. Ze staat momenteel 24/7 op zand, ik denk dat hoefschoenen of pads dan ook niets toevoegen.

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:54

Elise, hoe oud is ze? Is ze getest op PPID? Deze tijd van het jaar is de oorzaak van HB vaak PPID.
Hoefschoenen of pads kunnen zeker verschil maken, ook al staat ze op zand. Is ze na de röntgenfoto's nog wel bekapt (realigning trim)?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:57

Ze is pas 4 jaar, PPID zou heel vreemd zijn. Ik heb er wel aan gedacht, maar is zeer onwaarschijnlijk.
Na de röntgenfoto's is ze niet meer bekapt. Realigning trim zegt mij ook niks eigenlijk, kun je daar wat meer over vertellen?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:59

Dit zijn trouwens de foto's die 2 weken terug zijn gemaakt.
LV
Afbeelding

Afbeelding

RV

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:06


Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 14:14

@ Elise : sorry dat ik nu even niet 1-2-3 weet hoelang ( of kort ..) jij al worstelt met de HB, maar wil iig. even aangeven dat ( zichtbaar) herstel echt heel erg lang kan duren en eigenlijk standaard met veel terugvallen verloopt.
Eén van de vaak voorkomende redenen van terugval is het te snel van de buut af willen of de gift ervan te snel minderen .. menigeen hier heeft dezelfde gehad als dat ik heb gehad : bij Buut gift verlaging terugval en bij weer vermeerderen Buut gift snel verlichting ( zijn diverse voorbeelden in de diverse HB topics over te vinden)

Ik persoonlijk adviseer je nog steeds om contact op te nemen met de van Nassau's, misschien zien zij juist nog wel kansen?
R.van Nassau , Ma t/m Vr. 19:00 - 22:00 >> 0165 - 512780 .. kan wat cru en 'hard' reageren, maar kundig en eerlijk!
Ik ben natuurlijk geen expert, maar lijkt mij inderdaad dat zool/draagrand ontlasting jouw dier zou kunnen helpen ! Ik zou vanavond nog bellen ..
In principe hoef je niet naar hun toe, zij kunnen ook jouw eigen hoefsmid telefonisch en/of per mail begeleiden (geven hier nog altijd op die manier ondersteuning indien nodig).
Als je wel die reis onderneemt dan zou ik je dier zeker op beschermend materiaal/schoeisel zetten.

Overigens,ook ( opgehoopt) zand kan pijn doen .. Mijn Noah had daar zó'n last van dat hij maanden lang niet eens meer door de bak wilde ( hij weet altijd zaken prima aan te geven)
Verend gras was/is voor hem het beste, maar ik besef dat de meeste HB paarden juist niet op het gras kunnen/mogen ... zou zeker de hoef- of noodschoenen proberen, maar niet te lang achtereen vanwege te veel afsluiten, etc.

Behandelaars geven bij terugval al snel aan dat verder behandelen zinloos of niet paardwaardig zou zijn ... ik kan niet voor elk paard of elke situatie spreken, kan wederom slechts alleen mijn eigen ervaring ( die overigens niet op zich zelf staat !) delen en míjn ervaring is dat er vaak toch meer opties zijn dan de gemiddelde behandelaar weet/aangeeft/te bieden heeft en/of voor mogelijk houdt.

Kort gezegd, voor mijn paard kreeg ik van diverse dierenartsen, klinieken, therapeuten en andere 'behandelaars'om diverse redenen en telkens weer maar 1 advies : afmaken !
Was zelfs discussie over juistheid diagnose: 1 DA was ervan overtuigd van geen HB maar ernstige artrose met wederom zelfde advies: afmaken!
Weer een andere kliniek weigerde de uitslag van de diverse bloedonderzoeken te geloven want een Fries van, toen, 20 zonder cushing ( PPID > mogelijke veroorzaker HB en helaas niet alleen bij oudere dieren!) zou absoluut onmogelijk zijn ..

Nou ja, kortom .. gelukkig uiteindelijk op het nippertje, maar dan ook écht op het nippertje contact met van Nassau gehad en nu, inmiddels 2 jaar na vaststelling HB met als gevolg sincker/zoolbreuk, leeft Noah nog altijd ( weer ..) zijn paardwaardige leven .. zélfs inclusief de voor ons normale weidegang.
( ons hele verhaal is via de zoekfunctie terug te vinden)

En ja, het is absoluut een paard met extra gevulde rugzak geworden (en die van mij is ook weer een behoorlijk stuk zwaarder geworden :\ ) en ik weet niet of ik zélf deze strijd ooit nog een keer aan zou kunnen, maar voor mijn dieren ben ik blij dat ik toen en nu nog altijd mijn eigen gevoel volg.

