Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:22

Limilou, heb je ook een achteraanzicht van haar voetjes? een foto van de achterkant van de hielen en straal, langs onder genomen. En een zijwaartse zool-foto van een voetje dat opgehoffen is :)


Luna2006

Berichten: 3160
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:16

Wat vinden jullie ervan? Heb voor het eerst zelf de hoeven gekapt.

Voorvoetjes
Afbeelding

Achtervoetjes
Afbeelding

En de andere merrie
Voorvoetjes
Afbeelding

Achtervoetjes. 1 hoef is langer, ze had een wonde en liet die niet goed doen. Die is nu wel korter gezet aan de teen
Afbeelding

whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a miniature horse
[KS-MK] Mijn Baby krijgt een baby

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:16

Luna2006 schreef:
Wat vinden jullie ervan? Heb voor het eerst zelf de hoeven gekapt.

Voorvoetjes
[ [url=m/dpU4Yb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achtervoetjes
[ [url=m/55YW5X.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de andere merrie
Voorvoetjes
[ [url=m/Kyus1Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achtervoetjes. 1 hoef is langer, ze had een wonde en liet die niet goed doen. Die is nu wel korter gezet aan de teen
[ [url=m/ko4hHF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk dat je foto’s plaatst, maar niet echt te beoordelen zonder foto’s van ervoor helaas.
Verder zijn de foto’s niet echt duidelijk en zijn foto’s van de onderkant ook wel belangrijk voor een goed beeld.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 20:18

De eerste dag van de cursus zit er op. Mij kan je opvegen :Y) :Y)

Maar wel suoer interessant. Eigenlijk een hele dag anatomie aan de hand van casussen. En een vergelijking gemaakt van verschillende "wilde" hoeven op verschillende plekken in de wereld. Leuk om die verschillen te zien.

Morgen gaan we op de paarden benen oefenen en gaan we ook paarden benen ontleden.
Het is de bedoeling dat ze daarna gekookt en schoongemaakt worden en dat we ze mee naar huis kunnen nemen.

Dan is een bijzondere man, met veel ervaringen en inzichten.
Ik vind het nu al een super interessante cursus.

Julius <3

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 12:57

Ik ben benieuwd wat jullie vinden. Er is echt nog wel ruimte voor verbetering, maar dat is niet met 1 bekapping natuurlijk. Ik bekap niet zelf.
De 1e set foto's is van 13 augustus (2 weken na een bekapping)

De 2e set foto's is direct na bekapping (andere bekapper gekomen)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:00


Julius <3

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 18:58

Nessa, ik vind ze echt super netjes. Ook heel erg mooi bekapt (ben benieuwd wie ze gedaan heeft nu :P ). In principe kan er mss nog een randje af, maar dat is wat paardafhankelijk. Als ze goed loopt ;)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:52

Het ziet er op zich netjes uit, persoonlijk zou ik nog iets meer van de wand afhalen en desnoods de oude zool wat er uit als die dan te ondiep wordt. Dan kom je ook van die losse wand af.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 19:57

Het was de 1e keer. Hij is dus wat voorzichtig geweest omdat hij niet weet wat kan. Heeft hij ook aangegeven.

Dit is bekapt door Wesley de Candt.

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!
♡ Aedyn ♡ 21 mei 2022

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 20:05

Dat is idd altijd even uitzoeken wat een paard kan hebben.

Alleen de meeste mensen laten 1x per 8 weken bekappen en dan ben je meestal bezig achterstallig onderhoud weg te halen.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:29

Quir schreef:
De stralen horen ook wel degelijk wat bijgesneden te worden als ze te groot/dik en/of rommelig worden. Zelfs hier op de rotsige bodem en kneiterharde klei slijt de straal niet zelf.
Als de straal (met name de punt) te dik wordt gaan ze ook gevoelig lopen op de stenen/rotsige paden.