Ik zeg het nog maar eens : ik besef donders goed dat niet elk dier te redden is .. het wel of niet kunnen overleven is van zó veel factoren afhankelijk.
En als het, om welke reden dan ook, niet meer kán dan moet het ook over zijn voor zowel dier als mens ..

Maar élke beslissing dient goed onderbouwd & over- en doordacht te zijn ... juist ook die allerlaatste beslissing ..
Om die reden is het, imo, belangrijk dat opties bij leven aangegeven en bekeken worden en niet achteraf pas gezien worden :\

Nb., allicht ten overvloede maar voor een ieder die medicatie moet geven : vergeet niet de Maagbeschermers en Probiotica !

Sterkte allemaal !

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:09

@ meert: Het hoefbeen is inderdaad gekanteld. De dierenarts gaf aan dat het 2 graden is gekanteld en dat dit minimaal is, een paard/pony zou hier zich mee goed kunnen redden. Bedankt voor jouw links, dat ga ik eens rustig doornemen.

@ Wanderes: Ze staat sinds 18 augustus hoefbevangen, iets langer dan een maand nu. Ik vind het nu nog te kort om te zeggen, het is over. Ik heb nog lang niet alles geprobeerd. Bedankt voor jouw lange antwoord, dat geeft toch weer een beetje vertrouwen. Vanavond de heren Van Nassau eens contacten. O ja, ze krijgt inderdaad MaagSupport erbij.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:49

Een maand is niet! HB is een lange adem hebben. Enorm traag afbouwen met de buut. En vooral heel veel hopen dat het goed komt.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:00

Een maand is echt veel te kort.. geduld geduld en helaas nog meer geduld... kanteling van 2% is heel weinig. Mijn merrie heeft rv een kanteling van 12% (is ook alleen rv bevangen) 20 april stond ze acuut bevangen.. dus nu 5 maanden.. in stap is ze 100% goed maar in draf nog altijd wisselend. De ene keer wel zuiver en de andere keer niet.

Niet opgeven hoor +:)+

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:18


__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:34

Ik heb ze vanmiddag weer op de foto laten zetten. Linksvoor is het hoefbeentje verder gaan kantelen. Dierenarts geeft haar nog een paar weken, maar ik ga niet afwachten. Aanstaande donderdag kan ik bij mnr Van Nassau terecht, die gaan haar hopelijk verder helpen.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:37

Hoezo geeft de dierenarts haar een paar weken??? Heel goed dat je contact hebt opgenomen met van Nassau.. ik heb ze tot nu toe niet nodig gehad maar wel uitgebreid ingelezen.
Misschien heb ik eroverheen gelezen maar waarom geen ijzers nu? Of in elk geval iets om de teen te ontlasten?

Goed hoor dat je niet afwacht.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 06:35

Ik heb het idee dat bij veel dierenartsen de kennis beperkt is als het om hb gaat. Daarom ga ik tegenwoordig gelijk naar de kliniek.

Een maand is idd nog niks en goed dat je nog niet opgeeft.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 12:55

Goede actie Elise +:)+ .. (te) lang afwachten maakt kansen op herstel kleiner.
Ik hoop dat ze Happy kunnen helpen, ik verwacht eigenlijk van wel maar you never know.
Zo niet dan heb je iig. wel ook deze optie geprobeerd!
Alvast veel succes en sterkte voor donderdag, toch weer een spannende dag maar ik ga duimen voor een goede update :j

@ capopjekop : helaas hebben diverse klinieken ook zo hun beperkingen, er zijn er zelfs bij die aan regels van wel niet (verder) behandelen gebonden zijn .. bizar maar waar :\ Komt echt vooral neer op doortastend en volhoudend handelen van de eigenaar/verzorger zelf als je besluit om behandelingstraject in te gaan.
Heb dan ook groot respect voor diegenen die mij voor zijn gegaan en voor diegenen die tegen de wind in blijven vechten voor herstelmogelijkheden.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:10

Het is zeker heel erg spannend. Ik probeer te werken, maar ik kan me echt niet concentreren. Het blijft toch in je hoofd malen. We zijn donderdag om half 1 aan de beurt, ik hoop echt dat ze haar verder kunnen helpen. Ik zie wel heel erg op tegen de trailerrit, ze loopt al erg slecht en dan moet ze ook nog ruim een uur op de trailer staan. Morgen even langs de bouwmarkt voor tape en iets wat dempt onder haar voetjes.