Het is al een paar pagina's terug, maar ik zou hier graag nog een vraag over willen stellen als dat mag. Mijn paard 'vervelt' zijn eigen stralen eens in de zoveel tijd. Dit lijkt tegelijk te gaan met wanneer de nieuwe zool klaar(?) is en de oude er binnen enkele dagen vanzelf afschilfert. Is dit een bekend fenomeen? Net voor het vervellen wordt hij wat rommelig, en een week later is alles eraf en ziet de straal er weer super strak uit. Net als de zool, die dan weer helemaal gaaf is met een schub-achtige structuur. Gebeurd dit bij meer mensen, of heb ik een raar paard? :')

(Normaal draagt de straal overigens netjes iets mee, maar na het vervellen lijkt hij even een week ofzo wat 'hoger' te zitten. En dan na een paar buitenritten ziet alles er weer als van ouds uit....)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:31

@ziezo: dan heb je een goede ondergrond :) of een 'oer'paard :)
Dat de verse straal wat hoger zit is logisch, die moet nog wat uitharden en zou te gevoelig zijn als die al meteen op de grond zou komen.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 14:43

DubbelDun schreef:
@ziezo: dan heb je een goede ondergrond :) of een 'oer'paard :)
Dat de verse straal wat hoger zit is logisch, die moet nog wat uitharden en zou te gevoelig zijn als die al meteen op de grond zou komen.


Oh, dus niet heel gek! Hij komt uit de Alpen en heeft de eerste 6 jaar van zijn leven in een soort hele grote uitloopstal met een afgebrokkelde granietbergpaddock gewoond. Nu is zijn voerplaats op een klinkerplein met wat gravel. Niet te vergelijken dus, maar misschien bootst het nog nét genoeg na :) . Hij is nu 3 jaar bij mij in Nederland. Dan hoop ik maar dat het zo blijft!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:01

Ziezo_X schreef:
Quir schreef:
De stralen horen ook wel degelijk wat bijgesneden te worden als ze te groot/dik en/of rommelig worden. Zelfs hier op de rotsige bodem en kneiterharde klei slijt de straal niet zelf.
Als de straal (met name de punt) te dik wordt gaan ze ook gevoelig lopen op de stenen/rotsige paden.


Het is al een paar pagina's terug, maar ik zou hier graag nog een vraag over willen stellen als dat mag. Mijn paard 'vervelt' zijn eigen stralen eens in de zoveel tijd. Dit lijkt tegelijk te gaan met wanneer de nieuwe zool klaar(?) is en de oude er binnen enkele dagen vanzelf afschilfert. Is dit een bekend fenomeen? Net voor het vervellen wordt hij wat rommelig, en een week later is alles eraf en ziet de straal er weer super strak uit. Net als de zool, die dan weer helemaal gaaf is met een schub-achtige structuur. Gebeurd dit bij meer mensen, of heb ik een raar paard? :')

(Normaal draagt de straal overigens netjes iets mee, maar na het vervellen lijkt hij even een week ofzo wat 'hoger' te zitten. En dan na een paar buitenritten ziet alles er weer als van ouds uit....)


Of het bij mensen gebeurt weet ik niet :P maar voor paarden is het heel normaal! :D

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:05

Maartje1990 schreef:
Ziezo_X schreef:
Het is al een paar pagina's terug, maar ik zou hier graag nog een vraag over willen stellen als dat mag. Mijn paard 'vervelt' zijn eigen stralen eens in de zoveel tijd. Dit lijkt tegelijk te gaan met wanneer de nieuwe zool klaar(?) is en de oude er binnen enkele dagen vanzelf afschilfert. Is dit een bekend fenomeen? Net voor het vervellen wordt hij wat rommelig, en een week later is alles eraf en ziet de straal er weer super strak uit. Net als de zool, die dan weer helemaal gaaf is met een schub-achtige structuur. Gebeurd dit bij meer mensen, of heb ik een raar paard? :')

(Normaal draagt de straal overigens netjes iets mee, maar na het vervellen lijkt hij even een week ofzo wat 'hoger' te zitten. En dan na een paar buitenritten ziet alles er weer als van ouds uit....)


Of het bij mensen gebeurt weet ik niet :P maar voor paarden is het heel normaal! :D


Haha ik zag hem al staan toen ik hem terug las :D maar dan weet ik in ieder geval dat mijn paard normaal is ;) thanks voor de antwoorden!


DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-18 15:24

Het zou normaal moeten zijn, maar je hoort het zo weinig dat het haast abnormaal is :D

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:39

Ziezo_X schreef:
Quir schreef:
De stralen horen ook wel degelijk wat bijgesneden te worden als ze te groot/dik en/of rommelig worden. Zelfs hier op de rotsige bodem en kneiterharde klei slijt de straal niet zelf.
Als de straal (met name de punt) te dik wordt gaan ze ook gevoelig lopen op de stenen/rotsige paden.


Het is al een paar pagina's terug, maar ik zou hier graag nog een vraag over willen stellen als dat mag. Mijn paard 'vervelt' zijn eigen stralen eens in de zoveel tijd. Dit lijkt tegelijk te gaan met wanneer de nieuwe zool klaar(?) is en de oude er binnen enkele dagen vanzelf afschilfert. Is dit een bekend fenomeen? Net voor het vervellen wordt hij wat rommelig, en een week later is alles eraf en ziet de straal er weer super strak uit. Net als de zool, die dan weer helemaal gaaf is met een schub-achtige structuur. Gebeurd dit bij meer mensen, of heb ik een raar paard? :')

(Normaal draagt de straal overigens netjes iets mee, maar na het vervellen lijkt hij even een week ofzo wat 'hoger' te zitten. En dan na een paar buitenritten ziet alles er weer als van ouds uit....)


Mijn paard doet dit precies zo ,hij regenereert heel snel, alle processen in zijn lichaam verlopen vlot.
Een teken dat het lichaam gezond en in balans is.
Zelf geloof ik niet in “oerpaarden”.
Een oerpaard die je in slechte/onnatuurlijke omstandigheden houd krijgt tragere processen en verminderde gezondheid en dus ook minder gezonde voeten en vica versa.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:08

@Clasical: je neemt dingen veel te letterlijk... ik bedoel met 'oerpaard' een paard wat een oerdegelijke ouderwetse zoalshethoort lichaamsfunktie heeft :)
Oerpaarden houd je als mens ook niet (dat op zich is al een contradictio in terminis :) ), die bestaan gewoon :D (of 'bestonden' eigenlijk :D )

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:12

DubbelDun schreef:
@Clasical: je neemt dingen veel te letterlijk... ik bedoel met 'oerpaard' een paard wat een oerdegelijke ouderwetse zoalshethoort lichaamsfunktie heeft :)
Oerpaarden houd je als mens ook niet (dat op zich is al een contradictio in terminis :) ), die bestaan gewoon :D (of 'bestonden' eigenlijk :D )


Dat begrijp ik, wat ik bedoel is dat de omstandigheden het paard “ maken”.
oer-omstandigheden zorgen voor een oerpaard.
Een oerpaard bestaat niet op zichzelf, behalve als je spreekt over het werkelijke oerpaard, uit de oertijd

pien_2010

Berichten: 43132
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:49

Ik lees nog steeds mee en ik vind het heel interessant. Ons paard dat na bekappen enorm pijnlijke hoeven altijd haden dat al jaren aan een stuk, gaat goed en beter en beter.
De smid heeft me het raspen geleerd en een nieuwe rasp heb ik van hem gehad. Vanaf het moment dat ons paardje weer vlot overal liep, zelfs als er keien waren en kiezels, zijn we hem gaan raspen om hem dus op die lengte te houden. Ik vind het verschil verbluffend, want ze loopt nu op blote voeten erg vrolijk en zeer vlot. De hoefschoenen staan geduldig op het plankje. Mijn vriendin heeft gisteren een pootje mee gebracht met systeem om voet op te zetten of te leggen en dat was nog iets te hoog voor onze merens. Maar we konden al langer raspen omdat ze er vol op kan rusten. Die heeft ze dus weer meegenomen om een stukje korter te doen.
Wellicht dat ik over een jaar of zo eens foto´s ga plaatsen. Voor haar doen zijn de hoeven best wel lang, maar vriendin gaf verbaasd aan )zij is vrouw van de smid en er altijd bij als er bekapt wordt', dat ze de hoeven en de zool beter vond worden. Net of het nu vanzelf meer af ging slijten. De tenen raspen we mooi rond, dus houden we wat korter en we doen zoals de smid ons heeft voorgedaan, en hem zo raspen bij de tenen, dat ze mooi af kan rollen. Wat me opvalt is dat Polie eigenlijk zelden of nooit meer pijn heeft, maar ook het struikelen volledig verleden tijd lijkt te zijn. Ik krijg het idee dat iedere keer die grote verschillen van voor en na bekappen door de smid, voor haar gewoon helemaal niet werkte. Dankzij dit topic durf ik zelf te raspen en word ik zekerder en zekerder. Als Hercule zijn ijzers veranderd moeten worden, raspt de smid zelf alles bij Polie mooi bij . Hij was verbaasd de laatste keer, dat we zo mooi geraspt hadden als amateurs :o :D

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:59

@pien_2010: mooi toch. Heb je direct eer van jezelf en wat is het fijner dan je paard beter te zien gaan lopen. :)

pien_2010

Berichten: 43132
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 18:27

Klopt DubbelDun, bedankt. Ik heb mijn gevoel en gezond verstand gevolgd. Heb goed gekeken naar het paardje en ben het dus nu anders gaan doen. Onlangs was hier een bokker met verstand van zaken van hoeven en die heb ik laten kijken. Hij was heel erg nuchter en zei dat hij de hoeven iets korter zou bekappen, maar toen hij hoorde dat ik dat niet meer durfde en waarom gaf hij aan dat het er verder allemaal prima uitzag en hij het dan op die hoogte zou bij gaan houden als het paardje overal zonder hoefschoenen weer kan lopen. Is toch altijd het gezondste denk ik zelf ook.

horsii

Berichten: 7592
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:03

Hay
Ik kom hier even binnen vallen.
Onze beide haflingers hebben voorheen in de winter zonder ijzers gestaan en zomers met ivm vele lange ritten.
Vorige winter naar een hit actief verhuisd, ze stonden toen nog zonder ijzers.
Echter vond de smid ze te kort worden en gaf aan dat voor ijzers noodzakelijk waren.
Dus ijzers eronder.
Nu twee maanden geleden gaf de smid aan dat ook achter te kort werden.
Ze zijn niet gevoelig geweest.
Echter glijden ze veel nu rondom wat ik levens gevaarlijk vindt en zijn de ijzers binnen een maand versleten wat dus niet bevoordelijk is voor de hoeven, want elke maand worden de nagels er weer opnieuw ingeslagen waardoor het daar begint te scheuren.
Ze staan dus in een hit actief, half verhard en half zand.
Ze rijden ongeveer 20 a 25 km pw buiten. Deels over schelpen paadjes, deels gras en zand.
Verder rijden ze in de bak.
Mijn gevoel zegt probeer een natuurlijk bekapper en probeer de ijzers eronder vandaan te halen, maar iets in me houdt 't ook weer tegen..
Ik zal morgen foto's maken van beide hun voeten.
Iemand tips voor een goede natuurlijk bekapper regio Rotterdam?
Nu alleen deze onduidelijke foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afrika's Pé Pé & Afrika's Kyra

horsii

Berichten: 7592
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:24

Paard 1

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Paard 2

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afrika's Pé Pé & Afrika's Kyra

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:55

alleen achter ijzers dan is er nog wat meer greep vind 4 benen ook altijd wat glibberig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 bezoekers